Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Unilever is gewoon te dik

Unilever is gewoon te dik

Jeetje, dat schéélt écht véél?!

Inderdaad, met stemverheffing. Ik was vanochtend de studio bij BNR nog niet uit, of presentatrice Annette van Soest liet me deze pagina al zien. Ja, Unilever - eigenaar van Ben & Jerry's - dit is een calorietje van eigen deeg, die je van het Amerikaanse Halo Top krijgt. 


Op woensdag doe ik altijd rond de klok van 10:52 uur het beurspraatje in BNR Zaken Doen (terugluisteren doet u hier) en vandaag stipte ik Unilever aan naar aanleiding van dit bericht. En plaatje natuurlijk.  

Even snel copypaste voor de inloglozen onder u:

De producten die grote voedingsmiddelenbedrijven als Unilever, Pepsico en Nestlé verkopen, zijn lang niet zo gezond als ze willen doen geloven. Minder dan een derde van al die producten is gezond te noemen.

Dat blijkt uit de Global Access to Nutrition Index (ATNI). 'Bij Unilever is bijvoorbeeld maar 10% van de producten gezond te noemen', zegt onderzoeker Inge Kauer. 'Unilever zelf rapporteert dat 35% van hun producten gezond is.'

Beetje pijnlijk natuurlijk voor Unilever dat zich graag en gretig als duurzaam, groen en verantwoord profileert. Kijk maar in de Twitter timeline van het concern zelf of die van CEO Paul Polman. Enfin, #duh en what's new, dit nieuws levert hooguit wat imago- en marketingschade voor Unilever op.

Niet onkwetsbaar

Voor het aandeel maakt het niet uit. Het zal. Wat niet zal en daarom stipte ik het ook aan op de radio, is dat plaatje van Ben & Jerry's bij het artikel. Inderdaad is het relatief nieuwe en kleine Halo Top dat vooral Unilever met Ben & Jerry's en Nestlé met Haägen-Dazs het vuur aan de schenen legt.

Dit is natuurlijk wel iets dat u als belegger en Unilever-aandeelhouder aan gaat. Het is gewoon mogelijk dat een nieuwe, kleine speler zomaar uit het niets de multinationals kan uitdagen. Om precies te zijn: in 2017 had Halo Top in twee jaar tijd al 5% marktaandeel veroverd en steeg de omzet 2500%.

In 2013 boekte het bedrijf nog $230.000 omzet en vorig jaar al $100 miljoen! Rasondernemers dus, want ga al die productie en distributie maar even zo snel regelen. Volgens FT heeft Unilever al eens $2 miljard voor het bedrijf geboden, maar helaas, Halo Top is voorlopig (nog) niet te koop.

Nu is Ben & Jerry's maar één merk, maar de les van het spectaculaire Halo Top verhaal is dat voedingsmultinationals niet onkwetsbaar en immuun voor nieuwe spelers zijn. Unilever is daar ook van doordrongen getuige dit verhaal en bijvoorbeeld ook de overname van The Dollar Shave Club.

Dit verhaal is niet nieuw. Ik kan niet in de Unilever boardroom kijken en mee luisteren, maar het lijkt me dat ze hier meer mee bezig zijn dan dat er wellicht een beetje te veel suiker en vetten in hun producten zit. Dat regelt marketing wel. Disrupters als Halo Top aftroeven vergt strategie. En kopen is duur. Heel duur. 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

4 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 23 mei 2018 15:19
    Wel of niet een teveel aan suiker, aan keukenzout of aan conserveermiddelen in voedingsproducten..... Uiteindelijk is het toch de consument die beslist. Hoe vaak heb ik al niet gelezen dat wanneer producenten gaan sleutelen aan de samenstelling van die producten, dat de consument het dan niet meer wil hebben. Het moet toch een koud kunstje voor Nestle, Unilever etc. zijn om producten te maken met precies dezelfde samenstelling, maar hoogstwaarschijnlijk gaan ze dan veel minder ervan verkopen. Dus ik zie eigenlijk niet zozeer het gevaar voor die multinationals. Ik denk eerder dat Halo Top zich zorgen moet maken, als de grote jongens ook hun samenstelling gaan kopiëren.

  2. forum rang 5 theo1 23 mei 2018 15:58
    IJs eet je niet voor de gezondheid. Als je gezond wil eten, moet je broccoli eten, niet een ijsje met minder vet.

    Je hebt tegenwoordig allemaal van die hipster achtige fenomenen die in één keer knalhard groeien naar een paar procent marktaandeel en dan weer verdwijnen omdat er weer iets nieuws is. Naar mijn overtuiging is er een beperkt potentieel voor rechtsdraaiend biologisch ijs met chia en geen vet. De meeste mensen willen gewoon een lekker romige magnum met veel choco. Achter dit soort verschijnselen aan rennen en er idioot veel geld voor bieden is m.i. onverantwoordelijk. Dat is alsof Heineken het pils afschaft omdat de markt voor IPA met koriandersmaak harder groeit. Zal wel, maar dat zal nooit de bulk van de markt worden.

    Die dollar shave club is een heel ander ding. Traditioneel zijn scheermesjes kunstmatig duur: goedkope houders en dure mesjes, zoals je ook goedkope printers en dure inkt hebt. Mesjes goedkoop aanbieden is gewoon een strategie om met lagere prijzen (en hopelijk vergelijkbare kwaliteit) marktaandeel te winnen tov de gevestigde merken. Maar nog steeds snap ik niet waarom ze daarvoor perse die tent moesten overnemen. Ze kunnen toch ook zelf wel voor een redelijke prijs scheermesjes maken en versturen? Dat is toch niet zo moeilijk?
  3. g.raaier 23 mei 2018 16:19
    Ik geloof heel goed dat er een gat in de markt zit voor dit type product. Niet alleen mensen die iets verantwoorder een ijsje willen eten en bezig zijn met hun gezondheid maar ook voor bijvoorbeeld mensen met diabetes. Het concept is echter vrij simpel te kopiëren en het is wachten vooraleer partijen als Unilever met een alternatief komen.
4 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links