Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Kip, ik heb je

In Nova deze week: Ondergang van Kip aanstaande. Neerlands bekendste sleurhuttenmaker dreigt meegesleept te worden in het faillissement van eigenaar Tirus Groep, tevens eigenaar van Chateau caravans.

Leden van de Kip Caravan Club konden het haast niet geloven: mijn moeder had een Kip, ik heb een Kip en mijn dochter heeft een Kip, of zoiets. Oorzaak: de verkoop van caravans in de Benelux is in drie jaar tijd bijna gehalveerd.

Als belegger krijg ik direct de kriebels van dit bericht. In mijn nieuwe investeringsfonds Midlin heb ik namelijk een grote positie in het Franse Trigano.

Op dit moment zelfs groter dan mijn positie in Grontmij dat deze dagen gewillig over de knie gaat, wat maar weer aantoont: lees de disclaimer bij deze column! Trigano maakt caravans (onder andere Chausson) en campers.

Pensionado's
Trigano is Europees marktleider met een aandeel van tussen de 20 en 30%. De caravanmarkt is cyclisch en grotendeels een vervangingsmarkt. Weliswaar worden sleurhutten steeds luxueuzer uitgerust, maar de omzet stagneert al jaren. De concurrentie komt van laaggeprijsde vakanties naar Turkije en Spanje.

Ook bieden campings stacaravans aan met veel comfort en aantrekkelijke prijzen. Maar de grote groeimarkt is de camper. Belangrijkste afnemer? Pensionado’s. Gewend aan luxe en comfort, willen zij vrijheid om te gaan en staan waar zij willen. Tijd is geen probleem en geld is er voldoende.

Drie maanden rondtoeren langs de Middellandse zee, trektochten door Scandinavië, alles kan. De camperverkopen in Europa stijgen al tien jaar onafgebroken, onafhankelijk van het economische tij. Caravanland bij uitstek Nederland gaat nog slechts schoorvoetend aan de camper: onze BPM schroeft de aanschafprijs te hoog op.



Tijdsperiode grafiek: 

Nieuw onderstel
In de ons omringende landen, in het bijzonder Spanje en Frankrijk, lijkt iedereen zijn caravan om te ruilen voor een glimmende camper. De koers van campermaker Trigano staat al langer onder druk. Waarom heb ik dan toch geïnvesteerd? Daarvoor moeten we terug naar de basis van elke camper, het chassis.

Campers worden gebouwd op hetzelfde onderstel als een kleine vrachtauto. Ford en Fiat/SPA zijn de belangrijkste leveranciers met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 70%. Beide leveranciers hebben het afgelopen jaar een nieuw chassis ontwikkeld: standaard ABS, meer stuur- en rijcomfort en, belangrijker, veel lagere emissiewaarden.

Een moderne camper rijdt niet langer als een vrachtauto, maar stuurt en rijdt net zo makkelijk (en snel) als een personenauto. Voor veel seniore kopers een aantrekkelijk product. Helaas heeft deze wisseling van onderstel de camperproducenten een enorme uitdaging opgeleverd.

Zonder het onvolprezen commentaar van André van Duijn vroeger - "Me gras!" -
bij Tros Achteruitrijden, maar toch leuk :)

Koers onder druk
Alle aansluitingen van water, licht, elektriciteit, alle contactpunten, systemen, mallen van panelen, et cetera moesten worden aangepast om het hutje netjes op het onderstel te laten passen. Alle producenten inclusief Trigano en vooral hun toeleveranciers hebben geworsteld met die uitdaging.

Een aantal winstwaarschuwingen op rij heeft de koers van onder andere Trigano onder druk gezet. En dat biedt dan een mooi instapmoment. De productieaanpassing is door Trigano aangegrepen om het hele proces te optimaliseren.

Meerdere fabrieken maken nu meerdere modellijnen en de Trigano-merken hebben hun aanbod compleet gemaakt door van elkaar modellen te lenen. Dit is voor dealers zeer aantrekkelijk. En passant heeft Trigano de capaciteit met 50% uitgebreid. De productie loopt inmiddels geolied en de verkopen trekken rap aan.

Vol orderboek
Alle producenten die wij recentelijk spraken op de Kampeer- en Caravanbeurs (een stockpicker komt overal) beamen dat de orderboeken vol zitten, zowel voor campers als voor caravans. Voor Kip en Tirus wellicht te laat, voor Trigano een mooi perspectief. Waardering? 11 keer operationele kasstroom na belasting en een dikke groei de komende drie jaar.

Daar komt bij dat Trigano bijna schuldenvrij is en in het verleden bewezen heeft door acquisities waarde voor de aandeelhouders te creëren. De synergie aan de inkoopkant van campers en caravans is enorm en Trigano heeft dan ook aangekondigd in caravans overnames te willen doen. Kip, ik heb je?


Arnoud Wolff, oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is nu beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Op moment van publicatie is Wolff, Phida Capital en/of Midlin long Trigano. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Uw reactie is welkom op wolff@iex.nl.


Arnoud Wolff is onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund en beheerder van Midlin NV. Dit fonds investeert in een select aantal ambitieuze Europese ondernemers. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Zijn bijdragen zijn niet bedoeld als beleggingsadvies. Wolff schrijft zijn columns op persoonlijke titel. De informatie in zijn columns is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arnoud Wolff

Arnoud Wolff in onafhankelijk analist en investeerder. Hij was oprichter en jarenlang beheerder van Robeco European Midcap Fund is beheerder van Midlin NV. Daarnaast belegt Wolff sinds 2006 voor eigen rekening onder de naam Phida Capital in Nederlandse en Duitse microcaps. Midden jaren negentig rolde hij in het vak als an...

Meer over Arnoud Wolff

Recente artikelen van Arnoud Wolff

  1. apr '06 Druk op de ketel, Binck 61

Gerelateerd

Reacties

8 Posts
| Omlaag ↓
  1. pim f 10 november 2007 20:30
    Ik vraag me af of deze gedachtengang van de schrijver wel klopt. Deze zomer heb ik met een camper getourd in het noordwesten van de VS (en even de grens over naar Vancouver). In dat werelddeel is er absoluut ruimte voor manoeuvreren met een grote camper, en grootte is absoluut een voorwaarde voor echte luxe. In de VS heb je enorme bussen, daar kan je hier echt niet mee uit de voeten.
8 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links