Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Go Amazon Go

Go Amazon Go

Op vrijdag 16 juni van het afgelopen jaar maakte Amazon.com bekend Whole Foods over te nemen, een high-end supermarktketen met ruim 450 vestigingen in de Verenigde Staten. Er ging een schok door retailland; de toetreding van de online moloch tot de fysieke retailwereld werd gezien als de zoveelste markt die Amazon.com zou overnemen. 

Los van die overname was Amazon.com zelf al een hele tijd aan het testen met een eigen winkelconcept, de Amazon Go winkel. Eerst nog alleen toegankelijk voor het eigen personeel, wordt die formule vandaag officieel in gebruik genomen.  

beter bed 2016
Klik op het plaatje voor een grote versie

De eerste Amazon Go winkel gaat geopend worden op 2131 7th Avenue in Seattle. De bedoeling was de winkel al begin vorig jaar te openen, maar kennelijk werkten de algoritmes nog niet helemaal volgens schema.  

Beter laat dan nooit

Enfin, beter laat dan nooit. Het gaat vrij simpel: bij binnenkomst scan je je smartphone en vervolgens wordt elk artikel wat je in je tas stopt geregistreerd en afgerekend bij het verlaten van de winkel. Niet meer in de rij voor de kassa, en niet meer afrekenen. No lines, no checkout.  

Hier ziet u hoe het in zijn werk gaat. Het lijkt van een verschrikkelijke eenvoud maar de vraag is natuurlijk hoe ze dat nou precies doen, als je met twee mensen voor het schap staat en je pakt allebei een potje pindakaas. Het geheim zit hem in het gebruik van gewichtssensoren en camera's.

Dat is meteen het zwakke punt van Amazon, want in het kader van de privacy zullen veel mensen moeite hebben met al die camera's boven hun hoofd. Volgens Amazon gaat dat allemaal wel meevallen.  

Haastige spoed

Volgens Dilip Kumar, Amazon Go VP of technology, in een interview met GeekWire, hebben mensen haast, en geen zin om in een rij te staan bij de kassa. Daarbij: andere winkels houden ook bij wat de klant koopt (bonuskaart!), en veiligheidscamera's hangen sowieso overal al. 

De vraag is dus: wat weegt het zwaarst voor de klant: service of privacy. Privacy lijkt voor velen een zwaar punt, maar aan de andere kant: als je ziet wat de gemiddelde Facebook- en Twittergebruiker onbewust aan informatie weggeeft... Dan lijkt het surplus aan service en gemak toch wel de doorslag te geven.  

Lees hier de Watchlist 2018 van IEX Beleggersdesk over Retail    

Eén van de thema's uit onze Watchlist 2018 dit jaar is Retail. De belangrijkste conclusie daaruit is dat diegene met de beste service wint. Wordt Amazon dat? Jeff Bezos, oprichter en grote man bij Amazon, heeft service wel hoog in het vaandel staan.

Hieronder ziet u een oud interview met Bezos, waarin hij de drie simpele regels uitlegt van waaruit hij onderneemt. 

Het is duidelijk hoe de man denkt, en hoe Amazon opereert. Bezos heeft wel eens gezegd dat hij niet weet wat er over tien jaar veranderd is, maar dat hij wel weet wat er over tien jaar niet veranderd is.  Let op:

beter bed 2016 

 

En zo zit de wereld kennelijk in elkaar. Ik ben heel benieuwd hoe de Amazon Go winkel aanslaat bij het gewone publiek. De winkel is al een jaar open voor personeel van Amazon en daar zijn alle testen op uitgevoerd. 

Niet representatief

Dat publiek is echter natuurlijk niet representatief voor de totale Amerikaanse bevolking al zal Amazon Go zich in de eerste jaren vooral richten op het wat jongere publiek dat volledig techsavvy is.

Aanstaande woensdag komt Ahold met haar voorlopige omzetcijfers. Ik ben eveneens benieuwd naar de reactie van Ahold's Dick Boer op dit experiment van Amazon, en hoe Ahold de toekomst van boodschappen doen ziet. Het is een ongelooflijke dooddoener, maar ik herhaal 'm nog maar es: we leven in  interessante tijden.    


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

11 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 4 alexnr75 22 januari 2018 11:03
    Deze winkel is maar 167m2 en alleen geopend gedurende werkdagen ma-vr. Toekomst? Misschien, maar dan moet het wel meer zijn dan een gadget.
    De AD's van deze wereld zitten ook niet stil en hebben misschien zelfs betere oplossingen. Amazon kan zich veroorloven om geen geld te verdienen met deze activiteiten. AD en anderen worden hier direct op afgerekend op de beurs.

    We gaan het zien!
  2. taurus86 22 januari 2018 17:05
    Retail Consumables in NL: Een grote hal vol met ROC/VWO stagiaires, met een uitstalling van produkten van de Unilever/Nestle/Proctor/Heineken etc. etc. en weekaanbiedingen. Een concept dat al 40 jaar niet sterk gewijzigd is.
    Maar het is kennelijk wat de klant wil; dus waarom een klein detail (afrekenen) als vernieuwing rondbazuinen.
    Amazon, misschien bestaat het over 10 jaar niet meer en komen spullen direkt van de fabrikant. De klant zwemt dan inmiddels in zijn tijd (28 urige werkweek) en shoppen wordt weer een sociaal gebeuren.
  3. rdeleeuw 22 januari 2018 21:03
    goede kerel, jeff Bezos, maar ben het niet eens met zijn stelling dat consumenten alle keuze willen: Nee, consumenten willen juist dat de winkel al keuzes voor ze maakt, ze willen een aanbod dat bij hun profiel past, ze willen niet uren zoeken. Beter naar je klanten luisteren is dat zoekproces van uren verkorten ipv die 5 minuten voor de kassa. Kijk bv naar het swapgedrag van klanten bij verzekeringen. Dat is ook uitgeblust na enkele jaren. Mensen willen snelle keuzes maken, niet uitgebreide keuzes.
  4. [verwijderd] 23 januari 2018 08:34
    quote:

    Falcone schreef op 22 januari 2018 23:25:

    Bij AH kun je al jaren scannen, zonder een kassa.
    Wat praat jij nou weer voor poep?
    Je kan scannen ja maar niet zonder kassa. Wel zonder kassamedewerker maar er is nog steeds een afrekenpunt wat de nodige tijd kost.

    Dat heb je hier dus niet, je hoeft niet te scannen en het afrekenpunt is niet meer dan een poortje waar je doorheen loopt zonder dat je iets hoeft te doen.
    Kijk anders eerst het filmpje even voordat je nog wat doms zegt.
11 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links