Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Marc ♥ Viscofan

Dit in Spanje genoteerde bedrijf is wereldmarktleider op het gebied van kunstmatig geproduceerde (eetbare) velletjes voor vleesworsten (minder dan 1% van de kosten van de worst). Deze kunstmatige worstenvelletjes worden gemaakt van:

  • cellulose (plantencellen)
  • collagen (dierenhuid)
  • plastic

De bulk van alle worstenvelletjes wordt momenteel nog geproduceerd op basis van dierlijke darmen, maar hierdoor moet elke worst handmatig gevormd worden en is er weinig schaalbaarheid en eenheid in de produktie.

Doordat alle grote supermarktketens dezelfde continue kwaliteit en grootte van de worsten eisen is er wereldwijd een grote transitie gaande van de produktie van velletjes op basis van darmen (dalende 55% van de wereldmarkt) naar worsten op basis van kunstmatige velletjes (45% en stijgend deel van de wereldmarkt).

Oligopolistisch
Viscofan verkoopt in meer dan 120 landen verspreid over de hele wereld en heeft een wereldwijd marktaandeel van circa 35% in worstenvelletjes en zelfs 65% in cellulose velletjes (40% van de omzet). De markt is in zekere zin oligopolistisch met circa tien spelers die allemaal een gedeelte van de markt bedienen.

Viscofan is de enige speler die alle segmenten bedient en heeft een stevige voorsprong op de tweede speler in deze markt, Devro (16% wereldwijd marktaandeel). Sinds 2005 kende Viscofan:

  • een gemiddelde omzetgroei van 5%
  • een gemiddelde bedrijfsresultaatgroei van 16%
  • een gemiddelde nettowinstgroei van 27%

Toenemende vraag
Door de groeiende wereldbevolking in met name de voormalig emerging markets en ook de stijging van hun welvaart neemt de vraag naar proteinen (vlees en vis) sterk toe. Door deze stijgende welvaart in Azië en Latijns-Amerika is vleesconsumptie een groeimarkt (2 tot 3%).

En door de technologieshift naar kunstmatige velletjes ligt de groei in dit segment (circa 4 tot 5%) nog wat hoger. Door trading down-effecten bij consumenten stijgt de wereldwijde consumptie van worstvlees in een recessie.

Het zou mij niet verbazen als daardoor de volumegroei in 2011-2012 richting 5 tot 6% tendeert. Daarnaast is dit een oligopolistische markt met slechts een handvol spelers, waardoor er veel prijsdiscipline is (jaarlijks 2 tot 5% prijsstijging) en stijgende grondstofkosten makkelijk worden doorberekend aan klanten.

In tegenstelling tot veel Spaanse bedrijven heeft Viscofan nauwelijks schuld en wordt de bulk van de zeer sterke kasstroom uitgekeerd als dividend. Kortom, ticking all the boxes wat mij betreft:

  1. dominante leider in oligopolistische groeimarkt
  2. structurele volumestijging gecombineerd met houdbare prijsstijgingen
  3. sterke balans, weinig schuld
  4. aandeelhoudersvriendelijk bestuur
  5. een gezond dividend

Disclaimer: Antaurus heeft posities in Viscofan

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Lees alle favoriete aandelen van IEX-columnisten in de IEX-valentijnsspecial
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥


Marc Langeveld is mede-oprichter van Antaurus Capital Management, fondsbeheerder van het succesvolle Antaurus Europe Fund. Binnen Antaurus is Langeveld verantwoordelijk voor Macro & Strategie en selecteert hij als Portfolio Manager de aandelenbeleggingen van het Antaurus Europe Fund. Langeveld schrijft zijn columns op IEX op persoonlijke titel.

Professioneel houdt Antaurus posities aan in veel Benelux aandelen. Elk Benelux aandeel wordt beschouwd als een potentieel interessante belegging en alles wat Langeveld schrijft moet vanuit die optiek worden gelezen. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marc Langeveld

Langeveld is sinds 1989 actief in de financiële wereld. In de periode van 1992 tot 2002 was hij beleggingsanalist bij effectenhuizen zoals Kempen, Barclays de Zoete Wedd, Credit Suisse First Boston en Metzler. Van 2002 tot 2006 adviseerde hij als Directeur Institutional Sales bij Petercam de grotere Londense hedgefunds over ...

Meer over Marc Langeveld

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links