Er is tot nu toe weinig onderzoek verricht naar de precieze invloed van de kredietcrisis op het bedrijfsleven. We weten dat bedrijven minder lenen en flink wat cashreserves hebben opgebouwd.
Maar welke bedrijven hebben het meest last gehad van de crisis en welke zijn juist opgeleefd? Als ik kijk naar de rendementen voor en na de crisis dan is er geen eenduidig beeld. Er zijn wel wat opvallende zaken:
Minst last. Van de bedrijven uit de Dow Jones Index heeft fastfoodketen McDonald's het minst last gehad van de crisis (volgens beleggers). In de drie jaar voorafgaand aan de crisis steeg het aandeel bijna 90%. In de drie jaar erna 35%. De nettowinst van het bedrijf verdubbelde gedurende de volledige periode. De omzet steeg circa 20%.
Slecht voor én na de crisis. Twee bekende Amerikaanse aandelen presteerden zowel voor als na de crisis slecht: Bank of America en General Electric. Het bankaandeel verloor tussen 9 september 2005 en 9 september 2008 24% en daarna nog eens 67%. De verwachte winst per aandeel dit jaar is een kwart van die in 2005, dus ook daar hangt de winstgevendheid nauw samen met de beurskoers.
Verrassing. Van de Amerikaanse blue chips is American Express de grote verrassing van na de crisis. Pre-crisis verloor de creditcardgigant 24%. Sinds 9 september 2008 herstelde de koers 39%, waarvan een groot deel dit jaar. Dat Amerikanen nog steeds op de pof leven wordt hiermee pijnlijk duidelijk.
Slecht na de crisis. In negatieve zin springen de reversals van twee technologiebedrijven eruit: Cisco en Hewlett-Packard. Beide waren voor de credit crunch prima renderende aandelen, maar daalden sinds de val van Lehman respectievelijk 31 en 21%. Bij hardwarefabrikant HP verdrievoudigde de winst per aandeel overigens sinds 2005. Ook Cisco verbeterde de winstgevendheid. Het resultaat: historisch lage waarderingen voor bedrijven die nog lang niet zijn afgeschreven en samen over 16 miljard dollar aan liquide middelen beschikken.
Defensief Europa
In Europa zijn de verschillen groter:
- Defensieve spelers zoals Bayer, Unilever en Anheuser-Busch InBev presteerden voor en na de crisis uitstekend.
- Vijftien van de vijftig Eurostoxx-aandelen zagen de koers echter dalen sinds september 2008, na drie gouden jaren daarvoor.
- Nog eens zestien aandelen uit de Europese index presteren eigenlijk al zes jaar ondermaats. Tot die bedrijven behoort ING, samen met een handvol andere banken.
- Philips en ArcelorMittal behoren tot de dogs die de crisis (koerstechnisch) nog niet teboven zijn gekomen.
- Bij de overlevers uit de Eurostoxx 50 vind ik buiten Unilever geen AEX-bedrijven.
- De beste comeback staat op naam van BMW, dat inclusief het hoogtepunt van de kredietcrisis 136% in waarde steeg. Dat is overigens minder spectaculair dan de winststijging. In crisisjaar 2008 boekte de autofabrikant een winst per aandeel van 50 cent. Dit jaar is dat waarschijnlijk meer dan 6 euro; het dubbele van de winst in 2005.
Echte winsten
Uiteraard werden de echte koerswinsten in het Verre-Oosten behaald. Van de aandelen uit de huidige Hang Seng index presteerde ruim 75% zowel voor als na de crisis uitstekend.
Internetbedrijf Tencent is hiervan een lichtend voorbeeld: van september 2005 tot september 2008 steeg het aandeel bijna 700%. Daarna nog eens 238%.
Kortom, voor beleggers met een langetermijnvisie zijn er altijd aandelen te vinden die ook stijgen in barre economische tijden.