Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

France, KLM en heel veel Air

France, KLM en heel veel Air

Ik heb er nu twee nachtjes over geslapen: wat is er nou nieuw aan de beleggingspropositie Air France-KLM? Niets, volgens mij.

Strikt genomen zijn we op de beurs namelijk niks wijzer geworden. Dat Nederland en Frankrijk voor rond €9 à €11 miljard Air France gingen steunen en/of redden zong al een tijdje rond. Ofwel, dat is ingeprijsd.

Alleen de manier waarop - directe steun of garantiestellingen - was onduidelijk en dat is het nog steeds.

Dat moet nog worden uitgewerkt en dat kan de koers wel in beweging zetten. Want krijgt de carrier geld cadeau, of worden de duimschroeven aangedraaid? Wat het ook wordt, één ding is bij Air France-KLM zeker en is een van de weinige dingen waar consensus over is op de beurs: Air France-KLM is géén belegging.

Het bedrijf bestaat formeel sinds 5 mei 2004, heeft in al die tijd slechts incidenteel iets voor haar aandeelhouders verdiend en geen waarde geschapen. Tijdens de kredietcrisis sneuvelde het dividend om nooit meer terug te keren en af en toe maakt het bedrijf eens winst. Of niet. Het is een loterij. 

Wat heet, in al die tijd is de waarde van uw centjes gehalveerd bij dit Frans-Nederlandse duo. Dat ik deze grafiek over zo'n lange termijn niet eens logaritmisch hoef te geven - prima leesbaar zo - zegt dat de AEX ook niet altijd een even grote vetpot was. 

Ja en zeg maar hoe Air France-KLM, dat in een goed jaar ergens tussen €20 en €30 miljard omzet haalt, al die steun gaat terug betalen. De voorwaarden worden vast niet al te raar, maar het bedrijf moet straks, als het weer mag vliegen, in feite helemaal opnieuw beginnen. En vliegen we straks weer net zoveel als we deden?

Komt nog bij dat in twee landen álle stakeholders - en dat is bij deze concerns zowat hele bevolking - nog even hun medewerking moeten verlenen. Wie roept daar Franse vakbonden? Juist. En nog iets. De roemruchte Michael O'Leary van Ryanair kondigt juridische procedures aan: hij vindt de steun concurrentievervalsing.

Voeg daarbij dat carriers bij uitstek gevoelig zijn voor geopolitieke toestanden, natuurrampen en wat al niet meer. Vergeet ook de kinnesinne niet tussen Frankrijk en Nederland. Alleen al dat Parijs en Den Haag, die allebei 14% van de aandelen hebben, hun eigen reddingsplannen voor hun eigen carriers hebben... 

Het waren vrijdag ook twee persconferenties met een uur ertussen. Het is gewoon te zot voor woorden voor wat in naam één bedrijf is. Volgens mij ligt daarom hier weer een recept voor dagelijkse herrie, ophef, schande en toestanden. En dat alles op kosten van de aandeelhouders en wellicht nu ook de belastingbetaler. 

U kunt natuurlijk wel heerlijk handelen in Air France-KLM, het beweegt altijd flink en het is lekker liquide. Dat is dan wel weer de waarde van het aandeel. Pak ik tot slot de verwachtingen van de analisten erbij en het gaat nog een hele toer worden voor de carrier... Nee, vliegen en beleggen is geen gelukkige combinatie.  

Ja maar Ryanair is wel een mooi aandeel, roept u. Klopt. Maar dat is geen vliegen, hè? Da's vervoerd en afgegooid worden.


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

13 Posts
| Omlaag ↓
  1. erjee-ff 26 april 2020 12:35
    Een aandeel in een volatiele sector zelfs zonder corona, waarin de marges dun zijn en de investeringen fors. Een aandeel waar twee overheden bijna een derde van alle uitstaande aandelen in handen hebben. Een aandeel waar nogal wat nationale trots en nationale belangen een rol spelen. In zo'n aandeel zou je niet moeten willen beleggen, het laatste wat je daar als belegger kunt verwachten is dat er een solide strategie wordt ontwikkeld en deze op een deugdelijke wijze wordt uitgevoerd.
  2. [verwijderd] 26 april 2020 12:56
    Klopt wel ja. Gekeken naar de jaarlijkse winsten van dit bedrijf hadden ze beter de stekker eruit kunnen trekken. Als ze dit terug zouden moeten betalen dan draaien ze geen cent winst de komende 15-30 jaar.

    Naast een domme positie innemen vanuit de overheid nu dus de volgende molensteen: staatssteun. Komt in feite ook nog wel bij belangenverstrengeling in de buurt. De reactie van Ryanair is dan ook begrijpelijk.

    Voor (dag)ritjes op de beurs een uitstekende keuze, meer niet.
  3. loekhonderd 26 april 2020 13:53
    Dit doet mij denken aan onze ex-nationale trots Fokker. Ook een schip van bijleggen zonder perpectief. Uit eindelijk was Nederland beter af om de stekker uit fokker te trekken, immers de spin offs van Fokker doen het goed zonder staatssteun. Wordt dit ook de weg voor air france KLM?
  4. Justdegrote 26 april 2020 14:38
    Kijk uit met dat “heerlijk handelen” in AirFranceKLM want de Franse AFM heeft zoals bekend in haar oneindige wijsheid besloten een short ban in te voeren en voorlopig te handhaven. Je mag dus alleen long gaan en geen aandelen verkopen die je niet bezit. Boetes bij geconstateerde overtreding zijn fors...
  5. taurus86 26 april 2020 16:25
    Frankrijk is al jaren platzak. Ik heb oprecht medelijden met Macron. Grandeur zonder centen. Nu even 7 miljard schuld aangaan om Air France te steunen, kan naar mijn mening maar een doel dienen. KLM uitroken! Hoekstra wordt gedwongen om op meerdere borden tegelijk te schaken. En straks via EU noodfonds moet hij Macron weer te hulp schieten.
    12 zomermaanden in één jaar, bestaan niet. Dat hoef je IJscoverkopers niet uit te leggen. V&D; zo kort geleden, nu al vergeten.
  6. [verwijderd] 26 april 2020 16:30
    AirFrance rules bleek vrijdag dus wel, ze kwamen met persconferentie, Nederland moest een uur later volgen om geloofwaardig te blijven, er is helemaal geen overleg of contact tussen de partijen, ze opereren separaat.

    De NL-grootbanken zullen meedoen met elk een paar honderd miljoen euro op ik schat 5-6% rente+staatsgarantie, lekker hoor!
  7. [verwijderd] 26 april 2020 17:07
    Ze zijn dit jaar jarig, op elke toestel staat vrolijk "100" gespoten, het is een jubileumjaar, eigenlijk zijn ze nu pas "royal" zoals elk honderdjarig of ouder bedrijf in Nederland.

    Na het feestje de stekker eruit trekken?(nov-dec 2020)

    De loskoppeling KLM/AF is al langere tijd gaande, dat begon al met de centjes die niet meer naar Parijs gingen ondanks hevig aandringen, alles komt weer in tweevoud terug, dus ook met de noodcentjes...
  8. Kopzorgen over erfpacht 28 april 2020 14:57
    Air France KLM afblijven. Zeer volatiel aandeel, zeer matige vooruitzichten. Meer iets voor Overheden om dat bedrijf in stand te houden (werkgelegenheid). Heeft de afgelopen 10 jaar al geen dividend betaald. Ook voor de komende 20 jaar zijn de dividendvooruitzichten nihil. Gelukkig net op tijd nog voor E 14 verkocht. Dat kan Wobke niet zeggen. Die heeft een kat in de zak gekocht.
13 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links