Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Hoe winstgevend blijft olie?

Hoe winstgevend blijft olie?

Veel beleggers hebben olie- en gasbedrijven in hun portefeuille. Het relatief hoge dividend speelt daarbij een grote rol. Een hoog dividend is echter onlosmakelijk verbonden met twijfels over de houdbaarheid ervan.

Hieronder volgen vijf bedreigingen voor de winstgevendheid van olie en gas.

1. Schalieolie blijft groeien

Schalieolie, mogelijk gemaakt door het fracken van met name horizontale putten, is de grootste recente technologische doorbraak in de olie-industrie. Niet alleen om het te kunnen blijven winnen. Maar ook om de kosten zover omlaag te krijgen dat men kan blijven boren in tijden van lage olieprijzen.

Winstgevend is het echter (nog) niet. Wel is de jacht op een beetje rendement zo groot dat men hier geld in blijft pompen. Goedkoop geld heeft ook hier de zaak op zijn kop gezet.

Schalieolie heeft vooralsnog een grote invloed op de olieprijzen. Voor 2018 schat Citibank een olieproductie tussen 9.6 miljoen vaten per dag in de VS (vergelijkbaar met die van 2017; voor een olieprijs van 40 dollar per vat) tot 12.1 miljoen vaten per dag (voor een olieprijs van 70 dollar per vat).

Boven de 50 dollar per vat neemt de productie dermate snel toe dat het op de korte termijn een plafond voor de olieprijs is (een grote uitval van olieaanbod door een crisis in het Midden Oosten daargelaten). Dit alles betekent lagere prijzen en minder winstgevendheid voor conventionele olie.

Onduidelijk is tot welk niveau VS schalieolie kan blijven doorgroeien. Er zijn grote verschillen tussen de verschillende scenario's hiervoor. Maakt verdere technologische vooruitgang op termijn ook productie buiten de beste sweet spots mogelijk? Blijft Wall Street hier geld in stoppen?

2. De olievraag neemt minder snel toe

De vraag naar olie stijgt nog steeds. Voor de laatste tien jaar kan men er haast een liniaal langs leggen: elk jaar neemt de vraag met een kleine 1,5% toe. Maar de tijden van grote groei zijn voorbij.

Dat gedurende de laatste drie jaar, in een periode van lage olieprijzen, de vraag niet meer is toegenomen dan het langetermijngemiddelde is een veeg teken. De energie intensiteit van economieën neemt af. De focus van China verschuift van maakindustrie naar service. Andere landen zoals India nemen het stokje slechts in beperkte mate over.

Elektrische auto's zullen leiden tot minder verbruik van olie in die sector. Daarentegen lijkt de groei in het olieverbruik voor de luchtvaart en petrochemie voorlopig nog niet af te vlakken. Een langdurig plateau in het verbruik van olie lijkt waarschijnlijker dan een peak oil demand dat gevolgd wordt door een snelle daling.

Op zich hoeft een plateau of een licht dalende vraag geen lage prijzen te betekenen. Van belang is dat de industrie de vraag niet overschat. 90 miljoen vaten per dag aan vraag (nadat eerst 95 miljoen is ingeschat) ziet er een stuk slechter uit qua prijs dan 90 miljoen vaten per dag aan vraag (nadat eerst 85 miljoen is ingeschat). Volumes zijn belangrijk voor een olieproducent. Maar de prijs: die is véél belangrijker.

3. Een overaanbod aan LNG

Met LNG begint zich steeds meer een wereldwijde markt voor gas te ontwikkelen. Dat opent nieuwe afzetmarkten. LNG heeft echter ook een nadeel: het is duur.

LNG loopt qua cyclus nu achter bij olie. De periode van 2015 tot 2020 laat een grote uitbreiding zien van de capaciteit (met name in Australië en de VS). Daarentegen valt de groei van de vraag tegen. Jazeker, de vraag groeit in China. Maar China wedt, in zijn vermindering van focus op kolen, op veel paarden tegelijk (nucleair, renewables, Russisch gas, lokaal schaliegas en, inderdaad, LNG).

Wereldwijd zijn renewables een sterke concurrent voor gas. Veel gas wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken en hier komen zon en wind nu serieus van de grond. In zijn algemeenheid heeft de industrie een probleem om gas als transition fuel te verkopen.

Dit alles drukt de prijzen. En over die lage gasprijzen maakt men zich minstens zoveel zorgen als de lage olieprijzen. De enige plek waar gas het echt goed doet is de VS. Schaliegas heeft hier een grote vlucht genomen. Qua volumes wel te verstaan; niet qua winstgevendheid.

4. De positie van OPEC verzwakt

Budgetproblemen treffen alle OPEC landen. Voor de sterkere onder hen betekent dat dat ze interen op hun financiële reserves. Voor de zwakkere zoals Venezuela is de situatie ronduit dramatisch.

Het vermogen om een tijd van lage olieprijzen zonder al te veel problemen voor de bevolking uit te zingen wordt kleiner (die bevolking is, net als hun materiële behoeften, veelal een stuk groter geworden). De verleiding om zich niet te houden aan productiebeperkingen wordt daarmee groter. Dit kan leiden tot een race naar de bodem die alleen maar verliezers kent.

Voorlopig worden de productiebeperkingen vooral gedragen door Saudi-Arabië. Hoe lang gaat het daarmee door? De jonge de facto machthebber van het land is in staat tot bruuske initiatieven en plotselinge veranderingen van koers. Hoe reageert hij als Rusland zich geleidelijk minder aan de afgesproken beperkingen gaat houden?

5. Renewables lijken minder winstgevend

Moeten olie- en gasbedrijven overstappen op renewables? Tot nu toe zijn zij daar slechts in beperkte mate toe bereid. De huidige investeringen van de grote maatschappijen in renewables bedragen ongeveer 2% van hun totale investeringen. WoodMackenzie's schatting is dat dit in 2035 op zou kunnen lopen tot 20%; nog steeds een beperkt gedeelte van hun totale investeringen.

De reden is simpel: de industrie betwijfelt of ze hier serieus geld in kunnen verdienen. Tot nu toe lijkt dat niet het geval te zijn. De huidige investeringen dienen dan ook vooral om te leren, een vinger aan de pols te houden en het imago overeind te houden. De verwachte rendementen zijn lager dan die van hun recent goedgekeurde olie en gas projecten.

De burger mag dat dan misschien betreuren: de aandeelhouder mag blij zijn dat de industrie het rustig aandoet met weinig winstgevende avonturen in renewables.


Jilles van den Beukel is geofysicus. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.
Volg Van den Beukel ook via Twitter: @JillesAppelscha

Gerelateerd

olie

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

schalieolie

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
knax63
0
Dividenden blijven betalen door shell. Goeie vraag.
In hoeverre kan dat onbeperkt door gaan?

Vroeger was het 4% en nu 7%.
Je krijgt 3% extra? Of dondert de koers in elkaar als ze gaan melden dat dividend verlaagd word. Dat is ongeveer een onmogelijkheid voor rdsa beleggers.
Dat doen ze nooit.! Krijg ik meestal ongeveer als antwoord.

Omdat rente op rekening 0a1% kan ik me voorstellen dat veel beleggers
Shell met 7% graag willen hebben zo op het oog.
En bij 10% helemaal. Toen koers op 16 stond.

Aandelen kopen en call erbovenop schrijven met looptijd 5a7 jaar. Idee?
5 jaar dividend vangen en daarna verkopen.

Onroerendgoed beleggers doen dat ook. Maar dan met huur en geen onderhoud en verkopen zodra onderhoud omhoog gaat.


ketalanka
0
Ik mis in de verhaal toch duidelijk nog de enorme ontwikkelingen (en prijsdalingen) van renewables, met name in solar.

- In India en Dubai worden op dit moment zonnecentrales gebouwd waarvan de energie wordt afgenomen tegen een prijs die goedkoper is dan kolen.
- Tesla bouwt in Australie aan een batterij voor het net die 100 MW aan stroom kan leveren.

Tel hierbij nog eens zaken als een testmodel voor een vloeibare waterstof tanker, en je kunt je voorstellen dat de goedkope zonneenergie die in Afrika of Australie geproduceerd wordt, kunt transporteren.

Natuurlijk zitten hier ook weer kosten aan, en natuurlijk liggen deze ontwikkelingen nog 15 jaar in de toekomst, maar het zal ook hier duidelijk zijn dat er de komende jaren alleen maar prijsdruk zal blijven volgen op de prijs van olie.

www.motorship.com/news101/ships-and-s...

Dagelijkse Kost
1
Als de olie blijvend zal dalen dan zullen de prijzen aan de pomp toch ook blijvend moeten dalen. Uiteraard zal het dievengilde in Den Haag dit nooit toestaan en de accijnzen op de benzine flink verhogen.
NielsvanderStappen
0
Deze analyse geeft - met aanvullingen vanuit de reacties - m.i. uitstekend aan wat er aan de hand is. Er is geen echte toekomst voor olie en gas. Maar de olie-industrie zal zolang mogelijk doen alsof het "business as usual" is. En als de markt nog moeilijker wordt, dan is de belegger de klos, want zijn de dividenden niet langer op te brengen én zakt bovendien de koers.
(Je zou daarbij een dividend van 7% vs 4% in een normale situatie kunnen zien als een inschatting van de markt, dat het aandeel een prognose van 3% jaarlijkse daling heeft - en dit dan nog zonder correctie voor de lage rente-stand.)
B.v. vasthouden voor de lange termijn lijkt mij een groot risico. Je moet in deze situatie dicht bij de uitgang blijven zitten, zodat je zeker niet te laat bij de uitgang bent als dat nodig is.
Mr_expat
0
Olieprijzen zullen kelderen, de kosten die schalieboeren maken zijn al veel en veel lager. Geschat wordt dat bij een prijs van 33 a 34 dollar er bijna 11Miljoen wordt opgepompt.
Charlemagne
1
Waarom hebben de oliemaatschappijen dan voortdurend een compleet tegengestelde mening? De vraag blijft nog heel lang groeien, dat kan niet door zon en wind worden ingevuld, zeker niet op de korte termijn, je krijgt de hoogovens nu eenmaal niet aan de gang met een windmolentje. Mijnheer van Beurden blijft volhouden dat fossiele brandstof ook in 2030 en daarna nog de grootste energieleverancier zal zijn. Is dat alleen voor eigen parochie preken? Als men niet aan kerncentrales wil (duur van de bouw al minimaal 15 jaar, in ieder geval niet in het westen(over 30 jaar staat China, Rusland en India er vol mee, en Europa vol met molentjes) dan blijft olie de belangrijkste energiebron. Met de mindere investeringen van de afgelopen tijd en een stijgende vraag, zal schalie dat niet kunnen invullen. De prijs van olie gaat tzt dan alleen maar omhoog. Zoiets......

Charlemagne
1
Klimaatverandering? Het was (10)duizenden jaren heel wat warmer hier en, oh ja, daarna kouder(ijstijden en zo) en toen was er geen CO2 uitstoot, hoe kan dat toch.....zou de mens en zijn gedrag er misschien toch helemaal niets mee te maken hebben?
EW_MK1
0
quote:

knax63 schreef op 13 jul 2017 om 09:45:



Aandelen kopen en call erbovenop schrijven met looptijd 5a7 jaar. Idee?
5 jaar dividend vangen en daarna verkopen.



En dan na 5 jaar je aandelen verkopen voor de helft zeker?
Dan heb je weinig winst, zelfs als je het dividend en de premie mee rekent..
theo1
0
quote:

Dagelijkse Kost schreef op 13 jul 2017 om 12:52:


Als de olie blijvend zal dalen dan zullen de prijzen aan de pomp toch ook blijvend moeten dalen. Uiteraard zal het dievengilde in Den Haag dit nooit toestaan en de accijnzen op de benzine flink verhogen.


Het dievengilde in Den Haag voert dan gewoon een accijns op energie in het algemeen in. Energie heeft iedereen nodig.
Dr Watson
0
Goed artikel Jilles zoals gebruikelijk Een kleine opmerking:

"Schalieolie heeft vooralsnog een grote invloed op de olieprijzen. Voor 2018 schat Citibank een olieproductie tussen 9.6 miljoen vaten per dag in de VS (vergelijkbaar met die van 2017; voor een olieprijs van 40 dollar per vat) tot 12.1 miljoen vaten per dag (voor een olieprijs van 70 dollar per vat)."

Schalie olie is minder dan 50% van de USA olie productie. Een groei tot 12.1 miljoen vaten zou inhouden dat schalie olie binnen een jaar van minder dan 4 naar 6.5 miljoen vaten zou moeten groeien.

The impossible we do immediately, wonders take slightly langer maar zelfs met USA schalie olie kan dit niet.
Voorspellingen van Citt bank kunnen dus terug de prullenbak in.
voda
0
Hartelijk dank Jilles van den Beukel, voor alweer zo'n fijne column over energie.

Top, ik lees ze graag. Zelf post ik vele items op ons eigen Energie forum!

www.iex.nl/Forum/233/Energie.aspx
Falcone
0
Dank voor dit prima artikel. Olie de komende decennia nodig voor auto's,luchtvaart , schepen enzovoort. Elektrische auto's gaat erg langzaam. Verkoop eerste halfjaar 2017 ingestort. Hybride worden helemaal niet meer verkocht. Elektrische auto misschien goed voor anderen, maar niet voor mij. Teveel gedoe en de CO2 hype is onzin voor klimaat pessimisten.
raprijk
0
Maar er wordt meer olie opgepompt dan er bij gevonden wordt.
De voorraden nemen dus af en zijn moeilijker en dus duurder te bereiken
Het is mogelijk dat bij afnemende vraag de prijs blijft stijgen.
Tenzij de schalieolieproductie de lagere traditionele olieproductie volledig kan vervangen
Jilles van den Beukel
0
quote:

Dr Watson schreef op 13 jul 2017 om 18:13:


Goed artikel Jilles zoals gebruikelijk Een kleine opmerking:

"Schalieolie heeft vooralsnog een grote invloed op de olieprijzen. Voor 2018 schat Citibank een olieproductie tussen 9.6 miljoen vaten per dag in de VS (vergelijkbaar met die van 2017; voor een olieprijs van 40 dollar per vat) tot 12.1 miljoen vaten per dag (voor een olieprijs van 70 dollar per vat)."

Schalie olie is minder dan 50% van de USA olie productie. Een groei tot 12.1 miljoen vaten zou inhouden dat schalie olie binnen een jaar van minder dan 4 naar 6.5 miljoen vaten zou moeten groeien.

The impossible we do immediately, wonders take slightly langer maar zelfs met USA schalie olie kan dit niet.
Voorspellingen van Citt bank kunnen dus terug de prullenbak in.


De huidige US tight oil production is naar schatting van de EIA ongeveer 5,5 miljoen vaten per dag. Ruim 1 miljoen vaten per dag meer dan 1 jaar geleden.

Citibank schat voor 2018: bij 50 dollar per vat komt er weer 1 miljoen vaten per dag bij (gelijkblijvende groei). Bij 70 dollar per vat komen er 2 miljoen vaten bij (verdubbeling van de groei). Gezien de groei van US tight oil afgelopen jaar: is dat zo onwaarschijnlijk?

Productiecijfers van US tight oil blijven iedereen verbazen: OPEC, veel analisten en ik geloof ook ons beiden.
Dr Watson
0
Jilles,

Bedankt voor reaktie.

De IEA geeft 4 miljoen vaten aan. Zie bijlage. Misschien een kwestie van het wel of niet bijtellen van NGL productie?
2.5 miljoen vaten groei lijkt mij toch onwaarschijnlijk want scalie olie groei op de korte termijn wordt beperkt door infrastructuur:
- te weinig pijpleidingen voor het meegeproduceerde gas
- geen afzetmarkt voor het gas - LNG en electriciteitsnet centrales worden gebouwd maar hebben tijd nodig
- gebrek aan capaciteit voor gebruik/export van NGL
- gebrek aan raffinage capaciteit voor lichte schalie olie. De Amerikaanse raffinaderijen zijn meer ingericht op zware olie.

Ook de afname van de productie in het eerste jaar (zo'n 40-50%) betekent dat er wel 4 miljoen vaten extra put capaciteit zou moeten worden geboord. Met 950 rits gaat dat niet lukken.

Alles is oplosbaar maar niet op tijd voor 2018
Beate
1
Ik vind het een goede analyse, maar uit de reakties zie je hoeveel (deels tegenstrijdige ) aspekten een rol spelen of kunnen spelen. We praten over de ontwikkeling van de globale energievoorziening, waar olie en gas deel van uitmaken. De wereldvraag zal blijven groeien en er komen snel goedkope duurzame opties bij. Olie en gas kunnen door innovaties goedkoper worden gewonnen, maar emissies blijven een probleem. Niet-innoverende gas- en oliewinning wordt duurder en zal uit de markt worden geprijsd. Kernenergie in landen die eisen aan kernafval stellen niet rendabel. Een wild plaatje dat garant staat voor wilde prijsbewegingen. Het lijkt me niet gemakkelijk hier een zekere weg (voor olie en gas) in te vinden. Vandaag heeft iedereen die daar iets over roept gelijk. De toekomst zal verrassen??
Bir
0
De discussie over de toekomst van fossiele brandstoffen blijft actueel. Toch mis ik ook hier weer een paar zaken. Olie wordt niet alleen gebruikt als brandstof voor voer, vaar en vliegtuigen, maar ook voor machinatie van de industrie of als grondstof voor chemische producten (bijv. plastics). Daarnaast kan ook niet genoeg benadrukt worden dat voor opwekken van energie voor electiciteit van schone auto's ook fosiele brandstoffen nodig zijn. Natuurlijk zijn er alternatieven zoals water, zon en wind, maar voordat die schone alternatieven qua volume de fossiele brandstoffen kunnen vervangen, dan zijn we wel een tijdje verder. Zeker in minder rijke regio's in de wereld speelt ook de betaalbaarheid een rol. Kortom tis niet zo dat we zomaar in een paar jaar in een schone wereld leven en fossiele brandstoffen niet meer nodig zijn.
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: olie, schalieolie