Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Vermogensrendementsophef!

Vermogensrendementsophef!

Afgelopen vrijdag is een motie van VVD-kamerlid Helma Lodders aangenomen in de Tweede Kamer waarin het kabinet wordt verzocht om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om belasting te heffen over het werkelijke rendement op vermogen. Is dat een goed plan?

Het is een belangrijk signaal dat de politiek af wil stappen van het huidige systeem waarin er een belasting plaatsvindt op basis van een fictief rendement. Voor aandelenbeleggers gaat een wijziging van Box 3 naar alle waarschijnlijkheid financiële gevolgen hebben. Daarom zetten we voor u de voor- en nadelen van een belasting op het werkelijke rendement (Capital Gain Tax) op een rij.

Huidige box 3

Voordat we ingaan op de voor- en nadelen van de zogenoemde Capital Gain Tax leggen we kort uit hoe de huidige box 3 eruitziet. Momenteel geldt het onderstaande schijvenstelsel:

                      Schijf       Vermogen uit sparen en beleggen                            Percentage 0,07%                                        Percentage 5,28%                  
0 Eerste €30.846 Vrijstelling  Vrijstelling
1 Boven vrijstelling, €1 t/m €72797 67% 33%
2 €72.798 t/m €1.005.572 21% 79%
3 €1.005.573 en meer 0% 100%

Zoals bekend geldt er een vrijstelling van €30.846, wat betekent dat particulieren over de eerste €30.846 aan vermogen geen belasting hoeven te betalen. Over alles wat mensen boven dit bedrag aan spaargeld of beleggingen hebben, zijn zij wel belasting verschuldigd.

Er zit een sociaal component in het schijvensysteem, omdat over de eerste €103.643 procentueel minder belasting hoeft worden afgedragen dan over de hogere vermogens. Dit komt doordat de fiscus veronderstelt dat miljonairs een groter deel van hun vermogen beleggen dan de minder vermogenden.

Hierdoor zouden de miljonairs een hoger rendement behalen en daarom vindt de overheid het gerechtvaardigd om deze mensen zwaarder te belasten. Stel, u heeft een vermogen van €50.000, dan hoeft u slechts €102,82 aan belasting te betalen. Dit laat ik zien in de onderstaande berekening:

Berekening 1

€50.000-30.846=€19.154

€19.154*67%*0,07%=€8,98

€19.154*33%*5,28%=€333,74

Het fictief rendement bedraagt €8,98 + €333,74 = €342,72

De fiscus heft 30% belasting over het fictieve rendement dus de verschuldigde belasting bedraagt €102,82

Het effectieve belastingtarief over het vermogen komt daarmee uit op 0,21% (€102,82/€50.000*100%).

Hoger belastingtarief miljonairs

Stel, dat u maar liefst €1.000.000 aan spaargeld en beleggingen tot uw beschikking heeft. Dan ziet het plaatje er heel anders uit. U bent dan immers €11.647 verschuldigd aan de fiscus. Ook het effectieve belastingtarief ligt significant hoger. Dit geeft de onderstaande berekening keurig weer:

Berekening 2

€1.000.000-€30.846=€969.154 (betekent dat uw vermogen valt in zowel de eerste- als tweede schrijf)

€72.797*67%*0,07%=€34,14

€72.797*33%*5,28%=€1268,41

€969.154-€72.797=€896.357 

€896.357*21%*0,07%=€131,76

€896.357*79%*5,28%=€37388,84

Het fictief rendement bedraagt €34,14+€1268,41+€131,76+€37.388,84=€38.823,15.

De verschuldigde belasting bedraagt 30%*€38823,15=€11.647.

Het effectieve belastingtarief komt uit op 1,2% (€11.646,95/€1.000.000*100%)

Amerikaanse box 3

Nu uw geheugen weer is opgefrist gaan we kijken hoe Box 3 op basis van een Capital Gain Tax eruit komt te zien. In De VS wordt zo'n systeem gehanteerd. Allereerst is het belangrijk om te weten dat een Capital Gain Tax pas wordt geheven op het moment dat een asset, zoals een aandeel, ook daadwerkelijk met winst is verkocht. Over papieren winsten wordt in de VS geen belasting geheven.

Ook in de VS zit er een sociaal/herverdelingselement in deze belasting. Indien het totale inkomen van een alleenstaande (salaris + gerealiseerde rendement uit vermogen) lager is dan $40.000 op jaarbasis dan hoeft diegene geen Capital Gain Tax te betalen. 

Mensen met een inkomen van $40.001 tot en met $441.500 betalen een belasting van 15% over het gerealiseerde rendement op het vermogen en de topinkomens betalen 20%. Er is echter wel een belangrijke voorwaarde en dat is dat de belastingplichtige zijn aandelen langer dan een jaar in bezit heeft gehad.

De winsten over de korte-termijnbeleggingen wordt belast tegen het tarief van de inkomstenbelasting. Al met al is deze regeling zwaar in het voordeel van vermogende gepensioneerden, omdat zij over het algemeen niet meer in loondienst zijn en het moeten hebben van hun beleggingen.

Omdat de Amerikaanse fiscus onderscheid maakt tussen korte- en lange termijnwinsten, worden beleggers ontmoedigd om te traden en juist aangemoedigd om sterke langetermijnaandelen te kiezen - simpelweg omdat de belasting pas wordt geheven op het moment dat de belegger zijn stukken van de hand doet.

Verliescompensatie is mogelijk

Amerikaanse beleggers mogen hun gerealiseerde verliezen in mindering brengen op hun belastingaangifte. De jaarlijkse aftrek bedraagt echter maximaal $3.000. Stel dat iemand die een miljoen per jaar verdient in 2019 een netto gerealiseerd verlies heeft geleden van $50.000 op zijn aandelen, dan kan hij slechts $3.000 aftrekken van zijn inkomstenbelasting in plaats van $10.000 ($50.000*20%).

Mocht de belegger in 2020 quitte spelen of onvoldoende gerealiseerde vermogenswinsten behalen, dan kan hij in het nieuwe jaar wederom $3.000 aftrekken van zijn inkomstenbelasting. Zelfs als de belegger continu blijft verliezen dan kan hij continu deze $3.000 opeisen.

Voordelen Capital Gain Tax

Nu enigszins duidelijk is hoe de Amerikaanse Box 3 eruit ziet, kunnen we ingaan op de voordelen van een Capital Gain Tax. In de praktijk zijn dit de volgende drie:

1. Minder vermogensongelijkheid 

Niet iedereen lukt het om een hoog rendement te behalen over zijn vermogen. Een deel van de oorzaak ligt bij het feit dat ieder individu anders is en daardoor ook een ander risicoprofiel heeft. Aangezien risico en rendement vaak hand in lopen, behalen risico-averse mensen zoals spaarders een lager rendement dan aandelenbeleggers.

Toch is er nog een andere  belangrijke oorzaak, namelijk dat niet iedereen beschikt over perfecte kennis van financiële producten, zoals bijvoorbeeld aandelen, obligaties, opties, turbo's, CFD's, beleggingsfondsen en ETF's.

Uit onderzoek van Van Rooij uit 2011 blijkt dat minder dan de helft van de respondenten begrijpt dat een investering in aandelen van een enkel bedrijf over het algemeen riskanter is dan een investering in een aandelenfonds met meerdere bedrijven.

Deze verschillen in kennis leiden tot vermogensongelijkheid. Een Capital Gain Tax belast de mensen met een hoog rendement zwaarder, waardoor deze vermogensongelijkheid wordt verkleind. 

2. Beleggingsrisico omlaag

Als de Nederlandse overheid het Amerikaanse systeem volgt dan zijn de vermogensverliezen tot op een zekere hoogte aftrekbaar. Voor beleggers gaat het risico op hun investering daarom omlaag. Beleggingsverliezen worden door de fiscus dus gedempt.

Hier staat tegenover dat ook het risico (de kans) op een hoger rendement wordt verkleind. Hoe hoger het rendement, hoe meer belasting de belegger moet betalen. Dus aan beide kanten gaat het risico van beleggen omlaag. 

3. Beleggen over een lange periode aantrekkelijker

De Amerikaanse fiscus maakt het fiscaal aantrekkelijker om aandelen en obligaties langer in portefeuille te houden. Hierdoor worden mensen aangemoedigd om te beleggen in sterke bedrijven, aangezien deze aandelen met een gerust hart over een langere periode kunnen worden aangehouden.

Handelen wordt daarentegen juist ontmoedigd. Voor speculanten met een korte spanningsboog is dit misschien vervelend, maar het leidt er wel toe dat zij minder kosten maken. Hoe minder transacties er worden gedaan, hoe lager de kosten. Lagere kosten resulteren uiteindelijk in een hoger rendement. 

Nadelen Capital Gain Tax

De invoering van een belasting op het werkelijke rendement op vermogen kent echter ook de nodige nadelen. Wij behandelen voor u de vier belangrijkste beperkingen:

1. Boekhoudkundige rompslomp

De belangrijkste reden waarom de overheid tot nu toe nog geen Capital Gain Tax heeft ingevoerd, is de boekhoudkundige rompslomp die zoiets met zich meebrengt. Waar de fiscus met een fictief rendement zeer gemakkelijk de verschuldigde vermogensrendementsbelasting kan berekenen en controleren, is dat met een Capital Gain Tax een stuk ingewikkelder.

Stel, u bent een fanatieke handelaar die binnen een jaar 500 aandelentransacties heeft gedaan. Het wordt dan een hele klus om het totale rendement van deze transacties te berekenen. Het Amerikaanse systeem maakt het alleen nog maar ingewikkelder, aangezien de ene partij aandelen korter dan een jaar is aangehouden en de andere partij juist langer.

Alvast sterke toegewenst met het invullen van uw belastingaangifte. Oja, de fiscus moet ook nog controleren of u niet per ongeluk een rekenfout heeft gemaakt. Dat wordt nog een hele klus. Zeker met het teruggeven van belastinggeld wil de fiscus nog weleens moeite hebben. Ik noem voor het gemak de kinderopvangtoeslagaffaire en u weet genoeg.

2. Verstoring kapitaalmarkt

De Capital Gain Tax geeft een prikkel om de verliezen te realiseren en de winsten juist niet. Daarnaast zullen er groeifondsen opduiken die de dividenden niet uitkeren, maar juist herbeleggen. Het doel hiervan is om de verschuldigde belasting zo lang mogelijk uit te stellen.

Dit kan de allocatie van de kapitaalmarkt verstoren en lagere belastingopbrengsten als gevolg hebben. Een vermogensaanwasbelasting, die de werkelijke waarde-ontwikkeling van aandelen en obligaties belast, zou dit probleem kunnen verhelpen.

Alleen kan dit tot liquiditeitsproblemen leiden. U zal maar gepensioneerd zijn en voor een vermogen aan illiquide aandelen in bezit hebben. Of erger nog: een duur vakantiehuisje in de Alpen. Als deze fors in waarde stijgen, kan er zomaar een vervelende blauwe envelop op de deurmat belanden.

3. Risico hoger belast

Zoals eerder gezegd gaan risico en rendement vaak hand in hand . Omdat aandelenbeleggers in verhouding tot spaarders relatief veel risico met hun geld lopen, krijgen zij hier ook een hoger rendement voor terug.

Het is de vraag of het rechtvaardig is om dit hogere risico extra te belasten. Ook omdat het voor de Nederlandse economie beter is dat mensen hun geld beleggen in plaats van sparen. U denkt toch niet dat Galapagos zonder de instroom van beleggers een toonaangevend Europees biotechbedrijf zou zijn geworden? 

Ook zijn er diverse ondernemingen die met dank aan beleggers het hoofd boven water konden houden. Neem bijvoorbeeld Fugro. Het is de vraag of de bodemonderzoeker zonder hulp van beleggers nu nog had bestaan. In Nederland heeft het bedrijf zo'n 1350 werknemers in dienst. Voor deze mensen zou het een persoonlijk drama zijn als zij werden ontslagen.

4. Kans op lastenverzwaring overheid

Een hervorming van het belastingstelsel is de ideale manier voor de overheid om de belasting op vermogen ongezien te verhogen. Zeker met het oog op het naderende hoge begrotingstekort dat dit jaar in de boeken wordt gezet, is de kans groot dat de overheid de lasten moet verzwaren.

Aangezien de vermogensrendementsheffing voor de gemiddelde particuliere belegger momenteel relatief laag is ten opzichte van andere landen, is de kans groot dat beleggend Nederland de klos is. Een directe belastingverhoging ligt maatschappelijk altijd gevoelig.

Door het systeem te wijzigen kan de de fiscus de belasting op vermogen verhogen zonder dat veel mensen het door hebben. De regering verkoopt het als een hervorming terwijl het in feite een lastenverzwaring is. Wees als aandelenbelegger dus op uw hoede.

Conclusie

Een Capital Gain Tax kent zowel voor- als nadelen. Veel mensen ervaren het als positief dat zowel de vermogensongelijkheid als het beleggingsrisico wordt verkleind. Hier staat tegenover dat de nieuwe Box 3 veel administratieve rompslomp met zich mee brengt, de kapitaalmarkt verstoort en risico's zwaarder belast.

Daarnaast ontstaat er er een risico dat de overheid deze hervorming gebruikt om de belasting op vermogen te verhogen. Vooral dit laatste is niet iets waar beleggers op zitten te wachten. Dit maakt dat de nadelen van een Capital Gain Tax groter zijn dan de voordelen.

De huidige vermogensrendementsheffing die we nu hebben is verre van ideaal, maar het is wel relatief simpel. Daar komt bij dat deze belasting voor particuliere beleggers laag is. Iemand met een vermogen van €50.000 betaalt daarover slechts 0,2% belasting. Kortom, misschien is het geen slecht idee om gewoon te koesteren wat we hebben. 

Niels Koerts is beleggingsanalist. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Niels Koerts

Niels Koerts is beleggingsanalist. Enkele van zijn specialiteiten zijn dividendaandelen en beursgenoteerde inverstingsmaatschappijen. Koerts is daarnaast vaste co-host van de populaire IEX Beleggerspodcast.

Meer over Niels Koerts

Recente analyses van Niels Koerts

  1. 15 nov Winstsprong Tencent helpt Prosus flink vooruit
  2. 14 nov Basic-Fit: high risk, high reward
  3. 13 nov Betekent dit de definitieve draai van Alfen?

Reacties

58 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 9 objectief 6 juli 2020 11:23
    Helma Lodders geeft een oud plan op tafel gelegd, dat in het verleden vanwege ernstige gebreken is vervangen. Die gebreken zijn nog steeds relevant.
    Het huidige systeem is simpel en daardoor uitermate geschikt voor de belastingheffing zowel voor belastingplichtige als uitvoerder. Enkel dienen de tarieven variabel te worden vastgesteld gerelateerd aan de inflatie.
  2. SlechteBelegger 6 juli 2020 11:36
    quote:

    objectief schreef op 6 juli 2020 11:23:

    Helma Lodders geeft een oud plan op tafel gelegd, dat in het verleden vanwege ernstige gebreken is vervangen. Die gebreken zijn nog steeds relevant.
    Het huidige systeem is simpel en daardoor uitermate geschikt voor de belastingheffing zowel voor belastingplichtige als uitvoerder. Enkel dienen de tarieven variabel te worden vastgesteld gerelateerd aan de inflatie.
    Inflatie is niet echt van belang. De rendementen voor beleggingen zijn gebasseerd op langjarige gemiddelden. Dat zou dus goed moeten werken. Alleen het spaargeld moet los meegenomen worden en gebasseerd worden op de rente. Dat plan ligt er al. Dus in principe ligt er al een goed plan.
  3. forum rang 9 objectief 6 juli 2020 11:43
    quote:

    SlechteBelegger schreef op 6 juli 2020 11:36:

    [...]

    Inflatie is niet echt van belang. De rendementen voor beleggingen zijn gebasseerd op langjarige gemiddelden. Dat zou dus goed moeten werken. Alleen het spaargeld moet los meegenomen worden en gebasseerd worden op de rente. Dat plan ligt er al. Dus in principe ligt er al een goed plan.
    Dat zie je m.i. toch verkeerd, bij een hoge inflatie is de rente op spaargeld hoog en dus de VRH automatisch weinig relevant. Kortom: de burgers met spaargeld hebben dan geen klachten meer.
    Inflatie is meestal voor het beleggingsrendement op aandelen/obligaties ook gunstig, dus dat probleem is ook weg.
  4. [verwijderd] 6 juli 2020 12:27
    quote:

    SlechteBelegger schreef op 6 juli 2020 11:36:

    [...]

    Inflatie is niet echt van belang. De rendementen voor beleggingen zijn gebasseerd op langjarige gemiddelden. Dat zou dus goed moeten werken. Alleen het spaargeld moet los meegenomen worden en gebasseerd worden op de rente. Dat plan ligt er al. Dus in principe ligt er al een goed plan.
    Inflatie lijkt me juist zeer relevant. Het is namelijk al een impliciete belasting van schuldenaren (zoals de NL overheid, maar ook bijv. huizenbezitters via hypotheek) aan schuldeisers (zoals de pensioenfondsen & spaarders). Het is dus gek om VRH te heffen over een stukje (inflatie) wat reeds in economische zin een belasting is.

    Het reëele (voor inflatie gecorrigeerd) rendement is het enige wat relevant zou moeten zijn (want dat bepaalt je werkelijke vermogen), dus het lijkt me het meest logisch om dát rendement te belasten.

    Ben het volledig met 'objectief' eens dat er een prima plan momenteel ligt, waar je alleen inflatie mee moet nemen en misschien de tarieven wat wil wijzigen. Voor de acceptatie zou het misschien verstandig zijn als we het beestje gewoon bij de naam noemen (vermogensheffing) en stoppen het 'fictief rendement' etc. te noemen.
  5. Niels Koerts 6 juli 2020 12:37
    quote:

    _/bart\_ schreef op 6 juli 2020 12:29:

    "Hier staat tegenover dat ook het risico op een hoger rendement wordt verkleind. Hoe hoger het rendement, hoe meer belasting de belegger moet betalen"

    Haha, ik wist niet dat hoog rendement halen een risico is
    Beste Bart,

    Ik heb drie jaar geleden mijn WFT vermogen gehaald en in het boekje stond keurig vermeld dat de kans op een hoger dan gemiddeld rendement weldegelijk een risico is. Het woord risico is in feite een neutraal begrip, maar heeft in de praktijk een negatieve connotatie.

    Met vriendelijke groet,

    Niels Koerts
  6. miep 6 juli 2020 12:57
    stel iemand bezit 1000.000,= euro ( gespaard, erfenis, mkb bedrijfje verkocht ?) en alleen AOW als inkomen.
    hij/zij durft niet te beleggen; heeft onvoldoende kennis en is gewoon bang voor de beurs.
    heeft dus zijn geld gewoon op een spaarrekening staan en vindt dat veilig.
    krijgt nu 0,1% rente te weten 1000,= euro per jaar en betaalt 12000,= euro VRH;
    dat is dus een heffing van 1200% , ja u leest het goed !
    nog een keer : 1200% belastingheffing !
    pas bij een rente van 1,2% zou de heffing 100% zijn, natuurlijk ook al belachelijk.
    de conclusie dat we het huidige stelsel maar zouden moeten koesteren is echt heel vreemd.
  7. Freakertje 6 juli 2020 13:24
    Het wordt helemaal complex als je met plukjes aandelen werkt.
    Stel ik kocht in 2017 100 Shell. En in 2018 ook.
    Als ik er dan nu weer 100 verkoop, moet ik de winst dan bepalen op basis van de pluk van 2017, die van 2018 of mag ik vrij kiezen?

    Heel veel speculeren heeft nu nog geen zin, eerst maar eens kijken waarmee ze gaan komen. Maar inderdaad, boekhoudkundig... Je mag hopen dat je broker ermee gaat helpen.
  8. ljjls 6 juli 2020 13:43
    Het huidige stelsel is erg oneerlijk, net als boetes. Het artikel op IEX is ook volslagen idioot, iets goedpraten wat niets goeds in zich heeft. Maar er zijn natuurlijk lieden die van het huidige systeem profiteren. Het MOET eerlijker, de enige echt belangrijke reden. Oja, (verkeers)boetes relateren aan het inkomen, zoals in Finland. Of moeten we nog meer Jeffrey Epsteins kweken, die in niets maat weten te houden tot veel schade aan anderen en uiteindelijk (na veel te lange tijd) ook voor zichzelf. Boven een miljoen gewoon 99% afromen.
  9. Lionel50045254 6 juli 2020 13:47
    Ik ben het trouwens met Niels wel eens. Dat fictieve rendement werkt echt wel prima en in de praktijk betalen veel Nederlanders gewoon weinig. Hadden we vroeger terug niet trouwens dat je echt rendement moest opgeven en dat werkte dus gewoon niet. Ik denk zelf dat dit juist een prikkel vormt of vermogens risicovol te beleggen en andere rariteiten veroorzaakt.
  10. Freakertje 6 juli 2020 13:57
    quote:

    miep schreef op 6 juli 2020 12:57:

    stel iemand bezit 1000.000,= euro ( gespaard, erfenis, mkb bedrijfje verkocht ?) en alleen AOW als inkomen.
    hij/zij durft niet te beleggen; heeft onvoldoende kennis en is gewoon bang voor de beurs.
    heeft dus zijn geld gewoon op een spaarrekening staan en vindt dat veilig.
    krijgt nu 0,1% rente te weten 1000,= euro per jaar en betaalt 12000,= euro VRH;
    dat is dus een heffing van 1200% , ja u leest het goed !
    nog een keer : 1200% belastingheffing !
    pas bij een rente van 1,2% zou de heffing 100% zijn, natuurlijk ook al belachelijk.
    de conclusie dat we het huidige stelsel maar zouden moeten koesteren is echt heel vreemd.
    Ik las eerst een ton, maar je hebt het over een miljoen.

    Laten we wel wezen, er zijn maar weinig Nederlanders die zo'n erfenis (na erfbelasting) krijgen.
    Met sparen krijg je dit niet snel voor elkaar, tenzij je een hele dikke baan hebt (gehad). Over het algemeen krijgen die mensen niet alleen AOW als inkomen.
    Als je een MKB bedrijfje hebt gehad weet je over het algemeen wel van investeren. Dan kun je ook investeren in je huis (hypotheek, isolatie, zonnepanelen) of iets soortgelijks buitenhuis. Of een andere startende ondernemer.

    Kortom, leuk dat je de situatie benoemd, maar ik heb het gevoel dat het een dusdanig klein percentage van de Nederlandse bevolking betreft, dat het ook niet fair is naar al die anderen die er wel mee weten te dealen en dus dat de conclusie dat we het moeten koesteren echt niet heel vreemd is.

    En als we voor elke uitzonderingssituatie een maatregel niet moeten doen, dan gaan we natuurlijk nergens komen.
  11. Floris Demmink 6 juli 2020 13:57
    Maar waarom hoor je in dit verband niemand over zoiets als een bronheffing? De bank is dan de inhoudingsplichtige en moet het verder dan maar met de fiscus zien rond te breien. In geval van negatieve rente krijgt de spaarder uiteraard (belasting)geld terug. Makkelijk toch? De inningskosten zijn minimaal, want de fiscus kent in dat geval maar een paar afdrachtplichtigen: de banken. Bovendien is de samenleving op dat vlak weer een stukje gedefiscaliseerd.
  12. forum rang 4 H. Berkhof 6 juli 2020 13:59
    quote:

    miep schreef op 6 juli 2020 12:57:

    stel iemand bezit 1000.000,= euro ( gespaard, erfenis, mkb bedrijfje verkocht ?) en alleen AOW als inkomen.
    hij/zij durft niet te beleggen; heeft onvoldoende kennis en is gewoon bang voor de beurs.
    heeft dus zijn geld gewoon op een spaarrekening staan en vindt dat veilig.
    krijgt nu 0,1% rente te weten 1000,= euro per jaar en betaalt 12000,= euro VRH;
    dat is dus een heffing van 1200% , ja u leest het goed !
    nog een keer : 1200% belastingheffing !
    pas bij een rente van 1,2% zou de heffing 100% zijn, natuurlijk ook al belachelijk.
    de conclusie dat we het huidige stelsel maar zouden moeten koesteren is echt heel vreemd.
    Hallo Miep,

    Zullen we ruilen?
  13. forum rang 4 midjj 6 juli 2020 13:59
    Stel iemand bezit 1.000.000,= euro ( gespaard, erfenis, mkb bedrijfje verkocht ?) en alleen AOW als inkomen.
    hij/zij durft wel te beleggen; maar presteert niet geweldig en behoort tot het kamp van de 90% particuliere beleggers dat structureel verlies maakt op de beurs.
    En dus een negatief rendement van 5% op aandelen gemaakt en verliest dus 5000,= euro dat jaar en betaalt daarnaast ook nog eens 12000,= euro VRH;
    dat is dus een heffing van oneindig% , ja u leest het goed !
    nog een keer : oneindig% belastingheffing !

    De conclusie dat we het huidige stelsel maar zouden moeten koesteren is echt heel vreemd.

    Ik blijf pleiten voor een systeem waarbij er inderdaad een fictief rendement wordt geheven, alleen gebaseerd op de spaarrente, die voor zowel spaarder als belegger geldt. De rente die elke Jan Doedel risicoloos kan binnen harken.
    Ga je beleggen,. dan is het risico op verlies voor de belegger, maar dus ook de kans op extra winst. Ga je sparen, dan betaal je dus slechts 30% van de risicoloos binnen geharkte spaarrente.
    Toegegeven, met dit renteklimaat geen vetpot voor de overheid. Maar wat als de spaarrente weer op 5% staat? Daarnaast heeft de overheid afgelopen jaren schaamteloos spaarders en 90% van de beleggers geplunderd.
  14. miep 6 juli 2020 14:53
    u zegt : dat zijn er niet veel , althans u heeft het gevoel.
    volgens van Lanschot bankiers (2013) heeft 15% van de miljonairs in nederland een inkomen van
    minder dan 25000,=euro;
    100000 miljonairs in nederland rond 2013 geeft dan 15000 mensen of huishouders; weinig ??
    denk maar eens aan een succesvol ijzerwinkeltje op de hoek, een kapperszaakje goed verkocht etc.
    dat zijn niet allemaal grote zakenmensen en beleggers, maar gewoon hardwerkende middenstanders
    die vaak zuinig leven voor zichzelf; in de agrarische sector zij ze ook te vinden.
58 Posts
Pagina: 1 2 3 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links