De Dow Theory geeft een belangrijke bevestiging en het klassieke signaal van economische voorspoed. Volgens deze ruim 100-jaar oude regel is er sprake van een langdurige bullmarket indien zowel de Dow Jones Industrials als de Dow Jones Transportations gelijktijdig een nieuw all time high maken. Dat is exact de situatie die vorige week op Wall Street is bereikt.
Vangnet AEX
Uiteraard eerst de AEX. De recente daling heeft de AEX-index naar het niveau van de voorgaande toppen teruggebracht. Deze voormalige weerstandszone fungeert nu als een sterk vangnet. Het adagium is old resistance becomes new support.
Die oude toppen liggen rond 531 (gevormd op 2 juni). Het technische plaatje blijft positief, zolang de koers boven deze voormalige weerstand weet te blijven. Aan de bovenkant is er in eerste instantie ruimte richting 557,43, het topje van 10 november. Het volgende koersdoel ligt rond 563,98 (gevormd op 13 juli 2007).
Lange uptrend AEX
Afgezien van de recente turbulentie blijft de langetermijntrend van de AEX prima op koers en opwaarts gericht. De Nederlandse beurs heeft in de recente daling de onderkant van het stijgende trendkanaal met succes getest.
Transport breekt uit
De Dow Jones Transportation index sloot vorige week op een all-time-high. De Transportation index is in de recente correctie vanaf de onderkant van het meerjarige trendkanaal opgeveerd.
In dezelfde week is met de doorbraak boven de top van oktober rond 10.080,51 de oude uptrend hervat. De index kan nu verder omhoog. Eerstvolgende barrière wacht nu in de buurt van weerstand 10.650,00 (berekend koersdoel).
Wall Street
De Dow Jones index bereikt het ene na het andere all time high. Ook de afgelopen week sloot de Dow op het hoogste niveau ooit. Wall Street ligt er technisch bezien zeer sterk bij.
De Dow heeft de opwaartse trend hervat, nadat het topje van medio november rond 23.600 is gebroken. Steun zien we rond 23.242,75 (gevormd op 15 november).
Over de Dow Theory
Volgens de theorie die Charles Dow meer dan 100 jaar geleden heeft beschreven, moet een bullmarkt altijd bevestigd worden door de verschillende beursindices, in het bijzonder door de transportsector.
Charles H. Dow (1851–1902), o.a. oprichter van The Wall Street Journal en mede naamgever van de beroemdste beursindex ter wereld, wees erop dat stock market averages in dezelfde richting moeten wijzen om de geldigheid van een bullmarkt te bewijzen.
Dow ging er in zijn tijd, toen de Verenigde Staten een industriële factor van betekenis werd, vanuit dat alle geproduceerde goederen ook daadwerkelijk van de fabriek naar de klant getransporteerd moesten worden.
Klassiek koopsignaal
Een bullmarkt in de industriële en manufacturing sector zou volgens hem gewantrouwd moeten worden indien deze niet tegelijkertijd in de transportsector zou optreden. Overigens was indertijd de Dow een beursindex die veel meer industrieel van karakter was dan tegenwoordig.
Bovendien werd de transportsector in die tijd gedomineerd door spoorwegen. Charles Dow en zijn volgers waren in het bijzonder geïnteresseerd in all time highs. Een all time high bij de Industrials met een gelijktijdig koersrecord in de Transportsector werd door hem als zeer positief beoordeeld.
Een uitbraak van de Dow Jones Transportations index in combinatie met een uitbraak van de Dow Jones Industrials index staat sinds jaar en dag bekend als een koopsignaal volgens de Dow Theory.
Feit is dat in de laatste week van november de recente serie koersrecords van de Dow Jones Industrials index wordt bevestigd door gelijktijdige all time-highs op de Dow Jones Transportations index. Hiermee geeft de Dow Theory een klassiek koopsignaal.