Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

TA: Tesla takelt technisch af

TA: Tesla takelt technisch af

Tesla-oprichter Elon Musk verdiende in 2018 2,3 miljard dollar. Beleggers zullen er minder blij om zijn dan Musk zelf. De aandelenkoers van Tesla is de afgelopen zes maanden bijna 50% gedaald. Ironisch, maar volgens de Times ontving de Tesla CEO die 2,3 miljard, grotendeels in de vorm van aandelenopties. Dus ook Musk heeft persoonlijk onder de koersval geleden.

Volgens het jaarlijkse salarisoverzicht van de New York Times verdiende Musk net zoveel als de 65 beste betaalde CEO's na hem samen. 

Handelsoorlog

De hele automotive industrie lijdt onder de escalerende handelsoorlog tussen de VS en China, maar Tesla het meest. China behoort tot Tesla's grootste afzetmarkten. In Europa is de automotivesector de afgelopen weken met zo'n 20% gedaald.

In de VS is de schade voor individuele bedrijven nog veel erger. Tesla verloor de afgelopen weken ruim 25%.

Sinds de top van 379,49 dollar, van 7 december 2018, is de koers gedaald naar 190,63 dollar eind vorige week. Binnen 6 maanden 50% koersverlies dus. Ik hoop dat Teslabatterijen beter performen.

Helemaal onderaan mijn column geef ik aan waarom ik geen fan ben van elektrisch rijden.

Eerst de Nederlandse beurs, die een potentiële lagere top vormt, maar wel zonder een negatieve moneyflow.

AEX test nu de steun 538,70

De index verpietert en vormt een mogelijk lagere top, die verkoopdruk boven de markt aangeeft. Eerder was al de stijgende trend naar onderen gebroken.

De steun ligt rond 538,70 punten (de bodem van 25 maart). Bij een slotstand onder deze steun wordt een 'hoofd&schouder' formatie neerwaarts voltooid.

Overigens is het omzetprofiel van de Nederlandse beurs redelijk op peil gebleven; zie de money flow.


 

Nederlandse geldstroom blijft op peil

De moneyflow indicator van de Nederlandse beurs maakt een pas op de plaats. Er is sprake van evenwicht tussen kopers en verkopers.


Korte termijn: Tesla is oversold

Tesla weet niet te overtuigen. Toppen en bodems worden op fors lagere niveaus gevormd en dat signaleert stevige verkoopdruk.

Zolang de dalende trend intact is, blijven we zeer voorzichtig. Aan de onderkant is er ruimte richting de steun van 178,19 dollar (de bodem van 18 november 2016).

Tesla vormde op 258,35 dollar (gevormd op 6 mei) een lagere top onder de voormalige bodem.

Opvallend is de zware oversoldconditie. De RSI (onderste helft van de grafiek) staat extreem laag op 20,60. Deze uitverkochte conditie kan op korte termijn een fel tussentijds herstel uitlokken.

 

/grafieken/TSL-rsi.gif

 

Lange termijn: Tesla blijft zwak

Technisch is Tesla verzwakt nadat de bodems van 2017 en 2018 rond 241 dollar zijn gebroken.

Er is naar beneden ruimte richting de steun van 178,19 dollar (de bodem van 18 november 2016). De weerstand bevindt zich op 379,49 dollar (de top van 7 december 2018).

Na een doorbraak onder de steun van 178,19 dollar wordt 141,05 het volgende neerwaartse koersdoel.

Op basis van de pendulum swing ligt het koersdoel op 102,51 dollar. De afstand tussen 379,49 en 241 projecteren we daarvoor onder de steun van 241 (379,49-241=138,49, daarna: 241-138,49=102,51).

 

 

Elektrisch rijden

Ik heb al vaker aangegeven dat ik geen fan ben van elektrisch rijden en zeker niet van Tesla. Hoewel ik het klimaat en de maatregelen tegen de opwarming van de aarde hoog heb zitten, vind ik de Tesla-subsidie slecht geregisseerd, ondoordacht en peperduur. Bovendien draagt deze nauwelijks bij aan een klimaatoplossing.

Zie mijn vorige blog van 29 april.

Schade

Uit onderzoek blijkt dat Tesla-rijders zoveel aan belastingvrijstellingen genieten, dat de 'schade' voor de schatkist tot 5 miljard euro kan oplopen.

Nog niet zo lang geleden hadden we een bijna evenzo grote schadepost door de belastingvrijstellingen voor de Mitsubishi Outlander.

Ik heb recent mijn V8 ingeruild voor een zuiniger voertuig, om mede hiermee bij te dragen aan een schoner milieu. Ik heb expliciet geen elektrisch voertuig gekocht en wel om de volgende redenen:

  • De bijdrage van de belastingvrijstellingen aan een klimaatoplossing is zeer beperkt, want de elektriciteit waar elektrische voertuigen op rijden wordt voor het grootste deel nog opgewekt uit fossiele brandstoffen en komt uit traditionele kolencentrales.

  • Het gewicht van elektrische auto's is, vooral vanwege de batterijen, gigantisch. Tesla Model X weegt, met 2500 kilogram. Dat is zelfs zwaarder dan de gemiddelde bedrijfswagen of bestelbus.
  • Tesla's zijn bovendien echte bandenvreters. Die extreme bandenslijtage zorgt voor extra hoge uitstoot van fijnstof, zeker in de buurt van snelwegen. Daar hoor je bijna nooit iemand over, maar het is zeer belastend voor de gezondheid van omwonenden.
  • De maatregelen van de gemeente Amsterdam om vanaf 2030 alleen maar elektrische voertuigen in de stad toe te laten, zijn op dit punt dus ondoordacht.

  • Uit Zweeds onderzoek blijkt dat de zware accu's van elektrische auto's zeer belastend voor het milieu zijn. De Zweden concluderen dat elke kilowattuur (kWh) aan capaciteit leidt tot 150 tot 200 kilo uitstoot van broeikasgassen. Het Zweedse onderzoek, gepubliceerd in het vaktijdschrift Ingeniøren, ging over een studie van het Zweedse milieu onderzoeksinstituut IVL, waarin bestaande literatuur over elektrische auto's is vergeleken en samengevat.
  • Voor een kleine elektrische auto als de Nissan Leaf, met een accu van 30 kWh, betekent dit volgens het Zweeds onderzoek dat al 5,3 ton extra CO2 is uitgestoten voordat er één kilometer mee is gereden. Daarvoor zou je ongeveer 2,7 jaar in een vergelijkbare benzineauto kunnen rijden.
  • Voor de relatief kleine Tesla S loopt de uitstoot nog verder op. Die heeft een accu van maximaal 100 kWh. Pas als je hier ruim acht jaar mee hebt gereden, heeft het klimaat er baat bij, vergeleken met rijden in een benzineauto.
  • Dan de productie van accu's. Want, wat doen we, na de levensduur van de elektrische auto, met al die vervuilende accu's. De oplossing is uiteraard recycling, maar dat gebeurt slechts ten dele. De verkoop van elektrische auto's is nu nog relatief beperkt, maar op termijn worden we met een gigantisch afvalprobleem van afgeschreven accu's opgezadeld.
Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van de Tostrams Groep. Hij schrijft zijn analyses op persoonlijke titel. De informatie in zijn analyses is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Wij informeren u graag over ons rendement.

IEX heeft de laatste jaren sterk geïnvesteerd in onze Beleggersdesk. Onze kooptips hebben een gemiddeld rendement per tip opgeleverd van ruim +25%.


Een gedetailleerd overzicht van alle kooptips en de gevolgde berekening is te vinden op de rendementenpagina.

Met een abonnement op IEX heeft u altijd als eerste toegang tot onze analyses en kooptips.
U leest deze al vanaf 2,41 per week. Word nu abonnee en profiteer van 30% korting!

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Analyse door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negentiger jaren de Tostrams Groep opgericht. Dit bureau biedt onafhankelijke beleggingsadviezen op basis van technische analyse voor par...

Meer over Royce Tostrams

Recente analyses van Royce Tostrams

  1. 19 apr Nieuwe koopkansen aanstaande als de correctie doorzet 66
  2. 18 apr Olieprijs nog niet uitgebroken 59
  3. 17 apr Paniekbarometer springt op Alert-fase I 79

Reacties

72 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 7 rene l 27 mei 2019 09:19
    quote:

    Sem_7 schreef op 27 mei 2019 08:52:

    Accu's en ook zonnepanelen zijn het nieuwe asbest, maar dan nog veel erger :((

    Wanneer je een keer over de A1 rijd en langs Barneveld komt dan moet je daar de wekelijks groeiende berg met kunstgras maar eens gaan bewonderen.
    Het is niet te recyclen en ze weten zich er geen raad mee.
    Zelfs de Polen willen het niet meer hebben, tot een paar jaar terug werd het daar gewoon verstookt in de verbrandingsoven om energie op te wekken.

    En zie Urenco, het radioactief afval werd daar vroeger opgeslagen in dikke stalen tanks die ze af hebben laten zinken naar de zeebodem.
    Geen haan die er meer naar kraait, totdat de tanks doorgerot zijn.

    De geschiedenis zal zich herhalen, uiteindelijk komen al dit soort materialen terug waar ze ooit gewonnen zijn, gewoon onder de grond.

    Ik zou zeggen, het gas er op!
  2. [verwijderd] 27 mei 2019 09:20
    Hallo Royce,
    Ik waardeer je columns bijzonder. Hartelijk dank er voor.
    Maar als ik jou een keer een advies mag geven: hou je aan je stiel, daar ben je goed in. Je column is echter geen plek voor politiek of wat lukrake persoonlijke opinies.
    FYI: Hier een uitleg over elektrisch rijden, die minder rammelt dan het verhaal van jou:
    innovationorigins.com/nl/een-correcti...

    Zelf rij ik elektrisch en ik ben van plan de auto >20 jaar te hebben (hij kan 1 miljoen km rijden, de carosserie gaat wel 50 jaar mee.
    grootste probleem is de software, want heb je wel eens een 50 jaar oude computer gezien?
    Ik wek mijn stroom op met 49 zonnepanelen, woon in een houtskeletbouw woning, all electric.
    ik heb een eigen oprit: ben onafhankelijk van laadproblemen.
  3. [verwijderd] 27 mei 2019 09:33
    voor de auto-industrie is er overigens een heel ander probleem: de merger van FiatChrysler met Renault is er een voorbeeld van: Het Osborne Effect

    Er ontstaat een vraaguitval bij systeemwissel. Mensen stelllen de aankoop uit en blijven het oude product langer gebruiken.
    Dat effect leidt naar grote verliezen, ook aan verlies van arbeidsplaatsen.
    Dat treft dus de economien die draaien om de autoindustrie, ook met gevolgen voor Nederland.
    De transitie zou dus maar beter zo kort mogelijk duren.
    Stimulering kan daarbij helpen!

    overigens: wil je het méést CO2 besparen tegen de laagste kosten: isoleer je woning.
  4. [verwijderd] 27 mei 2019 09:37
    Beste Royce, kun je niet gewoon bij TA blijven? Iets van schoenmaker en een leest? Dat is beter dat ondoordachte gewauwel over Tesla’s waarbij je fiscaliteit en milieu volledig door elkaar haalt. En als ik jou zo mag geloven, krijgen jouw koeien van al die elektrische auto’s zure melk...
  5. mrC2 27 mei 2019 09:40
    quote:

    Senior 1936 schreef op 27 mei 2019 09:33:

    onze regering geeft dus miljarden euro's subsidie aan Tesla-kopers, maar laat de gepensioneerden in de kou staan: in de afgelopen 10 jaar zijn de pensioenen bevroren wat neerkomt op ca. 10% inleveren.....
    Heeft niets met elkaar te maken. De overheid betaalt niet uw pensioen dat doet het pensioenfonds. als het goed is heeft u daar zelf geld voor ingelegd met belastingaftrek.
    Ik heb de afgelopen 10 jaar ook niet extra verdient en ben ook 10% er op achteruit gegaan. Dus niet bevroren maar daadwerkelijk er 10% op achteruit gegaan.
    Tel uw zegeningen de jongeren gaan nooit meer verdienen wat u verdiende.
  6. mrC2 27 mei 2019 09:43
    quote:

    rene l schreef op 27 mei 2019 09:19:

    [...]

    Wanneer je een keer over de A1 rijd en langs Barneveld komt dan moet je daar de wekelijks groeiende berg met kunstgras maar eens gaan bewonderen.
    Het is niet te recyclen en ze weten zich er geen raad mee.
    Zelfs de Polen willen het niet meer hebben, tot een paar jaar terug werd het daar gewoon verstookt in de verbrandingsoven om energie op te wekken.

    En zie Urenco, het radioactief afval werd daar vroeger opgeslagen in dikke stalen tanks die ze af hebben laten zinken naar de zeebodem.
    Geen haan die er meer naar kraait, totdat de tanks doorgerot zijn.

    De geschiedenis zal zich herhalen, uiteindelijk komen al dit soort materialen terug waar ze ooit gewonnen zijn, gewoon onder de grond.

    Ik zou zeggen, het gas er op!
    Wat heeft kunstgras met elektrisch rijden te maken?
    overigens kijk even op de deze site blijkbaar zin er fabrikanten die wel recyclen...

    www.vink.nl/recycling/recycling_kunst...

    De schrijver vergeet dat we in een overgangssituatie zitten.
    In Duitsland wordt met mooi weer al 100% milieu vriendelijk opgewekt.
    Gelukkig denken andere rijders wel aan het leefmilieu in grote steden.
  7. mrC2 27 mei 2019 09:47
    quote:

    rene l schreef op 27 mei 2019 09:19:

    [...]

    Wanneer je een keer over de A1 rijd en langs Barneveld komt dan moet je daar de wekelijks groeiende berg met kunstgras maar eens gaan bewonderen.
    Het is niet te recyclen en ze weten zich er geen raad mee.
    Zelfs de Polen willen het niet meer hebben, tot een paar jaar terug werd het daar gewoon verstookt in de verbrandingsoven om energie op te wekken.

    En zie Urenco, het radioactief afval werd daar vroeger opgeslagen in dikke stalen tanks die ze af hebben laten zinken naar de zeebodem.
    Geen haan die er meer naar kraait, totdat de tanks doorgerot zijn.

    De geschiedenis zal zich herhalen, uiteindelijk komen al dit soort materialen terug waar ze ooit gewonnen zijn, gewoon onder de grond.

    Ik zou zeggen, het gas er op!
    Bedoelt u dit bedrijf dat kunstgras recycled??

    www.vink.nl/recycling/recycling_kunst...
  8. [verwijderd] 27 mei 2019 09:58
    quote:

    Senior 1936 schreef op 27 mei 2019 09:33:

    onze regering geeft dus miljarden euro's subsidie aan Tesla-kopers, maar laat de gepensioneerden in de kou staan: in de afgelopen 10 jaar zijn de pensioenen bevroren wat neerkomt op ca. 10% inleveren.....
    Gepensioneerden eten toch ook 10% minder dan gewone volwassenen? Dus dat kan er wel vanaf.

    Hetzelfde met het 'vrouwen moeten evenveel verdienen als mannen'. Onzin! Een vent van 100 kg verbruikt 2 x zoveel calorieen als een vrouwtje van 50 kg, dus moet ie dat ook in de portemonnee aangevuld krijgen. Dus ongelijk trekken die lonen.
72 Posts
Pagina: 1 2 3 4 »» | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links