Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Stijgende huizenprijzen

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
39 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
B-rood belegger
0
Minder migratie accepteren is de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden in 2039 nog verder het spits op drijven...
De overheid heeft dit vanaf de jaren 80 al kunnen zien aankomen maar wilde niet anticiperen, want dat kost geld en dus stemmen (idem voor het pensioenstelsel trouwens).

Nu we aan de rand van de afgrond staan krijg je zelfs tegenstemmen op migratie, terwijl dit de enige manier nog is om de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden nog een beetje recht te houden. Hiervoor zij n woningen nodig, en die worden niet gebouwd.
Niet voor niets dat ik voorzichtig al voorspelde dat de stikstofcrisis de uiteindelijke aanzet is voor de volgende crisis...

Wat huizenprijs betreft is het altijd al zo geweest dat prijs bepaalt wordt door wat men kan financieren en niet voor de kosten van die bakstenen...

Wel wordt ik wat moe met de continue galspuierij over makelaars...
SlechteBelegger
0
quote:

Snugger schreef op 16 februari 2020 17:27:


Laat w.o.z. waarde gewoon verkoopprijs zijn, en de bemoeienis van.., taxateurs eruit. Dan ben je al een heel eind met normale prijs, en daarmee ook gelijk doorstroming.


WOZ is gebasseerd op een gemiddelde van vergelijkbare woningen. Daarin wordt geen rekening gehouden met de staat van onderhoud en bijvoorbeeld de inrichting van het huis. Lijkt me niet zo'n snugger plan.
SlechteBelegger
0
quote:

B-rood belegger schreef op 17 februari 2020 16:22:




Wel wordt ik wat moe met de continue galspuierij over makelaars...


Dat is in elke bedrijfstak zo. Een paar rotte appels worden als standaard aangehaald door de media. Daar zit namelijk een leuk verhaal in. Dat 99% van de bedrijfstak zijn werk goed doet, is niet interessant genoeg.
jac2
0
Hoi Jos, Ik ben 70 jaar. afl vrije hyp. 200000. Waarde huis ongeveer 400000.Kan ik mijn hypotheek nog wat verhogen of zijn er op deze leeftijd geen mogelijkheden meer?
Vr. gr.
SlechteBelegger
0
quote:

jac2 schreef op 18 februari 2020 12:44:


Hoi Jos, Ik ben 70 jaar. afl vrije hyp. 200000. Waarde huis ongeveer 400000.Kan ik mijn hypotheek nog wat verhogen of zijn er op deze leeftijd geen mogelijkheden meer?
Vr. gr.


Een nieuwe aflossingsvrije hypotheek kunt u niet meer krijgen. Tegenwoordig moet je verplicht aflossen. In de VS kun je particulier wel geld aantrekken met de overwaarde van je huis. Zodat je de laatste jaren van je leven toch nog wat leuke dingen kunt doen met het vermogen dat je hebt opgebouwd in je huis. In Nederland heb ik daar nog niet veel over gehoord.

Een particuliere hypotheek is ook lastig omdat de bank daar waarschijnlijk geen toestemming voor geeft dat er een tweede hypotheek wordt gevestigd op het pand.

Een laatste mogelijkheid is, verkopen aan een belegger en terug huren.
B-rood belegger
0
Dit gebeurt in NL ook al...

Het bizarre verhaal dat vermogende mensen -hypotheekvrij huis wordt hier ook meegerekend- eerst hun huis moeten opeten om (thuis)zorg in te kopen (een gevalletje dat de spaarder wordt genaaid).

Er zijn daarmee al gevallen dat men weer een hypotheek op het huis neemt om die zorg in te kopen en zodoende wel in hun oorspronkelijke koophuis kunnen blijven.
Jos Koets
0
quote:

jac2 schreef op 18 februari 2020 12:44:


Hoi Jos, Ik ben 70 jaar. afl vrije hyp. 200000. Waarde huis ongeveer 400000.Kan ik mijn hypotheek nog wat verhogen of zijn er op deze leeftijd geen mogelijkheden meer?
Vr. gr.


Dat is zeker mogelijk. Het meerdere moet dan wel worden afgelost.
Stel hypotheek 250.000 euro
Waarde woning 400.000 euro.

Aflossingsvrij max 200.000 euro
Annuiteiten wordt dan 50.000 euro

Gr. Jos
JeroenG
0
Het gemiddelde gezinsinkomen koopt het gemiddelde huis. Die wet is nog veel sterker dan dat de huizenprijzen minstens de inflatie volgen bij bevolkingsgroei.

De gemiddelde koper wil rond de 25-40% van zijn netto inkomen aan zijn huis uitgeven. Maar de huizenvoorraad verandert niet, dus huizenprijzen passen zich aan aan het inkomen.

Toen in de jaren 90 massaal 1-verdieners 2-verdieners werden, zijn de huizen vrijwel instantaan in prijs verdubbeld.
Toen in 2008 een hoop mensen hun baan verloren, gingen de huizenprijzen sterk naar beneden.
En toen in 2013 de hypotheekrente zakte naar waarden die we nooit eerder gezien hadden gingen de huizenprijzen sterk omhoog.
En daar waar de werkgelegenheid is en de hoge inkomens (de grote steden) zien we de hoogste stijging van de huizenprijzen.

De vraag of de huizenprijzen kunnen doorstijgen met 3-5% per jaar? Dan moeten we dus kijken naar inkomen, rentepercentages en werkgelegenheid. Dit jaar gingen salarissen omhoog met 3.8%, werkeloosheid omlaag met 0.6%-punt en rentepercentages met zo'n 0.4%-punt. Ik zie geen reden waarom dit niet nog wel zo even door kan gaan.
Stapelaar
0
quote:

Jos Koets schreef op 18 februari 2020 16:59:


[...]

Dat is zeker mogelijk. Het meerdere moet dan wel worden afgelost.
Stel hypotheek 250.000 euro
Waarde woning 400.000 euro.

Aflossingsvrij max 200.000 euro
Annuiteiten wordt dan 50.000 euro

Gr. Jos


Ik mis hier nog de inkomenseis en de max.looptijd van de annuitaire lening (15 jaar?).
kees5555
0
Dag Jos, Je schrijf over een makelaar die voor eigen gewin koopt en verkoopt. Is dat wel toegestaan volgens de erecode?

www.nvm.nl/overnvm/lidworden/nvmerecode

"Het NVM-lid en de NVM-Makelaar/Taxateur hebben geen direct of indirect belang bij onroerend goed, tenzij dit dient tot huisvesting of belegging. Zij handelen dan ook direct noch indirect in onroerend goed en onthouden zich van risicodragende projectontwikkeling. Zij voorkomen betrokken te raken in een verstrengeling van belangen."
Atari
1
[Modbreak IEX: Gelieve elkaar niet persoonlijk aan te vallen, een aantal berichten is bij dezen verwijderd. Laatste waarschuwing.]
kees5555
0
Beste redactie, Wilt u svp deze meneer Atari blokkeren, gezien de respectloze manier waarop hij reageert?
Knight V
0
Waarom kan een makelaar en verzekering niet beiden een taxatie rapport opstellen. ??

De verzekering wil ook niet dat je een huis onder of overzekerd bent.
Ik kan wel een huis kopen van een miljoen, maar als de verzekering bij brand, alleen 5 ton uitkeert, dan ben ik het haasje.

Wij kunnen met zijn allen de prijzen opvoeren, maar uiteindelijk is de herbouw waarde van belang. Dit is een indicatie of tegenwoordige prijzen wel verantwoordt en betaalbaar blijven.

Ander geval....

Als mijn huis nu plotseling 350.000 waard is en een nieuw waarde van een huis is 450.000. Wat zegt de verzekering dan ??? want ik kan geen huis herbouwen van 350.000 als nieuwbouw al 450.000 kost.

Dit soort zaken zouden ze verder moeten onderzoeken, hoe je de huizenoorlog kunt koppelen aan de herbouw waarde van een verzekering en dan kun je de dure woningen aan banden leggen.
mits tenzij de verzekering ook meedoet aan de prijzenoorlog... maar mogen wij er van uitgaan dat ze de herbouw waarde/taxatie wel serieus nemen ??.




Knight V
1
quote:

B-rood belegger schreef op 17 februari 2020 16:22:


Minder migratie accepteren is de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden in 2039 nog verder het spits op drijven...
De overheid heeft dit vanaf de jaren 80 al kunnen zien aankomen maar wilde niet anticiperen, want dat kost geld en dus stemmen (idem voor het pensioenstelsel trouwens).

Nu we aan de rand van de afgrond staan krijg je zelfs tegenstemmen op migratie, terwijl dit de enige manier nog is om de verhouding tussen werkenden en gepensioneerden nog een beetje recht te houden. Hiervoor zij n woningen nodig, en die worden niet gebouwd.
Niet voor niets dat ik voorzichtig al voorspelde dat de stikstofcrisis de uiteindelijke aanzet is voor de volgende crisis...

Wat huizenprijs betreft is het altijd al zo geweest dat prijs bepaalt wordt door wat men kan financieren en niet voor de kosten van die bakstenen...

Wel wordt ik wat moe met de continue galspuierij over makelaars...


woning nood heeft gewoon te maken met:

1) Beschikbare grond
2) meer migratie

Overheid heeft niet geanticipeerd, als je een miljoen allochtonen binnenhaalt wat dit voor effect heeft voor je land, qua werkgelegenheid, uitkering, woning, zorg en ga zo maar door.

Men is er gewoon van uit gegaan van de gedachte om medemens te helpen, terwijl in mijn beleving is dat je mensen niet rucksichtlos kunt helpen. Je moet rekening houden met je capaciteit. NL kan namelijk niet de problemen dragen van hele wereld en dat is ons probleem.

Pamperen, barmhartig zijn voor iedereen, terwijl velen van de miljoen mensen niet eens op zoek zijn naar een betere toekomst.

De universele verklaring voor de rechten van de mens is naar verloop van tijd volledig uitgerekt. Men heeft nooit beseft de impact van deze verklaring na de WO II.
Wetten, verklaringen zijn aardig maar als dit niet haalbaar zijn dan is een land vogelvrij verklaard en kan iedereen beroepen op deze artikelen en zijn wij het slachtoffer van onze eigen regels en doelstellingen.
De gevolgen van WO II heeft ertoe bijgedragen om de grenzen voor een ieder open te stellen. Zolang je als land niet betrokken bent in een overbevolking, dan zul je altijd voorstander blijven van de mensenrechten.

Artikel 25 zegt dat elke mens recht heeft op een levens standaard die hoog genoeg is voor de gezondheid en welzijn van gezin (geen rekening houden met landsgrenzen).

Met deze passage zijn wij bij voorbaat gedoemd en is alles tot in details de kiem gesmoord, mocht je iets aan willen doen tegen migratie of overbevolking.

Juiste balans hadden wij kunnen vinden naarmate wij naar de toekomst groeide, maar het plotseling aantal van niet-NL in een heel korte tijdbestek is funest voor een klein land als NL.


Atari
0
Keessie kom op man ff, proberen op de inhoud te zitten niet op de man. Feit blijft dat taxateurs de markt om zeep helpen. Klanten zijn actief op zoek naar sjoemelende taxateurs. Die zijn er volop, die vragen zelf welke waarde je wil hebben. T hele systeem is corrupt en klopt voor geen meter. NVM en VBO weten alles maar innen gretig de leden bijdrage. Verkopend makelaars eten al van 2 walletjes en krijgen tegenwoordig contant geld toegestopt. Maar t NVM en VBO kijken de andere kant op. Keurig de markt naar de haaien helpen en later denken hoe het heeft kunnen gebeuren
Cézan
0
quote:

JeroenG schreef op 19 februari 2020 08:53:


Het gemiddelde gezinsinkomen koopt het gemiddelde huis. Die wet is nog veel sterker dan dat de huizenprijzen minstens de inflatie volgen bij bevolkingsgroei.

De gemiddelde koper wil rond de 25-40% van zijn netto inkomen aan zijn huis uitgeven. Maar de huizenvoorraad verandert niet, dus huizenprijzen passen zich aan aan het inkomen.

Toen in de jaren 90 massaal 1-verdieners 2-verdieners werden, zijn de huizen vrijwel instantaan in prijs verdubbeld.
Toen in 2008 een hoop mensen hun baan verloren, gingen de huizenprijzen sterk naar beneden.
En toen in 2013 de hypotheekrente zakte naar waarden die we nooit eerder gezien hadden gingen de huizenprijzen sterk omhoog.
En daar waar de werkgelegenheid is en de hoge inkomens (de grote steden) zien we de hoogste stijging van de huizenprijzen.

De vraag of de huizenprijzen kunnen doorstijgen met 3-5% per jaar? Dan moeten we dus kijken naar inkomen, rentepercentages en werkgelegenheid. Dit jaar gingen salarissen omhoog met 3.8%, werkeloosheid omlaag met 0.6%-punt en rentepercentages met zo'n 0.4%-punt. Ik zie geen reden waarom dit niet nog wel zo even door kan gaan.

Waren toen al mijn gedachten idd erover..met de 2_verdieners..gingen huizen skyhigh.
Klopt. Nu weer.

^^
kees5555
0
quote:

Atari schreef op 22 februari 2020 23:13:


Keessie kom op man ff, proberen op de inhoud te zitten niet op de man. Feit blijft dat taxateurs de markt om zeep helpen. Klanten zijn actief op zoek naar sjoemelende taxateurs. Die zijn er volop, die vragen zelf welke waarde je wil hebben. T hele systeem is corrupt en klopt voor geen meter. NVM en VBO weten alles maar innen gretig de leden bijdrage. Verkopend makelaars eten al van 2 walletjes en krijgen tegenwoordig contant geld toegestopt. Maar t NVM en VBO kijken de andere kant op. Keurig de markt naar de haaien helpen en later denken hoe het heeft kunnen gebeuren


Dan moet je Smeer-makelaar schrijven en niet Smeer Kees. Waar slaat dat op??? Je kent mij niet eens. Jij "zit" op de man, ipv louter op de inhoud.
(Pot verwijt de ketel.... etc.)

Ik heb overigens een klacht lopen tegen een makelaar.
kees5555
0
quote:

kees5555 schreef op 24 februari 2020 08:32:


[...]

Dan moet je Smeer-makelaar schrijven en niet Smeer Kees. Waar slaat dat op??? Je kent mij niet eens. Jij "zit" op de man, ipv louter op de inhoud.
(Pot verwijt de ketel.... etc.)

Ik heb overigens een klacht lopen tegen een makelaar.


En als je "Keessie" schrijft, toon je nogmaals aan niet te weten wat fatsoen is !!! Ik heb je gerapporteerd bij iex.nl
Atari
0
Je stelt je aan als een oud wijf. Klachten over makelaars leveren niets op. Daar komt bij de makelaars vullen gewoon hun zakken ga jij maar klagen ze trekken zich niets van jou aan. Verder gaat het erom dat iedereen in de branche elkaar voor de gek houd. Oftewel de voedselketen moet in stand worden gehouden. Dan heb je pech als je onderin zit. In de grote steden pakken makelaars gemiddeld 3000 euro van de kopers en courtage van de verkopers. Hier gebruiken ze een slimme truc voor die heb ik al vaker gehoord. De koper kan niet controleren of dit verhaal klopt en betaald braaf 3000 euro om dat huis te krijgen. De makelaar denkt kassa en eet van 2 walletjes. Geweldig toch. Ook als je niet t hoogste bod hebt krijg je t huis. En wil je nog meer kans maken zonder t hoogste bod zeg de makelaar dat jij je oude woning ook via heb verkoopt. Ze zitten verlegen om woningen dan heb je t huis ook! Kortom de makelaar dient niet t belang van zijn opdrachtgever,maar van zijn eigen diepe zakken Hahaha Hahaha!
39 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑