Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Beste Broker 2009: Binck

IEX presenteert de resultaten van het IEX Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2009: Binck Bank is nog steeds de beste online broker, maar nieuwkomers Lynx en Today' Brokers zetten de achtervolging in.

  • Website Binck Bank als beste beoordeeld
  • Nieuwkomers Lynx en Today’s Brokers zitten Alex en Binck op de hielen
  • 38% van de klanten van de grootbanken overweegt te switchen van broker

De website van Binck Bank is dit jaar net als in 2006 en 2008 als beste uit het onderzoek naar voren gekomen. Binck Bank scoort vooral goed op gebruiksvriendelijkheid, geboden informatie en geboden functionaliteiten.

Zusterbedrijf Alex eindigt op de tweede plaats, net voor de nieuwkomers Lynx en Today’s Brokers.

Resultaten
Met een groeiend klantenbestand manifesteren Lynx en Today’s Brokers zich als serieuze concurrenten voor Binck en Alex in de markt voor veeleisende, zeer actieve beleggers. Lynx scoort net even hoger dan Today’s Brokers in het klantenonderzoek en sleept hiermee de prijs voor beste nieuwkomer binnen.

Het is niet opvallend dat de top-vier bestaat uit beleggingsspecialisten, maar de grootbanken zijn dit jaar wel een stapje dichter bij de beste brokers gekomen. Met een derde en vierde plek in de expertanalyse scoren met name de Rabobank en ABN Amro enkele punten hoger dan Today’s Brokers en Lynx

Today's Brokers en Lynx maken beide gebruik van het Amerikaanse handelsplatform van Interactive Brokers. E-Trade, een andere Amerikaanse aanbieder, heeft in Nederland nog onvoldoende klanten om in het onderzoek meegenomen te worden.

Onderzoeksresultaten

Expertanalyse
Klantenonderzoek
Eindcijfer
8,15
7,56
7,86
2. Alex
7,42
7,78
7,45
3. Lynx
7,03
7,52
7,39
7,05
7,38
7,22
7,18
7,20
7,19
7,21
6,73
6,98
6,45
7,51
6,97
5,55
7,41
6,48
6,42
6,39
6,41
5,55
6,54
6,33

N.B. De getallen in bovenstaand overzicht zijn afgerond op twee decimalen.

Van de grootbanken heeft ABN Amro de beste papieren in de strijd met de specialisten dankzij de verbeterde versie van het online handelsplatform Tradebox. Deze vernieuwde applicatie van ABN Amro is niet meegenomen in de benchmark van dit onderzoek.

De site van de SNS Bank is ten opzichte van vorig jaar het meest verbeterd door diverse nieuwe functionaliteiten en meer informatie. Een nieuwe vraag in het klantenonderzoek dit jaar was of de beleggers al een keer zijn veranderd van broker. Van de 50% die eerder ergens had belegd kwamen de meesten bij de Postbank en ABN Amro vandaan.

Als redenen van de switch gaf ruim 60% aan dat hun huidige belegger goedkoper is en ongeveer 55% dat de gebruiksvriendelijkheid beter is. Net als vorig jaar is in de online enquête aan de klanten gevraagd of ze serieus overwegen om een overstap te maken naar een andere internetbroker.

Van de 28% die een overstap overwegen wil een groot deel (40%) overstappen naar Today’s Brokers. De tweede keuze is Binck Bank. Van de grootbankklanten overweegt 38% om te switchen. Opvallend is dat van de klanten van grootbanken die hebben aangegeven te willen switchen ruim de helft voor Binck Bank kiest.

Op de vraag: "Zou u van beleggingsinstelling switchen als u kunt besparen op de kosten?" gaf 30% aan dat ze zouden switchen als het meer dan een 20% kostenbesparing zou opleveren. Van de respondenten gaf 25% echter aan dat ze tevreden zijn en de kosten niet relevant vinden.

Prijzen
Net als voorgaande jaren zijn er dit jaar een aantal prijzen uitgereikt. In totaal hebben Netprofiler en IEX acht prijzen uitgereikt aan de winnende internetbrokers. Bij de prijzen is onderscheid gemaakt tussen de beleggingsspecialisten en de grootbanken.

De grootbanken kunnen zich niet volledig richten op het beleggen. Het is hierdoor lastig voor de grootbanken om de beleggingsspecialisten te verslaan. De prijs voor beste nieuwkomer en de prijs voor meest verbeterde website zijn twee prijzen die dienen als beloning voor de inspanningen die de deze brokers hebben geleverd.

Prijzen

Prijs
Winnaar
Beste broker overall
Binck Bank
Beste broker expert analyse
Binck Bank
Beste broker klantenonderzoek
Binck Bank
Beste grootbank overall
ABN Amro
Beste grootbank expert analyse
Rabobank
Beste grootbank klantenonderzoek
SNS Bank
Beste nieuwkomer
Lynx
Beste verbeterde website
SNS Bank

Respondenten

  • meer dan de helft van de respondenten is ouder dan veertig jaar
  • 46% heeft al meer dan tien jaar ervaring met beleggen
  • de meeste beleggers hebben een afgeronde HBO-opleiding
  • 84% van de respondenten heeft in 2008 verlies gemaakt op de beurs
  • 56% zegt dat dit invloed heeft op hun handelgedrag en zijn voorzichtiger geworden bij het uitvoeren van transacties
  • Het onderzoek
    Het Internet Brokeronderzoek 2009 vond plaats in de maanden december 2008 en januari 2009. Het is inmiddels de derde maal dat het onderzoek is uitgevoerd. Het onderzoek bestaat uit een expert analyse en een klantenonderzoek.

    In de expertanalyse zijn de websites van de tien voornaamste Nederlandse brokers onderworpen aan de kritische blik van de usability-experts van Netprofiler. Hierbij zijn de basismodules voor de beginnende belegger geanalyseerd.

    Diverse instellingen zoals Binck, Alex en ABN Amro beschikken over geavanceerdere platformen die alleen beschikbaar zijn tegen extra kosten of voor de actievere belegger. Deze zijn in expert analyse niet meegenomen. De sites van de brokers zijn beoordeeld aan de hand van de volgende elf criteria:

  • Informatie voor de login
  • Contactmogelijkheden
  • Usability voor de login
  • Usability na de login
  • Aanmeldproces
  • Plaatsen van een order
  • Geboden informatie
  • Betrouwbaarheid en techniek
  • Geboden functionaliteiten
  • Interactie
  • Design
  • Elke broker heeft een cijfer van 1 tot 10 gekregen voor deze elf criteria. Het gemiddelde van deze cijfers resulteerde in het eindcijfer van de expertanalyse. Het tweede gedeelte van het onderzoek bestaat uit een uitgebreid klantenonderzoek.

    De respondenten zijn geworven via de websites www.iex.nl, www.debeurs.nl, eurobench.com en via diverse nieuwsbrieven die IEX verstuurd. In totaal hebben meer dan 1000 beleggers hun mening gegeven over de broker waar ze beleggen. De respondenten hebben de website van hun broker beoordeeld op de volgende aspecten:

  • usability
  • order plaatsen
  • geboden informatie
  • veiligheid
  • geboden service
  • kosten

    Het gemiddelde van deze cijfers leverde het eindcijfer op van het klantenonderzoek. Naast de beoordeling van de website is de beleggers gevraagd of ze overwegen om over te stappen naar een andere internetbroker en naar welke internetbroker ze dan zouden willen overstappen. De cijfers van de expertanalyse en de cijfers van het klantenonderzoek vormen samen het eindcijfer per broker.

    Alle uitslagen van het IEX Netprofiler Internet Brokeronderzoek 2009


    De Redactie van IEX.nl bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen. Om te reageren op deze column, klik hier.

  • De Redactie van IEX.nl bestaat uit verschillende journalisten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies, of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het is mogelijk dat redactieleden posities hebben in een of meer van de genoemde fondsen. Klik hier voor een overzicht van hun beleggingen.

    Reacties

    Volgen
     
    Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
    22 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
    Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
    fasto1
    1
    Maar waarom de verkoop van 1 optie bij de ene broker € 11,= moet kosten en bij de andere broker slechts € 2,= is mij een raadsel.

    Terwijl de bank slechts € 0.80 per optie contrakt betaald.
    _/bart\_
    0
    Ik ben zelf niet echt te spreken over Binck. Een voorbeeld geavanceerde orders op Turbo's/Sprinters werken niet goed. Mocht tusssen sluit en opening je trigger afgaan, dan wordt die aangeboden om 09:00uur... echter de handel in die dingen gaat pas van start om 09:05uur... order wordt verworpen...en jij als gebruiker komt er te laat achter.

    Grafieken worden niet realtime bijgewerkt, je loopt dus achter de feiten aan.

    Je kan niet zuiver short gaan, zoals bij Lynx.. je moet dat doen dmv turbo's/sprinters etc die ook nog eens een belachelijke spread hebben en die bovengenoemde problemen kennen.

    Prijzen zijn veel te hoger, vooral die van opties.

    Website is vaak vertraagd, zorgt ook voor problemen en mogelijke schade aan je portefeuille.


    etc..
    22 Posts, Pagina: « 1 2 | Laatste
    Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

    Plaats een reactie

    Meedoen aan de discussie?

    Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

    Column door: Redactie

    De centrale redactie van IEX.nl bestaat uit: Pieter Kort (hoofdredacteur), Arend Jan Kamp, Nico Inberg, Fleur van Dalsem, Rob Stallinga, Barbara Zia, Maaike Tienkamp, Lucia Rodenburg, Lie...

    Meer over Redactie

    Recente columns van Redactie

    1. 23 apr 24 kooptips van Hollandse bodem
    2. 02 apr Vrouwen fors in het rood in Turb... 2
    3. 02 apr ING en Shell favoriet voor april

    Gesponsorde links