Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Grenzen aan groei schalieolie

Grenzen aan groei schalieolie

Zo publiceerden analisten van WoodMackenzie en Rystad scenario’s waarbij de toekomstige productie naar beneden toe werd bijgesteld.

Marc Papa, voormalig CEO van EOG (een van de grotere en meer solide producenten van schalieolie), waarschuwde tegen de overspannen verwachtingen van investeerders.

Het op grote schaal produceren van schalieolie is een technische prestatie van formaat. Maar financieel heeft deze industrie tot nu toe uitsluitend met verlies gedraaid.

Meer Tesla dan RDS

Dat werd door investeerders geaccepteerd in afwachting van verdere groei en een winstgevende toekomst. Financieel vertoont deze industrie meer overeenkomst met Tesla dan met Royal Dutch Shell.

Het zijn de groeiende twijfels aan de mate waarin deze industrie kan voldoen aan de hooggespannen verwachtingen die ten grondslag liggen aan de matige koersontwikkeling van VS schalieoliebedrijven (dit jaar achterblijvend bij die van conventionele oliebedrijven). Waar komen deze twijfels vandaan?

Krappere arbeidsmarkt

In 2015 en 2016 gingen er in Texas bij de schalieolie producenten en service companies ongeveer 100.000 banen verloren. De aantrekkende activiteiten leidden er dit jaar toe dat er weer 30.000 mensen werden aangenomen.

Dat hadden er veel meer kunnen zijn. Maar een groot aantal mensen heeft, op zoek naar meer zekerheid, deze boom-en-bust industrie verlaten. Het zijn met name de tekorten in chauffeurs en fracking crews en materiaal die op dit moment de groei van VS schalieolieproductie beperken.

Het heeft geleid tot een toename van DUC wells (drilled and uncompleted oftewel geboord maar nog niet gefracked en producerend). Door de tekorten gaan ook de tarieven van de service industry omhoog: dit jaar met 15 tot 20%.

Technologische stappen gedaan

De lage kosten uit 2016 bleken bij een stijgend niveau van activiteiten niet te handhaven. Dat is een trend die zich de komende jaren verder kan doorzetten. Verdere stijgingen in productiviteit zullen naar verwachting in kleine, incrementele, stapjes gaan.

Vier van de vijf schalieolie gebieden waar de EIA over rapporteert lieten over de afgelopen twaalf maanden een daling van de rig productivity (de gemiddelde toename van de productie gerelateerd aan een maand activiteit van een boortoren) zien.

Eigenlijk ligt de grote vooruitgang in technologie al langere tijd achter de rug. Tot 2014 was de toename in productiviteit vooral structureel. Er werd steeds sneller geboord, er werden steeds grotere fracks geplaatst en het begrip van de geologie (met name van de locaties van de sweet spots - de gebieden die de hoogste productie opleveren) nam snel toe.

Vooral cyclisch

Maar na die tijd waren de verdere toenames van productiviteit vooral cyclisch. Bij de drastische afname van de hoeveelheid actieve boortorens tussen 2014 en 2016 bleven alleen de meest efficiënte en grootste boortorens actief.

Daarnaast beperkte men zich in deze jaren uitsluitend tot het boren in de beste sweet spots. Dat laatste valt - gezien de beperkte omvang van deze sweet spots - niet lang vol te houden.

De geologie zorgt voor grotere beperkingen Door zich vrijwel uitsluitend te concentreren op de beste sweet spots wist de VS schalieolie-industrie de afgelopen jaren van lage olieprijzen te overleven.

Lagere productie

Daarvoor hebben zij echter een prijs moeten betalen: de hoeveelheid overgebleven boorlocaties in deze gebieden is met name in de Bakken en de Eagle Ford sterk verminderd.

Verder boren in de beste sweet spots betekent nu veelal het boren van nieuwe putten tussen bestaande putten in, op relatief korte afstand (infill wells). De ervaring van de laatste twee jaar leert dat de productie van dit soort putten ongeveer 20-40% lager ligt.

Het is vooralsnog aantrekkelijker dan het alternatief: het boren buiten de beste sweet spots levert een nog veel lagere productie op. Voor de Permian, het gebied waar schalieolieproductie pas later een grote vlucht nam, spelen deze problemen nog niet.

Dat is ook de reden dat veel producenten de laatste twee jaar de focus van hun activiteiten verlegden van de Bakken en de Eagle Ford naar de Permian. Deze problemen zullen zich echter ook in de Permian voor gaan doen. WoodMackenzie schat dat dat rond 2020 het geval zal zijn.

Financiers worden voorzichtiger

Amerikaanse investeerders weten dit ook. Zij aarzelen dan ook om hier nog meer geld in te pompen en dringen erop aan dat de producenten nieuwe putten uit hun eigen cashflow financieren.

Het liefst zouden zij zien dat de industrie collectief een grotere terughoudendheid zou betrachten bij nieuwe investeringen (al weten zij heel goed dat men hierover geen afspraken kan maken). Het sentiment bij investeerders, nog meer positief in de periode volgend op de OPEC productiebeperkingen van december 2016, is merkbaar omgeslagen.

Het vooruitzicht van hogere rentestanden (wat gezien de hoge gearing van schalie-olie-bedrijven een grote invloed kan hebben) speelt hierbij ook een rol.

Implicaties voor de olieprijs

Dit alles betekent niet dat deze industrie op instorten staat. De komende jaren zal de productie in de Permian blijven doorgroeien. Maar het wordt steeds duidelijker dat de bomen niet tot aan de hemel groeien.

Het wordt steeds waarschijnlijker dat de productie van VS schalie-olie rond 2020 een plateau bereikt. Tegen die tijd zal het vermogen van VS schalie-olie om de olieprijs van een plafond te voorzien significant zijn afgenomen.

De combinatie van minder snel stijgende VS schalie-olieproductie en afnemende conventionele olieproductie (de lage investeringen in 2015-2017 zullen pas na enige jaren ten volle gevoeld worden) zullen op termijn leiden tot een krappere oliemarkt.

Voorbereid op peak oil?

Dat zal een opwaartse druk op de prijs gaan geven. In Nederland zijn de media vooral gefocust op de energietransitie. Als zij zich al bezig houden met oliebedrijven, is dat vooral een zich afvragen of die wel goed zijn voorbereid op peak oil.

Misschien moeten we ons ook eens afvragen of oliebedrijven (en onze samenleving) wel goed zijn voorbereid op de krappere oliemarkten voorafgaand aan peak oil.


Jilles van den Beukel is geofysicus. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Volg Van den Beukel ook via Twitter: @JillesAppelscha

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Jilles van den Beukel

Jilles van den Beukel is geofysicus en energie specialist bij HCSS (the Hague Centre for Strategic Studies). Sinds 2016 schrijft hij over de olie- en gasindustrie op zijn blog JillesonEnergy.

Meer over Jilles van den Beukel

Recente artikelen van Jilles van den Beukel

  1. jul '21 Vijf redenen voor de stijgende gasprijzen 8
  2. jun '21 Hoe lang gaat de rally in grondstoffen duren?
  3. apr '21 Een nieuwe wereld voor de oliemarkten 23

Gerelateerd

Reacties

20 Posts
| Omlaag ↓
  1. Dr. Watson 11 december 2017 15:37
    Jilles
    Prima verhaal.!

    Ook niet vergeten dat WTI ongeveer $ 7/bbl onder Brent noteert en dat de meeste schalie olie producenten daar nog weer $ 3-4/bbl onder zitten. NGL doet $ 15-20/bbl!
    US raffinaderijen zijn hoofdzakelijk ingesteld zijn op zware olie uit Mexico en Venezuela en dus niet op de lichte schalie olie. US export capaciteit is momenteel beperkt tot ongeveer 2 mln vaten per dag en het dus moeilijk is de scalie olie in andere landen te laten raffineren en daar een beter prijs te krijgen
  2. Bangizwe 12 december 2017 13:13
    Dan zullen de eigenaars van de windmolen- en zonneparken nog stevig geld gaan verdienen in de toekomst. Als de kosten echt zo laag zijn als ze zeggen. Want uitendelijk klinkt heel dat verhaal toch alsof de energieprijzen gaan stijgen. En als die windmolens en zonnepanelen daar al staan, dan hoeven ze toch alleen maar die hogere prijs te ontvangen. Toch al minstens tot ze aan vervanging toe zijn.
  3. forum rang 10 DeZwarteRidder 12 december 2017 13:51
    quote:

    Bob B. schreef op 12 december 2017 13:13:

    Dan zullen de eigenaars van de windmolen- en zonneparken nog stevig geld gaan verdienen in de toekomst. Als de kosten echt zo laag zijn als ze zeggen. Want uitendelijk klinkt heel dat verhaal toch alsof de energieprijzen gaan stijgen. En als die windmolens en zonnepanelen daar al staan, dan hoeven ze toch alleen maar die hogere prijs te ontvangen. Toch al minstens tot ze aan vervanging toe zijn.
    De energieprijzen gaan niet stijgen, maar de belasting op energie gaat enorm stijgen.
  4. [verwijderd] 13 december 2017 18:05
    Dr Watson uw uitlating:.....raffinaderijen zijn hoofdzakelijk ingesteld zijn op zware olie uit Mexico en Venezuela en dus niet op de lichte schalie olie. US export capaciteit is momenteel beperkt tot ongeveer 2 mln vaten per dag en het dus moeilijk is de scalie olie in andere landen te laten raffineren en daar een beter prijs te krijgen.
    Je bent gek als je schalie-olie laat raffineren. Schalie olie kan je nagenoeg direct in je diesel tank zetten zo dun is het. Schalie olie is ongeveer drie keer meer waard dan dat spul van Maduro. Om Maduro te exporteren heb je ongeveer 1 barrel schalie-olie nodig om 7 vaten dikke stroop Venezuela te exporteren.
    1-maal dat verdunde Maduro arriveert in Amerikaanse raffinaderijen zal men dat dunne schalie olie nagenoeg uit koken om weer terug te exporteren naar Maduro voor de volgende lading.
    Dus schalie olie is een kringloop grondstof en niet een consumer gebruik. Men kan aannemen de markt is verzadigd met schalie olie en zal moeilijk zijn om buiten Amerika te exporteren.
    In het Midden Oosten heb ik een 2 triljoen waarde olie bedrijf op gekrikt om hun natuurlijke bijproduct 'dunnen olie' in hun dikken olie als schalie-olie te verkopen. M.a.w. schalie-olie Amerika bots met Saudi schalie-olie verdunt in dikke olie. Ongeveer 14% van bijna enige olie productie is schalie olie.
  5. [verwijderd] 14 december 2017 00:24
    Niet vergeten; Chevron raffinaderijen drinkt veel dikke stroop olie en die doen nu wel aan beleggen in schalie-olie industrie, dus hun positie: ze staan kort met het: verdunning proces om te exporteren. Gaan de grote concurrenten zoals Rusland en Saudi door met het inhouden van hun producties dan kan de vraag naar dunne olie naar de juiste plaats van verdunning en export flink toenemen. Libya is ook zo'n dikke stroop land olie en die kopen liever Chinese dunne olie want daar ligt zeer veel van goedkoop aangeschaft opgeslagen. Kortom Amerikaanse banken hebben hun eigen aanvoer niet duurder gemaakt, maar lam gelegd of te wel in hun eigen voet geschoten.
    Zo de Amerikaanse banken willen hebben dat hun schalie-olie 'moet' andere kringloop markten duur zoeken en de concurrenten dit goedkoper kunnen aanbieden. Vliegtuigen zijn de grootste zuipers van kringloop olie en die markt is dollar waarde sensitief en verzadigd.
  6. [verwijderd] 14 december 2017 00:40
    Canada Alberta is ook zo'n dikke spul olie en die kunnen het niet snel genoeg exporteren want de pijpleidingen en trein tanken zijn aan de binnenkanten dicht geplakt met kleverige plaksel olie. Uit nood hebben ze nu hun prijzen 15% lager gezet om de import van dunne-mengesel olie duurder te maken. Dus 7 vaten dikke olie 15% goedkoper om 1 vat dunne olie 100% duurder te maken en het was al bijna drie keer duurder. Dus waarom niet schalie-olie naar Canada verschepen? En dat is het antwoord een schip kan niet over land varen en de trein tanken met pijpleidingen wachten voor de banken voor krediet verlening om schoon gespoeld te worden.
  7. forum rang 10 DeZwarteRidder 14 december 2017 13:53
    quote:

    hjs64 schreef op 14 december 2017 11:49:

    Alberta kan haar productie niet stop zetten, de olie in de pijpleiding blijft alleen vloeibaar door de frictie (die warmte genereert), zou je die stopzetten dan bevriest de hele boel en kun je een nieuwe pijpleiding bouwen.
    Of wachten op de zomer.....
  8. [verwijderd] 14 december 2017 16:05
    Friksie= wrijving, niet je talen lenen want anders wordt je verbannen door IEX moderatoren. hjs64 dat klopt en in de olie laat je jezelf nooit dicteren door '1'- factor en een volg op (back-up) of een noodplan (contingency plan) zal der zijn en wat je zegt: hoe harder het vriest hoe langzamer de olie in de pijpleidingen vloeit. Dus weer: de banken die chaos maken in een balans door kringloop-olie willekeurig te verplaatsen schiet dan dubbel in de kont. Dus we kunnen praten van een chronische tekort van verdunning-olie op de juiste plaats. Dus Canada kan niet leveren en Saudi weer wel. Nu de vraag: wie gaat het eerste vragen?
  9. [verwijderd] 17 december 2017 06:43
    Wil jij je dikke olie verkopen in Canada dan wordt het smeken voor treinwagens of vloeken dat ze niet harder door de pijpen kunnen pompen. 100K vaten per dag moet naar 700k per dag en de treinen kunnen net 100K aan. Op de terug weg moet de treinen 100K vaten kringloop olie meenemen om die verdomde friksie met kou tegen te gaan. Kortom een puinhoop van dat gepomp en verdunnen en altijd achter de curven. Ik 'moet' geld hebben dus verkoop olie met 25 dollar korting voor rond de 30 dollar per vat! Niet vergeten de schalie-investeerders zijn gevlucht of gewoon failliet.
    Je kan de vraag stellen: hoeveel meer grondstoffen wordt met korting verkocht omdat contant achterstalling is?
    Beur ik schrijf uit Afrika, Midden Oosten en Alkmaar en K.Bouter is een KGB agent
  10. forum rang 4 Gaston Lagaffe 17 december 2017 07:22
    quote:

    Beur schreef op 15 december 2017 09:44:

    Lijken wel Google Translate bijdragen hier. Niet normaal zeg. Vanuit welke taal? Russisch? Spaans? Arabisch? Maar wel lachen hoor! :)
    Waarschijnlijk vanuit het Russisch naar het Spaans weer door naar het Arabisch en dan naar het Fries, kan ook Nederlands zijn. Gelukkig is duidelijk wat ze ongeveer bedoelen : in de oliewereld loopt niet alles gesmeerd, maar ja dat zat er dik in. De OPEC wil graag een dunne markt zien.
  11. [verwijderd] 18 december 2017 05:35
    OPEC heeft weer 135000 vaatjes uit de roulatie kunnen halen. Nou weet ik niet of het dikke-plak-pasta-olie is of ons beschreven kringloop-verdunnings-olie, maar wat we wel weten als we Canada volgen dat het een puinhoop is om de juiste mengsel voor transport te hebben op de juiste plaats met de juiste hoeveelheden. Ook weten we dat China der olie-opslag-buiken vol zijn met makkelijk transportbaar olie dus ze bezitten een akelig hoeveelheid kringloop-olie, gevoerd door de Amerikaanse treasurie departement en die ze nu op hun eigen toekomst markt zetten onder petro-yuan.
    Ik denk je zal in een benarde positie zitten als je gaat boren voor schalie-olie, dus beleggen in olie bedrijven eerst even uitvinden of ze een plaksel-olie-bedrijf zijn (zoals Chevron), kringloop of juiste mengsel. Dus heb je een grote plastic en vliegtuig contract om kringloop-olie te leveren lijkt naar mij dat die jongens of meiden met hun broek naar beneden staan. Shel heeft ook veel vliegtuig en plastiek contracten.
  12. [verwijderd] 19 december 2017 00:40
    Nu ook de Noordzee pijpleidingen hebben de hik omdat ze haar scheurtjes tonen. In Canada zeggen ze de prijzen blijven gelijk maar wordt 25% goedkoper aangeboden en Noordzee wordt duurder aangeboden omdat de vraag aan de andere kant van de pijp dicht is. Schepen, vliegtuigen hebben ook gewoon haarscheuren en dat blijft maar varen en vliegen. Dan weer; ik heb een bos haren.
    Wedde we gaan die verhalen krijgen dat de brandspuitbus flessen ook niet deugen omdat ze uit 'datum' zijn zo van: de brandweerman heeft een zere teen op vakantie en kan pas volgende maand voor inspectie komen dus even wachten voor schalie-boren. De spoed van kringloop-olie begint nu echt op z'n donder te krijgen.
20 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links