Login
 

TA: Koopjesjagers en bodemvissers

TA: Koopjesjagers en bodemvissers

De aandelenbeurzen zijn rijp voor herstel na de forse dalingen van de voorgaande dagen. Dinsdag waren koopjesjagers en bodemvissers op Wall Street al actief. Zij zorgden voor een flinke opleving in de markt. Dit herstel vindt vooralsnog plaats vanuit een duidelijke oversold conditie: de koersen waren in korte tijd te hard gedaald.

De komende dagen zijn cruciaal. Indien het herstel niet doorzet en een lagere top wordt gevormd, dan komt het technische plaatje verder onder druk te staan. In dat geval zal het het herstel wat langer duren. Ik blijf de ontwikkelingen nauwlettend voor u volgen.

Op korte termijn zie ik conflicterende signalen op de internationale aandelenbeurzen. Technisch zijn er zowel positieve als negatieve signalen. Dit maakt het lastig om nu al eenduidig aan te geven dat de verkoopdruk volledig is verwerkt. Kortom, heb nog even geduld.

Aan de positieve kant zien we de volgende signalen:

  • Wall Street veert op korte termijn op en vormt een bodem binnen de lange termijn uptrend.
  • De euro/dollar is het koersdoel rond weerstand 126,05 genaderd.
  • Dinsdag is de AEX op vrijwel het laagste punt van de dag gestart, maar in de loop van de dag is het verlies deels ingelopen.
  • De AEX is in de recente daling serieus oversold geraakt.

De Dow Jones index beweegt in een stijgende trend en veert op vanaf de onderkant van het lange termijn stijgende trendkanaal. Die onderkant valt samen met de steun rond 24.101,24 (gevormd op 7 december 2017).



Een van de omgevingsfactoren die de AEX de komende dagen behulpzaam kan zijn bij het leggen van een bodem in de markt, is de euro/dollar. De EUR/USD is het koersdoel rond weerstand 126,05 (gevormd op 19 november 2014) genaderd. Dit geeft aan dat de euro gevoelig wordt voor winstnemingen. De EUR/USD koers heeft pas steun rond 115,55.




Het gegeven dat de Nederlandse beurs dinsdag op vrijwel het laagste punt van de dag is gestart, maar in de loop van de dag het verlies deels heeft ingelopen, is positief.

Dit geeft in elk geval aan dat er tijdens de beurssessie van dinsdag weer kopers actief zijn geworden. Verder is de AEX is in de recente daling serieus oversold geraakt. De RSI is naar het laagste punt in lange tijd gezakt.

https://www.tostrams.nl/grafieken/10-rsi.gif

 Er zijn ook nog steeds signalen van verkoopdruk:

  • Ten eerste heeft de AEX de korte stijgende trend (dikke blauwe lijn) verlaten.
  • Daarnaast is de beurs onder diverse recente koersbodems gebroken.
  • Verder zijn er op weg naar onderen diverse gaps gevormd (binnen de rode cirkels).

De doorbraak en slotstand van de AEX-index onder de oude steun maakt naar onderen ruimte vrij voor verdere koersdalingen. Er ligt pas steun rond 505,92 (gevormd op 1 september 2017). Ook is de steile opwaartse trend gebroken.

Een herstel van de AEX heeft nog diverse hobbels te overwinnen. De eerste horde is de gap (koersgat binnen de rode cirkel), die dinsdag op de grafiek is gevormd.

Deze gap biedt een eerste weerstand tussen 533,60 (het high van dinsdag) en 540,77 (het low van maandag). Ook het feit dat er twee gaps achter elkaar zijn gevormd, wijst op hectische marktomstandigheden.

De bovenste gap is gevormd tussen 549,95 (het low van vrijdag) en 544,70 (het high van maandag). Deze gaps geven aan dat verkopers met haast afscheid van hun stukken hebben genomen.  Op weg naar boven, dus in het komende herstel, vormen dergelijke gaps doorgaans voor veel weerstand in de markt.

https://www.tostrams.nl/grafieken/10.gif


Royce Tostrams is technisch analist en oprichter van deTostrams Groep. Hij schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel of particulier beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Gerelateerd

technische analyse

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

AEX

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
185 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Ikwilkaas
0
ik ga beleggen denk ook maar eens op lager pitje zetten en meer tijd in sporten steken :) heb je tenminste wat aan uiteindelijk
Lookout
0
quote:

JoostVLS schreef op 7 feb 2018 om 19:51:


[...]

Ai, dan zitten we niet op een lijn.
Ik zit long. Morgen futures VS +0.27% voorbeurs


deze keer niet gelukkig zit short
las dat jij maandag long bent gegaan + maart calls ziet er vooralsnog niet goed uit
nu alweer 531
Formule1-Fan
0
ze zij iedereen aan het ligte, ik weer zeker dat niet ales 100% is.
dure long dure sh sinds vrijdag, je mag niks hebben.
zelfs vanmiddag durs t mooi uitsoppe met vals extra hoge koersen bij banken.
En maar zegge ja zijn andee koersen, staat op website dat het af kan wijken.
snuf13
0
* Hansi Hinterseer *
0
quote:

deflationist schreef op 7 feb 2018 om 23:48:


morgen weer een min 3 dagje


Komt goed uit heb vandaag per ongeluk puts gekocht. :-) Nu eens zien hoe een koe morgen een haas vangt

* Hansi Hinterseer *
0
quote:

snuf13 schreef op 8 feb 2018 om 00:38:


ik verwacht morgen weer omlaag en een mooi beetje ook.....

welterusten


Kusje aan Pakka :)
JoostVLS
0
quote:

Lookout schreef op 7 feb 2018 om 23:26:


[...]

deze keer niet gelukkig zit short
las dat jij maandag long bent gegaan + maart calls ziet er vooralsnog niet goed uit
nu alweer 531


Klopt ik heb mrt calls 535 op 9.35 en gisteren vlak voor slot de AX2 540 geschreven dus die premie strijk ik op en zo wordt de mrt call steeds goedkoper. Ik blijf long voor de komende tijd. Futures draaien wel weer.
Wired
0
Geen shutdown US gov. Budget deal van twee jaar bereikt die de huidige bestedingslimieten met $ 300 miljard verhoogt. 10 jaars rente weer stijgende.
JoostVLS
0
Tesla houdt vast aan herzien productieschema voor Model 3
Tesla, de Amerikaanse producent van elektrische auto's, accu's, opladers en zonnepanelen, houdt vast aan het - al twee keer aangepaste - productieschema voor zijn nieuwe Model 3. Ceo Elon Musk verwacht aan 2500 afgeleverde auto's per week te komen aan het eind van het eerste kwartaal en - vanzelfsprekend onder voorbehoud van nieuwe tegenvallers - 5000 per week aan het eind van het tweede kwartaal. Uiteindelijk moet de productie naar 10.000 auto's per week, maar daar verbindt Musk nog geen datum aan. Die uitbreiding start zodra het doel van 5000 auto's per week is gerealiseerd.

Sinds kort staat de Model 3 van Tesla in enkele showrooms in de VS.
Sinds kort staat de Model 3 van Tesla in enkele showrooms in de VS.Foto: Reuters
Dit schrijft Musk woensdag in zijn brief aan de aandeelhouders over de jaarcijfers over 2017. In het derde kwartaal van vorig jaar, bij de productiestart van de Model 3, werden 222 auto’s afgeleverd, voornamelijk aan eigen personeel. In het vierde kwartaal waren dat er in totaal 1542, beduidend minder dan de 5000 per week die Musk bij aanvang voor ogen stond. Het schema was toen al twee keer aangepast. Volgens Musk zat het probleem onder andere bij de accu's.

'We hadden teveel zelfvertrouwen bij de start van Model 3'
Terugkijkend op de afgelopen negen maanden, zei Musk over Model 3: 'We hadden een beetje teveel zelfvertrouwen en we waren wat laks, we dachten het wel te weten. Het proces om een nieuwe productielijn op te starten duurt normaal 18 maanden, wij dachten het wel in zes tot negen maanden te kunnen.'

Er wordt nu verder geautomatiseerd, onder andere bij de accu's in de gigafactory. 'Het werkt al in Duitsland en in maart staat het hier, bij onze gigafactory', zei Musk. 'Dan kunnen we naar 2500 per week. De volgende bottleneck - de voorraad van onderdelen automatiseren en de onderdelen automatisch naar de productielijn brengen - pakken we daarna aan, om op 5000 per week te komen. De problemen die er waren, waren groter dan verwacht, maar ze verdwijnen nu ook weer heel snel.'

Musk overweegt bijvoorbeeld een tunnel te boren - met zijn Boring Company - van de plek waar de stoelen van de auto's worden gemaakt naar de fabriek, omdat de fabriek al die vrachtwagens niet aan kan. Het gaat over een afstand van ongeveer een mijl.

'Een miljoen auto's per jaar afleveren in 2020 is mogelijk'
Musk zei desgevraagd dat hij nog steeds verwacht dat er in 2020 een miljoen auto's per jaar kunnen worden geproduceerd. Eind dit jaar zal hij meer vertellen over het nieuwe Model Y, waar in de tweede helft van 2018 ook al de eerste investeringen voor zullen worden gedaan. 'We hebben echt heel veel lessen over de productie geleerd van Model 3. Het volgende model moet heel eenvoudig te produceren zijn. Ik denk dat we alleen van Model Y al een miljoen auto's gaan leveren, met relatief weinig investeringen. Ik verwacht voorlopig 50% groei per jaar, wat waanzinnig hoog is voor een productiebedrijf als Tesla.'

In 2018 naar een structureel positief bedrijfsresultaat
De omzetgroei voor het hele bedrijf kwam in 2017 op 55%. Voor heel 2018 verwacht Musk een snellere groei. Door de kosten en investeringen in de hand te houden en de productie van Model 3 en enkele energieproducten - met name voor het opslaan van elektriciteit - op te voeren, moet 'ergens in 2018' het punt bereikt worden dat Tesla structureel een positief bedrijfsresultaat bereikt. Bij een productie van 5000 auto's van model 3 verwacht Tesla op een operationele marge van 25% uit te komen.

'Ik ben heel voorzichtig optimistisch dat we in dit jaar ook winstgevend worden, volgens de officiële Amerikaanse boekhoudregels', zei Musk in een toelichting op de cijfers. 'In en vanaf het derde kwartaal verwacht ik in ieder geval een positieve cash flow uit de business, waardoor we kunnen investeren in Model Y en de uitbouw van de productie van Model 3 en in de gigafactory. De grootste investering zal in Model 3 worden gedaan, om de productie op te voeren. Dat zal meer dan 50% van de investeringen opslokken, die in totaal iets hoger zullen zijn dan in 2017.'

Voor de twee nieuwe modellen die eind 2017 werden gepresenteerd in Los Angeles - de elektrische truck en de nieuwe sportwagen - hebben toekomstige klanten al $854 mln vooruit betaald.

Verlies over heel 2017 is $1,9 mrd
De omzet van Tesla, waarin ook de activiteiten rond zonne-energie zijn opgenomen, steeg in het laatste kwartaal van $2,3 mrd naar $3,3 mrd. Het nettoverlies ging door de afleveringsproblemen van Model 3 van $121 mln naar $675 mln.

Over het hele jaar steeg de omzet van $7 mrd in 2016 naar $11,8 mrd. Het verlies over het hele jaar ging van $675 mln naar $1,96 mrd. Eind 2016 had Tesla $3,4 mrd in kas. Eind 2017 was dat nog steeds $3,4 mrd.

Beurs reageert voorzichtig positief
Voordat de cijfers bekend werden steeg de beurskoers van Tesla woensdag met ruim 3% naar $345,83. Het verlies per aandeel over het vierde kwartaal kwam op $3,04, waar analisten op een verlies van gemiddeld #3,11 hadden gerekend. Nabeurs steeg de koers in een eerste reactie nog een fractie verder, tot $346,20.

De verkopen van de twee andere modellen van Tesla steeg in 2017 naar recordhoogtes. Van de S en de X gingen er bij elkaar ruim 102.000 de deur uit. Daarmee werd voor het eerst de grens van 100.000 geslecht.
JoostVLS
0
quote:

Wired schreef op 8 feb 2018 om 05:46:


Ga je je Tesla shorts er uit gooien, Joost?


Tja, dat is een goede vraag. Gezien de nabeurshandel zou ik er straks om 08.00 uur met nog een kleine winst uitkunnen. De vraag is wat er om 15.30 gaat gebeuren. Reageert de goegemeente toch teleurstellend en staan we daarna 320 ? Of blijft men geloven dat de productie op orde komt? Blijft Tesla zijn voorsprong behouden of worden ze ingehaald door de andere automakers ? Lastig. Wat denk jij ? Heb jij een positie in Tesla?
Wired
0
Geen positie maar ik neig naar bullish. Yanks staan erom bekend astronomische (pun unintended) future value gewoon in te prijzen. En die is er imho.
Formule1-Fan
0
mexico bijna 50k. man wat een stand doet die het zo goed dat land
als je die shorts naar 10k dikke f1 wagen bij elkaar.
Dagen net als vrijdag avond en maandaga vond in vs waar blijven die nu weer, dat zijn mooie beleggingen.

beetje sh crypto en oil.
Sem_7
0
Ik vind die tesla ook verschrikkelijk duur, onvoorstelbaar dat ze die verkocht krijgen in die aantallen.
Concurrentie zit er natuurlijk bovenop.

Aandeel tesla staat veel te hoog zoals ik het zie.
Goedemorgen.
ren-je-dement
0
Elektrisch rijden is gewoon voor mietjes. Echte mannen willen een auto die lekker lawaai maakt als je ermee scheurt. En wie bepaalt de aankoop van de nieuwe auto van het gezin of het stel? Juist.

Als je goed kijkt is het bovendien een feit dat een Tesla eigenlijk... een héle lelijke auto is.
Broke Even
0
quote:

ren-je-dement schreef op 8 feb 2018 om 08:11:


Elektrisch rijden is gewoon voor mietjes. Echte mannen willen een auto die lekker lawaai maakt als je ermee scheurt. En wie bepaalt de aankoop van de nieuwe auto van het gezin of het stel? Juist.

Als je goed kijkt is het bovendien een feit dat een Tesla eigenlijk... een héle lelijke auto is.
Wat een gelul. Straks zijn alle auto's elektrisch, dus wen er maar aan.
ren-je-dement
0
quote:

Broke Even schreef op 8 feb 2018 om 08:18:


[...]Wat een gelul. Straks zijn alle auto's elektrisch, dus wen er maar aan.


Nope.

www.youtube.com/watch?v=-BcCeJrpVlU

www.youtube.com/watch?v=DWWhzfNQYRI

Waar gaat jouw hart sneller van slaan?
ONN
0
Joost, ga jij nou echt om kwart over 4 's nachts in conclaaf met Kari ? ;-)

Goedemorgen...
Broke Even
0
quote:

ren-je-dement schreef op 8 feb 2018 om 08:24:


[...]

Nope.

www.youtube.com/watch?v=-BcCeJrpVlU

www.youtube.com/watch?v=DWWhzfNQYRI

Waar gaat jouw hart sneller van slaan?
Vergelijk van niks. Maar ik prefereer dan het zoemen van de Tesla boven het dommige gepruttel van de lambo
185 Posts, Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: technische analyse

Column door: Royce Tostrams

Royce Tostrams werkt sinds eind jaren zeventig op de financiële markten, onder andere bij Rabobank, Robeco, IRIS en de ING Groep als hoofd van de afdeling Technische Analyse. Hij heeft eind negenti...

Meer over Royce Tostrams

Recente columns van Royce Tostrams

  1. 08:20 TA: Eerste weerstand nadert 34
  2. 16 feb TA: Buy the dips blijft geldig 275
  3. 15 feb TA: Financials onder druk 233
Gesponsorde links