Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

GrandVision, Essilor, HAL & de wijsheid

(AJK) HAL en EssilorLuxottica gaan head-on bij de overname van GrandVision, waar de Rotterdamsche Reekenmeesters 76,7% van hebben. De rechter gaat uitmaken wie er gelijk heeft en krijgt. Daar bemoei ik mij niet mee, ik houd het bij de sommetjes. Dit is een miljardenruzie en daarom staan de hakken in het zand.

Goed, EssilorLuxottica bood vorig jaar juli €28 op GrandVision en waardeerde het bedrijf op €7 miljard. En toen werd het 2020, kwam corona en vertrouwde EssilorLuxottica de rapportages van GrandVision niet meer. Of wil ze een lagere overnameprijs? Hoe dan ook, afspraak is afspraak en discussie gesloten, zegt HAL.

Wat de intentie ook is van EssilorLuxottica, er was dit jaar een vergelijkbare zaak. BlackStone bood in januari €9,85 inclusief dividend voor NIBC. En toen werd het ook corona, kelderde de koers en stond BlackStone compleet voor aap op de golfbaan. Overdreven van mij, maar hier zijn echt wel ego's geraakt hoor :-)

Uiteindelijk lukte het wel om de prijs omlaag te krijgen en BlackStone neemt NIBC voor €7,53 inclusief dividend over. Da's -23,5% vanaf €9,85. GrandVision noteert nu rond €24 op het bord. In een NIBC-scenario zou dat €20 zijn. Toevallig is dat ook min of meer de koers die de brillenboer deed, toen het bod kwam.

De overnameprijs pakt zeker niet hoger uit, ofwel u mag zelf de wiskunde doen en een conclusie trekken. Nee, dat durf ik niet zelf. Want zeg maar wat de rechter vonnist. Wie weet geeft die de Fransen en Italianen wel gelijk, maar moeten ze zich wél aan dat bod houden. En zo zijn er vele varianten mogelijk.

Wat het ook wordt, het kan nog even duren voordat u het geld van EssilorLuxottica ook op uw rekening hebt. Ik weet uw aankoopkoers niet die u niet loslaat, maar misschien is nu eieren voor uw geld kiezen niet zo gek. U kunt dan weer gaan beleggen in plaats van misschien wel in een juridische strijd terecht te komen.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

3 Posts
| Omlaag ↓
  1. buy&hold-style 6 augustus 2020 12:26
    Rationaal achter overname blijft overeind, doch timing (prijs) is vervelend voor Esselior.

    Binnen Luxottica is retail al belangrijker dan wholesale - terwijl binnen het totale bedrijf EssilorLuxottica retail relatief klein is door de forse omzet die afkomstig is uit de productie van brillen, glazen en overige attributen", schrijven analisten van de Rabobank.

    Een overname van een retailketen zou daar verandering in kunnen brengen. Zo'n overname past in de trend dat steeds meer merken de complete regie in de waardeketen willen vermarkten, aldus de Rabobank: "Die merken investeren agressief in directe verkoop door hun e-commercesites te verbeteren en eigen, franchise of shop-in-shops winkels te openen. Succesfactoren zijn het versimpelen en leuker maken van de klantreis, vaak een sterke focus op slechts één product(groep) en het aanvallen van hoge prijspunten door het uitschakelen van onderdelen van de oude waardeketen. De marges die daardoor overblijven kunnen merken investeren in design, service en een lagere prijs."

    Vandaar dat GrandVision een gedroomde overnamekandidaat lijkt voor het grotendeels complementaire EssilorLuxottica. Een 'match made in heaven'.
    M&A community mena.nl/artikel/behind-the-deal-grand...
3 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links