Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Mooi maritiem mandje

Een mooi plaatje, Peter Berdowski en Ben Vree glimlachend zij aan zij. Vorige week kondigden zij de fusie van baggeraar Boskalis en sleper (Smit Internationale aan. Vergeten was de felle (woorden)strijd vorig jaar, toen de Drechtstedelijke zandhappers een vijandig bod deden op de Rotterdamse slepers.

Nu benadrukten beide topmannen dat wederzijds respect de basis vormt van een nieuw te vormen allround maritiem bedrijf waarin baggeraars, havenslepers, bergers en diepzeewerkers eendrachtig gaan samenwerken op de woelige baren.

Vier eeuwen na de roemruchte VOC hebben we weer een zeemacht van wereldklasse. Even dromen we weg met Berdowski en Vree die, zoals de stoere sleepbootkapitein Jan Wandelaar uit de roman Hollands Glorie van Jan de Hartog, de oceanen afstropen op zoek naar werk.

Geen golf te hoog, geen zee te diep.

In de lift
De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. De maritieme sector zit na de magere jaren eind vorige eeuw weer in de lift. Drie trends spelen de sector in de kaart:

  • De snelgegroeide wereldhandel vraagt om meer en grotere transportschepen. Meer schepen betekent meer bergingswerk en meer sleepdiensten in havens; grotere schepen vragen om het uitbaggeren van vaargeulen en havens. En transport via zee geeft meer op- en overslag in de havens zelf.

  • Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Allemaal baggerwerk.

  • In toenemende mate wordt olie en gas gewonnen op grote diepte onder de oceanen. Gigantische olieplatforms worden naar heinde en verre gesleept om deze fossiele brandstoffen boven water te halen en onze energiehonger te stillen.

    Risico's
    Deze trends staan nu deels onder druk door de huidige crisis. Minder vertrouwen leidt tot minder wereldhandel en dus minder zeevaart. Herstel hangt af van de productiedrift van de Chinezen. Zolang zij grondstoffen en eindproducten met de rest van de wereld blijven uitwisselen zal er groeiende activiteit op de zeeën zijn.

    De Chinezen lijken de draad weer op te pakken, wat de maritieme sector weer een impuls geeft. Vandaar het vertrouwen van de voormannen van Boskalis & Smit. Daarbij komt dat de trends van verstedelijking en offshore energiewinning ook in deze tijden van crisis overeind blijven. Alleen een langdurige wereldwijde depressie zou de maritieme sector zelf in zwaar weer brengen.

    De bedrijven zijn wel beter voorbereid, juist door de lessen die zij getrokken hebben uit de vorige maritieme crisis die tot diep in de jaren negentig heeft aangehouden. Nu kent Nederland relatief veel maritieme bedrijven met VOC-mentaliteit. Mammoet bijvoorbeeld, nu onderdeel van SHV, dat in het verre, koude Rusland acht jaar geleden nog een duikbootje optakelde.

    Mooi maritiem mandje
    En Heerema, het constructie- en takelbedrijf dat gigantische olieplatforms op woeste oceanen op de centimeter nauwkeurig kan afmeren. Maar deze vallen buiten het bereik van de particuliere belegger. Naast Boskalis/Smit en deze private bedrijven is de Nederlandse beurs thuishaven voor een aantal maritieme topbedrijven.

  • Fugro is een wereldwijd actief ingenieursbureau dat met honderden schepen, vliegtuigen en onderwaterrobots gegevens van de land- en zeebodem verzamelt die cruciaal zijn om een vaargeul uit te baggeren, een olieplatform te verankeren of om een brug of tunnel te bouwen.

  • SBM Offshore verhuurt speciale schepen waarmee oliemaatschappijen olie en gas kunnen opslaan en afvoeren.

  • Brunel is een detacheringbureau gespecialiseerd in technisch personeel. Het zendt duurbetaalde specialisten uit over de hele wereld om op olieplatforms bouw- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren.

  • Dockwise vervoert olieplatforms over de oceanen met speciale transportschepen. Het is een Nederlands bedrijf, op de Noorse beurs genoteerd, maar zal binnenkort ook op de Nederlandse beurs te bewonderen zijn. Daarvoor wordt eerst een aandelenuitgifte afgerond omdat het bedrijf vooralsnog vooral een grote lading schuld vervoert.

    Naast deze 'buitengaats' opererende bedrijven zijn er twee havenbedrijven met een Nederlandse beursnotering:

  • Vopak beheert een vloot opslagtanks verspreid over havens in de hele wereld. De snelgroeiende wereldhandel in benzine, stookolie en minerale oliën schreeuwt om tijdelijke opslag voor al dan niet voor speculatieve redenen.

  • HES Beheer is een groep overslagbedrijven in met name de Rotterdamse haven die een quasi monopoliepositie heeft in de voor Duitsland belangrijke kolen- en ijzerertshandel. Zij gaat investeren in Vopak-achtige tankopslag in Rotterdam.

    Alternatief voor Odin Maritim
    Met de aankoop van een mandje van deze Nederlandse maritieme topbedrijven voert u zelf het bevel over de modernste vloot van schepen uitgerust met state-of-the-art technologie en met Neerlands beste ingenieurs en technici aan boord, actief in de snelst groeiende deelgebieden van de maritieme sector en met ondernemende kapiteins op de boeg die bewezen hebben hun beleggers netjes dividend te betalen.

    Als alternatief voor het in Nederland populaire beleggingsfonds Odin Maritim - dat tegen een dikke beheerfee haar geld vooral in Noorse bedrijfjes stopt met een soms onduidelijk maritiem gehalte -, of de weinig transparante scheepvaart CV's, zou dit mandje Hollands Glorie een mooie zeewaardige belegging kunnen zijn.




    Arnoud Wolff, oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is nu beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Op moment van publicatie is hij privé en/of zakelijk long Fugro, Brunel en HES Beheer. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op wolff@iex.nl.

  • Arnoud Wolff is onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund en beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

    Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

    Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

     

    Auteur: Arnoud Wolff

    Arnoud Wolff in onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is beheerder van Midlin NV. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Midden jaren negentig rolde hij in het vak als an...

    Meer over Arnoud Wolff

    Recente artikelen van Arnoud Wolff

    1. apr '06 Druk op de ketel, Binck 61

    Gerelateerd

    Reacties

    7 Posts
    | Omlaag ↓
    1. [verwijderd] 17 november 2009 13:58
      Heb hier al wel eens eerder opgemerkt dat de crisis twee kanten heeft en dat het helemaal niet zo slecht gaat dan bijvoorbeeld een figuur als Cees beweert.

      In bepaalde sectoren is het nog nooit zo goed gegaan als nu. De orderboeken bij scheepsbouwers zijn nokvol. Zo vol dat er nu met spoed enorme werkplaatsen gebouwd moeten worden.
    2. forum rang 5 theo1 17 november 2009 15:07
      quote:

      schreef:

      De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. [/quote]
      Kennelijk ben ik geen Nederlander. Ik laat die heroïsche strijd altijd liever aan iemand anders over.
      [quote]Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.
      Dubai ligt niet bepaald in een vruchtbare delta. Er is daar geen rivier, laat staan een delta. Het is een parelvissersdorp dat groot is geworden van oliegeld.

      Op deze twee punten na een goed stuk. Vooral Fugro, SBM en Vopak zijn goede bedrijven. Van de anderen heb ik geen verstand.
    3. [verwijderd] 17 november 2009 15:13
      @fortispaniek

      Dat de scheepsbouwers overvolle orderboeken hebben, dat is te danken aan de uiterst succesvolle jaren 2006 en 2007.
      Wat u wellicht niet weet is dat schepen een redelijke levertijd hebben.

      Wanneer het goed gaat met de wereldhandel, dan worden er inderdaad nieuwe schepen gebouwd.

      Laten we zeggen dat wanneer een schip besteld wordt, er ca 3 tot 4 jaar overheengaat voordat het ship geleverd wordt.

      We nemen 2007 als 'besteljaar'. Dat schip gaat pas in 2010 opgeleverd worden.
      Zoals u wél weet, is er iets gebeurd na 2007: De wereldhandel is op zijn gat gegaan.

      De orderboeken zitten vol tot diep in 2011. Met name de grote schepen die in dit artikel genoemd zijn, worden dan afgeleverd.

      Wanneer al deze schepen gebouwd, dan is het AANBOD van vrachtschepen ongeveer 35% GROTER dan de VRAAG naar deze schepen.

      Terwijl in 2007 de capaciteit nog ONDER de vraag lag.

      Dus dit is inderdaad goed nieuws voor de BOUWERS.
      Echter is de vraag of deze wél al het geld krijgen voor de projecten die zij bouwen. De grote CARGObedrijven hebben namelijk MINDER werk dan capaciteit en dus ook minder opbrengsten tegen hogere onderhoudskosten.

      Ik voorzie een winstdaling bij de Zeevarende handelsmaatschappijen, evt zelfs faillisementen van enkele grote spelers.

      Ik voorzie na 2010 een enorme dip in het aantal schepen dat gebouwd gaat worden. Ook voorzie ik enkele faillisementen onder de scheepsbouwers.

      Veel bouwprojecten zijn gecancelled.

      Ook wanneer de economie weer aantrekt, dan zal het nog een tijd duren voordat de CARGO-branche weer capaciteit tekort komt... Tegen die tijd zitten we waarschijnlijk al in 2015 tot 2018.

      Kortom, baggeraars en scheepsonderhouders zou ik zeker doen. Maar de rest zou ik toch gaan mijden...
    7 Posts
    |Omhoog ↑

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

    Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

    Gesponsorde links