Ervaring telt, telt zelfs zwaar, vooral op de arbeidsmarkt. Maar het kan wel een handicap vormen bij beleggen.
Mocht u tot de beleggers behoren die zich afvragen in wat voor soort aandelenmarkt wij ons bevinden: het schijnt dat er sprake is van een zogeheten kids market.
The Money Game
Die term komt, waar anders, uit de VS. Eind jaren zestig verscheen er een boek in Amerika van Adam Smith (een pseudoniem) met als titel The Money Game. Een absolute aanrader voor wie zijn kennis van beleggen nog wat wil bijspijkeren.
De kids market beschrijft een beleggingsomgeving waarbij de hoogste rendementen worden behaald door jonge mensen. Waarom? Die zijn niet gehandicapt door ervaringen met een bear market. En beleggen dus met een open mind, optimistisch en met lef. Dat werkt wel, in een bull market.
De financiële crisis van 2007-2009 staat veel beleggers in het geheugen gegrift en beïnvloedt daarmee nog altijd het huidige beleggersgedrag. Dat geldt dus niet voor de twintigers en begin dertigers die pas de afgelopen jaren zijn gestart met beleggen.
Kopende kids
Wat kopen die kids zoal? Welnu, vooral de usual suspects. Bedrijven waar die generatie mee is opgegroeid en zich mee kan identificeren: Netflix, Facebook en Amazon bijvoorbeeld. Dat zijn inderdaad aandelen die erg hard zijn opgelopen, ook het afgelopen halfjaar nog: Netflix ruim 50% bijvoorbeeld, Facebook en Amazon meer dan 40%.
Natuurlijk heeft die generatie minder vermogen om te beleggen, maar als dit koersfeestje nog even zo doorgaat, is die achterstand snel ingelopen. Een schrale troost: kids worden ooit volwassen. En dat wil in dit specifieke geval zeggen dat die generatie vanzelf ook een bear market voor de kiezen krijgt.
Disclaimer: niet van toepassing.