Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
Te koop: huize Tak
Categorie: Overig , Column
Door
op donderdag 1 maart 2012
Views: 7.642
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Mee eens, dat inflatie alleen niet alles zegt over prijsontwikkeling. Daar komt nog bij dat de gevoelsinflatie een heel stuk hoger ligt dan de officiële inflatie. Als je je eigen huis nog in guldens hebt gekocht zul je je nu meestal een stuk rijker voelen, ook al zijn de huizenprijzen de laatste jaren gedaald. Hoeveel zijn ze eigenlijk gedaald? Dan wordt meestal de gemiddelde huizenprijs van verkochte huizen genomen. Dat kan net zo goed komen doordat er meer goedkope huizen worden verkocht. De prijsdaling van dure huizen zit volgens mij al op tientallen procenten in een paar jaar tijd. Ik heb trouwens pas nog een platte tv gekocht van 1000 euro, die heb je natuurlijk ook in verschillende klassen, net als huizen. Die megarally van de AEX gaat er nog wel komen, want geld wordt gewoon steeds minder waard. Waar zit de waarde dan nog? Juist, in bedrijven die goederen of diensten produceren, waar ze steeds meer geld voor vragen. Dat heft de inflatie dan een beetje op.
Waanzinnig goed stuk Marcel
Die financiele instrumenten hadden er inderdaad allang moeten zijn. het bewijst maar weer eens dat er dus blijkbaar geen belang is bij de bank dit te regelen. Is dit niet het probleem van de crisis, banken gaan voor winstmaxiamalisatie ten kosten van alles en iedereen toch? Terwijl zij nu juist dienend zouden moeten zijn en de problemen en onevenheden met goede produkten zou moeten bestijden. Maar ach de bonus van de heren is belangrijker..
En volgens mij is het zo dat als heel veel mensen grijnzend uitleggen( ala Rutte) dat de prijzen te laag zijn en dit ook voor de leek goed kunnen motiveren (waar of niet waar) de mensen weer gillend naar de markt hollen. Maar er zijn in de jaren 1998-2007 een aantal mensen geweest die de boot hebben gemist en lopen nu alleen maar te gillen over hoe slecht het wel niet gaat, in de hoop dat het ook echt veel en veel slechter wordt. Uit eigen belang.
't Is nationale complimentendag, dus bij deze: Goed stuk, mijn complimenten (op een kleine schrijffout na dan :-) ).
Volgende keer een stukje dat IMF, OESO, DNB, AFM, Wall Street Journal het niet aan het rechte eind hebben over de zeepbel van de Nederlandse woningmarkt? Heel veel succes gewenst.
Goed en zinvol stukje. Vraag me wel af waarom die Piet van Schijndel dat zegt. Doet hij niet zo maar! Rabo is de grootste hypotheeknemer van Nederland en als hij straks de echte dekkingswaarde ¨van `zijn` onroerend goed op zijn balans moet noteren dan raakt hij aardig wat sterretjes kwijt. Dus ogenschijnlijk delft hij zijn eigen graf door de prijs van `zijn` huizen omlaag te praten. Maar het lijkt mij eerder een gewiekst CDA/mannetje dan een domme bestuurder en dus vermoed ik daar een andere bedoeling achter. Eentje in zijn voordeel, uiteraard. Het lukt mij echter niet om te bedenken waarom hij dit doet. Dus als een intelligenter iemand dan ondergetekende mij kan voorlichten, dan graag.
Thieu. schreef op 1 maart 2012 15:20 :
Goed en zinvol stukje.
Vraag me wel af waarom die Piet van Schijndel dat zegt.
Doet hij niet zo maar!
Rabo is de grootste hypotheeknemer van Nederland en als hij straks de echte dekkingswaarde ¨van `zijn` onroerend goed op zijn balans moet noteren dan raakt hij aardig wat sterretjes kwijt.
Dus ogenschijnlijk delft hij zijn eigen graf door de prijs van `zijn` huizen omlaag te praten.
Maar het lijkt mij eerder een gewiekst CDA/mannetje dan een domme bestuurder en dus vermoed ik daar een andere bedoeling achter. Eentje in zijn voordeel, uiteraard.
Het lukt mij echter niet om te bedenken waarom hij dit doet.
Dus als een intelligenter iemand dan ondergetekende mij kan voorlichten, dan graag.
Banken staan aan de vooravond van nieuwe solvabiliteitseisen... Ze geven nu onverklaarbaar achterlijk hoge rentes op spaargeld bijvoorbeeld. Dit alleen maar om meer kapitaal aan te trekken. Voor meer gepeperd commentaar;www.amweb.nl/nieuws/in-de-media/rabo-...
Mee eens Marcel: de huizenprijzen moeten nog 50% dalen ;)
"Waarom zou de woningmarkt eigenlijk weer op gang moeten komen? Is het zo erg als er minder transacties zijn dan een paar jaar geleden?" Ongeveer 8% van het Nederlands BBP is bouwgerelateerd. Een groot deel daarvan heeft betrekking op de woningbouw. Ik hoop dat het serieus stellen dat deze vraag een foutje is. Anders ben ik namelijk bang dat het serieus lezen van deze column een foutje mijnerzijds is.
NEE, bedankt voor je reactie. Heb de commentaren gelezen, verhelderen voor mij niets. Merk wel dat ik niet de enige ben die vraagtekens plaatst bij die uitspraak.
Moneyball schreef op 1 maart 2012 16:29 :
"Waarom zou de woningmarkt eigenlijk weer op gang moeten komen? Is het zo erg als er minder transacties zijn dan een paar jaar geleden?"
Ongeveer 8% van het Nederlands BBP is bouwgerelateerd. Een groot deel daarvan heeft betrekking op de woningbouw. Ik hoop dat het serieus stellen dat deze vraag een foutje is. Anders ben ik namelijk bang dat het serieus lezen van deze column een foutje mijnerzijds is.
Wie werken er in ´de bouw´ en is ´de bouw´ de high tec business waarmee we onze toekomst gaan maken?. Antwoord is natuurlijk NEE !. ~Wat de bouw moet gaan doen is innoveren. Daken die warmte en electriciteit kunnen produceren. Huizen met een drinkwatersysteem en een schoonwaterregenbuffer in de kruipruimte om als spoelwater te dienen. Huizen die werkelijk inbraakwerend zijn en zo brandwerend als mogelijk. Huizen die energie neutraal zijn. Huizen met een hoge wering van contactgeluid. Huizen met modulaire badkamers en keukens die snel in hun geheel vervangen kunnen worden. Huizen die vrijwel onderhoudsvrij zijn. Etc. Maar ´de bouw´is lui in haar denken(moppel ik tegen de Hr. Brinkman); werkt teveel met goedkope ouderwets geschoolde jonge buitenlandse werknemers; werkt met knutselende architecten die niet klantgericht hun eigen dromen werkelijkheid willen zien worden ( incl afstortende balkons) Dus even pas op de plaats; lijkt mij zo gek nog niet. Tijd om na te denken en diepte-investeringen te plegen.
Beste Marcel, Zo'n opmerking is inderdaad om van te schrikken. Maar alleen als het je laatste koophuis is of als je, nav andere uitgaven niet genoeg aan de aflossing van de hypotheek gedaan hebt. Voor alle anderen maakt het niet zoveel uit. Als je een ander huis wilt kopen heeft dat ook een zelfde perc afwaardering en de kosten zijn lager. Groet, Gerard
Afgeleide producten is het begin van alle ellende geweest. Een zeer slecht plan. Het is alleen goed voor de maffiose banken en tussenpersonen zoals u. Het probleem wordt alleen verplaatst. Er is altijd een verliezer in de wereld van de 'zero sum game'. En beste mensen trap niet in die praatjes van Tak en co. Beste Tak, ga maar ergens anders aan de bak. (;-)
Dom-dom schreef op 1 maart 2012 13:23 :
Maar er zijn in de jaren 1998-2007 een aantal mensen geweest die de boot hebben gemist en lopen nu alleen maar te gillen over hoe slecht het wel niet gaat, in de hoop dat het ook echt veel en veel slechter wordt. Uit eigen belang.
Beste Dom-dom, De prijzen van de woningen zijn al met een 25% gedaald vanaf september 2007. We zijn pas halverwege. De funding van onze woningmarkt komt vanuit het buitenland. En als wij het slecht doen, dan eist de lener uit het buitenland een extra opslag op zijn uitgeleende geld. Persoonlijk denk ik dat er nog 25% vanaf kan, alvorens er weer een normalisatie van de woningmarkt plaatsvindt. Het is misschien vervelend, maar helaas wel de waarheid.
Mooi stuk Marcel. Het is mij een redelijke doorn in mijn oog dat deze grote partijen uitspraken doen om de markt te beïnvloeden voor hun eigen gewin. Mijn inziens probeert Rabo nogal eens zijn zogenaamde betrouwbaarheid te misbruiken. Alleen omdat ze geen staatssteun hebben gekregen?
Dom-dom schreef op 1 maart 2012 13:23 :
En volgens mij is het zo dat als heel veel mensen grijnzend uitleggen( ala Rutte) dat de prijzen te laag zijn en dit ook voor de leek goed kunnen motiveren (waar of niet waar) de mensen weer gillend naar de markt hollen.
Maar er zijn in de jaren 1998-2007 een aantal mensen geweest die de boot hebben gemist en lopen nu alleen maar te gillen over hoe slecht het wel niet gaat, in de hoop dat het ook echt veel en veel slechter wordt. Uit eigen belang.
Vreemd dat wel ruim 1/3 van de hyphotheken onder water staan .Vele van deze personen hadden hoogstwaarschijnlijk achter-af toch wel die boot willen missen . Trouwens of de prijzen gaan stijgen of dalen en er een economische groei mogelijk zou zijn heeft alleen maar te maken met de besteedbare inkomen en koopkracht ontwikkeling . Zolang deze onderdruk blijven staan of verslechterd zal er nooit en te nimmer een economische groei mogelijk zijn .Dus er zal ook geen prijs stijging van woningen mogelijk zijn .
Ondanks het commentaar op de beperkte innovatieve ontwikkelingen bij woningen is het zo dat er wel degelijk wat is veranderd in de woningbouw. Een standaard nieuwbouw woning van 1978 is niet te vergelijken met die van 2003 of jonger. Er is echt wel wat veranderd; allemaal kostprijs verhogend. Het is de vraag of die 'meerkosten" ook werkelijk die 'meerwaarde" hebben. (Maakt het echt zoveel verschil als dubbelglas ++ is?) Wie zal het zeggen? Feit is wel dat die woningen momenteel niet voor veel minder gebouwd kunnen worden want de aannemers kunnen geen marges meer inleveren. Moet het echt goedkoper dan zullen de eisen versoepeld moeten worden. (terug naar de plaggenhut?) Dat is trouwens momenteel de kern van de crisis; aan alle waarden wordt getwijfeld. Die "meerwaarden" (in de bouw maar ook overal elders) waren wel steeds de motor van de economische groei en we zullen daar weer in moeten gaan geloven willen we de economische groei terug.
Ik vrees dat die 50 procent daling er binnen enkele jaren van komt. Overigens vind ik dat de waarde van een woning gerelateerd zou moeten zijn aan de stichtingskosten. Dan taxeer ik 50.000 euro materiaal, 30.000 arbeidsloon en 10.000 voor de grond, totaal 90.000. Daar heeft de aannemer een goed belegde boterham van er het wordt een heel behoorlijke woning.
Kijk de beredenatie vanuit inflatie is inderdaad fout, de conclusie daarintegen tenminste reeel. De enige goede benadering is te a) kijken naar de bestedingsmix van een huishouden en het relatieve aandeel van wonen en andere uitgaven en de onderliggende krachten. We kunnen eenvoudig concluderen dat de lastenquote van wonen opgelopen is, net zoals die van woongerelateerde zaken. In achtnemende dat onderliggend in de last ook nog eens sprake is van relatief lage rentestanden en de aflossingscomponent ernstig vermindert is, het bij een ieder duidelijk moet zijn dat plafond nu echt wel bereikt was. Veel onvermijdbare lasten stijgen sterker dan het inkomen... B) een woning moet je wel kunnen kopen, ofwel gefinancierd krijgen. Welnu het gemiddeld huishouden krijgt tenminste 20% mnder financieriing als voorheen. Conclusie duidelijk toch. Ik ben het verder eens dat een snelle maar korte daling goed zou zijn. Het is iha beter in een keer de last te nemen en door te gaan, dan te blijven modderen in onzekerheden.
Aantal posts per pagina:
20
50
100