Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Forfarmers: Boer zoekt groei

Forfarmers: Boer zoekt groei

ForFarmers timmert hard aan de weg. Het Lochemse veevoerconglomeraat is na een aantal strategische acquisities Europees marktleider. En de boerenhonger is nog niet gestild, vertelt CEO Yoram Knoop in het IEX Magazine van vorige week. "Wij willen de undisputed leader in Europa worden."

Hoe gaat ForFarmers de komende jaren verder groeien?

"Je moet onderscheid maken tussen organische groei en groei door acquisities. Voor het eerste kijken we niet zozeer naar de omzet: die is in deze sector vooral afhankelijk van grondstofprijzen. Wel naar de brutowinst: de bijdrage die we zelf leveren. Die kan en gaat op verschillende manieren omhoog. Ten eerste is ons Total Feed-concept belangrijk, waarbij we boeren helpen waar we kunnen en betrokken zijn bij de hele bedrijfsvoering. We hebben zo’n 500 technische adviseurs die dagelijks bij de boeren op bezoek gaan. We verkopen weliswaar een product, maar in feite zijn we half een consultancybedrijf. Hoe complexer het wordt, qua wetgeving en volatiele grondstofprijzen, des te beter voor ons. Dan is onze toegevoegde waarde groter."

Hoe groeit de veevoedermarkt als geheel? 

"De Europese veestapel is hartstikke stabiel. De bevolkingsgroei in West-Europa ligt rond de 1% per jaar. Je hoort weleens dat mensen minder vlees gaan eten, maar dat laten onze data nog niet zien. Misschien wordt er wat minder varkensvlees gegeten, maar daarentegen juist meer pluimvee. En de rundvlees- en zuivelconsumptie stijgt ook nog steeds licht op jaarbasis. De vraag is gewoon heel stabiel. 

winkels VS AD
Klik op het plaatje voor een grote versie

 Afbeelding: omzetverdeling ForFarmers per regio (bron: ForFarmers)   


"Extra groei bereiken we door acquisities. In 2012 hebben we twee grote stappen gemaakt met de overname van Hendrix UTD in Nederland en BOCM Pauls in het Verenigd Koninkrijk. Onlangs hebben we in Nederland nog Vleuten-Steijn toegevoegd, een leverancier van varkensvoer. Onze ambitie is om ieder jaar een nieuwe stap te zetten qua verdere consolidatie." 

Is groei een doel op zichzelf voor ForFarmers? 

"Zo zou ik het niet verwoorden, maar de juiste groei zorgt wel voor een hogere winst. Wij zien een recht- streekse correlatie tussen marktpositie en rendement. Je wilt zo dicht mogelijk bij je klant zitten. Een goed voorbeeld is Oost-Nederland, waar we hele grote fabrieken hebben. De grondstoffen komen aan via het water en het voer gaat met vrachtwagens naar de klant.

"Een paar grote fabrieken hebben, in het hart van het boerenland, is dan efficiënter dan vele kleinere, waarvan sommige op grotere afstand van de klant, zoals we in het Verenigd Koninkrijk nog hebben. Je ziet het ook aan het resultaat van het Nederlandse bedrijf: de Ebitda ligt hier twee tot drie keer hoger dan in andere landen. Dus willen wij ook in de andere landen onze positie verbeteren via acquisities, en zo de toeleveringsketen verder optimaliseren."

Heeft u veel kandidaten op de radar?

"Nederland is al ver geconsolideerd. De grote drie (ForFarmers, Agri rm en De Heus, red.) hebben opgeteld circa 70 procent van de markt. De rest is verdeeld tussen 80 kleinere bedrijven. Omdat de markt in het buitenland nog erg gefragmenteerd is, valt daar groei te halen via acquisities, die een direct positief effect kunnen hebben op de conversie van bruto winst naar Ebitda. Maar it takes two to tango. We willen bedrijven die bij ons passen, die in de juiste regio zitten. Het zijn bijna allemaal familiebedrijven. Dus dat is veel koffie drinken." 

In welke landen kijkt u naar acquisities? In andere dan de huidige?

"Onze regio is de EU plus aangrenzende gebieden. Je kunt beter een paar dingen heel goed doen dan alles willen doen. Azië, China en Brazilië zijn prachtige groeimarkten, maar in deze business met relatief lage marges moet je bij alles wat je doet altijd nummer één of nummer twee willen zijn. Als je dat niet bent, kun je er beter niet zitten. Ons doel is om de undisputed leader in Europa te worden."

Welke Europese landen zijn als eerste aan de beurt?

"Ik zeg niets over specifeke landen. Maar voor ons zijn landen met een grote veestapel interessant, waar de markt nog wat groeit. En we moeten altijd de mogelijkheid hebben om er nummer één of twee te worden. Dan hou je een paar landen over en jullie mogen bedenken welke. We verwachten op termijn wel ons vijfde en zesde land te gaan betreden."

ForFarmers is één van de bedrijven op het Damrak met de grootste exposure naar het Verenigd Koninkrijk. Is Brexit een risico?

"We halen 29% van onze omzet uit het Verenigd Koninkrijk en 20% van ons bedrijfsresultaat. Maar alles wat we in het VK verkopen, wordt daar ook geproduceerd.?Dus we hebben het over een omrekenkwestie: als het pond daalt, maken we als groep wat minder winst. Op langere termijn verwachten we andere effecten. Het VK importeert 40% van haar varkensvlees uit het buitenland.

"Omdat vlees door het lagere pond veel duurder wordt, is het logisch dat de Britse varkens-sector meer gaat groeien. Wij zijn landelijk marktleider in varkens en ik verwacht op termijn dus vooral een positief effect op het volume door Brexit. Het kan nog een paar jaar duren en voorlopig zal vooral de onzekerheid nog een rem op investeringen zetten. Maar uiteindelijk is Brexit voor ons juist een kans." 

ForFarmers koopt nu voor 60 miljoen euro aan eigen aandelen in, zo’n 6% van de uitstaande aandelen. Waarom??

"Ons bedrijf is conservatief gefinancierd, we hebben geen schulden. Met de huidige lage rente getuigt het van goed ondernemerschap om het kapitaal zo efficiënt mogelijk aan te wenden. Het inkopen van eigen aandelen is daar onderdeel van. Het doel van onze beursgang was om de liquiditeit in het aandeel te verhogen. Er werd even gevreesd dat wij door aandelen in te kopen juist de liquiditeit uit de markt zouden halen. Maar inmiddels is het tegendeel wel bewezen. Toen we begonnen, lag het gemiddelde dagvolume op 100.000 stukken, nu op 300.000.

 

Forfarmers
Klik op het plaatje voor een grote versie

Afbeelding: koersontwikkeling ForFarmers sinds beursintroductie op Euronext    


"Door onze coöperatieve achtergrond denken sommigen dat het bij ons minder gaat om de aandeelhouder. Maar het gaat ons wel degelijk ook om hem. Bij AkzoNobel is naar mijn mening bijvoorbeeld te weinig naar het belang van de aandeelhouder gekeken. Als je je onafhankelijkheid wilt garanderen – overigens geen doel op zichzelf – moet je waarde creëren voor alle belanghebbenden. Nu de druk hoog wordt, verkoopt AkzoNobel pas de specialty-business. Dat hadden ze ook eerder kunnen doen.

"Als wij de ruimte hebben om aan aandeleninkoop te doen en we kunnen zo de balans iets efficiënter maken, waarom zouden we het dan niet doen? Het komt de aandeelhouders ten goede en het gaat niet ten koste van het risicoprofiel van de onderneming of wat dan ook. Dan moet je dat toch doen?"

Het dividendrendement is vrij laag: 2,5%. Keert u niet liever meer dividend uit??

"Het is maar hoe je dat ziet. Ten tijde van de publicatie van de jaarcijfers lag de koers van ons aandeel een stuk lager dan nu. Beleggers zullen dat denk ik ook wel gezien hebben. Ons dividendbeleid is om 40 tot 50% van de winst uit te keren. Dat was de laatste jaren 50% en als de balans zo sterk blij als hij is, verwachten we daar niet snel van af te wijken."

Is een steady dividendaandeel zijn en blijven een mooi streven voor de toekomst?

"Het gaat om meer dan dividend. We willen jaar op jaar groei laten zien, zowel autonoom als door acquisities die bij ons passen en onze positie versterken. Maar niet ten koste van alles. ForFarmers is een defensief aandeel. Dat past bij onze boerenachterban. We hoeven niet het Altice van het boerenbedrijf te worden."

Maar wel een ondernemend beursfonds??

"Zeker, een van onze waarden is ambitie. Maar niet zonder risicomanagement. Ongebreidelde groei past niet bij de onderneming die we willen zijn. Het is ambitie met de voeten in de modder. Je moet er wel een ijzersterke financiële discipline op nahouden."

De afnemers zijn ook de aandeelhouders? Is dat een voordeel??

"Ik denk het wel. Er waren boeren bang dat door de beursgang de kortetermijnwinst voorrang zou krijgen boven het langetermijnrendement. Maar dat zal nooit gebeuren. Als wij geen waarde creëren voor de boeren, verliezen we marktaandeel. De markt is zo concurrerend dat je je op dat gebied echt geen misstappen kunt veroorloven.

"De meeste boeren zien dit nog steeds als hun bedrijf en zijn er trots op. ForFarmers ís er voor de boeren. Als wij het hoofdkantoor morgen uit Lochem naar Amsterdam-Zuid zouden verplaatsen, begrijpen we onze klant niet."


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links