Geen cijfers en grafieken in dit stukje. Die zijn niet nodig.
Een dikke min op torenhoge omzet, ik zou bijna denken dat Takeaway cijfers heeft. Verhip, is ook nog zo! Wat doen ze er ook toe? Bij de bezorger speelt er momenteel maar één ding: is ze de absolute marktleider in de landen waar ze actief is of niet? En dan vooral Duitsland, de grootste markt in Europa.
Kosten gaan voor de baten uit en om de grootste te worden spendeert Takeaway zich suf aan marketing. Daar kan ze ieder moment mee ophouden en het bedrijf is dan meteen winstgevend. De bezorger denkt echter zelf dat ze dan een soort PostNL wordt, met uiteindelijk ieder jaar afkalvende omzet en winst.
Nee, de ambitie van het bedrijf is dat waar Google synoniem is voor zoeken op internet Takeaway (haar landenmerken dan) dat wordt voor eten bestellen. Iets waar niemand meer over nadenkt, maar automatisch doet. En dan gaat ze geld verdienen. Dat is het plan en marketinguitgaven zijn daarbij het middel.
Kortom, zo lang Takeaway nog geen wereldheerschappij heeft en vooral Duitsland nog niet definitief heeft veroverd, hoeft u kort door de bocht de kwartaalcijfers van het bedrijf alleen maar te checken op marketinguitgaven. Hoe hoger, hoe beter. En of ze nog een beetje slimme IT'ers heeft aangenomen.
Komt dat perbsericht?
Tot die tijd is de koers niet meer dan een beleggersthermostaat, of de vloer wel of niet denkt of Takeaway hierin slaagt. Fundamentals zijn er niet en zelfs de grafiek is te jong (de beursgang was vorig najaar) voor technische lijnen. Wel is het aandeel voor AScX begrippen liquide en een mooi handelsspeeltje.
Overigens kan het Takeaway concept niet zomaar wereldwijd worden uitgerold, heb ik van het bedrijf geleerd. In de meeste landen is helemaal geen markt voor thuis bezorgen. Daarvoor moet er een gematigd klimaat zijn (lees: regen), een ontwikkelde economie en zo zijn er nog een paar punten.
De landen rond de Middellandse Zee bijvoorbeeld hebben helemaal geen eten halen cultuur. Italianen eten bij mama en anders niet. Weer wat geleerd en dit maakt ook duidelijk waarom Takeaway zo gebeten is op de absolute marktleiderspositie in de landen wil veroveren waar ze actief is.
Eten of gegeten worden, het was nog nooit zo treffend. Verder is het wachten op twee mogelijke persberichten: of Takeway zichzelf tot absolute marktleider in Duitsland kan uitroepen, of dat Amazon bekend maakt zich ook met deze markt te gaan bemoeien. Uber lijkt vooralsnog vooral zichzelf op te eten.