Untitled Document
Hoe kinderachtig kan de top van een wereldconcern met een jaaromzet van 40 miljard
euro zijn? Heel kinderachtig, zoals blijkt uit de vandaag door
Unilever
gerapporteerde
cijfers
over het vierde kwartaal.
As je niet beter wist, spring je als belegger een gat in de lucht over de
maar liefs 51% hogere nettowinst en de zelfs 62%
hogere winst per aandeel in het vierde kwartaal. Die cijfers worden prominent
als de Key Financials in het rapport gepresenteerd.
In feite zijn het willekeurige gegevens die niets te maken hebben met de operationele gang van zaken in het vierde kwartaal.
De resultaten staan, zoals gebruikelijk bij Unilever, weer stijf van de bijzondere baten en lasten, waarbij dit keer de baten als gevolg van afstoting van bedrijfsonderdelen ver in de meerderheid zijn.
Hier trappen we niet in
Een kinderachtige presentatie voor kennelijk als kinderlijk versleten beleggers.
De werkelijke Key Financials waarmee het rapport had moeten openen zijn: omzet
in volume in elke regio gedaald en concernbreed met 1,6% .
Operationeel resultaat, exclusief bijzondere baten en lasten, gedaald met 2% .
Punt.
Geldomzet gestegen met 7,3% , dankzij onze vaardigheid
om in minder transparante markten, name in Azië, Afrika en Centraal-Europa,
gestegen kosten voor grondstoffen in versterkte mate door te berekenen. In de
VS lukt dat minder en het gisse West-Europa trapt hier niet in. Hier zetten
Aldi en Lindl hun opmars voort ten koste van onze merken.
Vooruitzichten: juist onder de huidige uitdagende marktomstandigheden, hechten we er aan een uitgebalanceerde prognose te geven en onze doelstellingen voor 2010 te herbevestigen. We opereren niet voor niets in een defensieve bedrijfstak van voedingsmiddelen en andere primaire levensmiddelen.
Tijdsperiode grafiek:
Jaar
Maand
Week
Vandaag
Oplettender consumenten
Zoals het gezegde luidt: "Wat er ook gebeurt, eten, drinken en wassen blijven
we doen". 2008 was een jaar van heftige turbulenties op de grondstof- en valutamarkten.
Van de geldsluier die daardoor over de markten hing, hebben we kunnen profiteren
- vooral in die landen waar consumenten door de hectiek even niet goed opletten.
We voelen aan ons ijsgekoelde theewater dat we daar in 2009 niet zo goed mee wegkomen. Grondstoffenprijzen zijn over de gehele linie fors gedaald en hoewel we er alles aan doen de kostendalingen vertraagd in de prijzen door te geven, moeten we vrezen dat onder druk van de recessie consumenten oplettender worden.
We moeten om dezelfde reden ook rekening houden met een versterkte voorkeur
van consumenten voor voordeliger huismerken en white labels , die nog
meer dan in het afgelopen jaar ons omzetvolume onder druk zetten. Ook moet rekening
gehouden worden met de dit jaar te missen omzet van onze:
Noord-Amerikaanse waspoeders
Kaasjes van Boursin
Kruidenmixen van Lawry's
Bertolli olijfolie
Resultaten bijspijkeren
Dit zijn bedrijfsonderdelen waar we vorig jaar met een leuke boekwinst afscheid van namen. De Russische ijsfabriek Inmarko die we vorig jaar kochten kan dat omzetverlies slechts beperkt opvangen. Tenzij we ook onze Europese wasmiddelen verkopen, ziet het er niet naar uit dat we dit jaar ons resultaat kunnen bijspijkeren met boekwinsten.
Op dit punt zit het wel eens mee en wel eens tegen. Vorig jaar zat het duidelijk mee. Vooral de verkoop van de Amerikaanse wasmiddelen, een heel oud bedrijfsonderdeel dat tegen even oude boekwaarde op de balans stond, leverde een leuke opsteker op. Al met al konden we 244 miljoen euro aan het operationele resultaat toevoegen.
Het jaar daarvoor waren bijzondere baten en lasten juist 155 miljoen euro negatief uitgevallen. Per saldo een behoorlijk swing van bijna 400 miljoen euro. Als we die buiten beschouwen laten en we elimineren ook nog eens de 73 miljoen aan bijzondere inkomsten uit vroegere investeringen, dan wordt het verhaal heel anders.
Geen +51%, maar -8%
We moeten ook nog corrigeren voor de in het vierde kwartaal mild uitgevallen
belastingdruk. Zo moet de winststijging van 51%
die we in het vierde kwartaal behaalden, worden herschreven in een winstdaling
van zo'n 8% . Maar waarom zouden we dat nu zo expliciet
inwrijven?
Unilever is toch ook een beetje van u, de aandeelhouder?
Iedereen probeert toch zo goed mogelijk voor de dag te komen? Een leugentje om bestwil kan toch ook u van pas komen, als u uw aandeel aan een greater fool probeert te verkopen?
Jacques Potuijt is onafhankelijk beurscommentator en onder meer IEX, VEB en Cash-columnist. Hij was hiervoor onder meer hoofd Beleggingsresearch bij Deutsche Morgan Grenfell in Amsterdam en was ooit oprichter van het ABN Amro Trans Europe Fund. Potuijt schrijft zijn columns op persoonlijke titel. Jacques Potuijt belegt peroonlijk uitsluitend in beleggingsfondsen. Als hij spreekt van mijn favorieten aandelen zijn het altijd de aandelen waarover hij schrijft en adviseert en die in portefeuilles van geadviseerde clienten kunnen zijn opgenomen. Potuijt beheert geen vermogen voor derden, maar consulteert slechts over hun beleggingsbeleid, waarbij ze volledig vrij zijn de adviezen al dan niet op te volgen en zelf ten volle verantwoordelijk blijven voor hun belegginsbeslssingen. De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Stuur een reactie aan de auteur.