De vooruitzichten voor energie in 2021
Categorie: Overig, Beurs vandaag
op
Views: 33.338
-
Er zijn wel duurzame alternatieven voor warmteopwekking op hoge temperaturen, bv. ijzerpoeder.
-
Met alleen elektriciteitsproductie uit zon en wind zijn de doelstellingen hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar. Waarom zie ik nergens aandacht terug voor kernenergie? Kijk maar eens wat de koersen van aandelen van uraniummijnen de laatste maanden doen!
-
Appeltje voor de dorst schreef op 24 december 2020 11:06:
Met alleen elektriciteitsproductie uit zon en wind zijn de doelstellingen hoogstwaarschijnlijk niet haalbaar. Waarom zie ik nergens aandacht terug voor kernenergie? Kijk maar eens wat de koersen van aandelen van uraniummijnen de laatste maanden doen!
Kernenergie heeft een kostenprobleem: de hoge kosten van nieuwe kerncentrales (met name in NW Europa en de VS). Daardoor lijnt men nu in Nederland, in aanvulling op elektriciteit uit zon en wind, een aantal andere dingen op: waterstof (blauw of groen), biofuels, geothermie, aardgas met CCS, etc.
Voor kernenergie zie mijn recente artikel in Energeia (FD): energeia.nl/trilemma/40090753/kernene... of als u niet achter de betaalmuur zit: jillesonenergy.wordpress.com/trilemma...
-
Enige duurzame duurzame oplossing is gecontroleerde kern fusie , maar dat lukt nog niet echt ..
-
Opmerkelijk dat men pas echt olie vond in Suriname,nadat het zakken vullende oude regime was " weggestemd": zal wel toeval zijn geweest.
-
Kernfusie is de juiste basis voor een duurzame energievoorziening. Daar hebben we onze zon voor. ‘Remote nuclear with wireless energy transfer and conversion’ (irradiation, wind, hydro, biomass etc) voor . Geothermie en getijde-energie helpt slechts een beetje....
-
''Sommige activiteiten kunnen we echter niet of nauwelijks elektrificeren, zoals scheepvaart en vliegverkeer over lange afstanden.''
En haal dat lange afstanden er maar af, het kan ook niet over "korte" afstanden tenzij je een rondje vliegveld wil doen. Met een een motorig toestelletje met 1 passagier.
-
Sanglier schreef op 27 december 2020 22:15:
''Sommige activiteiten kunnen we echter niet of nauwelijks elektrificeren, zoals scheepvaart en vliegverkeer over lange afstanden.''
En haal dat lange afstanden er maar af, het kan ook niet over "korte" afstanden tenzij je een rondje vliegveld wil doen. Met een een motorig toestelletje met 1 passagier.
Kan dus wel en heel goed zelfs , met gebruik van brandstofcellen en bv waterstof ...
-
Sommige activiteiten kunnen we echter niet of nauwelijks elektrificeren, zoals scheepvaart en vliegverkeer over lange afstanden of het genereren van hoge temperaturen voor bijvoorbeeld de staalproductie.
Via een elektrische omweg fossielvrij:
Voor het eerst in de geschiedenis van de staalproductie is er kans op een technologieshift. Vattenfall, het Zweedse staalbedrijf SSAB en mijnonderneming LKAB hebben in Zweden een unieke proeffabriek gebouwd voor de productie van staal op basis van waterstof. De drie bedrijven zijn verenigd in een joint venture onder de naam HYBRIT. Het doel is een fossielvrij productieproces voor staal gereed te hebben in 2035. In de video stellen we HYBRIT aan u voor.
www.vattenfall.nl/grootzakelijk/secto...
-
Sanglier schreef op 27 december 2020 22:15:
''Sommige activiteiten kunnen we echter niet of nauwelijks elektrificeren, zoals scheepvaart en vliegverkeer over lange afstanden.''
En haal dat lange afstanden er maar af, het kan ook niet over "korte" afstanden tenzij je een rondje vliegveld wil doen. Met een een motorig toestelletje met 1 passagier.
De gebroeders Wright uit de Verenigde Staten waren twee van de pioniers die gemotoriseerde vluchten wilden maken. Hun Wright-Flyer was het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat een gecontroleerde vlucht maakte. Dat gebeurde op 17 december 1903 op het strand van Kitty Hawk in de Amerikaanse staat North Carolina. Het toestel was het ontwerp van de twee broers Orville en Wilbur Wright en woog maar 340 kg. De eerste vlucht duurde 12 seconden en bereikte een afstand van 120 voet (afgerond 37 meter). Later die dag maakten ze nog enkele vluchten en kwamen tot 800 meter in ongeveer één minuut.[noten 3]
Boven Europa maakte de Braziliaan Alberto Santos-Dumont drie jaar later, op 13 september 1906, de eerste gemotoriseerde én gecontroleerde vlucht.
De Fransman Louis Blériot was in 1909 de eerste die het lukte om met een vliegtuig het Kanaal over te steken.
Het eerste volledig metalen vliegtuig was de Junkers J 1. Het vloog in 1915.
De Amerikaan Charles Lindbergh was in 1927 de eerste piloot die solo en non-stop over de Atlantische Oceaan vloog.
De rest is geschiedenis.
-
Suriname op weg richting de nieuwe Dubai.