Login
 

Biofrontera: A song of ice and fire

Biofrontera: A song of ice and fire

Eerder deze week maakte het Duitse Biofrontera de kwartaalcijfers bekend. De verkopen van haar belangrijkste product Ameluz bedroegen in de eerste negen maanden van dit jaar €7,3 miljoen, een stijging van meer dan 150% ten opzichte van vorig jaar.

Voor heel het jaar verwacht de onderneming een omzet van €12 miljoen te behalen. Toch is dat lager dan eerder werd aangenomen als gevolg van sterke seizoensinvloeden.

Ameluz

Ameluz is zowel in Europa als ook in de VS op de markt goedgekeurd als middel tegen actinische keratose, een huidaandoening als gevolg van te veel in de zon te hebben gezeten. Ook is dit jaar Ameluz in Europa goedgekeurd tegen basaalcelcarcinoom (BCC).

BCC is de meest voorkomende vorm van huidkanker. Het omvat ongeveer 70% van alle nieuwe gevallen van huidkanker. Het ontstaat meestal op veelvuldig aan de zon blootgestelde delen van de huid.

Biofrontera’s middel Ameluz is een voorbeeld van fotodynamische therapie (PDT). Daarbij wordt gebruikt gemaakt van een speciale lamp waar een patiënt bij een behandeling onder moet zitten nadat de gel Ameluz is aangebracht. De resultaten zijn dat meer dan 90% van alle plekjes verdwijnen.

Daarmee steekt Ameluz met kop en schouders uit boven andere middelen tegen dezelfde aandoeningen. Bijkomstig voordeel is nog dat Ameluz ook nog eens voor huidverjonging zorgt omdat de productie van elastine en collageen wordt gestimuleerd.

Kou versus warmte

Vooral de Amerikaanse markt is belangrijk voor Biofrontera. Daar heeft ze vanaf eind vorig jaar een eigen verkoopapparaat opgebouwd waarbij ook voormalige verkopers van het enige concurrerende middel op de Amerikaanse markt zijn overgestapt naar Biofrontera.

Dat concurrerende middel is Levolan van Sun Pharma, dat vorige jaar een omzet behaalde van ruim $130 miljoen. En dan te bedenken dat de zogenoemde golden standard in de VS voor de behandeling van AK cryotherapie is. De totale markt in de VS wordt daarmee geschat op rond de $2 miljard.

Cryotherapie neemt daar ruim 80% van voor zijn rekening. Dat cryotherapie ofwel de behandeling met zeer koude droge lucht (kouder dan -100 Celsius) zo populair is in de VS heeft een belangrijke oorzaak.

In de VS krijgen dermatologen betaald voor behandelingen. Het uitschrijven van een receptje voor een crème levert hen niets op. Met cryotherapie ontvangt een dermatoloog $40 voor de eerste behandeling en $15 voor daarop volgende behandelingen met een maximum van $150.

Tot dusver kreeg diezelfde dermatoloog maximaal $135 voor de PDT met Ameluz. Dan is de rekensom snel gemaakt. Ondanks het feit dat cryotherapie slechts 50% van alle plekjes laat verdwijnen tegen dus meer dan 90% met Ameluz.

J-code

Vanaf 1 januari gaat het plaatje er voor de dermatoloog echter een stuk anders uitzien ten gunste van de PDT. Ameluz heeft namelijk recent de zogenoemde J-code gekregen die per 1 januari effectief wordt.

Deze code houdt in dat dermatologen bij het aanschaffen van Ameluz, direct de vergoeding binnenkrijgen. Tot nu toe heeft Ameluz nog een algemene code waardoor er veel fouten en ook vertraging bij de vergoeding optreedt. Daar komt bij dat met die nieuwe code de dermatoloog $250 per behandeling met Ameluz vergoed krijgt.

En niks werkt zo goed in Amerika als een financiële prikkel. Dit kan dus vanaf het komende jaar voor een aanzienlijke boost zorgen in de verkopen van Ameluz. Daarbij kan dus niet alleen marktaandeel worden gewonnen op concurrent Levolan maar zal ook de potentiele markt flink kunnen worden vergroot ten koste van cryotherapie.

Winstgevendheid aan de horizon

De afgelopen dagen zat de koers van het aandeel sterk in de lift ondanks de nog tegenvallende verkoopcijfers. Beleggers nemen waarschijnlijk een voorschot op het effectief worden van die J-code. En niet zonder reden denk ik.

Verder heeft Biofrontera een nieuwe toepassing van Ameluz bij de EMA ingediend waarbij er geen lamp meer nodig is. De verwachting is dat die goedkeuring in de komende maanden zal worden bekendgemaakt.

Dit alles zal het bedrijf versneld richting winstgevendheid kunnen brengen, hetgeen in 2019 zeker is te verwachten. Een aandeel om warm voor te lopen.

Disclaimer: Wijma heeft geen positie in bovenstaand aandeel. 


Marcel Wijma is partner en mede-oprichter van Van Leeuwenhoeck Institute Inc, een onafhankelijk research-instituut in Life Sciences. Op dit moment heeft Wijma geen beleggingen in beursgenoteerde aandelen in Nederland. De informatie in deze column moet niet gezien worden als een professioneel beleggingsadvies, of als een aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Het betreft hier de mening van een onafhankelijke partij, zodat er als zodanig geen verantwoordelijkheid kan worden genomen voor de actie van anderen.

Gerelateerd

biotechnologie

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Duitsland

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

BIOFRONTERA AG

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Remfin
0
Marcel.
Interessant aandeel met, zo te zien, potentie voor de komende jaren.
Ik heb mij vanochtend wat verder ingelezen en ben er bescheiden ingestapt voor de LT.
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Column door: Marcel Wijma

Marcel Wijma is partner en mede-oprichter van Van Leeuwenhoeck Institute Inc, een onafhankelijk research-instituut in Life Sciences. "Het is mijn doel om geïnteresseerde beleggers inzichten te vers...

Meer over Marcel Wijma

Recente columns van Marcel Wijma

  1. 30 nov Biofrontera: A song of ice and fire 2
  2. 03 mrt ProQR: Terug naar de voorgrond 1
  3. 30 jan MDxHealth: Zelf doen of inkopen? 3
Gesponsorde links