Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Rommelen met rentes

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Reacties

35 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. ton1947 27 april 2012 11:50
    Kunt u iets zeggen over de begrotingsafspraken die gisteren zijn gemaakt?
    Ik lees in de Telegraaf:
    - Nieuwe aflossingsvrije hypotheken (dat zijn ook de spaarhypotheken) komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek

    Klopt dat en wat is de definitie van nieuw? Nieuw vanaf welke datum?
  2. flatliner 27 april 2012 12:23
    M.i wordt de klant in bovenstaande situatie vier keer benadeeld. 1) de kosten voor de hertaxatie 2) extra rente i.v.m. vervroegde aflossing 3) stel dat de klant het aflosbedrag liquide heeft op een spaarrekening, dan mist de klant daar een rentevergoeding over welke netto hoger is dan het netto verschil tussen de oude en nieuwe maandlast 4) verlaging van de hypotheekschuld en daarmee betaalde rente werkt door in allerlei toeslagen zoals de zorgtoeslag.
  3. Jos Koets 27 april 2012 12:59
    quote:

    stekel123 schreef op 27 april 2012 11:50:

    Kunt u iets zeggen over de begrotingsafspraken die gisteren zijn gemaakt?
    Ik lees in de Telegraaf:
    - Nieuwe aflossingsvrije hypotheken (dat zijn ook de spaarhypotheken) komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek

    Klopt dat en wat is de definitie van nieuw? Nieuw vanaf welke datum?
    Er zijn afspraken gemaakt om per 1 januari 2013 alleen nog maar voor annuitaire en lineaire hypotheken renteaftrek te laten genieten. Dit geldt voor nieuwe gevallen. Bovendien moet de gehele hypotheek worden afgelost. De komende week ga ik alles uitwerken wat de gevolgen zijn. Mijn eerste mening is dat het slecht is voor de huizenprijzen en dat het administratief niet kan. Bij dit laatste moet je denken aan de verschillen van bestaande en nieuwe klanten door elkaar heen als deze een woning gaan kopen. Ik vind het een zeer drastische maatregel.
  4. ton1947 27 april 2012 13:13
    quote:

    Jos Koets schreef op 27 april 2012 12:59:

    [...]

    Er zijn afspraken gemaakt om per 1 januari 2013 alleen nog maar voor annuitaire en lineaire hypotheken renteaftrek te laten genieten. Dit geldt voor nieuwe gevallen. Bovendien moet de gehele hypotheek worden afgelost. De komende week ga ik alles uitwerken wat de gevolgen zijn. Mijn eerste mening is dat het slecht is voor de huizenprijzen en dat het administratief niet kan. Bij dit laatste moet je denken aan de verschillen van bestaande en nieuwe klanten door elkaar heen als deze een woning gaan kopen. Ik vind het een zeer drastische maatregel.
    Dank voor de reactie.
    Begrijp ik het goed dat alleen hypotheken die vanaf 1 januari 2013 afgesloten worden onder het regime vallen en dat hypotheken die nu en de rest van dit jaar worden afgesloten NIET onder dit regime vallen?
  5. Jos Koets 27 april 2012 13:34
    quote:

    Paulus29 schreef op 27 april 2012 13:19:

    Het is slechts een eerste beginnetje volgens mij. Het morrelen aan de HRA zal onverminderd doorgaan met alle consequenties van dien.

    En ja Jos, ze zullen dan de administratieve chaos als reden gaan geven om ook bestaande hypotheken hard aan te pakken.
    Dan heeft Jos nog maar 1 optie en dat is stoppen met zijn toko en gaan omscholen. Voorlopig eerst alles uitwerken. Dan mijn rapport doorsturen naar Den Haag en dan ben ik benieuwd naar de reacties.
  6. Jos Koets 27 april 2012 13:39
    quote:

    stekel123 schreef op 27 april 2012 13:13:

    [...]
    Dank voor de reactie.
    Begrijp ik het goed dat alleen hypotheken die vanaf 1 januari 2013 afgesloten worden onder het regime vallen en dat hypotheken die nu en de rest van dit jaar worden afgesloten NIET onder dit regime vallen?
    Klopt en dat gaat grote problemen opleveren. Stel iemand onder het oude regime heeft een bankspaarhypotheek en koopt een ander huis met een starter die onder het nieuwe regime gaat vallen. Denk daarbij ook aan de banken die bepaalde hypotheekvormen gaan schrappen en dus mensen onder het oude regime als het ware verplichten over te gaan naar het nieuwe regime (als ze gaan verhuizen). Het wordt 1 grote puinhoop. Ik kan nog veel meer bedenken, maar ga eerst alles uitwerken met cijfers. Ik wil weten wat nieuwe kopers meer gaan betalen als zij volledig moeten aflossen. Dit is namelijk ook enorm. Gevolg dalende huizenprijzen en misschien staat dan wel de Rabobank op de stoep om te komen hertaxeren.
  7. [verwijderd] 27 april 2012 14:51
    wat fijn dat het sprookjesland van de hypotheken zo helder wordt uitgelegd. ik volg al veel langer de artikelen.

    mijn vraag is:
    ik heb meerdere hypotheekdelen (een paar aflossingsvrij en 1/3 spaarhypotheek)met verschillende RVP en looptijd, waardoor ook mijn renterisico aan het einde van de RVP verminderd is. Bij elke verandering bv bij einde RVP worden de dan geldende (voor mij nieuwe) algemene voorwaarden van de hypotheekverstrekker van kracht. Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe afspraken voor die wisselingen? geldt dat dan bv dat de nieuwe RVP niet meer aflossingsvrij mag?

    whoopy

  8. Jos Koets 27 april 2012 15:57
    quote:

    whoopy352 schreef op 27 april 2012 14:51:

    wat fijn dat het sprookjesland van de hypotheken zo helder wordt uitgelegd. ik volg al veel langer de artikelen.

    mijn vraag is:
    ik heb meerdere hypotheekdelen (een paar aflossingsvrij en 1/3 spaarhypotheek)met verschillende RVP en looptijd, waardoor ook mijn renterisico aan het einde van de RVP verminderd is. Bij elke verandering bv bij einde RVP worden de dan geldende (voor mij nieuwe) algemene voorwaarden van de hypotheekverstrekker van kracht. Wat zijn de gevolgen van deze nieuwe afspraken voor die wisselingen? geldt dat dan bv dat de nieuwe RVP niet meer aflossingsvrij mag?

    whoopy


    Hoe alles er precies uit gaat zien per 1-1-2013 is niet bekend. Ik zal proberen binnen 14 dagen met een uitgebreid rapport te komen met daarbij ook vragen zoals deze erin. Iex en andere sites zullen zeker dit rapport gaan plaatsen (naar verwijzen). Het rapport gaat naar Den Haag en dan is het afwachten wat zij gaan doen.
  9. Jos Koets 27 april 2012 16:01
    quote:

    Paulus29 schreef op 27 april 2012 15:33:

    Ik maak me eveneens grote zorgen Jos. Ik ben zelf dan ook heel erg benieuwd naar je rapport en je conclusies!
    Rapport is voor de koper niet positief. Voor het kabinet die geld wilt verdienen natuurlijk wel. Al kan ik dit ook tegenspreken daar mensen meer gaan betalen. Jij weet net als ik dat er dan op andere uitgaven bezuinigd gaat worden. Ik verwacht voor de branche als dit doorgaat dat de hypotheekadviseur over een paar jaar niet meer nodig is. Dan gaat alles via internet. Ik ga de komende maanden alles goed op een rijtje zetten. Wat gaat er gebeuren en wil ik nog wel door met mijn toko. Probleem is wat ga ik dan doen? Hoe lang duurt een omscholing als ik van beroep gaat veranderen en wat zijn mijn kansen. Deze stap vanuit Den Haag is hier in ieder geval vrij hard aangekomen.
  10. [verwijderd] 27 april 2012 18:07
    Jos, bedankt voor het openbaren van de Rabo-voorwaarden. Een reageerder uit de koffiekamer wilde niet geloven dat dit soort voorwaarden bestonden en ik was zelf te lui om ze te gaan zoeken.

    In 2005 gaven zij offerte en voorwaarden die ik helemaal doorlas. Schrok mij wild: niet alleen taxeren op eigen kosten, maar meteen boter bij de vis ook nog. In mijn voorwaarden stond dat de bank bij niet betalen van die extra aflossing het recht had de woning te executeren! Is dat per 2009 veranderd, of is dat nog steeds zo?

    Rabobank Coevorden heeft zo een onwillige boer verwijderd die niet voor een project wilde wijken waar Rabobank groot inzat (ontwikkeling Europark): hertaxatie -> extra aflossing eisen -> executie.

    Sindsdien weet ik: oppassen met elke bank, de Rabo in het bijzonder.

  11. Jos Koets 27 april 2012 19:52
    quote:

    Groenvoer schreef op 27 april 2012 18:07:

    Jos, bedankt voor het openbaren van de Rabo-voorwaarden. Een reageerder uit de koffiekamer wilde niet geloven dat dit soort voorwaarden bestonden en ik was zelf te lui om ze te gaan zoeken.

    In 2005 gaven zij offerte en voorwaarden die ik helemaal doorlas. Schrok mij wild: niet alleen taxeren op eigen kosten, maar meteen boter bij de vis ook nog. In mijn voorwaarden stond dat de bank bij niet betalen van die extra aflossing het recht had de woning te executeren! Is dat per 2009 veranderd, of is dat nog steeds zo?

    Rabobank Coevorden heeft zo een onwillige boer verwijderd die niet voor een project wilde wijken waar Rabobank groot inzat (ontwikkeling Europark): hertaxatie -> extra aflossing eisen -> executie.

    Sindsdien weet ik: oppassen met elke bank, de Rabo in het bijzonder.

    Ik verwacht dat er nog vreemde dingen gaan gebeuren de komende tijd. Banken hebben het nu voor het zeggen. De politiek holt hier achter aan. Een soort dwangmiddel van de banken om hun eisen in te willegen. Ik kan het fout hebben, maar het ziet er helaas wel naar uit dat dit gebeurt of staat te gebeuren. In de wandelgangen hoor je op het ogenblik geen leuke dingen.

    Betreffende je vraag, kunnen zij doen wat ze willen als iemand niet aan de aflossing kan voldoen.

    Gr. Jos
  12. Richard-81 27 april 2012 20:05
    Ik word niet snel ergens moedeloos van, maar van het hypotheek inhoudelijke gedeelte van het crisisakkoord toch echt wel. Heb zelf in de nog goede tijd van 2006 een woning gekocht met een hogere schuld tov de waarde (hyp. van 205/m incl. stukje beleggingshypotheek en verbouwingsdepot), koopprijs was 176/m.

    Nu 6 jaar later, ziet de wereld er compleet anders uit, en mag ik in m'n handjes knijpen als ik er weer 176/m voor zou kunnen krijgen (heb het nodige verbouwd / verbeterd aan de woning), restschuld van 29/m bijna bij elkaar gespaard en klaar om het huis te koop gaan zetten... Woonsituatie is inmiddels van alleenstaand naar samenwonend gegaan, dus het sparen ging ook eindelijk wat sneller.

    Komt de politiek nu met de nieuwe regels aangaande hypotheken; vanaf 2013 geen renteaftrek meer op afl. hypotheken, waarmee ze de starter / beginnende doorstromer (zoals ik) keihard aanpakken. Heb altijd het ideaal van een eigen koopwoning gehad, maar begin nu voor het (aller)eerst hard daaraan te twijfelen...

    M'n twijfelpunten:
    1) Ik kan de woning nu heel snel te koop gaan zetten, in de hoop deze voor eind 2012 te verkopen en dan snel nog een nieuwe woning te kunnen kopen (aankoop ca. 280/m); dan kan ik in ieder geval nog gebruik maken van 50% afl. hypotheek (wat de hoogte van het mogelijke hypotheekbedrag tov bijv. 100% spaarhyp. behoorlijk verhoogt, daarmee ook een verruiming van de mogelijkheden van de woning van keuze).

    2) Ik denk dat door deze regels de 'run' op koopwoningen in de rest van 2012 naar maatstaven erg hoog gaat zijn tov 2013 en verder. Economisch herstel zie ik de komende jaren nog niet 1,2,3 gebeuren, dus fantasie in de woningenmarkt verwacht ik absoluut niet. Als gevolg hiervan denk ik dat de prijzen vanaf begin 2013 nog veel verder onder druk komen te staan en dat - indien ik zou kopen - je op de vingers na kunt tellen dat de waarde van dié woning ook alweer dalende zal zijn... :-(

    Ook de regel dat de hypotheek niet hoger mag zijn dan de aankoopwaarde, versterkt het negatieve effect m.i. op de woningmarkt alleen nog maar verder.

    Deze punten motiveren mij geenszins; om een x periode na de aankoop wéér tegen een restschuld aan te moeten kijken (want reken maar dat de huizenprijzen na begin 2013 nog veel verder zakken).

    3) Tot op heden hoor of lees ik niets over de mogelijkheid om je huidige hypotheek mee te nemen naar de nieuwe woning; dat zou in ieder geval voor mij persoonlijk uitkomst bieden tot en met 2016; daarna zien we dan wel weer... ;-) Iemand die hier iets over weet !??

    Ben ook benieuwd wat jullie zouden besluiten als jullie in mijn positie zouden staan. Blijven zitten / nieuwe woning kopen!? Kopen / huren !? Jos, wat is jouw idee hierbij?

    Ik hoor het hééééél graag !!
  13. [verwijderd] 27 april 2012 20:20
    quote:

    Jos Koets schreef op 27 april 2012 19:52:

    [...]

    Ik verwacht dat er nog vreemde dingen gaan gebeuren de komende tijd. Banken hebben het nu voor het zeggen. De politiek holt hier achter aan. Een soort dwangmiddel van de banken om hun eisen in te willegen. Ik kan het fout hebben, maar het ziet er helaas wel naar uit dat dit gebeurt of staat te gebeuren. In de wandelgangen hoor je op het ogenblik geen leuke dingen.

    Betreffende je vraag, kunnen zij doen wat ze willen als iemand niet aan de aflossing kan voldoen.

    Gr. Jos
    ik word er als adviseur een beetje moedeloos van.

    De afgelopen jaren al heel erg veel te verduren gehad. Nieuwe wet- en regelgeving, provisieverbod complexe producten, provisieverbod uitvaart, diploma- en pe-verplichtingen, veel investeringen moeten doen in software en backoffice...

    Ik ben het niet oneens met wat er is vranderd maar als dit er ook nog eens bovenop komt dan kan dat wel eens zo maar het einde betekenen. In de nieuwe regelgeving is duidelijk de hand van bijvoorbeeld een rabo terug te zien. Die kunnen de nieuwe situatie niet bolwerken met hun dure apparaten en zetten in op de annuiteiten. Wat gebeurt er nu, annuiteit verplicht. Tsja, waar doe je het allemaal nog voor? Met zo een eenheidsworst kan je je afvragen waarin je je als adviseur nog kan onderscheiden. In de zaken die rondom de hypotheek spelen zoals inventarisatie ao, pensioen en overlijden. Maar wat wil de gemiddelde starter daarmee?

    Wat mij nog onduidelijk is in dit hele verhaal is of de renteaftrek er annuitair ofgaat en dat je de moigelijkheid hebt om bijvoorbeeld anders vermogen op te bouwen of dat je ook daadwerkelijk annuitair moet gaan aflossen.

    Waar kan je als adviseur in de financiele dienstverlening straks nog je brood mee verdienen?
  14. Jos Koets 27 april 2012 20:33
    quote:

    Nee schreef op 27 april 2012 20:20:

    [...]

    ik word er als adviseur een beetje moedeloos van.

    De afgelopen jaren al heel erg veel te verduren gehad. Nieuwe wet- en regelgeving, provisieverbod complexe producten, provisieverbod uitvaart, diploma- en pe-verplichtingen, veel investeringen moeten doen in software en backoffice...

    Ik ben het niet oneens met wat er is vranderd maar als dit er ook nog eens bovenop komt dan kan dat wel eens zo maar het einde betekenen. In de nieuwe regelgeving is duidelijk de hand van bijvoorbeeld een rabo terug te zien. Die kunnen de nieuwe situatie niet bolwerken met hun dure apparaten en zetten in op de annuiteiten. Wat gebeurt er nu, annuiteit verplicht. Tsja, waar doe je het allemaal nog voor? Met zo een eenheidsworst kan je je afvragen waarin je je als adviseur nog kan onderscheiden. In de zaken die rondom de hypotheek spelen zoals inventarisatie ao, pensioen en overlijden. Maar wat wil de gemiddelde starter daarmee?

    Wat mij nog onduidelijk is in dit hele verhaal is of de renteaftrek er annuitair ofgaat en dat je de moigelijkheid hebt om bijvoorbeeld anders vermogen op te bouwen of dat je ook daadwerkelijk annuitair moet gaan aflossen.

    Waar kan je als adviseur in de financiele dienstverlening straks nog je brood mee verdienen?
    Voor renteaftrek te kunnen genieten moet je annuiteiten of lineair afsluiten. Neem je banksparen dan krijg je geen renteaftrek.
  15. Jos Koets 27 april 2012 20:38
    quote:

    Richard-81 schreef op 27 april 2012 20:05:

    Ik word niet snel ergens moedeloos van, maar van het hypotheek inhoudelijke gedeelte van het crisisakkoord toch echt wel. Heb zelf in de nog goede tijd van 2006 een woning gekocht met een hogere schuld tov de waarde (hyp. van 205/m incl. stukje beleggingshypotheek en verbouwingsdepot), koopprijs was 176/m.

    Nu 6 jaar later, ziet de wereld er compleet anders uit, en mag ik in m'n handjes knijpen als ik er weer 176/m voor zou kunnen krijgen (heb het nodige verbouwd / verbeterd aan de woning), restschuld van 29/m bijna bij elkaar gespaard en klaar om het huis te koop gaan zetten... Woonsituatie is inmiddels van alleenstaand naar samenwonend gegaan, dus het sparen ging ook eindelijk wat sneller.

    Komt de politiek nu met de nieuwe regels aangaande hypotheken; vanaf 2013 geen renteaftrek meer op afl. hypotheken, waarmee ze de starter / beginnende doorstromer (zoals ik) keihard aanpakken. Heb altijd het ideaal van een eigen koopwoning gehad, maar begin nu voor het (aller)eerst hard daaraan te twijfelen...

    M'n twijfelpunten:
    1) Ik kan de woning nu heel snel te koop gaan zetten, in de hoop deze voor eind 2012 te verkopen en dan snel nog een nieuwe woning te kunnen kopen (aankoop ca. 280/m); dan kan ik in ieder geval nog gebruik maken van 50% afl. hypotheek (wat de hoogte van het mogelijke hypotheekbedrag tov bijv. 100% spaarhyp. behoorlijk verhoogt, daarmee ook een verruiming van de mogelijkheden van de woning van keuze).

    2) Ik denk dat door deze regels de 'run' op koopwoningen in de rest van 2012 naar maatstaven erg hoog gaat zijn tov 2013 en verder. Economisch herstel zie ik de komende jaren nog niet 1,2,3 gebeuren, dus fantasie in de woningenmarkt verwacht ik absoluut niet. Als gevolg hiervan denk ik dat de prijzen vanaf begin 2013 nog veel verder onder druk komen te staan en dat - indien ik zou kopen - je op de vingers na kunt tellen dat de waarde van dié woning ook alweer dalende zal zijn... :-(

    Ook de regel dat de hypotheek niet hoger mag zijn dan de aankoopwaarde, versterkt het negatieve effect m.i. op de woningmarkt alleen nog maar verder.

    Deze punten motiveren mij geenszins; om een x periode na de aankoop wéér tegen een restschuld aan te moeten kijken (want reken maar dat de huizenprijzen na begin 2013 nog veel verder zakken).

    3) Tot op heden hoor of lees ik niets over de mogelijkheid om je huidige hypotheek mee te nemen naar de nieuwe woning; dat zou in ieder geval voor mij persoonlijk uitkomst bieden tot en met 2016; daarna zien we dan wel weer... ;-) Iemand die hier iets over weet !??

    Ben ook benieuwd wat jullie zouden besluiten als jullie in mijn positie zouden staan. Blijven zitten / nieuwe woning kopen!? Kopen / huren !? Jos, wat is jouw idee hierbij?

    Ik hoor het hééééél graag !!
    Volgens de gedragscode kan / mag een bank de restantschuld meenemen in de nieuwe hypotheek. Echter de banken doen het niet of te beperkt (jkein bedrag). Betreffende je andere vraag of je nu moet verkopen of niet, kan ik geen antwoord opgeven. Ik inventariseer eerst een klant en kijk dan naar de mogelijkheden. Als deze bekend zijn, is ook bekend of je beter kan kopen of huren. In mijn nieuwste boek die ik eigenlijk in juni zou uitgeven, is de grote leidraad de vertwijfeling of je nog moet kopen. Ik zou zeggen, ga lekker huren. Maar die huurprijs is tegenwoordig ook geen aantrekkelijk bedrag meer. Moet ik een keer je situatie in kaart brengen dan hoor ik het wel. Dan maken we een vrijblijvende kosteloze afspraak.

    Gr. Jos
35 Posts
Pagina: 1 2 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links