Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Liveblog: Autofantasie

Liveblog: Autofantasie

Update 10:30 uur: Autofantasie

Lees ik dit nou goed. Krijgt het hele circus een Amsterdamse notering, of gaat het alleen om het hoofdkantoor, of om een fiscale brievenbus aan een vage Amsterdamse gracht? 

The FCA-Renault plan would see the two carmakers merged under a listed Dutch holding company. After payment of a 2.5 billion-euro dividend to current FCA shareholders, each investor group would receive 50 percent of stock in the new company.

Ik zeg niet voor niets 'het hele circus', want het gaat nog wat voeten in aarde krijgen voor we van Fiat Chrysler Renault spreken. Alleen de volgorde van die namen al...

Fiat Chrysler’s partnership with Renault is completely separate from the Nissan-Renault-Mitsubishi alliance. For Renault, the partnership with FCA renews speculation the French automaker’s alliance with Japan-based Nissan may not last.

Bovendien heeft de Franse regering een 15,01% belang in Renault, dat weer voor 43,5% in Nissan zit, dat op haar beurt weer voor 15,0% eigenaar van Renault is. Vind Italië dit ook allemaal prima? Vragen. Het persbericht schrijft dat er geen fabrieken dicht gaan, maar iedereen voelt natuurlijk aan dat er gesaneerd gaat worden.

FCA polste eerder Peugeot (Citroën) voor een fusie en het kan best zijn dat dit het startsignaal is voor verdere consolidatie in het nog altijd versnipperde autofabrikantenlandschap. De actuele beurswaardes spreken boekdoelen. Voor waarde scheppen moet u hier niet zijn, het is geen vergelijking met technologie.

Toyota steekt er met kop en schouders bovenuit en FCA en Renault hobbelen erachteraan. Vandaar ook deze voorgenomen fusie? Ze zijn gewoon te klein met de kostbare technologische revolutie naar elektrisch en vanzelluf zonder handen rijden voor de deur.

  • Renault €14,8 miljard 
  • FCA €15,8 miljard 
  • Peugeot €18,6 miljard
  • Volkswagen €71,9 miljard
  • BMW €41,2 miljard
  • Daimler €50,6 miljard
  • Volvo: €21,2 miljard
  • Ford €35,0 miljard
  • General Motors €44,5 miljard
  • Tesla: €30,0 miljard
  • Toyota: €173,2 miljard
  • Nissan €22,6 miljard

Wie zijn er nog meer kandidaat om te worden overgenomen of te fuseren? PSA, Volvo (dat al een Chinese grootaandeelhouder kent) en... Tesla?! Leuk, er zit weer fantasie in de autosector. 

 


Update 10:00: Adviesje

Er is nu zeggen en schrijven één adviesje. Van welgeteld één eurootje ook nog maar. Van Kepler Cheuvreux voor Randstad, zal wel zijn omdat het halve Europese Parlement een andere baan kan gaan zoeken :-) 

  • Randstad: naar €42 van €41 - Kepler Cheuvreux

 



Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

1 Post
| Omlaag ↓
1 Post
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links