De consument houdt van groene banken. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Mintel. Een financieel dienstenbedrijf dat investeert in ondernemingen die aan oplossingen voor de milieuproblematiek werken, geeft 72% van de respondenten ‘een goed gevoel’. Maar de consument is kritisch: bijna de helft van de respondenten gaat er vanuit dat duurzame claims van de bedrijven vooral campagnes zijn om het imago te verbeteren.
"Uit het onderzoek blijkt dat financiële dienstenbedrijven opnieuw zouden moeten kijken naar de mogelijkheden van duurzame marketing, die tijdens de economische crisis in veel gevallen minder aandacht heeft gekregen," merkt het webmagazine MediaDaily News op. "Maar er moet daarbij ook rekening gehouden worden met het cynisme van de consument, die weinig geloof hecht aan de duurzame claims van financiële instellingen."
Volgens Susan Menke, gedragseconoom bij Mintel, moet duurzame marketing er dan ook in de eerste plaats voor zorgen dat dit cynisme kan worden weggewerkt. Het onderzoeksbureau merkt op dat 72% van de consumenten de promotie van interne initiatieven, zoals een duurzame inrichting van het hoofdkantoor, bestempelt als een strategie om milieuvriendelijker te worden. Daarnaast is 50% voorstander van duurzame initiatieven die ook de consument een economisch voordeel kunnen opleveren.
Tenslotte wil 45% van de consumenten dat financiële instellingen voordelen biedt aan bedrijven die innoverende milieuvriendelijke technologieën en processen ontwikkelen of implementeren.