Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

ING, Apple & VIX

Eerder deze week noemde ik Research in Motion, Peugeot en Nokia als mogelijke kandidaten voor een rit omhoog met een turbo long. Ik word met de dag enthousiaster over de fabrikant van Blackberry en ik heb inmiddels ook mijn instap gemaakt in het aandeel Nokia. Peugeot doet nog niet wat ik nodig acht om tot aankopen over te gaan. Daar wacht ik voorlopig nog mee.

ING
In een van mijn eerste columns hier op IEX voorspelde ik een daling bij ING, toen de koers de topzone rond 7,40 euro bereikte. Eerder deze week raakte het fonds weer bijna dat punt aan. De grafiek laat zien dat hier duidelijk veel weerstand ligt. De indicatoren draaien langzaam omlaag en wijzen naar beneden. Onder 6,50 euro zie ik een versnelling naar 5,40 euro als het meest waarschijnlijke scenario.

Apple
De volumes waarmee de stijging van Apple de afgelopen dagen gepaard ging waren fors hoger dan gemiddeld. Als er een beweging omlaag komt, denk ik dan ook dat het hard kan gaan. Vooralsnog is daar echter totaal geen reden toe. De trend is uitermate positief en het momentum wijst samen met de voortschrijdend gemiddelden uiteraard omhoog.

Wel is het aandeel volgens diezelfde momentum-indicator enorm overbought, maar dat was het bij 500 dollar ook al. Als we enkel op basis hiervan al short waren gegaan hadden we nog een klap van 20% de andere kant op gekregen. Ik wil daarom eerst meer bevestiging zien van een aankomende daling en ga niet met alleen schreeuwers nu al short.

VIX
De VIX-index, de volatiliteit van de S&P 500, loopt vanaf half augustus vorig jaar ongeveer in een rechte lijn omlaag. Inmiddels zijn we aangekomen bij de dieptepunten in de buurt van de 15 punten. De onderste grafiek laat perfect zien waarom dit zo'n mooi moment is om in te stappen.


Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar en expert op het gebied van handel in hefboomproducten, zoals speeders, sprinters en turbo's. De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De handelssignalen van Duijvestijn kunnen op elk moment veranderen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Selwyn Duijvestijn

Selwyn Duijvestijn is een actieve beurshandelaar op Beursplein 5. Hij beoordeelt onderliggende waarden via een geheel eigen werkwijze op koopwaardigheid en potentieel rendement. Op Marktgevoel.nl kunt u zich inschrijven voor zijn gratis nieuwsbrief vol opgemerkte kansen en valkuilen in verschillende markten.

Meer over Selwyn Duijvestijn

Recente artikelen van Selwyn Duijvestijn

  1. jan '16 Mijn vier grootste fouten 32
  2. nov '15 Liever Barrick Gold, dan goud 11
  3. nov '15 Monsterlijke sterk 1

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. Henk en Ingrid 23 maart 2012 13:09
    Heb toevallig gister ook een turbo genomen op de VIX. Die enorme spread is inderdaad vervelend, maar wordt meestal wel verkleint door bieden en laten van reële kopers/verkopers.

    betreft de handelstijden vind ik ook erg vreemd, ik snap niet waarom RBS daar zo voor gekozen heeft. ik denk dat ik vanmiddag of maandag even contact opneem waarom dat zo is.
  2. jrxs4all 23 maart 2012 13:52
    quote:

    The Third Way... schreef op 23 maart 2012 12:05:

    Problemen met vix turbo:
    - zeer beparkte handelstijd (alleen tijdens overlap NL en VS tijdzone);
    - enorme spread (tussen bid-ask).

    Je bent het allergrootste nadeel vergeten: in de VIX kun je helemaal niet handelen.

    De handel (en dus ook de basis van de VIX Turbo) is in de VIX future, zoek het verschil en reken uit hoeveel waarde eruit loopt:

    cfe.cboe.com/products/Products_VIX.aspx

    Als je niet heel erg goed weet hoe dit werkt: niet aan beginnen. Nu long gaan omdat je denkt dat de volatiliteit erg laag is = kansloos.

    Een nog simpelere en betere illustratie is de LT grafiek van de VIX tracker:

    finance.yahoo.com/q/bc?s=VXX&t=5y...

    Commentaar overbodig ;-)

    JR
  3. hoeky 23 maart 2012 16:35
    Ben het eens met JR,

    Heb zelf ook de fout gemaakt door niet goed doordacht aan te kopen.
    De Future curve maakt de prijs van de VXX (kort lopende future op de VIX) behoorlijk onvoorspelbaar. En hij loopt dus ook niet gelijk aan de VIX zelf.
    Daarnaast rollen ze de turbo's één keer in de maand door (rond de 17e). Vorige Future contract word verkocht, nieuwe maand word aangekocht (Aangezien ik zat te slapen vorige week, heb ik één dag voor het doorrollen aangekocht, heel slim :)
    Het verschil in prijs gaat bovenop de financiering en met deze wordt dan dus ook de stop-loss verhoogd (kortom,de turbo word minder waard)
    Bij mij ging de Stop-loss van 14,6 (+-es) Naar 17,4
    Dit dus in één dag. En laat de VXX (korte future op de VIX) daar nou net boven schommelen.
    De turbo van 0,48 naar 0,16 cent in een paar dagen, handel waardeloos,dus gedane zaak, helaas pindakaas. Verlies +- 500,-
    Dus dat zijn weer een boel positieve trades bij elkaar.
    LET DUS GOED OP, wanneer je deze turbo aankoopt.
    Het is niet zo simpel als aankopen als dat ding op 15 staat en wachten maar (zou ook wel erg makkelijk zijn).
    Deze turbo's lopen snel leeg, je timing moet dus bijzonder goed zijn of je bent het haasje.

    Succes,

    Gr.
    Hoeky
  4. Eugen III 23 maart 2012 16:57
    quote:

    hoeky schreef op 23 maart 2012 16:35:

    Ben het eens met JR,

    Heb zelf ook de fout gemaakt door niet goed doordacht aan te kopen.
    De Future curve maakt de prijs van de VXX (kort lopende future op de VIX) behoorlijk onvoorspelbaar. En hij loopt dus ook niet gelijk aan de VIX zelf.
    Daarnaast rollen ze de turbo's één keer in de maand door (rond de 17e). Vorige Future contract word verkocht, nieuwe maand word aangekocht (Aangezien ik zat te slapen vorige week, heb ik één dag voor het doorrollen aangekocht, heel slim :)
    Het verschil in prijs gaat bovenop de financiering en met deze wordt dan dus ook de stop-loss verhoogd (kortom,de turbo word minder waard)
    Bij mij ging de Stop-loss van 14,6 (+-es) Naar 17,4
    Dit dus in één dag. En laat de VXX (korte future op de VIX) daar nou net boven schommelen.
    De turbo van 0,48 naar 0,16 cent in een paar dagen, handel waardeloos,dus gedane zaak, helaas pindakaas. Verlies +- 500,-
    Dus dat zijn weer een boel positieve trades bij elkaar.
    LET DUS GOED OP, wanneer je deze turbo aankoopt.
    Het is niet zo simpel als aankopen als dat ding op 15 staat en wachten maar (zou ook wel erg makkelijk zijn).
    Deze turbo's lopen snel leeg, je timing moet dus bijzonder goed zijn of je bent het haasje.

    Succes,

    Gr.
    Hoeky
    helemaal waar. VIX turbo long ongeveer slechtste financiele produkt wat er is; winstvenster is extreem klein en ultra bewegelijk. zou AFM eens onderzoekje naar moeten doen.
  5. [verwijderd] 23 maart 2012 20:52
    contango effect, ben ik ook eens nat op gegaan.
    Stijging van de vix goed gezien maar toch verliezen op de TL.

    Niet aan beginnen tenzij je weet wat je doet!!
    jammer dat de auteur hier niet voor waarschuwt, maar waarschijnlijk weet hij het zelf niet hoe het zit met contango en backwardation :-(
  6. Eugen III 23 maart 2012 21:22
    quote:

    barro35 schreef op 23 maart 2012 20:52:

    contango effect, ben ik ook eens nat op gegaan.
    Stijging van de vix goed gezien maar toch verliezen op de TL.

    Niet aan beginnen tenzij je weet wat je doet!!
    jammer dat de auteur hier niet voor waarschuwt, maar waarschijnlijk weet hij het zelf niet hoe het zit met contango en backwardation :-(
    C/B is inderdaad de hoofdoorzaak van de verliezen in de turbo die altijd onstaan na het verplicht doorrollen doordat de onderliggende futures in een floating box zitten.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links