Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Daimler doen!

Op vrijdag 29 april rapporteerde Daimler AG kwartaalresultaten die op de beurs in Frankfurt uiterst lauw werden ontvangen. Maar bij nadere analyse vallen mij die bedrijfsresultaten toch bepaald niet tegen. De omzet steeg in het eerste kwartaal van 2011 in lijn met de verwachtingen van analisten met 17% naar 24,7 miljard euro.

De winst voor belastingen en rente (EBIT) bedroeg 2,03 miljard en daarmee presteerde het Daimler-concern toch wel iets beter dan analisten hadden verwacht. En het is nota bene ook nog eens een verdubbeling ten opzichte van 2010. De nettowinst steeg met 59% naar 1,06 miljard euro, waarmee op groepsniveau de nettowinstmarge uitkwam op 8,2%.

Daimler kon bovendien indrukwekkende resultaten melden in de verkopen van vrachtwagens (+28%) en van de verkopen in China (+85%). De orders voor vrachtwagens in de Verenigde Staten zijn liefst verviervoudigd!

Turnaround
Daimler AG is duidelijk bezig is met een turnaround. Met de resultaten over het eerste kwartaal van 2011 werd de lijn van het vierde kwartaal van 2010 verder doorgetrokken. In het vierde kwartaal van 2010 werd immers weer winst geboekt na een verlies in dezelfde periode van het voorafgaande jaar.

Over het vierde kwartaal van 2010 steeg de omzet van Daimler al naar 26,4 miljard euro, 23,8% hoger dan dezelfde periode van het voorafgaande boekjaar. De toename van de verkopen in West-Europa en in Zuidoost-Azië was toen al veel groter dan de daling in Noord-Amerika.

Omdat het bedrijfsresultaat in die regio fors steeg en ook de divisie Vrachtwagens al een fors herstel van de omzet liet zien, sloeg het bedrijfsresultaat van een verlies van 224 miljoen euro om naar een winst van 393 miljoen euro. Daimler verwacht een significante groei van het bedrijfsresultaat in 2011.

Chrysler
Met de merken Mercedes-Benz en Maybach positioneert Daimler zich in de top van de luxueuze personenautomarkt, waar het de op een na grootste producent ter wereld is. Daimler is ook ’s werelds grootste vrachtwagenfabrikant.

Daimler heeft een budget voor onderzoek en ontwikkeling beschikbaar van 20,4 miljard euro, waarvan een belangrijk deel zal worden besteed aan elektrische en hybride auto’s. De verkoop van personen- en vrachtwagens wordt ondersteund door Daimler Financial Services.

Daarnaast heeft Daimler nog een belang van 22% in vliegtuigproducent EADS (Airbus). Daimler fuseerde in 1998 met Chrysler, maar deze combinatie voldeed niet aan de verwachtingen. In 2007 werd de Chrysler-divisie verkocht aan private equity-investeerder Cerberus Capital Management.

Katalysatoren
China is ’s werelds grootste automarkt en de op twee na grootste afzetmarkt voor Mercedes-Benz. In 2011 verwacht Daimler in China honderdduizend Mercedessen te kunnen verkopen en in 2015 liefst driehonderdduizend, om aan de vraag naar luxe personenwagens van de nieuwe elite te kunnen tegemoet te komen.

Ook de partijbonzen in China laten zich graag in een prestigieuze Mercedes, Audi of BMW rondrijden. Liever een ster op de motorkap dan een auto die met hamer en sikkel uit de Chinese klei is gebakken! In veel opkomende markten stijgen de verkopen van luxe auto’s veel harder dan die van andere personenwagens.

  • De verkopen van Mercedessen in China trekken dus sterk aan
  • Ook de verkopen van trucks stijgt sterk.
  • In de Airbus-onderneming zullen de komende jaren de orders sterk toenemen.
  • De bedrijfsresultaten zullen dus sterk verbeteren.

Met dit cyclische aandeel speelt u in op het aanhoudende herstel van de wereldeconomie. Sommige analisten hebben zorgen geuit over de modelcyclus van Mercedes, maar met een nog steeds goed draaiende E-Class-serie en een nieuwe A-, CLS-, M- en G-klasse die Mercedes dit jaar op de markt zal brengen en een nieuwe S-klasse in 2012, zal Mercedes goede verkoopresultaten blijven boeken.

U kunt nog instappen
Op grond van de waardering en het grotere koerspotentieel verkies ik het aandeel Daimler momenteel boven dat van BMW en Volkswagen (Audi), automerken die ook sterke troeven in handen hebben op de groeimarkten van de nieuwe rijken in Brazilië, India, Rusland en China en andere opkomende markten.

BMW en Audi behalen momenteel weliswaar hogere winstmarges en de Daimler-vrachtwagendivisie blijft met winstmarges van 6,6% bovendien nog achter bij de grote concurrent Volvo (in chinese handen!), maar voor Daimler ligt nog een groter turnaroundpotentieel in het verschiet dan bij deze andere merken.

De gerapporteerde cijfers over het eerste kwartaal zijn naar mijn mening te lauw ontvangen en ik vind het dan ook onterecht dat de koers van Daimler in 2011 tot dusver achterblijft bij de concurrenten en de Duitse beurs.

Richting 70 euro
Met een koers van 52,05 euro betaalde een belegger op 29 april nog geen 10 keer de getaxeerde winst per aandeel voor 2011; voor 2012 bedraagt de koers-winstverhouding nog geen 8,5. Het aandeel steeg in 2010 sterk, maar de koersontwikkeling bleef achter bij de toename van de getaxeerde winst per aandeel.

Kortom, het aandeel werd feitelijk alleen maar goedkoper. Daimler levert bovendien een dividendrendement van meer dan 3,5% op. Analisten hebben gemiddeld een koersdoel van 63,70 euro, maar ik voorzie op basis van mijn eigen berekeningen dat de koers binnen twaalf maanden wel naar 70 euro zou kunnen oplopen.

Beleggers krijgen daarmee een ster in hun portefeuille voor een prikkie. Vol gas dus voor meer dan 25% koerspotentieel...


Wim Zwanenburg is beleggingsstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. De beloning van Zwanenburg staat direct noch indirect in relatie tot de aanbevelingen in deze publicatie. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. De besproken aandelen kunnen voorkomen in de portefeuilles van cliënten van Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Een ieder die informatie uit deze publicatie ten grondslag legt aan aan- en verkooptransacties in financiële instrumenten, doet dat op eigen risico. Klik hier voor de uitgebreide disclaimer.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Wim Zwanenburg

Wim Zwanenburg is beleggingstrateeg bij Stroeve & Lemberger Vermogensbeheer N.V.. Na zijn studie Economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam was hij enkele jaren werkzaam in diverse beleggingsfuncties bij ABN Amro en Mees Pierson. Op BNR Nieuwsradio is hij regelmatig te beluisteren met commentaren op Amerikaanse IT-aa...

Meer over Wim Zwanenburg

Recente artikelen van Wim Zwanenburg

  1. jun '14 Sweet Sanofi 1
  2. apr '14 Ali-Big-baba 9
  3. mrt '14 Is Priceline te prijzig?

Gerelateerd

Reacties

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links