Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Noodfonds EFSF nu al zorgenkindje

Het is een week geleden dat ik schreef weinig vertrouwen te hebben in de overlevingskansen van de euro. Maar de Europese munt bestaat nog steeds. Was ik te pessimistisch…? Ik kreeg vanochtend zelfs eurohoop toen mijn ochtendblad meldde dat de stress even weg is bij de Nood-Zuidlijn. Maar dat bleek niet over Italië en Griekenland tegen Duitsland c.s. te gaan, maar over successen bij het graven van een Amsterdamse metrotunnel.

Misschien is er toch een positieve link met de eurocrisis, want de aanleg van de metro leidde ook tot crises. Nu lijkt dat allemaal vergeten en kunnen reizigers zich in 2017 een paar minuten sneller van Noord naar Zuid laten vervoeren. Tegen dubbele dan geplande kosten, dat wel. De kosten van de eurocrisis zijn helaas een veelvoud van de beste oplossing die anderhalf jaar geleden gekozen had kunnen worden.

Destijds had de gehele Europese staatsschuld gegarandeerd moeten worden, inclusief de Griekse. De politiek had vervolgens Griekenland, en andere dilettanten, daarop moeten aanspreken, en de kosten van de reddingsoperatie (voor een groot deel) door deze landen langs fiscale weg laten terugbetalen. Nu zit Europa met de handen in het haar. Gelukkig heeft Japan voor 300 miljoen meegedaan aan een emissie van het Europese noodfonds EFSF.

Probleemkindje
Japan, u weet wel, het land met een staatsschuld van 200% van het Bruto Nationaal Product. De positie van het EFSF wordt intussen zorgwekkend. Het fonds heeft nog steeds een AAA-kredietstatus. Althans, volgens de ratingbureaus. Beleggers beginnen dat anders te zien. Alle aandacht ging deze week uit naar de oplopende spreads tussen Duitsland en de andere eurolanden, maar het EFSF is het acute probleemkindje.

Het fonds betaalt nu een rente van circa 3,75% voor een tienjarige obligatie. Dat is veel meer dan Duitsland, Nederland en Finland. Maar het percentage ligt zelfs hoger dan dat van Frankrijk en Oostenrijk. Zelfs onze “eigen” Bank van Nederlandse Gemeente en de Europese Investeringsbank lenen goedkoper. Ondertussen kunnen we ons de vraag stellen of de Europese politici in de war zijn geraakt door de financiële markten, of dat de financiële markten zo van slag af zijn door de Europese politici.

De politiek denkt het eerste. Daarom worden er maatregelen genomen om de markten te temmen. Zo wordt short-selling verder verboden. Moeten de ratingbureaus worden aangepakt. Worden steeds hogere kapitaalseisen gesteld aan banken en tegelijk weer extra belastingen geïntroduceerd. Afgezien van de vraag over de rechtvaardigheid en effectiviteit van de maatregelen, ze helpen niet in het bestrijden van de eurocrisis.

De volgende stap, ik sta nergens meer verbaasd over, is dat financiële instellingen gedwongen worden te participeren in het financieren van overheidstekorten. Zo ondenkbaar is dat niet. We hoeven slechts terug naar 1994 toen het ABP gedwongen was via de Voorinschrijfrekening te participeren in nieuwe staatsleningen.

Laatste mistflarden
Misschien is een Europese Super Voorinschrijfrekening, waarin alle Europese banken, verzekeraars en pensioenfondsen gedwongen staatsschuld moeten opkopen, een werkend plan. U ziet, ik ben niet te beroerd mee te denken aan slechte oplossingen om de eurocrisis de kop in te drukken. Naar mijn idee is de eurocrisis niet veroorzaakt door de financiële markten maar door de onmacht van de Europese politiek.

De enige oplossing voor dit probleem is de uitgifte van gezamenlijke eurobonds. Halfbakken oplossingen van op lemen hefbomen gecreëerde noodfondsen, of een ECB dat tegen zijn zin (en die van Duitsland, Nederland en andere sterke eurolanden) onbeperkt staatsobligaties opkoopt, maken de situatie alleen maar erger.

Zou de politiek het aandurven eurobonds uit te geven en daarmee over zijn eigen schaduw heen te springen? Ik kijk naar buiten en zie de laagstaande herfstzon zich ontworstelen uit de laatste mistflarden. Langzaam creëert ze welhaast oneindig langgerekte schaduwbeelden. Daar kan zelfs de grootste euroliefhebber niet overheen. Helaas.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. @iPlof 17 november 2011 12:50
    "Destijds had de gehele Europese staatsschuld gegarandeerd moeten worden, inclusief de Griekse."

    Dat klinkt weer als belastingslaven geld misbruiken om private partijen te spekken die zelf te risico's hebben genomen.

    Bovendien geldt dan wie A zegt moet dan B zeggen en was de situatie exact geeindigd zoals nu alleen dan met het automatisme dat het collectief de schulden garandeert van het individuele land. Slecht plan!

    Afgezien van de roekeloze economische politiek van de Zuid Europese landen hadden volgens mij de banken en private partijen al veel eerder hogere rentes moeten doorrekenen. Alleen dan was de groei van de schuldpositie wellicht eerder gekeerd.
  2. [verwijderd] 17 november 2011 13:35
    Leuk hoor die eurobonds.. Nu weten we welke rente Nederland en Duitsland kunnen verwachten dankzij EFSF. Niet rond de 2% maar rond de 4% lenen! Als het nou de oplossing-der-oplossingen zou zijn dan is daar wellicht nog over heen te komen. Echter de knoflooklanden kunnen ook weer mooi tegen 4% lenen en zij zullen er alles aan doen om op oude voet verder te gaan/leven.
  3. Bizon 17 november 2011 13:36
    Eigenlijk is het heel simpel: de zuid europese eurolanden zijn 'too big too save', zelfs met een EFSF van 2000 miljard. Dus kunnen ze dit alleen zelf doen. En om de politici uit die landen in actie te krijgen, is er maar 1 geloofwaardige partij: de markt via de obligatie spreads. Dat heeft Merkel heel goed gezien. Dus totdat er geloofwaardige saneringsplannen worden geimplementeerd, duurt de crisis voort. Griekenland, Italie & Spanje hebben een grote stap gezet met nieuwe regeringen & straffe saneringsplannen. Nu de succesvolle implementatie nog, dat blijft een groot vraagteken de komende 12 maanden. Als Frankrijk, Belgie en/of een europese recessie nog voor complicaties gaan zorgen, dan kan het zelfs nog langer duren. De Ierse en Portugese praktijk laat zien dat daarna de spreads afnemen en ze zelfs uit het nieuws verdwijnen. Nog even geduld svp...
  4. Timeo Danaos 17 november 2011 13:43
    Eurobonds zijn ook geen oplossing. Kijk naar het EFSF: de markten geloven niet in het samenvoegen van schuld van heel Europa.

    Het is als het mixen van stront (obligaties van slechte eurolanden) met chocolademousse (obligaties van goede eurolanden), en dat dan aan de markten opdienen als een delicatesse. Ook al heeft het allemaal dezelfde kleur, je blijft de stront toch proeven.

    De markten zijn ook niet gek: eurobonds zijn niks waard, want als het echt misgaat zullen de deelnemende landen zich op hun soevereiniteit beroepen en weigeren de eurobonds terug te betalen. Bovendien, de eurozone gebundeld is wellicht nog zorgwekkender qua schuld en tekorten dan ieder land voor zich. Met eurobonds los je dus geen enkel probleem op.
  5. [verwijderd] 17 november 2011 13:46
    Van de Grieken hoef je over de implementatie niet al te veel illusies te gaan maken. In februari 2012 gaan ze hier pas over stemmen. Daarna moet het ook nog eens een keer (ooit) worden uitgevoerd. In Spanje heb ik wat meer vertrouwen. Italianen zijn bijna net zo hopeloos als de Grieken en Belgie heeft last van Walonie (kampioenen in uitstellen en rekken) die je qua mentaliteit ook met Grieken kunt vergelijken. Een grote club (op Spanje na) van loze beloftes. Club-Med zou niks liever willen dan Eurobonds. De perfecte partydrug.
  6. [verwijderd] 17 november 2011 13:53
    Ik ben het met e schrijver eens dat het WEL had gewerkt als het was gedaan voordat de vertrouwenscrisis is ontstaan. Niet anderhalf jaar geleden, maar 3-4 jaar geleden in de hoogtij dagen zou een eurobondsplan zeer positief zijn ontvangen. Natuurlijk had er toen al een veel strengere controle op de overheidsbegrotingen van alle landen moeten zijn.
  7. harryhol 17 november 2011 14:17
    De patient ligt op sterven, en de Duitse chirurg vindt dat ie moet stoppen met roken. Als Duitsland nu niet toestaat dat ECB grootschalig koopt, overlijdt het schone Europa, en zullen zij (al dan niet terecht) daar de schuld van krijgen. Dat kan tot grotere geopolitieke spanningen binnen Europa leiden dan men wellicht voor mogelijk houdt.....

    (maar de markt houdt rekening met een redding op het laatste moment, gegeven de sterke equity-indices; houdt rekening met een spike als Merkel toegeeft)
  8. [verwijderd] 17 november 2011 17:20
    quote:

    rogver schreef op 17 november 2011 13:35:

    Leuk hoor die eurobonds.. Nu weten we welke rente Nederland en Duitsland kunnen verwachten dankzij EFSF. Niet rond de 2% maar rond de 4% lenen! Als het nou de oplossing-der-oplossingen zou zijn dan is daar wellicht nog over heen te komen. Echter de knoflooklanden kunnen ook weer mooi tegen 4% lenen en zij zullen er alles aan doen om op oude voet verder te gaan/leven.
    Rogver,

    Stel dat Europa een Eurobond uitgeeft. Dan wordt dat inderdaad voor ons duurder lenen dan nu. Of het 4% wordt is de vraag. De Europese obligatiemarkt is dan namelijk dermate groot en diep dat die een serieus alternatief is voor de dollar. De rente zal waarschijnlijk lager zijn dan het gemiddelde in Europa. Dus dat is direct gevonden geld voor Europa als geheel.

    Maar stel dat het 4% wordt. En de ECB zou die uitgeven. Dan zou de ECB alsnog aan Nederland kunnen lenen voor 2% en aan Griekenland voor 6%. Afhankelijk van hoe goed ze zich aan afspraken houden en hoe ver ze over hun begroting heen gaan. Andersom zou ook kunnen: als wij ons niet aan de begroting houden krijgen we ook 6% aan ons broek.

    Door vooraf de rente-sancties vast te leggen zal ieder land dat fair vinden. Gelijke monnikken gelijke kappen.
  9. lodewijk70 17 november 2011 20:01
    Iedereen die zegt dat Griekenland en Italië eerder hadden moeten bezuinigen heeft helemaal gelijk.
    Maar om nu halstarrig vast te houden aan zeer strenge bezuinigingen, zonde monetair te verruimen lukt niet meer. Deze bezuinigingen brengen het land zelf in een crisis, waardoor die schulden nóg moeilijker op te brengen zijn.
    De enige oplossing anders dan het laten klappen van de EU is toch het leggen van een bodem op die obligaties. Ja, dat is een transfer van Noord naar Zuid, maar het alternatief is veel kostbaarder.
  10. [verwijderd] 18 november 2011 00:23
    quote:

    rogver schreef op 17 november 2011 13:35:

    Leuk hoor die eurobonds.. Nu weten we welke rente Nederland en Duitsland kunnen verwachten dankzij EFSF. Niet rond de 2% maar rond de 4% lenen! Als het nou de oplossing-der-oplossingen zou zijn dan is daar wellicht nog over heen te komen. Echter de knoflooklanden kunnen ook weer mooi tegen 4% lenen en zij zullen er alles aan doen om op oude voet verder te gaan/leven.
  11. [verwijderd] 18 november 2011 14:42
    Sorry Rogver, maar je ziet iets heel belangrijks over het hoofd: het is nl. zo dat landen die meer rente betalen dan het EFSF krijgt bij uitzetting er niet aan mee hoeven te doen maar er wel van kunnen krijgen (aangezien ze anders een negatief rendement maken op het (uit)geleende geld).
    Dus sorry, maar landen die met hun rente boven het EFSF-rendement zitten zullen niet bij hoeven te dragen - dus bv Italië zou op het moment niet bij hoeven te dragen, en Frankrijk komt ook al in de buurt, zodat uiteindelijk alleen Duitsland, Nederland, Luxemburg en andere 'veilige' landen (samen 6-7 max?) de 1 biljoen zouden moeten dragen, wat domweg gewoon niet te verantwoorden valt.
  12. [verwijderd] 18 november 2011 18:45
    quote:

    MicBenSte schreef op 18 november 2011 14:42:

    Sorry Rogver, maar je ziet iets heel belangrijks over het hoofd: het is nl. zo dat landen die meer rente betalen dan het EFSF krijgt bij uitzetting er niet aan mee hoeven te doen maar er wel van kunnen krijgen (aangezien ze anders een negatief rendement maken op het (uit)geleende geld).
    Dus sorry, maar landen die met hun rente boven het EFSF-rendement zitten zullen niet bij hoeven te dragen - dus bv Italië zou op het moment niet bij hoeven te dragen, en Frankrijk komt ook al in de buurt, zodat uiteindelijk alleen Duitsland, Nederland, Luxemburg en andere 'veilige' landen (samen 6-7 max?) de 1 biljoen zouden moeten dragen, wat domweg gewoon niet te verantwoorden valt.
    volgens mij draagt er helemaal niets iets bij. efsf krijgt nl. geen geld van duitsland/nederland cs, maar moet dit zelfstandig lenen op de kapitaalmarkt.

    al na 16mrd aan obligaties ging dit de mist in en liep de spread op van 8bps bij aanvang naar boven de 100bps...

    't is allemaal gebakken lucht(steun).
  13. beursstrateeg 27 november 2011 16:26
    Eurobonds zijn inderdaad de enige oplossing van de Euro-crisis, echter er moeten wel de volgende voorwaarden aan worden gesteld.

    1. Ze worden tot maximaal 50% van het BNP uitgegeven door alle EURO landen (inclusief Luxemburg). De resterende schulden (boven 50%) moeten door de individuele landen zelf op de markt worden opgehaald.

    2. Ze zijn Super Senior t.o.v. de schulden van de individuele landen, regios en steden. Als een stad/regio/land failliet gaat, blijft deze euro schuld gewoon staan. De schuld is ook senior t.o.v. leningen van de individuele landen van de ECB en het IMF.

    3. De betalingen van de rente worden door de individuele landen geint.

    4. Bij niet betaling wordt het land direct uit de EURO gehaald. Ook hebben de overige landen het recht om de rente en aflossingen van de schuld direct in de individuele landen te innen (bijvoorbeeld door een euro-BTW, euro-grondbelastingen, etc.). Het onderpand voor de schuld is al het grondbezit, met een 99 jarige lease.

    5. Bij de start van de eurobonds wordt 50% van de schulden van ieder individueel land op de secundaire markt opgekocht (tegen gereduceerde prijs) en 50% van de schulden direct door de landen geleend op de primaire markt.

    Het voordeel is dat de zuidelijke landen een groot gedeelte van de schuld kwijtraken (doordat de schulden tegen een lagere prijs worden opgekocht) en dat in de toekomst de helft van hun schulden tegen een lage rente kunnen financieren, terwijl de rest van de schulden nog steeds zelf gefinancierd moet worden (dus de prikkel blijft om de overheidsschulden te verminderen).
  14. [verwijderd] 27 november 2011 16:44
    leuk, maar dat lost helemaal niets op. sterker nog, het maakt het voor italie/spanje/portugal alleen maar nog moeilijker om de huidige staatsschuld door te rollen. als 1e 50% door eurobonds wordt gefinancierd die supersenior zijn, zullen beleggers niet echt in de rij staan om de rest te financieren. daarnaast zal IMF het niet accepteren.

    voorwaarde 4 is politiek onhaalbaar natuurlijk, je ontneemt een land haar soevereiniteit en het is een uitnodiging om een oorlog te beginnen.

    5 klinkt leuk, maar opkopen van staatsschuld in size tegen huidige lage prijzen werkt niet. er zijn niet genoeg verkopers.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links