Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Tesla's Chief Engineer stapt op

Tesla's Chief Engineer stapt op

De Chief Engineer van Tesla, Doug Field, stapt op. De oud vice-president Mac Hardware Engineering van Apple, maakte in 2013 de overstap naar de autofabrikant. 

Doug Field is trouwens niet de eerste executive die Tesla velaat dit jaar. Er is nogal sprake van een uitloop bij de autobouwer.

De dag van gisteren

Even terug naar gisteren, want wat was het een goed bericht dat de productietargets voor de Model 3 werden gehaald en wat opende de koers lekker op een +5% á +6%. Daar was aan het eind van de handelsdag echter een -2% van over.  

It's not the news, it's the reaction to the news

Boutjes, moertjes en lasnaden

Naast dat er dus mensen op hoge posities opstappen bij Tesla, is er nog iets gaande. Tijdens de productie van de Model 3 hebben bestuurders besloten dat de Model 3 ook wel met 300 lasnaden minder de deur uit kan. 

En zo komen we uit bij dit artikel van de New York Times (Paywall). Daarin wordt aangegeven dat het geen gebruikelijke gang van zaken is in de autoindustrie om tijdens de productie dit soort belangrijke zaken aan te passen.

In a very tangible sense, Tesla views its production line as a laboratory for untested techniques. In recent weeks, company executives concluded they could produce Model 3 underbodies with fewer spot welds than they had been using. The car is still held together by about 5,000 welds, but engineers concluded that some 300 were unnecessary and reprogrammed robots to assemble the steel underbody without them.

“It’s unusual to be doing that at this point in time when the car is already launched,” said Mr. Harbour, a veteran manufacturing expert who has visited most of the world’s major auto plants. “Normally you’d make changes like that in the prototype stage.”

Maar hoe belangrijk is dit allemaal eigenlijk?

A Faster Horse

Om een goed inzicht te krijgen hoe een auto gebouwd wordt zou u eens de documentaire A Faster Horse kunnen bekijken. Dit gaat over de designers, engineers en bouwers van de nieuwste Ford Mustang. Een auto die vlak na de kredietcrisis werd ontworpen terwijl heel Detroit op haar gat lag of failliet ging.

U krijgt in deze docu een goed beeld hoe lastig het is om een auto te ontwerpen die er goed uit ziet, waar engineers een prototype van kunnen maken, die fun is om te rijden en die vervolgens geschikt is voor massaproductie. Hoe een prijsverschil van een paar cent op een moertje en een boutje het verschil tussen winst en verlies betekent.


Als u deze docu gezien heeft en u ziet waar Tesla mee bezig is. Dan zouden er op z'n minst een paar rode vlaggen moeten gaan wapperen. Zo niet alle alarmbellen af moeten gaan.

Kapitaal

En dan hebben we het nog niet over de financiële situatie gehad. In het eerste kwartaal was de cashburn van Tesla $1,127 miljard. Aangezien de cashpositie $2,6 miljard bedroeg, betekent dat met de huidige cashburn Tesla binnen twee kwartalen met de pet rond moet.

Dat schreef WSJ eerder dit jaar ook al. Geld ophalen is dus iets wat Tesla niet kan, zoals ik in mijn vorige stuk aangaf, zolang de SEC een onderzoek heeft lopen naar de autofabrikant. Eén ding is dus wel zeker: dit jaar wordt make or break voor de autobouwer uit Californië.

Het derde kwartaal wordt daarin cruciaal. Of krijgt Tesla opnieuw en op tijd geld binnen uit een volgende kapitaalronde?


Nick Bakker is marketwatcher bij IEX.nl. Nick Bakker kan posities innemen op de financiële markten. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Klik hier voor een overzicht van de beleggingen van de IEX redactie.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nick Bakker

Van je hobby je werk maken, is dat slim? Nick Bakker doet dat als Market Watcher bij IEX. Hij verzorgt dagelijks het Fondsenrondje, de Slotcall en het IEXNieuws. Daarin houdt Nick u op de hoogte van al het beursnieuws, de AEX en alles wat er maar speelt bij Nederlandse aandelen. Beleggen, stockpicken, maar ook speculeren. ...

Meer over Nick Bakker

Recente artikelen van Nick Bakker

  1. jul '18 Liveblog: Trump en BAM 3
  2. jul '18 Liveblog: Microsoft 7
  3. jul '18 Slotcall: Shell en Unies 3

Gerelateerd

Reacties

17 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 6 !@#$!@! 3 juli 2018 13:49
    Tuurlijk krijgt Tesla gewoon weer geld opgehaald bij een nieuwe rond. Kijk naar een aandeel als Antonov dat op onze beurs genoteerd heeft gestaan, dat was pas verbazing. Meer dan 10 jaar lang emissies en geld ophalen , zonder omzet. Ik snap niet waarom mensen eraan twijfelen dat Tesla opeens geen geld meer zou kunnen ophalen. Alleen enkele commentatoren doen dat, anders had de koers niet gestaan waar die nu staat als daar echt ook maar enige twijfel over was.
    (ps ik zit niet long in Tesla)
  2. forum rang 6 !@#$!@! 3 juli 2018 15:08
    Het vorige stuk was roddel en achterklap en linkt naar een korte video waarin afgevraagd wordt of er een SEC onderzoek is. Nergens vind ik betrouwbare informatie over of er een onderzoek is en of Tesla idd geen geld mag ophalen of wat dan ook. Google levert alleen maar oude berichten uit 2016/2017 op wat betreft SEC onderzoeken.
    Dus ja ik kan lezen, maar gezien de kwaliteit van het stuk (lees roddelrubriek) kan ik daar verder niks mee.
  3. forum rang 5 theo1 3 juli 2018 16:00
    quote:

    sjaak100 schreef op 3 juli 2018 14:13:

    Kun jij niet lezen? Tijdens het onderzoek van de SEC dat nu gaande is mag Tesla geen geld ophalen. Die regels zijn er niet voor niets
    Op de beurs ja. Maar geldt dat ook voor private equity, andere autofabrikanten (in ruil voor techniek) en privépersonen (zoals Elon Musk)?
  4. Stiefan 3 juli 2018 16:57
    Ik hoop gewoon dat Tesla het haalt, en dan puur voor het vermaak om de berichten te kunnen lezen van iedere "analyst" die het bedrijf nu zo loopt te bashen en dan opeens Tesla als het voorbeeldverhaal gebruiken van "de disruptor die door een ongelofelijk dal moest gaan voordat het de top bereikte".

  5. forum rang 6 !@#$!@! 3 juli 2018 17:16
    quote:

    Stiefan schreef op 3 juli 2018 16:57:

    Ik hoop gewoon dat Tesla het haalt, en dan puur voor het vermaak om de berichten te kunnen lezen van iedere "analyst" die het bedrijf nu zo loopt te bashen en dan opeens Tesla als het voorbeeldverhaal gebruiken van "de disruptor die door een ongelofelijk dal moest gaan voordat het de top bereikte".
    Tesla gaat het sowieso halen, er is meer vraag dan aanbod voor het product. Vraag blijft dan of je als aandeelhouder daar ook aan zal verdienen. Dat is iets wat ik mij wel afvraag. Ik denk dat de prioriteiten van Musk meer liggen bij wat hij kan bereiken dan de winst die hij kan behalen. Voor de mensheid in het algemeen is dat juist beter , ook vanwege de druk die hij al jaren zet hierdoor bij de grote reguliere autofabrikanten. Hij, in zijn eentje, drukt verandering echt door , iets wat tot nu toe niemand is gelukt. Alleen daarom al snap ik al die negativiteit niet. Maar ja, het menselijk ego he. Die vind zichzelf belangrijker dan het algemeen belang.
  6. [verwijderd] 3 juli 2018 17:28
    Succes met uw longpositie TSLA. Ik doe niet mee en als ik op mijn bek ga met mijn shorts, het zij zo. Elektrisch rijden... prima, maar TSLA is op weg naar de uitgang. Hyunday Kona voor redelijke prijs met 500k actieradoius. Er zullen snel meerdere volgen van andere grote bouwers zonder productieproblemen, met enorme concurrentie als gevolg. TSLA gaat daarin ten onder.
  7. forum rang 6 !@#$!@! 3 juli 2018 19:25
    Dan heb je de post niet goed gelezen. Ten eerste positief zijn over een bedrijf/product is niet hetzelfde als positief zijn over het aandeel. Dat is namelijk precies wat ik mij afvraag in de 2e zin.
    Ten tweede meld ik in mijn eerste post als reactie op dit artikel dat ik niet long zit.
  8. forum rang 4 holenbeer 3 juli 2018 22:25
    quote:

    !@#$!@! schreef op 3 juli 2018 17:16:

    [...]

    Tesla gaat het sowieso halen, er is meer vraag dan aanbod voor het product. Vraag blijft dan of je als aandeelhouder daar ook aan zal verdienen. Dat is iets wat ik mij wel afvraag. Ik denk dat de prioriteiten van Musk meer liggen bij wat hij kan bereiken dan de winst die hij kan behalen. Voor de mensheid in het algemeen is dat juist beter , ook vanwege de druk die hij al jaren zet hierdoor bij de grote reguliere autofabrikanten. Hij, in zijn eentje, drukt verandering echt door , iets wat tot nu toe niemand is gelukt. Alleen daarom al snap ik al die negativiteit niet. Maar ja, het menselijk ego he. Die vind zichzelf belangrijker dan het algemeen belang.
    Is dat niet juist het probleem? Tuurlijk is er vraag, maar hij krijgt ze niet geproduceerd. En op wat hij produceert, maakt hij verlies. Ik denk dat veel mensen die nog 3 jaar op hun model 3 moeten wachten straks een andere auto kopen.
    En dan is er nog de kans op een beurscorrectie en ander onheil, waarin ze vast meer dan gemiddeld mee omlaag kunnen.
17 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links