Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De beste hypotheekkantoren

Independer heeft 25 awards uitgereikt aan hypotheekkantoren die door hun klanten het afgelopen jaar (oktober 2010 tot en met oktober 2011) als beste zijn beoordeeld. De winnaar van deze 25 die zich volgens Independer het Beste Hypotheekkantoor 2011 mag noemen, is Paul Spatzker. Mijn oprechte felicitaties.

De beoordelingen van hun klanten zijn zo goed (winnaar heeft 44 beoordelingen; 38 keer een tien, 5 keer een negen en 1 keer een acht), dat ik er jaloers op wordt. Ik heb in de afgelopen drie jaar slechts een beoordeling gehad van mijn klanten, maar ik vertel ze ook niet dat ze dat via Independer kunnen doen. In mijn column Ik doe niet mee kon u lezen dat ik twijfels had bij de beoordelingen.

De afgelopen week is er veel geschreven en werd er zelfs gesuggereerd dat ik een vete zou hebben met Independer. Dit is natuurlijk onzin. Ik ben columnist en probeer juist dingen aan te kaarten waarvan ik vind dat die verbeterd kunnen worden. Afgelopen dinsdag heeft Independer mij gebeld. In een goed gesprek, waarbij ook Independer-directeur Edmund Hilhorst aanwezig was, hebben we uitgebreid over de beoordelingstool gesproken en onze meningen gegeven.

Gedeeltelijk terugverdienen
In de pdf leest u dat Independer twee beoordelingen hanteert. De korte en de lange versie. Over de lange versie heb ik niets te klagen want deze is (bijna) gelijk aan de versie die de AFM hanteert. Wel ben ik van mening dat het onmogelijk is om een hogere score te halen dan een 9. Ik heb de vragen bekeken en mijn lezers weten dat de AFM bij mij op kantoor is geweest.

Bovendien ben ik ervoor om de uitkomsten van deze uitgebreide versie zichtbaar te maken en daar geen cijfer aan te geven. Independer doet dit niet omdat zij de adviseur laat betalen om deze info te kunnen ontvangen. Op deze manier willen zij de kosten van de tool gedeeltelijk terugverdienen. Het cijfer gaat over de onderwerpen die een adviseur in zijn gesprek moet bespreken. Independer stelt terecht dat het mogelijk is dat een klantdossier volgens de AFM een boete kan opleveren omdat dit volgens de AFM niet aan de regels voldoet.

Er is hier dus een duidelijk verschil tussen het bespreken van onderwerpen en het beschrijven in een klantdossier. Independer zal / wil / kan niet oordelen over dit laatste. De korte versie blijft mij een flinke doorn in mijn ogen en ik denk dat deze te manipuleren valt. Independer is het hier mee eens maar probeert er wel heel veel aan te doen om dit te voorkomen.

Altijd leerzaam
De korte versie heeft geen toegevoegde waarde heeft en kan wat mij betreft weggelaten worden. Bovendien heb ik aangekaart dat een beoordeling pas gegeven moet worden door een klant als de hypotheek daadwerkelijk is gepasseerd. Het kadaster is een mooi controlemiddel. Independer geeft aan dat offertecontrole bij geldgevers ook een goede controle is.

Ik vind dat de tijdsduur tussen de beoordeling en het gesprek met de adviseur langer moet zijn. Dit betekent wel dat de klant waarschijnlijk andere antwoorden invult dan die de adviseur heeft besproken. Ik vind dit niet erg, want ten eerste is dit menselijk (we hebben het hier over een ingewikkelde materie) en ten tweede zal de adviseur zelf gaan reageren. Discussies zijn voor de lezers altijd leerzaam.

Independer wil de korte versie handhaven Dit heeft te maken met het aantal beoordelingen op hun site. Bovendien willen zij ook mensen die geen hypotheek hebben afgesloten de mogelijkheid geven hun mening te geven. De uiteindelijke conclusie was dat een 100% “beveiliging” niet mogelijk is, dus dit zal een probleem blijven.

Erg vreemd
Independer heeft wel een strenge maatregel genomen betreffende de winnaars van de awards. Zij laat deze een verklaring tekenen dat de beoordelingen niet zijn beïnvloed. Er is hier zelfs een bedrag van 10.000 euro opgezet. Dat gaat misschien weer wat ver, want je geeft hiermee volgens mij aan dat je twijfelt aan de cijfers. Wel heeft Independer in dezelfde week dat mijn column uitkwam, geconstateerd dat er bij drie kantoren in de top van de ranking onpartijdige beïnvloeding heeft plaatsgevonden.

Het aantal tienen is ook aan de orde gekomen. Independer verwacht dat in de toekomst het gemiddelde naar beneden wordt bijgesteld vanwege het aantal beoordelingen (wet van de grote getallen). Bovendien geven zij toe dat de kleine kantoren in het nadeel zijn met het aantal beoordelingen. Hiervoor wordt nog een oplossing gezocht. Eigenlijk is het vreemd dat er nu al awards worden uitgereikt, terwijl Independer nog bezig is met verbeteringen.

Ik heb ook de AFM gesproken. De desbetreffende medewerker vond het zeer vreemd dat Independer mijn advieskantoor niet van hun website wilde afhalen. We hebben hierna bepaalde beoordelingen doorgelopen en de AFM kon ook niet anders concluderen dat het wel heel erg vreemd is dat er zoveel goede cijfers behaald worden.

De eerste die het hoort
Deze medewerker concludeerde dan ook dat er weldegelijk beïnvloed kan worden. Ik verwacht niet dat de AFM zelf iets gaat ondernemen. De uitgebreide beoordelingstool is namelijk ontwikkeld door de AFM en Independer. Deze “samenwerking” (die beiden partijen anders formuleren) is natuurlijk vreemd. De AFM is een toezichtorgaan.

Veel adviseurs vinden dat een onafhankelijke partij de beoordeling had moeten doen in plaats van Independer. Toen de AFM vorig jaar bij mij langskwam heb ik vragen gesteld over de branche. Zij gaven mij toen het antwoord dat zij zich daar niet mee wilde bemoeien of over willen uitspreken. Het gaat onder andere om:

  1. oversluitkosten of deze in box 1 of  3 vallen
  2. softwareprogramma’s die gebruikt worden door adviseurs
  3. nieuwe gedragscode versus de NHG normen (vanaf 1-8-2011 pas van toepassing)

Dit is slechts een korte opsomming, waarbij ik alleen wil aantonen dat bepaalde andere dingen die de AFM niet wilt bekijken, veel belangrijker zijn voor de adviseur en consument dan een beoordelingstool. Wij hebben ook de situatie vanuit de klant bekeken die op zoek is naar een hypotheekadviseur. Deze komt op de website van Independer en ziet prachtige cijfers staan.

Deze klant gaat er nu vanuit dat hij te maken krijgt met een uitmuntende hypotheekadviseur. Dit laatste kan Independer niet garanderen, waardoor hier een vertekend beeld wordt gegeven. Tot slot de reden waarom mijn toko niet van de website wordt gehaald. Independer wil dit niet doen omdat andere partijen dit dan ook willen.

Om een vergelijkingssite te zijn, moeten ook alle partijen erop staan. Met dit goede argument kan ik leven, maar ik blijf bij mijn standpunt. Mijn kantoor gaat nu door als niet “actief”. Klanten kunnen nog wel beoordelingen geven, maar daar zit ik niet op te wachten. Als zij tevreden (of ontrevreden) zijn dan hoor ik dit wel rechtstreeks. Ik heb mijn situatie nog voorgelegd aan twee Kamerleden. Als ik antwoord krijg, dan bent u de eerste die dit hoort.

Het nieuwe boek van Jos Koets is uit!
Een huis kopen, voorkom een drama!
Klik hier om dit boek te bestellen
Jos Koets - Hoe koop ik een huis?
Klik hier om Hoe koop ik een huis? te bestellen


Jos Koets is Erkend Hypotheek Adviseur (SEH) en de specialist van IEX.nl. Hij heeft z’n eigen Assurantiekantoor Groenoord in Vlaardingen. Koets schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel (hypotheek)advies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde transacties. Hoewel deze column met de grootst mogelijke zorgvuldigheid is samengesteld, aanvaardt Jos Koets geen aansprakelijkheid voor de onvolledigheid, onjuistheid of gevolgen daarvan.
Uw reactie is welkom op koets@iex.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jos Koets

In 1994 werd Jos Koets meteen in het diepe gegooid bij een assurantiekantoor. In z’n eerste werkweek vond zijn baas het nodig met vakantie te gaan. Daarna heeft hij in de praktijk het assurantievak geleerd. Koets kocht het bedrijf van z’n werkgever. Nu is hij eigenaar van het eenmansbedrijf Assurantiekantoor Groenoord in ...

Meer over Jos Koets

Recente artikelen van Jos Koets

  1. 12 apr De gekte op de woningmarkt is terug 4
  2. 29 mrt Aflossingsvrije hypotheken op de helling 8
  3. 08 mrt Lager energielabel betekent lagere maximale hypotheek, maar er is een addertje 4

Gerelateerd

Reacties

9 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 4 november 2011 11:24
    Tuurlijk wordt er beinvloed. Met mijn kantoor heb ik vele klanten gevraagd om een 10 te geven. Daarnaast vul ik direct na het ondertekenen van de offerte "samen" met de klant alles in. Een standaard onderdeel van het verkoopproces. Dank voor de award: het zal me waarschijnlijk zo nog meer klanten opleveren en die geven natuurlijk ook die 10.
  2. [verwijderd] 4 november 2011 11:45
    helemaal gelijk, dit soort sites zijn nul komma nul onafhankelijk. Zo kwam polis direct jaren niet voor bij independer omdat ze niet met independer in zee wilden. Nou, ik kan hier een beoordeling geven dat ze de goedkoopste autoverzekeraar zijn, omdat ik al 14 jaar 10% korting krijg op welke premie dan ook. En de paar akkefietjes met mijn auto zijn prima opgelost. 370 euro all risk verzekerd per jaar voor auto nieuwwaarde 20.000 cataloguswaarde. Keiharde cijfers! Ik zoek gewoon alles zelf uit. Geldt ook energievergelijkingsites, allemaal schrapers die een deel van uw geld willen
  3. [verwijderd] 4 november 2011 16:20
    Beste Jos,

    Ook wij vonden het een prettig gesprek. Dank daarvoor en ook voor je genuanceerde column.

    Over veel belangrijke punten zijn we het verrassend genoeg wel eens. Maar natuurlijk blijven we op bepaalde punten met elkaar van mening verschillen. Maar dat geeft niet. Laat de lezer zelf zijn oordeel vormen.

    Joop Cohen
    Manager business unit Bancair van Independer.nl
    Mede namens Edmond Hilhorst

  4. Jos Koets 4 november 2011 17:27
    Beste Joop,

    Bedankt voor je reactie. Je kan van mening verschillen, maar ik heb de reactie / gesprekken vanuit Independer als positief beschouwd. Andere partijen hebben in het verleden dit wel eens anders gedaan (hebben gedreigd met een gerechtelijke procedure).

    Ik verwacht dat de beoordelingstool in het algemeen nog wel een staartje gaat krijgen. Natuurlijk zal ik dit beschrijven in een column hier op iex.

    Gr. Jos
  5. Jos Koets 4 november 2011 18:54
    Ten eerste lust ik geen wijn. En ten tweede staat heel duidelijk in mijn column dat we elkaar telefonisch hebben gesproken. Ik heb wel de uitnodiging van Independer gekregen om langs te komen. Deze heb ik netjes geweigerd. Wie mij volgt weet mijn redenen waarom ik op deze uitnodigingen niet in ga. Dit geldt niet alleen voor Independer maar ook voor televisie optreden en debattten op (hypotheek) congressen. Ik heb in de afgelopen jaren al talloze verzoeken geweigerd en dan kon ik nog een aardig bedrag verdienen. Het gaat mij totaal niet om de verdienste. Misschien zal ik ooit nog eens uitgebreid in een column op dit onderwerp terugkomen.

    Gr. Jos
  6. [verwijderd] 4 november 2011 21:00
    1 woord kan veel verklaren of juist veel nieuwe vragen oproepen:

    Wel woord dan?

    Lees de column van Jos Koets eens goed. Hij gebruikt vele harde woorden en zinnen zoals manipuleren, Independer is het er mee eens, geen toegevoegde waarde, Jos insinueert dat Independer twijfelt aan de cijfers, Jos haalt AFM aan die het allemaal ook vreemd vindt enz. enz.

    Jos is zeer expliciet in alle columns over het vermoeden van bedrog van de prijswinnaars en het feit dat Independer dit mogelijk maakt.

    Staat dat ene woord dan in zijn column?.....nee, dat staat in de reactie van Independer!

    In plaats van tegengas te geven en verontwaardigd te zijn doet Independer het volgende: Zij bedanken Jos en zijn blij met deze “genuanceerde” column.....!

    Nuanceren is volgens het woordenboek: verduidelijken, onderscheid aanbrengen, meer details toevoegen. Nuanceren doe je ook als iets te scherp wordt neergezet en je wil het wat afzwakken.

    Independer is dus blij dat Jos hier de boel even helder heeft uitgelegd en als deze column een genuanceerde versie van iets is, dan is de waarheid in de ogen van Independer zelf dus…….
  7. Jos Koets 4 november 2011 22:01
    Beste Ortho Dox,

    Ik heb heel veel tijd gestoken in dit onderwerp. Dit heb ik gedaan omdat ik wist dat (vooral in de branche) er een flinke discussie zou ontstaan. Ik heb aangetoond dat de beoordelingstool op het ogenblik nog niet waterdicht is. Persoonlijk ben ik van mening dat dit in de toekomst ook niet mogelijk is omdat Independer beide tools (zoals deze nu zijn) wilt handhaven. Ik heb mijn "tips" aan Independer doorgegeven. Deze zijn niet (allemaal) interessant omdat er ook verdient moet worden. Dit is natuurlijk logisch vanuit het gezichtspunt van Independer. Ik denk daar heel anders over, want verdienste volgt later wel als alles 100% goed is.

    Zoals het nu is, heb ik ook aangegeven dat ik verwacht dat het geen lang leven kan hebben deze tools. De tijd zal het leren want het is grotendeels afhankelijk van de hypotheekadviseurs. Velen proberen alles te doen om geld te verdienen dus dan is een extra gratis reclame op een website mooi meegenomen.

    Ik heb wel in de afgelopen week veel mails ontvangen en veel mensen gesproken. Diverse informatie heb ik expres niet gebruikt in mijn column. Bovendien verwacht ik dat in de komende maanden meer nieuws naar buitenkomt over dit onderwerp.

    Voor de prijswinnaars heb ik nog iets leuks. Ik heb namelijk een bijleenregeling cursus geschreven. Ik wil hun 20 casussen voorleggen. Ben zeer benieuwd hoe zij deze uitwerken.

    Gr. Jos
  8. [verwijderd] 5 november 2011 12:05
    Beste Jos,

    Kern van alles blijft in mijn ogen:

    Independer is ontstaan vanuit de mooie gedachte dat de oprichters de financiele wereld wilden verbeteren, zij namen zelfs de naam aan van Robin Hood BV. Zij begonnen met een zeer uigebrede vergelijkingssite en een prachtig gedachtegoed dat de consument zelf aan het roer moet kunnen zitten.

    Nu, ruim 10 jaar later, blijkt dat van deze nobele gedachte weinig meer over is. Independer stuurt op omzet, maakt dealtjes met enkele aanbieders en geeft rankings, die volkomen arbitair zijn, waardoor sommige producten (de door hun sponsors gewenste) goed naar boven komen. Deze 10 jaar historie staat ook al bol van kleine en grotere schandaaltjes omdat door Independer aangeprezen producten achteraf waardeloos bleken te zijn.

    Nu deze hypotheekvergelijker weer. Op www.amweb.nl kan iedereen lezen hoe financieel adviseurs daar 'bewijzen' dat de vergelijker gebaseerd is op 'valse, niet spontane, getuigenissen'. Jouw column is ook een voorbeeld waarbij een 'vakidioot' die heel goed weet hoe het werkt, aantoont dat het zaakje stinkt.

    Independer moet een fundamentele keuze maken. Gaan ze door als commerciele geldmachine of gaan ze verder als oprechte belangenbehartiger voor de consument. Voor iedere keuze geldt dat dat gevolgen heeft.
    Commerciele geldmachine zijn heeft als concequentie dat vakbroeders mogen aantonen dat Independers aanbiedingen niet perse deugen. Ook Antoinette Hertzenberg van Radar, betaald uit belastingcenten, dient dan Independer het vuur aan de schenen te leggen als aantoonbaar zaakjes niet kloppen, en zich te distancieren van "vriendschappelijkheid" jegens Independer. Voor beide partijen, en ook voor AFM in deze zaak, geldt dat mensen zoals jij en ik en vele anderen op een dag met groot gemak zullen aantonen dat Independer en Radar zelf een "koude douche" verdienen.

    Succes met de strijd, Ortho Dox (orthodox@hotmail.nl)
9 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links