Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Ronkende Rolls

Met de recente aflevering van de eerste Boeing 787 Dreamliner aan All Nippon Airways bereikte Rolls-Royce een belangrijke mijlpaal op de markt voor de nieuwe generatie extra wide-body stretched-vliegtuigen. Rolls-Royce richt zich strategisch op de motorenmarkt voor de wide-body vliegtuigen voor de langere afstanden en levert bijvoorbeeld ook motoren voor de grote Airbus A350 en A380. 

Onlangs bestelde Air France-KLM nieuwe Airbus- en Boeing-vliegtuigen. De motoren voor de Airbus-toestellen werden besteld bij Rolls Royce en de keuze van het motortype voor de Boeing 787-toestellen wordt op een later moment bepaald. Daarvoor is Rolls-Royce ook nog steeds een optie.

Hoewel Rolls-Royce ook actief is in de defensie-, scheepsmotoren- en energie-industrie, vormen de vliegtuigmotorbouw en de onderhoudscontracten voor vliegtuigmotoren meer dan 50% van de omzet. De markt voor vliegtuigmotoren is een mondiaal oligopolie, waarbij Rolls-Royce duelleert met General Electric en Pratt & Whitney voor de levering van motoren aan Airbus en Boeing.

Goed gevulde orderportefeuille
De keuze voor de motoren wordt bepaald door de luchtvaartmaatschappijen. Bij de keuze voor een leverancier gaat een luchtvaartmaatschappij een langdurige relatie aan voor het onderhoud en de levering van onderdelen. Het is niet verwonderlijk dat Rolls-Royce op deze ‘aftermarket’ van al haar diensten en producten de hoogste marges behaalt, want deze markt is feitelijk goed afgeschermd door hoge entreebarrières. 

Luchtvaartmaatschappijen kunnen zich geen  achterstallig onderhoud veroorloven. Meer dan 30 procent van de orderportefeuille van Rolls Royce is dan ook gevuld met onderhoudscontracten. Zo'n goed gevulde orderportefeuille is in moeilijke tijden voor veel beleggers een belangrijk houvast. Onderhoudscontracten hebben veelal een looptijd van 20 jaar, waarbij de marges en de kasstroom toenemen naarmate de jaren verstrijken.

Rolls-Royce heeft een uitgebreid klantenbestand met meer dan 650 luchtvaartmaatschappijen, meer dan 2000 scheepvaartbedrijven en meer dan 160 nationale defensiemachten. Rolls-Royce en GE werken gezamenlijk aan de ontwikkeling van de JSF. Het orderboek bedroeg eind  2010 meer dan 59 miljard pond. De onderneming heeft daarmee voor meer dan 5 jaar werk in de boeken. 

Schoner en vaker vliegen
De komende jaren zullen veel luchtvaartmaatschappijen vliegtuigen moeten bestellen die minder lawaai produceren, het brandstofverbruik sterk reduceren en een schonere verbranding in de motoren opleveren, waarbij toch nog een hoge kruissnelheid en een hoog actieradius voor passagiers of vracht aan boord zal worden bereikt.

In China en andere Aziatische landen zal het vliegverkeer sterk groeien, waarbij de recessie van 2009 slechts een kortstondige hapering in een langdurige groeicyclus betekende. Ook in 2011 groeit de passagiersmarkt volgens de laatste ramingen uit augustus met meer dan 6%. Het Midden Oosten en Latijns-Amerika zijn ook belangrijke groeimarkten voor Rolls Royce.

Volgens de Outlook 2011 van Boeing zal wereldwijd de vloot aan vliegtuigen toenemen van 19.400 in 2010 naar meer dan 39.500 in 2030. De recent aangetreden CEO van Rolls-Royce, John Rishton, verwacht dat Rolls-Royce zowel de omzet als de winst de komende 10 jaar kan verdubbelen, mogelijke acquisities niet meegerekend.

Bezuinigingen op defensie
Rolls Royce heeft niet alleen maar wind mee. In de militaire sector wordt wereldwijd door overheden zwaar bezuinigd, maar ook in deze sector verwierf Rolls-Royce dit jaar nog nieuwe orders. In de energiesector en de offshore-industrie ziet Rolls-Royce met de levering van turbines en de daaraan gerelateerde onderhoudscontracten de resultaten en de winstgevendheid de komende jaren echter sterk verbeteren. 

De koers van Rolls-Royce fluctueerde de afgelopen 12 maanden tussen de 557,50 en de 659 pence. Het aandeel heeft zich in de huidige beurscrisis bijzonder goed gehouden en het staat op 612,5 (29 september), minder dan 10% van de hoogste koers van de afgelopen 12 maanden. Rolls-Royce wordt door analisten als een sterk kwaliteitsaandeel beschouwd.

Ze verwachten een groei van de winst per aandeel van meer dan 10%. De bedrijfsresultaten over de eerste helft van 2011 waren beter dan verwacht en in het afgelopen jaar verhoogde Rolls-Royce het dividend zelfs met 8%. Ondanks de vrees voor een nieuwe recessie staan winsttaxaties en koersdoelen voor Rolls-Royce, in tegenstelling tot veel andere beursgenoteerde bedrijven, niet onder druk.

 



Tijdsperiode grafiek: 

 

Koersdoel: meer dan 7 pond
Het gemiddeld koersdoel van analisten voor Rolls-Royce ligt op 671 pence, waarbij de meeste analisten een koersdoel van meer dan 700 pence hebben en die van Citigroup Research en van Goldman Sachs koersdoelen afgeven van respectievelijk 730 pence en van 850 pence.

In mijn waarderingsmodellen kom ik ook op een koersdoel uit van meer dan 700 pence. De analist van Goldman Sachs is zelfs zo sterk overtuigd van het rendementsperpectief dat hij het aandeel op de Conviction List heeft gezet en het aandeel kwalificeert als een  ‘defensive cyclical’. 

 


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

6 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 3 oktober 2011 23:33
    NIEUWS
    Nomura voorziet scherpe daling S&P 500
    NEW YORK (AFN) - Een analist van de Japanse bank Nomura International voorziet een scherpe daling van de toonaangevende Amerikaanse S&P 500-index. Dat schreef hij maandag in een rapport.
    Analist Bob Janjuah stelde dat de graadmeter, onder meer door aanhoudende economische onrust, zo'n 25 procent tot 30 procent kan dalen. ,,Ik denk dat een dieptepunt op 800 of 900 punten in 2012 mogelijk is. En zelfs het wegzaken tussen de 700 en 800 punten is een reële situatie'', zo gaf hij aan.

    De S&P-index noteerde maandag omstreeks 20.40 uur op ruim 1107 punten.
  2. forum rang 5 theo1 4 oktober 2011 10:54
    quote:

    DT schreef op 3 oktober 2011 14:53:

    Bedankt voor deze genuanceerde, sterk onderbouwde bijdrage (maar niet heus). Als je het er niet mee eens bent, geef dan tenminste aan waarom niet en wat jij er dan zelf van denkt. Dan heeft misschien iemand er nog wat aan. Deze opmerkingen zijn totaal zinloos. Dat geldt trouwens ook voor alle andere reacties op dit artikel tot nu toe.
  3. Wij Rosario 4 oktober 2011 11:21
    Al voor dat Amerika met Dreamliners begon weten we dat dromen bedrog zijn. Wie moet die reizen waar van betalen? In Amerika gaat het werkelijk besteedbaar inkomen terug sinds de eind 70-ger jaren. Sinds 2000 gaat het in Europa ook harder met de werkelijke inflatie dan met de inkomsten en laten we maar niet spreken over wat er (niet) geproduceerd wordt. Azië en Zuid Amerika zouden dus de vliegtuigen moeten gaan kopen maar die moeten eerst even de enorme val van de westerse wereld verwerken. Ik denk dat de komende 10 jaren in het teken zullen staan van stagnatie en rampspoed en dat RR zijn motoren zal moeten slijten aan oorlogvoerders die de noord Afrikaanse en midden oosten "lente" moeten uitvechten en de oorlog buiten Europa moeten houden. En na die 10 jaren bouwt China zijn eigen vliegtuigen en vliegtuigmotoren.
6 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links