Update 22.15 uur: IBM valt tegen
IBM staat nabeurs 4,6% lager, omdat met name de omzet lager uitvalt dan verwacht. De nettowinst per aandeel was dan wel weer wat beter dan waar analisten op hadden gerekend.
Auteur Niels Koerts
IBM verwacht in 2018 onderaan de streep $13,8 per aandeel over te houden. Dit is precies in lijn met de taxaties van analisten.
Update 22.10 uur: Up up up
Netflix geeft de Nasdaq een nieuwe boost omhoog. Ook Alphabet en Facebook staan after hours een procent hoger.
Auteur Niels Koerts
Update 22.05 uur: Daar gaan we
Netflix speert ervandoor after hours. De koers spuit maar liefst 12,2% omhoog.
Zowel het aantal nieuwe gebruikers als de winst viel enorm mee.
De trigger voor de koersstijging is dat er bijna 7 miljoen nieuwe gebruikers bijkwamen, terwijl analisten rekenden op 5,6 miljoen. Daar komt bij dat Netflix verwacht dat er in het vierde kwartaal 9,4 miljoen nieuwe abonnees bijkomen, terwijl de consensus voor Q4 op 7,7 miljoen nieuwe gebruikers lag.
Update 22.00 uur: Big rally
Ondertussen is Wall Street gesloten met dikke vette plussen. De Dow Jones en S&P500 stijgen beide 2,2% en de Nasdaq weet zelfs 2,9% hoger te sluiten. We moeten terug tot eind maart voordat we deze plussen op de borden hebben gezien.
Auteur Niels Koerts
Update 21.55 uur:
Na 22.00 uur publiceren Netflix en IBM haar derdekwartaalcijfers. Analisten verwachten van Netflix een nettowinst per aandeel van $0,68 op een omzet van $4 miljard. Veel belangrijker is het aantal nieuwe gebruikers en die wordt getaxeerd op 5,55 miljoen.
Kijken we naar IBM dan ligt de consensus op een nettowinst per aandeel van $3,40 op een omzet van $19,1 miljard. We gaan het meemaken en ik probeer het zo snel mogelijk aan u mee te delen.
Auteur: Niels Koerts
Update 17:00 uur: Pur, duct tape en tie wraps aandelen
Hm, ook op de beurs kunnen we ons nog wat parkeergarages en zo herinneren die nog sneller ineen zegen dan de koersen van onze bouwers. Eerder vandaag al flarden berichten hierover, strak maar even kijken. Misaschien dat de koersen hierdoor vandaag ook wat achterblijven, maar dat is echt koffiedik kijken.
Update 16:45 uur:
Risk-on! Of de markt echt draait na een vervelende week weet nog niemand, maar opvallend is wel dat door de bank genomen de afgetsrafte fondsen de stijging aanvoeren. Kijk bij mijn eerdere blog vandaag, de stijgers in de AEX zijn allemaal fondsen die in een bearmarket zitten.
Meest opvallende jubelaar is wellicht ASML - met in haar kielzog sectorgenoten ASMI en Besi - dat morgen om 07:00 uur met Q3's, orderboek en outlook komt. Vraag mij niet waarom of waar het vandaan komt, maar daar lijken we vanmiddag met z'n allen ineens weer alle vertrouwen in te hebben.
Of zijn het vooral de Amerikanen? U ziet vooral n na 15:30 uur de volumepiekjes en vergeet niet dat het fonds ook in de Nasdaq 100 en Philadephia Semiconductor Index (SOX) zit. En ik vermoed dat de hele chipwereld naar die cijfers uitkijkt, want tot dusverre zijn de berichten tegenstrijdig uit die sector.
Geef ik u net al gisteren nog de historische zevendaagse koersreacties op kwartaalcijfers van ASML, voor wie ze wil dobbelen. Veel succes.
Update 15:45 uur: Eindjeaarrally? :-)
No guts no glory: ik roep het gewoon. Reken mij maar af in de komende maanden en misschien al wel uren :-) Zonder dollen, het gaat wel lekker vandaag na een rotweek.
Update 15:20 uur: Uber!
Ka-ching! Wat er al niet kan in twee maandjes.
Zo is het beter zichtbaar, dan begrijpt u meteen die bedragen. Oh ja, Uber maakt geen winst. Dat u het weet.
Hier zijn eigenlijk de enige echte cijfertjes uit het stuk. Dividend kunt u voorlopig wel schudden:
In documents distributed in recent days related to a potential bond offering—led by Morgan Stanley—Uber indicated it won’t be profitable for at least three years. It expects to generate between $10 billion and $11 billion in revenue this year compared with $7.78 billion last year.
Lees je mee Takeaway? Even verderop:
The bankers have valued the company’s food-delivery service, UberEats, at as much as $20 billion, according to one person. That is twice what Grubhub Inc., the leading U.S. food-delivery service, trades at today on the public markets.
UberEats operates in nearly 500 cities globally and is expected to reach $6 billion in orders this year, from which the company takes a commission. While still a money-loser, it is expected to become profitable much sooner than Uber’s ride-hailing business and so could help subsidize losses.
Ter vergelijking, Takeaway is nu €2,3 miljard waard. Ten opzichte van die $20 miljard past daar de hele vloot bezorgers van Thuisbezorgd tussen. Misschien moet je Goldman Sachs en Morgan Stanley eens laat aan de bar op een bierviltje de waarde van je bedrijf laten uitrekenen, Jitse :-)
Update 15:00 uur: TamTam
Omdat u geen komma wilt missen bij TomTom. De woorden van de CEO zorgen wat reuring en omzet als ik de daggrafiek zie, maar de koers wil niet opveren. Helaas, ondanks dat de brede markt aantrekt.
Update 14:20 uur: BlackRock
Wat zou u met $6,4 biljoen doen? Da's vijf keer het hele Damrak en dan houdt u nog genoeg over voor een bloemetje en glimmer voor uw partner en een mooie fles voor uzelf. Ik verbaas mij ieder kwartaal weer over de niet te bevatten cijfers van BlackRock en Vanguard, de nummer twee ter wereld en ook groot ETF-huis.
Update 13:50 uur: Ahold Delhaize
Ik probeer uit te zoeken hoe en wat, er lijkt iets bij Ahold Delhaize te spelen.
Gevonden, Wal-Mart winstwaarschuwt, maar het lijkt vooral technisch door een desinvestering...? Hier leest u ANP. Het concern geeft meteen alle cijfers vrij en dat ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit, geloof ik.
Update 11:55 uur: Air France-KLM
Business Insider (BI) heeft mooie sigerendoossommen:
Het is een vraag die vaker onbeantwoord in de lucht hangt. Waarom is dat eigenlijk? Waarom staan u en ik vooral belasting te betalen als we tanken en mogen carriers gratis en voor niks hun buikjes vullen? #schande #ophef Ah, vandaar. Kwartje van Kok, niets zo permanent als een tijdelijke maatregel dus. BI:
Zo is een vliegticket vrijgesteld van btw en wordt er op kerosine geen belasting geheven. Dat is besloten in 1944 met het verdrag van Chicago om de commerciële luchtvaart te stimuleren.
Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld ene Air France-KLM, om maar een naam te noemen, er niet op zit te wachten dat die ongelijkheid wordt opgeheven, want dat is het. Huiskamervraag: welke percentage van de bovenstaande vier gaat er van de koers, mócht... Hier is het basismateriaal. Sinds 2004 is KLM aan boord.
Zelfs met korting bakt het bedrijf en de koers er helemaal niets van. Niets uiteindelijk zo duur als gratis deel zoveel?
Update 11:35 uur: Eurocommercial Properties
Opvallende prijsactie bij dikke daler Eurocommercial Properties, want nieuws is er niet.
Het aandeel staat op de laagste stand sinds begin 2014. Is het misschien een technisch verhaal? Steunen en doorbraken: u kent het.
De cijfers laten nog even op zich wachten. Opvallend dat EP het precies andersom doet: op 6 november is eerst de aandeelhoudersvergadering, twee dagen later gaat het fonds ex-dividend en een dag later volgt weer de Q3-rapportage.
Update 11:15 uur: Heijmans
En zo levert Heijmans na een mooie rally van bijna twee jaar in een paar dagen de hele jaarwinst in. Het fonds zit weer in een bearmarket.
Technisch is het geen fraai verhaal en fundamenteel wrijft Kepler Cheuvreux het er nog even in.
- ABN Amro - naar €29,40 van €30 - Kepler Cheuvreux
- ING: - naar €12,70 van €13,30 - Kepler Cheuvreux
- Heijmans: naar €12,25 van €13 - Kepler Cheuvreux
Update 09:30: TomTom?!
Wat, -7% nu al?! Ik had er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Veel meer. Gelukkig heb ik afgeleerd om bij cijfers van een fonds wel eventjes te roepen hoe de koers opent. Ik kan me nog exact de gelegenheden, namen en rugnummers uit het verleden herinneren waarmee ik volledig de mist in ging.
Kan geen toeval zijn dat uitgerekend Tom van KBC die (en het aandeel zelf) het beste duidt. Hij geeft ook meteen het minpuntje uit de rapportage aan en is dit wellicht de reden dat het aandeel valt? Volvo dus. Dat scheelt €50 miljoen omzet.
Flink meevallende cijfers op zich, maar het beste nieuws is denk ik nog de outlook-verhoging. Uit het persbericht:
Dat het een rollercoaster-fonds is klopt, zowel wat koers, bedrijfsmatig als sentiment betreft. Ter memorie, hier de hele koersgeschiedenis versus de winst en de koerswinstverhouding. Het is een schoolvoorbeeld van een aandeel dat ooit vele malen hoger stond dan nu, maar toch goedkoper was.
Eingelijk is de rapportage van vandaag volledig in lijn met die grafiek: goed en slecht nieuws tegelijk en misschien zelf wel een vat vol tegenstrijdigheden. Fraaie cijfers en een flinke outlook-verhoging, maar wel een mooie klant die na Renault en de zijnen de deur uit loopt. De analisten sluiten zich hier bij aan.
U vindt het op het forum: Martijn van NIBC is lyrisch, bij Jos van InsingerGilissen kan er ook een lachje af, maar onze Nico is sceptischer. Hij spotte het vanochtend ook meteen dat van Volvo. ING begint daar nu ook over.
En zo komen we weer bij Tom uit: TomTom is en blijft een rollercoaster. Heb ik nog een huiskamervraag voor het forum: wat had de koers gedaan als TomTom op verschillende dagen met een apart persbericht Volvo en nu deze cijfers was gekomen?