Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Verantwoording ESM-debacle

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Alexander Sassen van Elsloo

Alexander Sassen van Elsloo is directeur van Sassen Research & Consultancy Company. Voorheen was hij head of research bij Hobart Capital Markets in Londen en deed hij aandelen- en hedgefundsales bij onder andere SNS Securities en Rabo Securities. Sassen van Elsloo is ook te volgen op Twitter: @sassenvanelsloo. Sassen van E...

Meer over Alexander Sassen van Elsloo

Recente artikelen van Alexander Sassen van Elsloo

  1. dec '16 Het afscheid van de euro en van mij 40
  2. nov '16 Obligatiefeest voorbij 6
  3. okt '16 "ETF’s leiden tot crowded trades" 6

Reacties

77 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. lecrayon 4 juli 2012 13:05
    Mijn brein werkt helaas in flarden:
    1. Politici leggen nooit verantwoording af.
    2. Nederlanders zullen nooit in opstand komen, ze zijn te laf.
    3. Markt werkt natuurlijk nog steeds, bedrijfscijfers zijn bepalend. De rest is schudden aan de boom.
    4. Fraude in topregionen viert hoogtij en wordt per definitie niet gestraft, eerlijke politici worden omgebracht. (Fortuyn, Van Traa).
    6. Probleem van weinig groei is blijvend, bevolking groeit niet, afzetmarkten zijn verzadigd, en de belastingheffing heeft ook zijn verzadigingspunt bereikt.
  2. pcrs7 4 juli 2012 13:18
    ze pretenderen altijd domheid, maar uiteindelijk ben wel hun slaaf.
    De Opperdienaar van de Partij van de Slavernij noemt dit: terugtrekken en doorstoten, ze stuntelen zich een weg naar de macht. De geveinsde domheid is als de schaapskleren die de wolf draagt om bij de schapen in de buurt te komen.
    www.partijvandeslavernij.nl/index.php...
    Als je een schaap bent in de belastingvee kudde van de heersers, trap hier dan niet in:ze zijn niet dom, they own your ass.
  3. [verwijderd] 4 juli 2012 13:22
    Frustrerend is toch wel dat er allerlei zaken gebeuren die je zomaar plotseling overkomen! Die willekeur!
    Nu ook weer met het ESM fonds. Toch wel zo belangrijk dat ik zou zeggen wacht de verkiezingen eens af dan weten we ook hoe de burgers hierover denken. Of houdt een Referendum.
    Maar ook zaken als verhogen van de Pensioenleeftijd in Nederland naar 67 jaar terwijl Hollande er enkele jaren af doet en er 60 jaar van maakt! De reiskostenmaatregel waardoor de reiziger er zomaar met gemak 100€ per maand, ja per maand op achteruit gaat. En dan de drochredenen erom heen. Jammerlijk gewoon.
    Niets maar dan ook niets hebben we meer te vertellen. Weg Democratie.
    Ik weiger op Wilders te stemmen en weiger op socialisten te stemmen.
    Maar op wie moet ik dan stemmen want ik wil stemmen op een m.i. verstandige partij die tegen verdere uitbreiding van de macht van Brussel is.
    Alexander heeft hier al voldoende over geschreven.
    Rutte is een voormalig Calvé verkoper en het woord zegt het al "Verkoper". Niets meer en Niets Minder.
    Die waait zo met alle winden mee dat we hem ook kunnen schrappen. Ook binnen de VVD zal een duidelijk ander gezicht moeten verschijnen want
    als men Lastenverzwaring gaat verwarren met Bezuinigen is daar ook iets goed mis.

    Trouwens ik ga verder met het lezen van een interessant artikel van Professor Paul de Grauwe over "A self-inflicted crisis"!
    De crisis die mogelijk is geworden door systematisch mismanagement van de Europese leiders.

  4. Joost358 4 juli 2012 13:38
    quote:

    Nee schreef op 4 juli 2012 11:08:

    Nederland heeft gewoon nog steeds invloed. Zijn er meerdere landen die het ergens niet mee eens zijn dan zit je al snel aan een percentage dat lager is dan die 85%. Er er zullen om ons heen echt wel landen zijn die dezelfde belangenafwegingen maken als Nederland. Wat Alexander probeert te zeggen is dat Nederland geen vetorecht heeft.

    Maar wat wil je nou? Eerst gingen de colums over de besluiteloosheid in Europa en dat daarom de schuldencrisis voortwoekert. Nu worden er knopen doorgehakt en dan is het ook weer niet goed.. Tsja schiet mij maar lek hoor :-)

    Is sociaal van je. Echter moet je je wel bedenken dat Nederlands steeds aan de betalende kant zal staan en er steeds meer landen aan de ontvangende kant zullen staan. En dan weten we nog niet eens hoe groot de schade is precies. Hoe betrouwbaar andere landen zijn, dat weten we inmiddels wel, en daar word je niet blij van.
    Een beetje kritische noot, zoals De Jager zou zeggen, is dan natuurlijk zeker niet verkeerd. Of wel dan?
  5. [verwijderd] 4 juli 2012 13:50
    quote:

    Nee schreef op 4 juli 2012 11:08:

    Nederland heeft gewoon nog steeds invloed. Zijn er meerdere landen die het ergens niet mee eens zijn dan zit je al snel aan een percentage dat lager is dan die 85%. Er er zullen om ons heen echt wel landen zijn die dezelfde belangenafwegingen maken als Nederland. Wat Alexander probeert te zeggen is dat Nederland geen vetorecht heeft.
    Check dit:
    www.realiteitsblog.nl/economie_crisis...
    Veto-recht kleine, rijke landen in de praktijk afwezig
    Het veto-recht van belangrijke geldschieters binnen het ESM is dus uiterst gemakkelijk af te nemen. Sterker nog: ook al zouden de landen eerst hun veto-recht gebruiken om een hulpplan te blokkeren, dan zouden ze later alsnog gedwongen mee moeten doen.

    Voorbeeld: Stel, Bankia komt over drie weken met nieuwe cijfers naar buiten en de directie meldt dat ze snel 40 miljard euro nodig hebben. Nederland en Finland vinden dat geen goed plan en blokkeren middels hun veto de steun. Het is dan slechts een kwestie van wachten tot Bankia in de grote problemen komt, en voila, er is ineens sprake van een “noodsituatie”. Nederland (5,7%) en Finland (1,7%) hebben samen slechts 7,5% in de pap te brokkelen, dus in de praktijk hebben beide landen vanaf dat moment niks meer in te brengen over wat er met hun zuurverdiende belastinggeld gebeurt. Zelfs als Oostenrijk (2,8%), België (3,5%) en Luxemburg (0,25%) zich achter de protesterende landen scharen, beschikken ze nog niet over de 15% die nodig is om het plan te blokkeren (samen slechts 14%). Van de rest van de landen (buiten Duitsland) is weinig weerstand te verwachten, omdat zij ook in de rij staan om gered te worden bij hun eigen noodsituaties. De rijkere Europese landen hebben dus hun lot in de handen van Duitsland gelegd. En we weten inmiddels hoe sterk Merkel in haar schoenen staat als Rajoy en Monti hun verhaal doen.
  6. fondu 4 juli 2012 13:56
    Misschien wil Alexander ons vertellen waar hij nu precies staat? Wil hij uit de euro en de EU? Zo ja, dan ontpopt hij zich als een PVVer. Zo nee, dan moet hij zeggen wat er afgelopen weekend wèl besloten had moeten worden. Nederland en Finland zijn al terechtgewezen ("Hebben jullie het niet begrepen of zaten jullie te slapen?"). Je kunt zo'n fonds immers niet beheren met 17 eurolanden; bevoegdheden worden overgedragen aan Europese Commissie en ECB. Overnight en dus onverwacht voor de markten moeten beslissingen genomen kunnen worden. Dat impliceert dat het eigenlijk altijd om noodgevallen gaat waarvoor de 85%-regel geldt, een gewogen meerderheid van de eurolanden. De grote landen (die zwaarder wegen dan 15%) hebben zo wèl een vetorecht, de kleinere landen afzonderlijk niet. Dus dan moet je steun gaan zoeken bij anderen om tot een blokkerende minderheid te komen. Dat betekent een paar discrete telefoontjes over en weer, zodat de markten er geen lucht van krijgen. De vereiste unanimiteit, waarover Nederland en Finland het hebben, is nodig voor de SPELREGELS van het noodfonds, niet voor de INTERVENTIES in concrete gevallen. Bij het eerste mag iedereen een batterij ambtenaren meebrengen, bij het tweede gaat het om een voldongen feit, anders slaan speculanten hun slag of ontstaan bankruns.
  7. Joost358 4 juli 2012 13:56
    quote:

    Skater schreef op 4 juli 2012 12:52:

    [...]
    Liever meteen een fysieke munt met in grammen gestandariseerde edelmetaal gehaltes. Dan zijn ze later 1:1 om te zetten voor een goud/zilver cash courant standaard. Niks girale ellende. Gewoon wegen is weten.

    IPV een muntunie, gewoon een open source munt standaard beginnen. Muntjes van 1, 4, 10, 25, gram zilver en 1, 2, 5, 10, 25 gram goud. Plus wat kopermuntjes ofzo. Sla de kop van je locale wapen op, globaal inwisselbaar.
    Jammer van de gulden als valuta-eenheid, maar een 10 grams Silver Dutch Guilders is ook niet mis. Zodra iedereen on board is stabiliseert de edelmetaal waarde vanzelf, en zo ook de prijzen van producten..
    Gewone de Centrale bank wegmeppen, en klaar ben je. En wettelijk specifiek maken dat er onderpand moet dienen te komen voor elke uitgekeerde lening, en invulling geven aan wat onderpand is. Dit ook nog eens onderdeel maken van de Economieboeken op de middelbare school.
  8. info_124 4 juli 2012 14:23
    Is er iemand, die echt gelooft, dat wat goed/slecht voor Duitsland is, ongeveer niet net zo goed/slecht voor NL is?
    Idem, dat indien D moet instemmen, er niet even tijd is om naar de NL ambtgenoot te bellen, wetend dat bij welke volgende stemming in de EU / Euro ook, de stem van NL wel degelijk nodig is, dus niet wijs is de NL-ers voor de kop te stoten ? Idem B, Idem Lux, Idem Fi, idem O'rijk ?

    Door gewoon een 3-4 hoofdige nood-stemmingssituatie wordt de kans op schadelijk lekken ook nog eens beperkt.
    En anders.. terug naar de tijd van de Baronie van Breda, Markizaat van Bergen op Zoom, Graaf van Hoogstraten, Heer van Steenbergen, zodat iedere stad zijn eigen muntpolitiek kan bepalen ?

    Wordt toch wijzer !
  9. info_124 4 juli 2012 14:37
    In de tijd van de Rep der 7 Verenigde Provincien moest de Statenafgevaardigde van Friesland ook bij ieder besluit de 11 steden en 30 gehuchten eerst af voor een accoord. Op z'n 11 en 30st is NOG spreekwoordelijk. Vandaar dat de staten van Holland maar besloten. In het buiteland heet dat aanspoelsel van Noordzee, Rijn en Maas nog zo.
    Zijn we in die 225 jaar nog niets wijzer geworden ?

    Hoe lang denkt u, dat de Foetsie-bank uit Japan, de Slarodimof- uit Rusland of de Hang-Kreng-Hang bank uit China nodig heeft om tig miljarden uit de Euro zone weg te trekken ? Geloof me, echt korter dan de 17-Euro-hoofdsteden-toer.
    De tijd, dat iedere stemgerechtigde mee kon praten was Klassiek Athene, 2500 jaar geleden.

    Wordt wakker, het is de 21e eeuw..
  10. [verwijderd] 4 juli 2012 14:47
    Een rekenvoorbeeld:
    1) Ik heb geld, ik verdeel het en krijg terug wat ik uit geleend heb. De cirkel is rond.
    2) Ik heb geld en heb alleen recht om het te maken. Ik leen het uit en vraag rente. Mijn geld hoeft niet direct terug, mijn rente wel. De mensen aan wie ik het uitleen worden armer, terwijl ze hetzelfde doen als in voorbeeld 1. Mijn bezittingen worden groter die van mijn leners minder. Dus mijn leners hebben behoefte aan meer geld. Ik maak geld en geef het weer tegen rente. Wat zal er toch gebeuren?

    Wat heeft dit met het ESM te maken? Het ESM is de katalysator van mijn leners om schulden gelijk te verdelen en zo iedereen aan geld lenen te verbinden. Het versneld het proces om iedereen afhankelijk van mij te maken door de rente en niemand zal meer in staat zijn zonder mijn geld te kunnen voortbestaan.
  11. hans42nl 4 juli 2012 15:23
    Wat een zwartkijkers die ook nog de PVV bruinhemden willen steunen.
    Een monetaire unie is moeilijk en daar moet je wat voor over hebben.
    Zonder afstaan van bevoegdheden op het niet op orde hebben gaat dat niet. En onze welvaart danken we deels aan de export naar de zuid europa landen. Als we geen monetaire unie willen, moeten we maar een betaal unie invoeren. Ellende komt er toch , niemand buiten EU geloofd nog in het voortbestaan van de Euro.
  12. [verwijderd] 4 juli 2012 16:15
    quote:

    HollieB schreef op 4 juli 2012 14:47:

    Een rekenvoorbeeld:
    1) Ik heb geld, ik verdeel het en krijg terug wat ik uit geleend heb. De cirkel is rond.
    2) Ik heb geld en heb alleen recht om het te maken. Ik leen het uit en vraag rente. Mijn geld hoeft niet direct terug, mijn rente wel. De mensen aan wie ik het uitleen worden armer, terwijl ze hetzelfde doen als in voorbeeld 1. Mijn bezittingen worden groter die van mijn leners minder. Dus mijn leners hebben behoefte aan meer geld. Ik maak geld en geef het weer tegen rente. Wat zal er toch gebeuren?

    Wat heeft dit met het ESM te maken? Het ESM is de katalysator van mijn leners om schulden gelijk te verdelen en zo iedereen aan geld lenen te verbinden. Het versneld het proces om iedereen afhankelijk van mij te maken door de rente en niemand zal meer in staat zijn zonder mijn geld te kunnen voortbestaan.
    Een ander vervelend aspect van de ESM is dat je ook hier niet zeker bent dat het geleende geld terugkomt. Die ESM is natuurlijk totaal overbodig!
    Had nooit in het leven geroepen mogen worden.
    Het beroerde is dat als zo´n mechanisme er eenmaal is men over, zij het niet onbelangrijke, details gaat bakkelijen. Maar dan ben je al te laat want het gedrocht is er.
    Hier zit onzettend gewiekst geboefte achter kan ik u verzekeren.
  13. [verwijderd] 4 juli 2012 16:23
    Veruit weer een briljante column van ASvE. En dit wordt natuurlijk weer niet weergegeven op elke voorpagina van elke krant. Het enige recht dat wij Nederlanders nog hebben is ons stemrecht, maar ook dit recht is een illusie. De Partij voor de Vrijheid wordt stelselmatig en met perfecte timing door vooral de linkse media overduidelijk gedemoniseerd. Geen enkele partij is perfect en zeker de PVV niet. Maar kiezen uit een aantal kwaden, stem ik toch op de Partij voor de Vrijheid. Want was Geert Wilders niet de enige politicus die door het vuur ging om dit gedrocht tegen te houden of in elk geval, de beslissing tot ná de verkiezingen te laten nemen, zodat er in elk geval door de kiezer om toestemming kon worden gevraagd??? Het is een schande dat er zoveel apathie, desinteresse, en domheid in de denkwijze van de gemiddelde Nederlander heerst, men kijkt liever met 5 miljoen koppen naar Boer zoekt Vrouw. Dit ESM is en wordt de ondergang van Nederland en is het begin van het einde. Aan Geert Wilders en de opgestapte PVV'ers worden dagelijks pagina's gevuld, maar over de gigantische fouten van Mark Rutte, De Jager, Zalm & Co. en dat de gulden te goedkoop is omgeruild voor Europees gemanipuleerd schuldpapier, daar hoor je relatief weinig over en wat je hoort, wordt -NOS vooral!- gemanipuleerd en volledig gekleurd gebracht.
    Manipulatie en corruptie nemen de overhand in dit land, het demissionaire kabinet mag dit soort beslissingen helemaal niet nemen! En de verkiezingen in september, ach, ik maak me geen illusies, daar komt toch geen eensgezind blok uit waar een stabiele anti-Europa coalitie deze stappen zullen terugdraaien. Afgezien van een klein wonder, houdt Nederland op te bestaan in de maanden die voor ons liggen. Ik voel me zwaar besodemieterd!
    Beste Alexander, ga zo door met je uitstekende werk en help mee om meer bewustzijn te creeren bij het gedesinformeerde overgrote deel van het Nederlandse volk.
  14. Jean 4 juli 2012 16:28
    Zal het afhankelijk van hoe die 85% wordt berekend, niet zo zijn dat als Duitsland tegenstemt die 85% niet wordt gehaald. En aangezien Nederland precies dezelfde belangen heeft als Duitsland, zal bij een tegenstem van Duitsland er ook een tegenstem van Nederland zijn. Ik zie het probleem dan ook helemaal niet zo.

    Ik ga hier gemakshalve maar even uit van het idee dat Duitsland toch wat meer in te brengen zal hebben dan Malta, Luxemburg en Cyprus. Anders is er wel een hele grote fout gemaakt.

    Weet iemand hoe die 85% wordt berekend?
77 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links