Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Hoe dichtbij is de elektrische en zelfrijdende auto?

De toekomst van vervoer

Afgelopen week is het instapmodel Tesla 3 gelanceerd: een elektrische auto voor 35.000 dollar. Zoals gebruikelijk bij het bedrijf van Elon Musk, ging de lancering gepaard met een grote mediashow.

Naast het elektrisch rijden biedt deze auto ook vele zelfrijdsnufjes. Hierdoor wordt hij door sommigen al gezien als de opmaat voor een volledig zelfrijdende auto.

Of Tesla echt aan deze hoge verwachtingen zal voldoen en het daadwerkelijk de auto van de toekomst is, moet nog blijken. Het geeft mij wel de gelegenheid terug te kijken op de auto van het verleden: het paard.


Binnen twintig jaar waren er geen paarden meer op de weg

Aan het einde van de negentiende eeuw werd er de International Planning Conference georganiseerd. Belangrijkste onderwerp: paardenpoep. Meer paarden en toegenomen urbanisatie zorgden voor ernstige problemen.

Zo had The Times of London in 1894 geschat dat Londen in 1950 begraven zou zijn onder 2,5 meter paardenpoep. In New York was het zelfs nog erger, daar zou het al in 1930 tot de derde verdieping komen. Reden temeer om steeds hogere gebouwen neer te zetten.

Daarnaast zorgden de vele paardenuitwerpselen en kadavers, want die liet men gewoon op straat liggen, voor gezondheidsproblemen. Ook voedselvoorziening werd steeds lastiger: er is veel meer nodig om een paard te voeden dan een mens.


Introductie van auto’s

Gezien deze problemen was het dus ook niet vreemd dat de introductie van auto’s al snel een succes werd. Zo werden er in de VS in 1900 4.192 auto’s verkocht, in 1912 was dit al gegroeid tot 356.000.

Rond 1910 verschenen er verschillende studies waarin geconcludeerd werd dat auto’s goedkoper en veiliger waren dan paarden. Ze waren ook nog eens beter voor het milieu. Het is wel de vraag hoe de methaanuitstoot van paarden zich verhoudt tot de CO2- en NOx-uitstoot van auto’s.

Vanaf dat moment ging het snel. In 1915 waren er in New York voor het eerst meer auto’s dan paarden. In 1920 werden er meer goederen vervoerd per vrachtwagen dan per paardenkoets. Tien jaar later had de auto van paardrijden een hobby gemaakt. Kunnen we deze exponentieel snelle opkomst van de auto ook verwachten met de introductie van de elektrische auto of later met de zelfrijdende auto’s?

Autopenetratie in de VS

Bron: growth-dynamics.com


Voordelen van elektrische auto’s

Het probleem dat elektrische auto’s oplossen, is vooral het reduceren van emissies in steden. NOx en fijnstof hebben van de meeste grote Chinese steden een onleefbare wereld gemaakt en daarom loopt China voorop in het uitrollen van elektrische voertuigen.

De meeste Chinese stadsbussen zijn in 2020 volledig elektrisch. Een nummerbord krijgen voor een nieuwe conventionele auto duurt in Beijing minimaal drie jaar, voor een nieuwe elektrische auto is het direct af te halen. Ook in Europa zijn er steden die vervuilende oude auto’s weren.

Daarnaast zijn er voorstellen om de verkoop van nieuwe auto’s met interne verbrandingsmotor te verbieden. Noorwegen wil dit bijvoorbeeld al per 2025 invoeren, Frankrijk en Engeland eerder rond 2040. De overheden lijken dus voorstander van de overgang naar elektrisch rijden.


Snelle ontwikkeling

Voordat de consument massaal de stap zal zetten naar elektrisch rijden zullen ook voor hen de voordelen zichtbaar moeten zijn. Daarbij is de prijs vooral een belangrijke drijfveer. Deze is momenteel nog in het voordeel van de interne verbrandingsmotor.

Auto-analisten verwachten dat rond 2022 de prijs voor een elektrische auto vergelijkbaar is met die van klassieke auto’s, dankzij snelle ontwikkelingen in batterijtechnologie. Gevuld met deze nieuwe, goedkopere batterijen zullen auto’s verder kunnen rijden en sneller kunnen opladen.

Gegeven dat elektrische auto’s veel minder onderhoud vergen en het veel goedkoper is om een accu op te laden dan een tank vol te gooien, zullen vanaf 2022 steeds meer mensen voor elektrisch kiezen. Daardoor zal de conventionele auto langzaam verdwijnen.

Maar toch zijn er ook kanttekeningen te plaatsen bij elektrische auto's. Zo komen er bij de productie ervan nog wel emissies vrij. De uitstoot blijft alleen niet in de stad hangen.


De echte revolutie: zelfrijdende auto’s

Elektrische auto’s maken onze steden schoner, maar de echte revolutie is de komst van de zelfrijdende auto. Als er altijd een zelfrijdende en goedkope taxi is, waarom dan nog een eigen auto? Zo veranderen auto’s van een hoge vaste- naar een lage variabele-kostenpost: het wordt een service.

Hierdoor zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en minder auto’s op de weg, die ook efficiënter gebruikt worden. De gemiddelde auto vandaag staat 94% van de tijd stil, de gedeelde zelfrijdende auto zal naar schatting meer dan 50% van de tijd rijden. 

Meer mensen zullen door de lage prijs gebruik maken van deze service, want een rijbewijs is niet meer nodig. Het aantal verkeersdoden daalt: 90% van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten.

Het enige grote risico dat op dit moment nog kleeft aan de zelfrijdende auto, is dat hij mogelijk gehackt kan worden. Zelfrijdende auto’s moeten om de verkeersveiligheid te garanderen met elkaar in contact staan en dat maakt ze kwetsbaar. Het is toch knap vervelend als je denkt dat je vrouw op weg is naar haar werk, maar dat in werkelijkheid haar auto gekidnapt is.


Wanneer?

De sprong naar elektrisch rijden zal in het volgend decennium plaatsvinden, de massale opkomst van zelfrijdende auto’s in het decennium erna. Ik zou niet verbaasd zijn als zelf rijden rond 2040 verboden wordt. Autorijden wordt, net als paardrijden, een hobby.

De eerste echte kennismaking met zelfrijdende auto’s, die beschouwd mag als lakmoesproef, zal al in 2020 plaatsvinden. In dat jaar zijn de Olympische Spelen in Tokyo en ter voorbereiding op deze spelen heeft de Japanse overheid het bedrijf RoboTaxi opgericht.

RoboTaxi wil alle bezoekers aan deze spelen van het vliegveld naar het olympische dorp vervoeren met zelfrijdende RoboTaxi’s. En als de robot-minded en uiterst planmatige Japanners dit van plan zijn, ben ik geneigd te geloven dat ze het gaan halen.


Beleggen in de auto-industrie?

Met de overgang naar elektrisch rijden zal de auto-industrie de eerste grote klap te verwerken krijgen. De grote automerken van vandaag hebben veel van de onderdelen van de auto uitbesteed aan toeleveranciers.

Het enige dat autofabrikanten nog zelf doen, is het bouwen van de verbrandingsmotor en het design en de assemblage van de auto. Dit zal in de toekomst veranderen.

Batterijen zullen waarschijnlijk door de Aziatische batterijenmakers zoals Samsung SDI, LG Chem en de combinatie Panasonic/Tesla worden geleverd en elektrische motoren zijn nu al goedkoop te verkrijgen bij een veelvoud aan Japanse bedrijven.


Veel goedkoper

Een elektrische auto is in essentie veel eenvoudiger dan de huidige auto. Het is eigenlijk een plaat batterijen met wat elektrische motoren en een grote smartphone, met software omhuld door een veilig design-jasje.

Door deze vereenvoudiging zullen er nieuwe autofabrikanten ontstaan die, net als Tesla nu, de bestaande automerken van hun troon willen stoten. De overgang naar zelfrijdende auto’s zal deze concurrentiestrijd alleen maar erger maken.

Net als met de overgang van paard naar auto, zal het heel moeilijk worden om te voorspellen wie de mogelijke winnaar zal worden qua elektrische autofabrikant. Wat toen wel duidelijk was, is dat je short moest gaan, of in ieder geval niet meer moest beleggen, in alles wat te maken had met het paard.

Dat is ook mijn aanpak. Ik vermijd de gevestigde autofabrikanten en zoek naar beleggingsmogelijkheden in de batterijenmakers, lithiummijnbouw en software-ontwikkelaars.


Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Deze publicatie is niet bedoeld als (individueel) beleggingsadvies noch als een uitnodiging of een aanbod effecten of andere financiële instrumenten te kopen of te verkopen. Robeco kan op ieder moment de in deze column genoemde aandelen of andere instrumenten in portefeuille hebben.Meer over Henk.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Henk Grootveld

Henk Grootveld is hoofd trendsbeleggen bij Robeco, fondsmanager van het groeifonds Rolinco en trendwatcher. Naast aandelenmarkten en economie heeft Grootveld een brede interesse in en schrijft hij over de impact van wetenschap en technologie op de geschiedenis. Hiervoor was hij onder andere hoofd Europese aandelen bij Robeco,...

Meer over Henk Grootveld

Recente artikelen van Henk Grootveld

  1. okt '19 GenZ, of de generatie die de wereld gaat redden 15
  2. sep '19 Een hopelijk slaapverwekkend verhaal 5
  3. jun '19 Tijdbom der obesitas 4

Gerelateerd

Reacties

78 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste | Omlaag ↓
  1. forum rang 4 holenbeer 20 augustus 2017 22:23
    quote:

    Skater schreef op 20 augustus 2017 20:20:

    [...]
    Shell et al bedenken graag manieren om relevant te blijven. Alternatieven voor de electrische auto. Ze zullen er wel lobbyisten voor vinden, en fanatieke politici om het door wat colleges te loodsen. Betekent niet dat we hoopvol naar de oliemaatschappijen moeten kijken om ons transport en milieu te verbeteren. Ze hebben dat meer dan een eeuw nagelaten, hebben simpelweg niet de belangen van hun klanten. Thuis laden en 's ochtends altijd vol zijn is zoveel beter dan speciaal naar een pomp rijden. Actieradius groeit snel, laden verbetert in snelheid (is vooral een kostkwestie).
    Ik zal geen traan laten om Shell als ze de electrische auto (en boot) niet overleven. Shell heeft belangen, maar Shell is niet van belang voor de wereldbevolking. Als we plastics nodig hebben, is er recyling.
    Shell is maar een voorbeeld. Ik heb niks voor of tegen Shell. Mijn punt is vooral dat 'zelfs' oliemaatschappijen geloven in de transitie van olie naar gas naar hernieuwbaar.
    Ik denk dat Shell een eeuw lang heeft gedaan waar klanten voor hebben betaald, zoals zoveel bedrijven. Het morele appel,op Shell kan ik dan ook niet goed plaatsen, dat zou eerder een appel op de klanten moeten zijn. Veel van die morele appellisten tanken zelf ook gewoon aan de pomp. Eten zelf ook vlees, vliegen zelf ook naar ontwikkelingslanden om de wereld te verbeteren. Van mij mogen ze, als ze vervolgens maar niet roomser dan de paus zijn, en anderen gaan vertellen dat ze zich volgens hun normen en waarden moeten gedragen. Genoeg dominees inde echte kerk.
  2. [verwijderd] 21 augustus 2017 00:56
    Merkel zegt feitelijk dat Duitsland nog niet klaar is mee te gaan met de markt.
    Smeekten fabrikanten niet al bij China om wat minder streng te zijn voor de arme verbrandingsmotorenleveranciers? China wil dat er vlotjes overgeschakeld wordt naar electrisch. Niet in het minste omdat het gewoon kan, nu al.

    Vliegen is mijns inziens schoner dan rijden. Een vlieguig zich stampesvol, met minder beenruimte. Je ticket is grotendeels brandstof, maar krijg eens hoeveel benzine/diesel en daarmee actieradius je kunt kopen voor de prijs van een retourtje Milan? Je gaat niet uitkomen. Niet alleen omdat kerosine cheap is, maar vooral omdat een vliegtuig gewoon best schoon is. Weinig brandstof per km per passsagier. Ondanks hopeloos verouderde techniek, die echter wel daardoor heel betrouwbaar is.

    Hele goedkope electrische auto's zijn er al, of staan te arriveren. Maar die zijn uiteraard niet veel aantrekkelijker dan benzinebarrels van dezelfde prijs. Voor stadsgebruik kunnen ze echter prima deugen. Twee stoelen en 2 tassen.
  3. [verwijderd] 21 augustus 2017 11:03
    Elektrische auto’s zijn een voorbijgaande modegril. Ze zijn veel te duur, vaak meer dan tweemaal zo duur als gewone auto’s, en ze verbruiken ook meer brandstof. Dat komt doordat het rendement van een elektrische centrale plus energie-transport plus transformator plus gelijkrichter plus accu plus elektromotor lager is dan dat van een olieraffinaderij plus benzinemotor. En ook omdat elektrische auto’s veel zwaarder zijn. Ze produceren dus ook meer CO2 (hoewel dit niet van belang is). Belangrijk is ook dat we geen elektriciteitsnet hebben om grote aantallen elektrische auto’s van stroom te voorzien. Willen we dat toch doen, dan moet het net worden aangepast (dat kost vele miljarden) en moeten er in Nederland tientallen kolen- of kerncentrales worden bijgebouwd (kost ook vele miljarden). Het afvalprobleem van versleten accu’s is groter dan menigeen denkt en betekent in elk geval nog een hoge kostenpost.

    bron: climategate.nl/2017/08/21/klimaat-en-...
  4. [verwijderd] 21 augustus 2017 13:02
    quote:

    Kees2 schreef op 21 augustus 2017 11:03:

    Elektrische auto’s zijn een voorbijgaande modegril. Ze zijn veel te duur, vaak meer dan tweemaal zo duur als gewone auto’s, en ze verbruiken ook meer brandstof. Dat komt doordat het rendement van een elektrische centrale plus energie-transport plus transformator plus gelijkrichter plus accu plus elektromotor lager is dan dat van een olieraffinaderij plus benzinemotor. En ook omdat elektrische auto’s veel zwaarder zijn. Ze produceren dus ook meer CO2 (hoewel dit niet van belang is). Belangrijk is ook dat we geen elektriciteitsnet hebben om grote aantallen elektrische auto’s van stroom te voorzien. Willen we dat toch doen, dan moet het net worden aangepast (dat kost vele miljarden) en moeten er in Nederland tientallen kolen- of kerncentrales worden bijgebouwd (kost ook vele miljarden). Het afvalprobleem van versleten accu’s is groter dan menigeen denkt en betekent in elk geval nog een hoge kostenpost.

    bron: climategate.nl/2017/08/21/klimaat-en-...
    Leuk geprobeerd maar in de praktijd gewoon onjuist.
    Tesla verkoopt trouwens niet alleen de electrisch auto zelf als oplossing, maar ook een zonnedak en accu om je huis mee voeden. Heel je huis draait zo "groen". En je wagen kun je er ook nog een stuk op rijden, met wat foefjes. Maak je eigen stroom!
    Zou niet te vreemd moeten zijn voor kaaskoppen, in een land gebouwd op groene (wind) stroom.

    Een brandstofauto verstookt 70% van de energie in benzine al direct aan hitte. Het boren en raffineren is nu niet bepaald een energieneutraal procedé. Dan is er nog transport, in dieseltrucks.
    Elk dak zonder zonnecellen verspilt energie, en verstookt onnodig euro's aan alternatieve inkoop van derden. Je stroom van een Nuon afnemen, als je andere bronnen kunt aanwenden, is pure corporate subsidie uit je eigen portemonnee. Nog los van waar Nuon (de goorste zo ongeveer, en bepaald niet de goedkoopste) die energie vandaan schept.
  5. [verwijderd] 21 augustus 2017 13:10
    quote:

    Woudsehoeve schreef op 15 augustus 2017 21:40:

    "minder auto’s op de weg"
    Uhhh waarom? het aantal reizigers km's zullen echt niet af nemen door zelf rijdende auto. Zeker niet als het goedkoper is, zoals je zelf al zegt:

    "Meer mensen zullen door de lage prijs gebruik maken van deze service, want een rijbewijs is niet meer nodig. "

    De verkeers drukte blijft dus gewoon groeien.
    Helemaal waar.
    Maar als er meer autonome ride share opties zijn, zouden er dan ook meer carpool initiatieven ontstaan? Als je zometeen van A naar B moet kun je ervoor kiezen je krantje helemaal privé in die autonome Model 3 te genieten zodat je ongegeneerd je bonendiner kunt luchten. Maar je betaalt minder als je de rit deelt met iemand die langs jouw A komt en er halverwege bij Z uit moet, vlakbij iemand die er bij Zin wil en erna verder gaat dan B.

    Zo hoeven er minder auto's tegelijk te rijden.
    Als wij zometeen elk de A4 pakken in onze eigen vroemvroem zullen we statisch misschien de helft van de hele rit in hetzelfde baanvak blijven? Als ik een tientje spaar door bij jou aan te schuiven en evengoed thuis word afgezet, waarom niet?

    Er zouden grotere auto's op de snelwegen kunnen rijden en kleinere in de steden. Misschien zelfs met snelle overstap. Een grote Tesla doet de snelweg, een Smart zet je voor de deur af waar je zijn moet. Naadloos overstappen, de tuigen zijn immers virtueel gekoppeld. Die armoe van overstappen van trein en dan je bus zoeken/halen is verleden tijd.
  6. forum rang 10 DeZwarteRidder 21 augustus 2017 13:31
    quote:

    Arie40 schreef op 21 augustus 2017 13:27:

    Rekeningrijden en zelfrijdende auto's versus privacy & hackers. Door verschillende posters genoemd als mislukken van het rekeningrijden en het grote risico van zelfrijdende auto's. Zou blockchaintechnology hackers te slim af kunnen zijn?!! Is dat de oplossing?
    Ja, we stoppen gewoon alle auto's in een blockchain, dat is superveilig....!!

    lol
  7. [verwijderd] 21 augustus 2017 13:44
    Als je privacy wilt moet je op de fiets en je telefoon thuis laten. Of een anonieme OV chip zo lang dat nog kan. Maarja, dat werkt alleen als je de naieve hoop hebt dat een camera op een station of in de wijk van bestemming je smoelwerk niet gaat herkennen van je paspoort of biebpasje.
  8. raadzaam 22 augustus 2017 16:20
    quote:

    Kees2 schreef op 21 augustus 2017 11:03:

    Elektrische auto’s zijn een voorbijgaande modegril. Ze zijn veel te duur, vaak meer dan tweemaal zo duur als gewone auto’s, en ze verbruiken ook meer brandstof. Dat komt doordat het rendement van een elektrische centrale plus energie-transport plus transformator plus gelijkrichter plus accu plus elektromotor lager is dan dat van een olieraffinaderij plus benzinemotor. En ook omdat elektrische auto’s veel zwaarder zijn. Ze produceren dus ook meer CO2 (hoewel dit niet van belang is). Belangrijk is ook dat we geen elektriciteitsnet hebben om grote aantallen elektrische auto’s van stroom te voorzien. Willen we dat toch doen, dan moet het net worden aangepast (dat kost vele miljarden) en moeten er in Nederland tientallen kolen- of kerncentrales worden bijgebouwd (kost ook vele miljarden). Het afvalprobleem van versleten accu’s is groter dan menigeen denkt en betekent in elk geval nog een hoge kostenpost.

    bron: climategate.nl/2017/08/21/klimaat-en-...
    Duidelijk eens voor de nabije toekomst. Ik ver(w)acht een Tupolev-scenario de techniek is er klaar voor maar de hele schwung eromheen heeft geen geduld om af te wachten tot het echt kan. En na de mogelijk eerste 'rampjes' gaat het idee of de ontwikkeling ervan voor tientallen jaren de ijskast, lees vrieskist, in!
  9. forum rang 4 holenbeer 22 augustus 2017 23:06
    quote:

    Skater schreef op 21 augustus 2017 13:44:

    Als je privacy wilt moet je op de fiets en je telefoon thuis laten. Of een anonieme OV chip zo lang dat nog kan. Maarja, dat werkt alleen als je de naieve hoop hebt dat een camera op een station of in de wijk van bestemming je smoelwerk niet gaat herkennen van je paspoort of biebpasje.
    Het is niet voor niks dat iedereen tegenwoordig een baard heeft, zelfs vrouwen ...
  10. [verwijderd] 23 augustus 2017 08:02
    quote:

    holenbeer schreef op 22 augustus 2017 23:06:

    [...]
    Het is niet voor niks dat iedereen tegenwoordig een baard heeft, zelfs vrouwen ...
    Komt u veel in het tehuis voor ouderenzorg want daar hebben de "oude lieverds" zowel mannen en zelfs vrouwen lichte baardgroei als ze niet op uur en tijd lekker gewassen en geschoren worden of mis ik hier duidelijk iets dan?
    G.S.
  11. forum rang 4 holenbeer 23 augustus 2017 08:49
    quote:

    SJA#17 schreef op 23 augustus 2017 08:02:

    [...]

    Komt u veel in het tehuis voor ouderenzorg want daar hebben de "oude lieverds" zowel mannen en zelfs vrouwen lichte baardgroei als ze niet op uur en tijd lekker gewassen en geschoren worden of mis ik hier duidelijk iets dan?
    G.S.
    :-)
    Ik kijk graag Songfestival, that's all
78 Posts
Pagina: «« 1 2 3 4 | Laatste |Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links