Een mooi plaatje, Peter Berdowski en Ben Vree glimlachend zij aan zij. Vorige week kondigden zij de fusie van baggeraar
Boskalis en sleper (
Smit Internationale aan. Vergeten was de felle (woorden)strijd vorig jaar, toen de Drechtstedelijke zandhappers een vijandig bod deden op de Rotterdamse slepers.
Nu benadrukten beide topmannen dat wederzijds respect de basis vormt van een nieuw te vormen allround maritiem bedrijf waarin baggeraars, havenslepers, bergers en diepzeewerkers eendrachtig gaan samenwerken op de woelige baren.
Vier eeuwen na de roemruchte VOC hebben we weer een zeemacht van wereldklasse. Even dromen we weg met Berdowski en Vree die, zoals de stoere sleepbootkapitein Jan Wandelaar uit de roman Hollands Glorie van Jan de Hartog, de oceanen afstropen op zoek naar werk.
Geen golf te hoog, geen zee te diep.
In de lift
De Nederlander klaart elke klus liefst na heroïsche strijd. De maritieme sector zit na de magere jaren eind vorige eeuw weer in de lift. Drie trends spelen de sector in de kaart:
De snelgegroeide wereldhandel vraagt om meer en grotere transportschepen. Meer schepen betekent meer bergingswerk en meer sleepdiensten in havens; grotere schepen vragen om het uitbaggeren van vaargeulen en havens. En transport via zee geeft meer op- en overslag in de havens zelf.
Wereldwijd trekt de bevolking naar de grote steden die vaak in de vruchtbare delta's liggen. Ruimtegebrek vraagt om het opspuiten van kunstmatige eilanden zoals in Dubai of de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Allemaal baggerwerk.
In toenemende mate wordt olie en gas gewonnen op grote diepte onder de oceanen. Gigantische olieplatforms worden naar heinde en verre gesleept om deze fossiele brandstoffen boven water te halen en onze energiehonger te stillen.
Risico's
Deze trends staan nu deels onder druk door de huidige crisis. Minder vertrouwen leidt tot minder wereldhandel en dus minder zeevaart. Herstel hangt af van de productiedrift van de Chinezen. Zolang zij grondstoffen en eindproducten met de rest van de wereld blijven uitwisselen zal er groeiende activiteit op de zeeën zijn.
De Chinezen lijken de draad weer op te pakken, wat de maritieme sector weer een impuls geeft. Vandaar het vertrouwen van de voormannen van Boskalis & Smit. Daarbij komt dat de trends van verstedelijking en offshore energiewinning ook in deze tijden van crisis overeind blijven. Alleen een langdurige wereldwijde depressie zou de maritieme sector zelf in zwaar weer brengen.
De bedrijven zijn wel beter voorbereid, juist door de lessen die zij getrokken hebben uit de vorige maritieme crisis die tot diep in de jaren negentig heeft aangehouden. Nu kent Nederland relatief veel maritieme bedrijven met VOC-mentaliteit. Mammoet bijvoorbeeld, nu onderdeel van SHV, dat in het verre, koude Rusland acht jaar geleden nog een duikbootje optakelde.
Mooi maritiem mandje
En Heerema, het constructie- en takelbedrijf dat gigantische olieplatforms op woeste oceanen op de centimeter nauwkeurig kan afmeren. Maar deze vallen buiten het bereik van de particuliere belegger. Naast Boskalis/Smit en deze private bedrijven is de Nederlandse beurs thuishaven voor een aantal maritieme topbedrijven.
Fugro is een wereldwijd actief ingenieursbureau dat met honderden schepen, vliegtuigen en onderwaterrobots gegevens van de land- en zeebodem verzamelt die cruciaal zijn om een vaargeul uit te baggeren, een olieplatform te verankeren of om een brug of tunnel te bouwen.
SBM Offshore verhuurt speciale schepen waarmee oliemaatschappijen olie en gas kunnen opslaan en afvoeren.
Brunel is een detacheringbureau gespecialiseerd in technisch personeel. Het zendt duurbetaalde specialisten uit over de hele wereld om op olieplatforms bouw- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren.
Dockwise vervoert olieplatforms over de oceanen met speciale transportschepen. Het is een Nederlands bedrijf, op de Noorse beurs genoteerd, maar zal binnenkort ook op de Nederlandse beurs te bewonderen zijn. Daarvoor wordt eerst een aandelenuitgifte afgerond omdat het bedrijf vooralsnog vooral een grote lading schuld vervoert.
Naast deze 'buitengaats' opererende bedrijven zijn er twee havenbedrijven met een Nederlandse beursnotering:
Vopak beheert een vloot opslagtanks verspreid over havens in de hele wereld. De snelgroeiende wereldhandel in benzine, stookolie en minerale oliën schreeuwt om tijdelijke opslag voor al dan niet voor speculatieve redenen.
HES Beheer is een groep overslagbedrijven in met name de Rotterdamse haven die een quasi monopoliepositie heeft in de voor Duitsland belangrijke kolen- en ijzerertshandel. Zij gaat investeren in Vopak-achtige tankopslag in Rotterdam.
Alternatief voor Odin Maritim
Met de aankoop van een mandje van deze Nederlandse maritieme topbedrijven voert u zelf het bevel over de modernste vloot van schepen uitgerust met state-of-the-art technologie en met Neerlands beste ingenieurs en technici aan boord, actief in de snelst groeiende deelgebieden van de maritieme sector en met ondernemende kapiteins op de boeg die bewezen hebben hun beleggers netjes dividend te betalen.
Als alternatief voor het in Nederland populaire beleggingsfonds Odin Maritim - dat tegen een dikke beheerfee haar geld vooral in Noorse bedrijfjes stopt met een soms onduidelijk maritiem gehalte -, of de weinig transparante scheepvaart CV's, zou dit mandje Hollands Glorie een mooie zeewaardige belegging kunnen zijn.
Arnoud Wolff, oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is nu beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Op moment van publicatie is hij privé en/of zakelijk long Fugro, Brunel en HES Beheer. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op wolff@iex.nl.