Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

En nu bezuinigen?

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico van Geest

Nico van Geest is senior beleggingsanalist bij Wijs & van Oostveen. Van Geest heeft een indrukwekkend CV als beleggingsanalist. In de afgelopen twintig jaar werkte hij voor SNS Securities, Credit Suisse First Boston, Theodoor Gilissen en Van Lanschot. .

Meer over Nico van Geest

Recente artikelen van Nico van Geest

  1. dec '15 Een uitdagend 2016 2
  2. jan '15 Durf te voorspellen!
  3. dec '14 2015: AEX naar 450 5

Reacties

38 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste | Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 13 december 2011 13:40
    quote:

    Dom-dom schreef op 13 december 2011 13:17:

    Nou dan geef ik nog een voorzetje:

    Alle belastingen opheffen, alles in de BTW. De gebruiker betaald. geen subsidies etc meer. Werkelijk alles via de BTW regelen, desnoods meer verschillende tarieven, van 0% tot 40% nagelang het maatschappelijk belang (erg vaag begrip, maar je moet ergens beginnen)
    Geen loonebelasting meer, gevolg goedkope arbeid
    Hoge btw tarieven, de gebruiker betaald systeem en de toerist betaald ook mee.

    Geen ingewikkelde ministeries, weg met de halve overheid. Wat let u?

    Het syteem is zo ingegewikkeld gemaakt, dat de overheid en de financiele sector er wel bij vaart en helemaal niet wil dat het simpeler gaat. Dat scheelt hun "werk", dat er eigenlijk niet zou moeten zijn.
    Ik zou alles in België gaan kopen.. Als alles via de BTW moet dan haal je het niet met 19%. Klinkt goed! (voor mijn portomonee..)

    Denk niet dat dit een reële oplossing is..
  2. [verwijderd] 13 december 2011 13:45
    Wat dacht iedereen van al die ambtenaren die niks doen of niks hoeven te doen en genieten van het wachtgeld, ze hoeven zelfs niet te solliciteren moet je als uitkeringgerechtige doen dan heb je kans als je niet genoeg soliciteerd dat je uitkering gekort wordt en wat somige van jullie zeggen wat heeft een Nederlander aan een JSF ik kan er geen boodschappen mee doen of er een rekening mee betalen en wat te zeggen van al die die bonussen die banken en andere instellingen uitdelen terwijl de gewone man steeds minder te besteden heeft.
  3. Wij Rosario 13 december 2011 13:59
    @ domdom,

    Ik ben het totaal oneens met de stelling "ik koop Nederlands" of iets dergelijks. Je moet kopen wat de beste prijs kwaliteitsverhouding heeft. Is dat Nederlands dan is dat mooi meegenomen. Het verbetert de prijs kwaliteits verhouding in Nederland als je prijs en kwaliteits bewust koopt.

    Het probleem in de Middellandse zee landen is dat men over het algemeen een hekel aan zelf werken heeft. Men laat dat liever doen door mensen uit andere streken.
  4. [verwijderd] 13 december 2011 14:35
    quote:

    Wij Rosario schreef op 13 december 2011 13:59:

    @ domdom,

    Ik ben het totaal oneens met de stelling "ik koop Nederlands" of iets dergelijks. Je moet kopen wat de beste prijs kwaliteitsverhouding heeft. Is dat Nederlands dan is dat mooi meegenomen. Het verbetert de prijs kwaliteits verhouding in Nederland als je prijs en kwaliteits bewust koopt.

    Het probleem in de Middellandse zee landen is dat men over het algemeen een hekel aan zelf werken heeft. Men laat dat liever doen door mensen uit andere streken.
    Je bent niet echt op de hoogte van de gang van zaken in het zuiden zie ik.
    En natuurlijk moet het beste gekocht worden, maar het beste kan ook hier gemaakt. Veel zaken, zouden na aftrek van overheidsgelden in ww-uitkeringen of andere subsidies beter hier geproduceerd kunnen worden. Dat zorgt voor werkgelegenheid. Laat het zuiden van Europa wat meer dingen doen. ZO had Spanje vroeger een grote textielindustrie bijvoorbeeld. Als je puur vanuit het bedrijf denkt, dan zal de produktie plaatsvinden in China. Denk je vanuit het maatschappelijk belang, dan zal veel produktie hier in Europa moeten plaatsvinden. Dat is naar mijn mening de kern van de problemen.

    Overigens is het inherent aan een balancerend-systeem eindig te zijn door steeds groter, en dus gedetailleerder en verfijnder te worden. Dit vereist regelgeving en wetten wereldwijd. We kunnen ze niet eens voor Europa maken.
    Dit systeem zal ten onder gaan aan globalisatie, juist doordat het onbeheersbaars wordt. Ga daar maar eens afspraken over maken die beheerbaarheid teruggeven, maar dat gaat altijd ten kosten van de privecy. Control totaal. Maar ook dat is onbeheersbaar.

  5. [verwijderd] 13 december 2011 14:38
    quote:

    Sancho Panza schreef op 13 december 2011 13:40:

    [...]

    Ik zou alles in België gaan kopen.. Als alles via de BTW moet dan haal je het niet met 19%. Klinkt goed! (voor mijn portomonee..)

    Denk niet dat dit een reële oplossing is..
    Reeël is het als het overal zal worden toegepast. De hele EU. Je kunt anders inderdaad gewoon in Belgie kopen en men kan geen importheffing doen voor zaken gekocht in Belgie. Het zou inderdaad Europees moeten, dat is nog niet reeel, maar wie weet eens als de rapen gaar zijn, wat er allemaal kan..
  6. [verwijderd] 13 december 2011 14:43
    @ wij Rosario

    prijs kwaliteitsverhouding ; die prijs-kkwaliteitsverhouding die jezelf hanteert en ook wordt voorgeschoteld, of die waar alles in wordt meegerekend????? Want die prijs is vaak op de langere termijn veel duurder dan je denkt!

    Ofwel kijk je alleen korte termijn en ikke ikke
    of kijk je naar maatschappelijk belang en langere termijn.

    Die twee benaderingen geven een andere prijs!
  7. taurus86 13 december 2011 15:56
    Voordat het ´bespugen´ van de Chinezen en andere Aziaten te ver gaat even aandacht voor het feit, dat China hier iets voor € 2,50 in Rotterdam aan de wal zet en dat het uiteindelijk 30 dagen later voor € 23,50 op de Lijnbaan in Rotterdam te koop is.
    De tussenliggende marge en belastingen zijn toch echt in Nederland geboren. De Lijnbaan met zijn mooie winkels is voor een groot deel in handen van vastgoedfondsen. Daar belegt mijn pensioenfonds in, dus in feite betaal ik door te kopen een deel van de waardestijging van mijn pensioen. Kan iemand zich voorstellen, dat als een Chinees dit verhaal hoort, dat hij toch echt niet accepteert, dat hem iets verweten wordt.
    Moeten we ook niet doen.Wij wilden hoogopgeleide mensen met goede salarissen. Alleen het vinden van een markt voor deze Willie Wortels, daar blijken we minder handig in te zijn. Met een voortrekker als de huidige minister van Economische Zaken, verbaast dat mij dit zeker niet.

  8. [verwijderd] 13 december 2011 16:07
    quote:

    taurus86 schreef op 13 december 2011 15:56:

    Voordat het ´bespugen´ van de Chinezen en andere Aziaten te ver gaat even aandacht voor het feit, dat China hier iets voor € 2,50 in Rotterdam aan de wal zet en dat het uiteindelijk 30 dagen later voor € 23,50 op de Lijnbaan in Rotterdam te koop is.
    De tussenliggende marge en belastingen zijn toch echt in Nederland geboren. De Lijnbaan met zijn mooie winkels is voor een groot deel in handen van vastgoedfondsen. Daar belegt mijn pensioenfonds in, dus in feite betaal ik door te kopen een deel van de waardestijging van mijn pensioen. Kan iemand zich voorstellen, dat als een Chinees dit verhaal hoort, dat hij toch echt niet accepteert, dat hem iets verweten wordt.
    Moeten we ook niet doen.Wij wilden hoogopgeleide mensen met goede salarissen. Alleen het vinden van een markt voor deze Willie Wortels, daar blijken we minder handig in te zijn. Met een voortrekker als de huidige minister van Economische Zaken, verbaast dat mij dit zeker niet.

    Begrijp me wel, ik heb helemaal niets tegen chinezen, maar wel iets tegen de wijze waarop de globalisering soms te ver gaat en gewoon een ordinaire nivellering is, maar dan zij die hoog zitten moeten naar eenlager niveau.

    Is dat overigens niet wat wij nu vragen van het volk?? Ik heb iets tegen dit systeem, niet tegen Chinezen, die zijn ons veelt te slim af, vooralsnog.

    Ik zei verder dat het probleem in Spanje zich haast anti-chinees keert. Dat komt niet door de Chinees, maar door het stelsel. Concurreren wil namelijk zeggen, werken voor minder en meer werken. Als je jaren hebt gevochten voor een aantal rechten om te "leven" (Maslov), tsja en er is een land dat sociaal een regelrechte armoede staat is, waarbij "leven" werk is en geen deel daarvan....moeten we dan omwille van de globalisatie alles opgeven?

    Overigens zullen we het op lange termijn NOOIT winnen van de Chinezen. Het zijn er domweg te veel om economisch van te winnen.
  9. Wij Rosario 13 december 2011 16:31
    quote:

    Dom-dom schreef op 13 december 2011 12:03:

    De enige die wijzer worden van globalisatie op lange termijn zijn de grote jongens...stop this shit en al die economische (leerboek) -dingetjes. Ze zijn totaal passé
    Nee, domdom het zijn met name de consumenten die een beter product voor een lagere prijs krijgen. Helaas, en dat is mijn bezwaar, zal dit het consumeer-isme vergroten.
    Die rijken en grote jongens waar u het over hebt zijn uw pensioenfondsen want dat zijn nog steeds de grootste aandeelhouders van grote firmas.
  10. [verwijderd] 13 december 2011 18:41
    quote:

    Wij Rosario schreef op 13 december 2011 16:31:

    [...]

    Nee, domdom het zijn met name de consumenten die een beter product voor een lagere prijs krijgen. Helaas, en dat is mijn bezwaar, zal dit het consumeer-isme vergroten.
    Die rijken en grote jongens waar u het over hebt zijn uw pensioenfondsen want dat zijn nog steeds de grootste aandeelhouders van grote firmas.
    Met alle respect, ik heb niet het gevoel dat u begrijpt wat ik bedoel, want als ik dit zou beantwoorden verval ik in het oude. Die lagere prijs en beter produkt, dat klopt in theorie, maar u blijft korte termijn denken of misschien middelange termijn.
    Ik probeer verder te denken dan dat. Dan is het zo dat het produkt (gezien als totaal produkt, incl transport en overige kosten) zeker niet per definitie altijd beter is, sterker nog in veel gevallen slechter en duurder maar dan vanuit maatschappelijk belang gezien.

    Ik denk dat het voor u een te ver van mijn bed show is. Kan hier mijn verhaal niet zomaar kwijt, kost wat pagina's. The bottom-line is "dit systeem is onhoudbaar. Dat op zich is niets vreemds zoals ik zei, want elk sortgelijk systeem loopt eens ten einde. Het einde van dit soort systemen ligt hem bijna altijd in de beheersbaarheid ervan".

    U antwoorden zijn mij te "oppervlakkig"(dat is misschien lelijk gezegd, maaar niet zo bedoeld). Zoals u het brengt gelooft u in het almaar groeiende systeem dat oneindig zal blijken volgens u.

    Anyway, je kunt me erop aanspreken, maar lokalisme (lokaal kapitalisme) wordt spoediger dan u denkt waarheid en gesprek van de dag.
  11. Wij Rosario 13 december 2011 19:36
    @domdom,

    Ik sta als bijzonder oppervlakkig bekend dus dat kan kloppen.
    Als ik iets dieper ga dan begrijp ik van u dat u bananen, papayas, specerijen en dergelijke in Nederland wilt gaan verbouwen om de brandstofkosten te besparen. U wilt ook terug naar de goede oude kolen mijnen in Limburg en naar de olie van Schonebeek.
    U zult nu zeer waarschijnlijk zeggen dit is belachelijk maar dat is het niet. De Chinezen zijn goed in het maken van kwaliteitsproducten, wij in Nederland niet. Wij zijn goed in handelen en vooral praten, wij zullen daarvoor dus een markt moeten proberen te vinden. Wij moeten ons niet in gaan beelden dat de productie terug komt dat gaat niet gebeuren omdat Nederlanders dat niet kunnen en willen (kijk naar het enthousiastme voor het asperge steken).
  12. [verwijderd] 14 december 2011 08:33
    Inextremis is dat wat ik zeg. Net zo als globalisatie in extremis slecht zal blijken. Een balans tussen beide zal het mijn inziens worden. Met regio eñ lokaal zou je ook aan Europa kunnem denken.
    Eñ dat dat is wat ik zeg. Het noorden eñ zuiden zullen hierbij moeten gaan samenwerken.

    Overigens irriteer ik men aan het feit dat men zegt dat men in Spanje niet werkt.
    In de zaak heb ik liever spaanse gastarbeiders dan nederlanders, want die huppelen ing het rond eñ praten inderdaad te veel. Heb je niets aan hoor, Nederlandse handjes wapperen niet. Ze willen allemaal coach of manager zijn.
    Met het hoofd misschien prima, maar fysiek werken ing Nederland door Nederlanders over het algemeen homaar
    Een enkeling uitgezonderd
  13. [verwijderd] 14 december 2011 14:28
    @serpa & xblue:

    Noem dan eens al die bedragen en banen die de JSF heeft opgeleverd.

    Tot nu toe luiden alle berichten dat de toegevoegde waarde voor NL beneden elke verwachting zijn gebleven en dat de kosten exorbitant aan het stijgen zijn.

    De JSF is niets meer en niets minder dan de zoveelste bodemloze put waar oneindig geld naar toe gesmeten wordt zonder enig positieve toevoeging.

    En dan ga ik nog voorbij aan de nutteloosheid van de JSF.

  14. Serpa 24 december 2011 22:44
    quote:

    LBR schreef op 14 december 2011 14:28:

    @serpa & xblue:

    Noem dan eens al die bedragen en banen die de JSF heeft opgeleverd.

    Tot nu toe luiden alle berichten dat de toegevoegde waarde voor NL beneden elke verwachting zijn gebleven en dat de kosten exorbitant aan het stijgen zijn.

    De JSF is niets meer en niets minder dan de zoveelste bodemloze put waar oneindig geld naar toe gesmeten wordt zonder enig positieve toevoeging.

    En dan ga ik nog voorbij aan de nutteloosheid van de JSF.

    LB, ik had jouw reactie niet meer gelezen,

    17 augustus 2011

    Fokker Hoogeveen breidt uit

    Door de toenemende vraag naar composietonderdelen voor vliegtuigen ziet Fokker Hoogeveen zich genoodzaakt om de productiefaciliteiten uit te breiden.

    Zo is er net een extra productiehal van 1.850 vierkante meter gereed gekomen en zijn er zo’n honderd extra werknemers aangetrokken.

    Als gevolg van de oplopende productietempo’s bij de F-35 (JSF) moet Fokker Hoogeveen meer onderdelen leveren. Maar de trend naar toepassing van meer composietmaterialen in de luchtvaart zet ook in de civiele sector door.

    Mogelijk volgen er eind dit jaar verdere uitbreidings­plannen.

    o ja de bron , anders wordt iedereen zenuwachtig op iex:

    www.technischweekblad.nl/fokker-hooge...

    Er zit inmiddels meer in het vat :

    Japan heeft gekozen voor de JSF als zijn nieuwe gevechtsvliegtuig. Japan koopt voor zo'n 3 miljard euro 42 toestellen.

    Verwacht wordt dat nu ook Zuid-Korea de JSF zal kopen. Zuid-Korea denkt over de aankoop van 60 toestellen.

    nos.nl/artikel/323766-japan-koopt-42-...

    P.S.die 2 lullige testtoestelletjes van Nederland zijn niet meegerekend...

  15. [verwijderd] 25 december 2011 14:21
    quote:

    Serpa schreef op 24 december 2011 22:44:

    [...]

    LB, ik had jouw reactie niet meer gelezen,

    17 augustus 2011

    Fokker Hoogeveen breidt uit

    Door de toenemende vraag naar composietonderdelen voor vliegtuigen ziet Fokker Hoogeveen zich genoodzaakt om de productiefaciliteiten uit te breiden.

    Zo is er net een extra productiehal van 1.850 vierkante meter gereed gekomen en zijn er zo’n honderd extra werknemers aangetrokken.

    Als gevolg van de oplopende productietempo’s bij de F-35 (JSF) moet Fokker Hoogeveen meer onderdelen leveren. Maar de trend naar toepassing van meer composietmaterialen in de luchtvaart zet ook in de civiele sector door.

    Mogelijk volgen er eind dit jaar verdere uitbreidings­plannen.

    o ja de bron , anders wordt iedereen zenuwachtig op iex:

    www.technischweekblad.nl/fokker-hooge...

    Er zit inmiddels meer in het vat :

    Japan heeft gekozen voor de JSF als zijn nieuwe gevechtsvliegtuig. Japan koopt voor zo'n 3 miljard euro 42 toestellen.

    Verwacht wordt dat nu ook Zuid-Korea de JSF zal kopen. Zuid-Korea denkt over de aankoop van 60 toestellen.

    nos.nl/artikel/323766-japan-koopt-42-...

    P.S.die 2 lullige testtoestelletjes van Nederland zijn niet meegerekend...

    Er zijn diverse rapporten die beweren dat de "meeproductie" van de JSF banen opleveren en het geeft ons een (misschien klein maar goed) plaatsje op het internationale, technisch en militair toneel. Wat veel mensen vergeten is de bekendheid en specialisaties van Nederlandse bedrijven. Ik bedoel dat misschien de JSF nu minder opdrachten oplevert dan gecalculeerd het geeft ons wel aanzien en bekendheid bij veel bedrijven en landen over de hele wereld.

    Zo kunnen er diverse Nederlandse bedrijven zeggen dat ze onderdeel zijn van het JSF project en is aantoonbaar specialistisch en vakkundig werk geleverd. Een mooier promotie- en presenteer plaatje bestaat niet voor technische bedrijven.

    Iedereen is gefocust op het JSF project terwijl er naast de JSF diverse (militaire-) voertuigen worden ontwikkeld met dezelfde technologie. Een keer raden waar die besteld gaan worden.

    Het JSF project loopt vertraging op, hoofdzakelijk omdat de kosten oplopen en omdat overheden zich terugtrekken of de aankopen uitstellen. De hoofdreden hiervoor is niet de interesse in de JSF of dat er gekozen wordt voor een concurrerend vliegtuig. Nee, overheden moeten naar de begroting kijken en we leven in een storm waar niemand weet wanneer hij weer gaat liggen. Logisch dat de kosten oplopen omdat de ontwikkeling van de JSF gewoon doorgaat. Dus de (geld) meter ook.

    We hebben jaren plezier gehad van onze vloot F16-s. Ze zijn alleen bijna op en moeten op termijn vervangen worden. Opknappen van de huidige vloot F16-s is gaten vullen en dit is niet constructief. We moeten blijven ontwikkelen en evalueren, en belangrijker we moeten blijven meespelen op militair gebied.

    Dit is in het belang van de wereldvrede gek genoeg, ons aanzien bij onze bondgenoten en onze als laatste, maar niet onbelangrijk onze portemonnee.
38 Posts
Pagina: «« 1 2 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links