Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Tracker Tips: Beleggen in de waterstofeconomie

Tracker Tips: Beleggen in de waterstofeconomie

Europa’s eerste verhandelbare tracker op het gebied van de waterstofeconomie is een feit.

Legal & General Investment Management (LGIM) heeft deze week zijn thematische palet uitgebreid met de lancering van de L&G Hydrogen Economy UCITS ETF.

HTWO

De L&G Hydrogen Economy UCITS ETF met ticker HTWO en isincode IE00BMYDM794 is genoteerd aan de beurs van Milaan en de Duitse Xetra en kost 0,49% op jaarbasis. De tracker heeft een zogeheten Nederlandse KIID en is derhalve beschikbaar voor de Nederlandse belegger.

HTWO volgt de Solactive Hydrogen Economy-index en biedt investeerders blootstelling aan de overgang naar een koolstofarme waterstofeconomie.

Waterstofeconomie

De 'waterstofeconomie' is de term voor het gebruik van waterstof als een schone, CO2-vrije energiebron om in de energiebehoeften van de wereld te voorzien. Hierbij moet u denken aan bedrijven die de productie van goedkopere, schonere vormen van waterstof mogelijk maken en bedrijven die naar verwachting een belangrijke rol gaan spelen in deze economie.

Met een minimum marktkapitalisatie van $200 miljoen zullen bedrijven in de index worden opgenomen als fabrikanten van elektrolysers, waterstofproducenten, fabrikanten van brandstofcellen, gespecialiseerde mobiliteitsleveranciers, leveranciers van brandstofcelcomponenten en andere belangrijke industriële en nutsbedrijven in de toeleveringsketen.

Benchmark

Om de index te creëren werkt LGIM samen met GlobalData. Dat heeft een database van bedrijven die actief zijn in de waterstofeconomie.

De referentie sluit de volgende soorten bedrijven uit: 

  • die aanzienlijke inkomsten genereren uit kolenwinning;
  • die betrokken bij de productie van controversiële wapens;
  • die gedurende een aaneengesloten periode van drie jaar ten minste een van de beginselen schenden van het UN Global Compact, een reeks wereldwijd aanvaarde normen inzake mensenrechten, arbeid, milieu en corruptie.

Het universum van bedrijven waaruit de benchmark is geselecteerd, wordt halfjaarlijks vernieuwd in mei en november. Alle componenten van de index worden gelijk gewogen en zijn onderhevig aan bepaalde op liquiditeit gebaseerde gewichtsbeperkingen.

Top 10

De aandelen met de hoogste wegingen in de mand zijn in onderstaande tabel weergegeven.

nr naam land weging koers
1 FUELCELL ENERGY INC UNITED STATES 22,60% 27,96
2 PLUG POWER INC UNITED STATES 6,91% 67,48
3 BLOOM ENERGY CORP- A UNITED STATES 5,52% 41,82
4 BALLARD POWER SYSTEMS INC CANADA 5,07% 40,90
5 ITM POWER PLC BRITAIN 4,70% 618,00
6 CERES POWER HOLDINGS PLC BRITAIN 3,66% 1446,00
7 NEL ASA NORWAY 3,58% 32,17
8 POWERCELL SWEDEN AB SWEDEN 3,26% 400,00
9 KOLON INDUSTRIES INC SOUTH KOREA 2,93% 55300,00
10 HEXAGON COMPOSITES ASA NORWAY 2,90% 65,40

Déjà vu

Ruim een jaar geleden heb ik zelf al het idee aangedragen om een soortgelijke ETF te introduceren in een column op IEX. Het is leuk om te zien dat mijn selectie grotendeels overeenkomt met de samenstelling van bovenstaande tracker. De onderliggende aandelen zijn inmiddels wel flink in koers gestegen, waardoor de waarde van die ETF ruimschoots verdubbeld zou zijn.

Michael Mooijer is directeur bij Fresh Funds en heeft als specialisme Exchange Traded Funds (ETF’s). De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Column door: Michael Mooijer

Michael Mooijer is als directeur verantwoordelijk voor het fondsmanagement bij het fondsenlabel Fresh® van OHV Institutional Asset Management. Hij is sinds 1991 werkzaam in de financiële wereld en zijn expertise ligt vooral op het gebied van trackers. Hij werkte eerder onder meer bij Flow Traders als senior ETF trader en bij...

Meer over Michael Mooijer

Recente columns van Michael Mooijer

  1. 04 mrt Tracker Tips: Nieuwe ESG-varianten
  2. 18 feb Tracker Tips: Koper trekt kopers 2
  3. 11 feb Tracker Tips: Beleggen in de waterstofeconomie 17

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. Marvin the Paranoid Android 11 februari 2021 13:02
    Het waterstof fabeltje. Keep on dreaming. Met electriciteit waterstof maken om het daarna om te zetten in electriciteit. Of zijn er waterstof mijnen ontdekt dat ik nog niet weet. Bovendien, meer dan negetig procent van de momenteel geproduceerde waterstof komt uit de petrochemische industrie. Opslag is ook nog zo'n dingetje. Blijkt erg lastig door onder andere corrosie.
  2. Sir Piet 11 februari 2021 14:40
    quote:

    Marvin the Paranoid Android schreef op 11 februari 2021 13:02:


    Het waterstof fabeltje. Keep on dreaming. Met electriciteit waterstof maken om het daarna om te zetten in electriciteit. Of zijn er waterstof mijnen ontdekt dat ik nog niet weet. Bovendien, meer dan negetig procent van de momenteel geproduceerde waterstof komt uit de petrochemische industrie. Opslag is ook nog zo'n dingetje. Blijkt erg lastig door onder andere corrosie.



    Dat heet energie opslag. Shell komt daar wel uit, maak je geen zorgen.
  3. Peak 11 februari 2021 15:35
    Waterstof wordt groot. Waar het meest aan te verdienen is dat zijn zogenaamde enablers van dergelijke industrien. De batterijenmakers cellenbouwers etc. Die koersen lijken al behoorlijk opgelopen. OCI doet al onderzoeken met vervoer van waterstof. In de vorm van meer stabiel ammoniak. Dat besef is nog niet zo doorgedrongen, hoe groot en belangrijk dat kan worden. Net zoals een bedrijf als Ceragon. Die levert een belangrijk onderdeel van 5G zendmasten wereldwijd. Dat zijn de grote verassingen voor de komende jaren volgens mij. Dat soort minder bekende aandelen. Die gaan de poen verdienen aan de nieuwe technologien. Net als nxp in mobiele telefoons dat deed etc, ect
  4. MediaMee 11 februari 2021 18:23

    "Marvin the Paranoid Android
    11 februari 2021 13:02
    Het waterstof fabeltje. Keep on dreaming. "

    Wat een korte termijn visie...
    In de nabije toekomst is stroom GRATIS want opgewekt in gigantische zonneparken.
    Dus is het opslaan van energie in waterstof de enige weg om te gaan. OPSLAG, je leest het goed. We gaan stroom niet opslaan in batterijen want dat zijn eindige grondstoffen... nee we gaan energie opslaan in de productie van waterstof, waardoor het vervolgens 365 dagen per jaar weer op te vragen is door FC technologie. En de grondstof water... daar hebben we oneindig veel van want volkomen cyclisch.
  5. Arensoog 12 februari 2021 07:16
    Waterstof heeft absoluut in het wegverkeer de toekomst. Beter dan de E-auto die te weinig en onregelmatig KM kan rijden vooral in het vriesweer. + hij heeft een niet recyclebare en dure accu.
    In de VS is (waterstof) PlugPower verleden jaar aug. op de markt gekomen voor $ 2.10 nu is de prijs $ 64,— Dus…..gaan met de banaan lijkt mij.
  6. Arensoog 12 februari 2021 07:35
    Waterstof is De toekomst in de autoindustrie. De E-auto zal het afleggen met z'n beperkte actieradius en vervuilende accu's, zeker in de winter.
    De waterstof fabrikant in VS "PlugPower" is verleden jaar aug. met $ 2,10 op de markt gekomen is nu $ 64,— Dus…….gaan met de banaan.
    Jammer dat de banken zo slecht reageren. Ik heb PlugPower niet kunnen kopen.Hoe bijdehand zijn de banken??????
  7. florida_tower 12 februari 2021 08:16
    quote:

    Marvin the Paranoid Android schreef op 11 februari 2021 13:02:


    Het waterstof fabeltje. Keep on dreaming. Met electriciteit waterstof maken om het daarna om te zetten in electriciteit. Of zijn er waterstof mijnen ontdekt dat ik nog niet weet. Bovendien, meer dan negetig procent van de momenteel geproduceerde waterstof komt uit de petrochemische industrie. Opslag is ook nog zo'n dingetje. Blijkt erg lastig door onder andere corrosie.



    Waterstof is een energiedrager, en daarmee een alternatief voor batterijen. Battijen zijn (energiegebruik van productie meegeteld) ook niet de meest efficiente manier van energie bewaren.
    Het grote voordeel van waterstof is dat het een veel hogere energiedichtheid heeft dan een batterij. Waardoor het bijvoorbeeld voor luchtvaart interessant wordt: Je hoeft immers niet steeds een zware batterij in de lucht te houden, ook wanneer hij leeg is.

    Naast groene waterstof (gemaakt middels electrolyse; electriciteit zoals je noemt) bestaat er ook blauwe waterstof. Dat maakt je middels een reactie van methaan, waarbij co2 en h2 vrijkomt. Als je de co2 daarna weer ondergronds opslaat heb je ook co2-vrije waterstof geproduceerd.

    Waterstof is een hype, en wordt nu overal als verlossende technologie gezien. Maar er zijn zeker toepassingen waar waterstof een meerwaarde biedt ten opzichte van de huidige batterijtechnologie.
  8. GrafZerk 12 februari 2021 10:32
    quote:

    Arensoog schreef op 12 februari 2021 07:16:


    Waterstof heeft absoluut in het wegverkeer de toekomst. Beter dan de E-auto die te weinig en onregelmatig KM kan rijden vooral in het vriesweer. + hij heeft een niet recyclebare en dure accu.
    In de VS is (waterstof) PlugPower verleden jaar aug. op de markt gekomen voor $ 2.10 nu is de prijs $ 64,— Dus…..gaan met de banaan lijkt mij.



    verleden jaar augustus stond de koers rond $13
    ik denk dat je nog een jaartje terug moet.
17 Posts
|Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: ETF's, waterstof
 
Quotedata: Amsterdam realtime by Euronext, other realtime by Cboe Europe Ltd.   US stocks: by NYSE & Cboe BZX Exchange, 15min delayed
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer, streaming powered by Infront. Crypto data by Crypto Compare