The disrupted one goes disrupting had er van mij boven het stuk van Bloomberg mogen staan:
Royal Dutch Shell gaat dus samenwerken met IONITY: een consortium van BMW, Daimler, Ford en Volkswagen. Er komen snellaadpalen bij de stations van Shell. Op Bloomberg lezen we dat er 80 stations in Europa komen met snellaadpalen.
Dat lag mogelijk wel in lijn met de verwachtingen aangezien anderhalve maand geleden Shell laadpalenfabrikant NewMotion kocht. Nu heb ik Shell gebeld om te vragen naar de tarieven. De Koninklijke wil ons alleen medelen dat ze kijken naar de marktprijs en zich "competitief zullen prijzen".
Twitter werkt anno 2017 toch wat sneller :-)
In het Nederlandse persbericht van mei eerder dit jaar wordt gerept over 10 stations in Nederland. Van de 80 stations in Europa komen er dus 10 in Nederland. Waar dan precies? Uit het persbericht van Shell:
De tien stations, die Shell gaat voorzien van snelladers, bevinden zich in de regio Amsterdam-Den Haag-Rotterdam-Utrecht.
Heb ik er nog even een kaartje bijgedaan. Nee, dat zijn niet de laadpalen van Shell. De tankstations van Shell krijg ik niet eens in een kaartje van de randstad omdat het er teveel zijn volgens Google.
Voor wie zich afvraagt wat die logo's zijn; dit zijn de laadstations van Fastned:
Shell de disruptor
Even een quote van Bart Lubbers. Bang voor de concurrentie van Shell is de topman van Fastned niet. "Wij zien dit niet als bedreiging. Het is alleen maar goed dat een bedrijf als Shell overstapt van olie naar elektrisch. Want hoe meer elektrische tankstations, hoe meer elektrische auto's", zegt hij. "Nederland telt 4,5 duizend tankstations, dus we hebben nog een lange weg te gaan. Maar het gaat de goede kant op."
Op NXchange zien we de koers van Fastned niet bewegen overigens. Vandaag staat er 9 euro, een euro minder dan de introductieprijs van destijds.
Niet dat ik perse Fastned wil afkraken, want het is een prima initiatief. Echter lijkt het een beetje alsof de plaatselijke elektronicazaak zegt CoolBlue en Amazon niet als bedreiging te zien. Is Fastned nu nog de goedkoopste, dan valt er nog wat voor te zeggen. Maar zonder abonnement is dat ook niet het geval.
Klik op het plaatje voor een grote versie
En dan ook nog dit. Nee, we zijn nog lang niet klaar. Wacht maar tot het een keer een winter écht koud wordt. Dat heeft namelijk grote gevolgen voor de accuduur:
Anders kunt u ook altijd nog gewoon een diesel rijden. Die starten altijd, zelf bij 20 graden onder 0: