Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Overgeleverd aan Kifid en ACM

Wat doet Kifid aan zijn imagoprobleem?

Zou IEX al gebeld zijn door de Autoriteit Consument & Markt (ACM)? Ik heb in ieder geval nog niets van de Autoriteit vernomen. De ACM heeft namelijk regels opgesteld voor websites die recensies voor consumentenproducten aanbieden.

Mijn recensies van ETF’s en gestructureerde beleggingsproducten zullen daar toch ook wel onder vallen? Voordat de redactie in allerijl de ACM-regels gaat implementeren, wijs ik er op dat er geen haast geboden is. ACM heeft gezegd voorlopig niet handhavend op te treden.

Maar belangrijker, de regels stellen niet veel voor. Zo moeten positieve en negatieve recensies zoveel mogelijk gelijk worden behandeld. Wat is dat voor een rare nuancering, de toevoeging zoveel mogelijk? Het laat alle ruimte om je als website niet aan deze regel te houden.

Gratis of betaald?

Als je al regels wilt opstellen, maak ze dan duidelijk en geef geen ruimte er (substantieel) van af te wijken. Een regel die mij als enige relevant lijkt, is dat moet worden aangegeven of de reviewer gratis mocht testen of betaald wordt door het betreffende bedrijf wiens product wordt gerecenseerd.

Dat is inderdaad relevante informatie, en het moge duidelijk zijn dat in mijn geval daar geen sprake van is. Ik mag de gestructureerde producten alleen gratis op een excelsheet testen en dan mijn oordeel vellen…

Natuurlijk is het belangrijk of bij recensies en andersoortige beoordelingen de onafhankelijkheid gewaarborgd is. Als er sprake is van één of andere vorm van belangenverstrengeling is het gedaan met de geloofwaardigheid.

Imagoprobleem

Dat brengt mij op een andere organisatie die de afgelopen week in het nieuws was: het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Het klachteninstituut heeft een imagoprobleem.

Dat heeft in eerste instantie als oorzaak dat het instituut in het leven is geroepen door de financiële dienstverleners en ook geheel door hen wordt gefinancierd. Dat is opmerkelijk voor een organisatie waarvan de uitspraken juridisch bindend zijn.

Aan de andere kant zijn er reglementen en statuten die worden gecontroleerd door de minister van Financiën. Ook de benoeming van bestuurders en voorzitters van de Geschillencommissie van het instituut moet door de minister worden goedgekeurd.

Weinig verbetering

Die overheidsbemoeienis versterkt wel weer het onafhankelijke element van Kifid. Wat dat betreft is er weinig verschil met de Autoriteit Financiële Markten. Deze waakhond wordt ook geheel gefinancierd door de financiële dienstverleners zelf.

De AFM heeft echter minder last van het imago niet voor de consument in plaats van voor de financiële sector te zijn. De cijfers zoals Kifid onlangs naar buiten bracht, dragen niet bij aan het verbeteren van het imago.

Van de ruim drieduizend zaken waar de Kifid Geschillencommissie een uitspraak over deed, kreeg de consument in minder dan 10% van de gevallen zijn gelijk. In een interview met het FD nuanceerde Kifid-voorzitter Eveline Ruinaard dat percentage, omdat volgens haar veel zaken worden geschikt.

Toch niet objectief

In die gevallen krijgt de klagende particulier op zijn minst een beetje gelijk. Naar mijn mening is het lage percentage van door particulieren gewonnen zaken inderdaad geen bewijs of zelfs indicatie dat de Geschillencommissie niet objectief tot zijn oordeel zou komt.

Het is heel goed mogelijk dat de aangeklaagde financiële dienstverlener het alleen tot een uitspraak van de Geschillencommissie laat komen als het echt overduidelijk is dat het juridische gelijk aan hun zijde is. Zodra er ook maar enige twijfel is over het juridische gelijk, kiest de financiële dienstverlener kennelijk voor een schikking.

Dat hoge percentage schikkingen vind ik eerder zorgelijk en mogelijk een indicatie voor het feit dat de consument bij het Kifid de onderliggende partij is. Van de schikking zelf, en de aanleiding tot de schikking, komt niets naar buiten.

Hoe is op deze manier te controleren of de klagende particulier voldoende recht is aangedaan en dat het Kifid in het conflict een onpartijdige rol heeft gespeeld? Een goede stap zou zijn de schikkingen, net als de uitspraken van de Geschillencommissie, ook openbaar te maken.

Gelijk speelveld

Natuurlijk willen de financiële dienstverleners dat niet. De geheimhouding is juist de reden om voor deze afhandeling van het conflict met de particuliere klager te kiezen.

De Kifid-voorzitter kiest voor een andere weg het imago van het instituut te verbeteren, namelijk door een betere uitleg te geven “ook als de andere kant van de tafel drie Zuidas-advocaten meeneemt”. Dit vind ik een voorbeeld dat het Kifid nog een lange weg te gaan heeft.

Wat heeft een particulier aan goede uitleg als toegestaan wordt dat hij met zo’n zware advocatendelegatie wordt geconfronteerd? Ruinaard zegt te streven naar een gelijk speelveld voor particulier en financiële dienstverlener.

Daarbij kan ze mijns inziens beter zorgen voor evenwichtig aan de onderhandelingstafel dan het zo goed mogelijk uitleggen van juridische haarkloverij.

Wat vindt u?

Tot slot geef ik een zaak waar de Geschillencommissie Kifid recent een uitspraak over heeft gedaan. De klagende partij werd in het kader van een beleggingsverzekering onder andere het Verre Oosten Fonds geadviseerd.

Nu blijkt dat het fonds voor meer dan 50% is belegd in Australië, een continent dat niet behoort tot de regio Verre Oosten. De klant was wel geïnformeerd door de verzekeraar dat Australië meer dan 50% onderdeel van het fonds uitmaakte.

Volgens de klager is er, doordat niet geheel in het Verre Oosten is belegd, 2000 tot 4500 euro minder rendement gemaakt. De beleger eist een vergoeding voor de geleden schade. Wat is, volgens u, de uitspraak van het Kifid? Het antwoord geef ik later op de dag in het reactiedeel onder de column.


Marcel Tak is zelfstandig beleggingsadviseur en oprichter/beheerder van het Bufferfund. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Marcel Tak

Marcel Tak is dé special product-specialist van IEX en IEXProfs, maar schrijft ook graag over rente, obligatiemarkt en toezicht als hij zich daartoe geroepen voelt. "De financiële sector is in belangrijke mate bezig met het verplaatsen van lucht. De werkelijke toegevoegd waarde is beperkt. In mijn columns wil ik r...

Meer over Marcel Tak

Recente artikelen van Marcel Tak

  1. dec '21 Van pindakaas tot bitcoin 10
  2. jul '21 AFM: Meer verbiedend dan bindend 1
  3. jan '21 Turbo: hoge hefboom in de ban? 41

Gerelateerd

Reacties

10 Posts
| Omlaag ↓
  1. NielsvanderStappen 17 mei 2017 12:39
    T.a.v. de laatste vraag:
    Voor mij is bij de gegeven informatie "De klant was wel geïnformeerd door de verzekeraar dat Australië meer dan 50% onderdeel van het fonds uitmaakte" van belang hoe deze informatie was overgebracht.
    Indien in de hoofdbeschrijving van het fonds: dan klager 100% zelf aansprakelijk. Indien weggestopt in kleine lettertjes: dan wat mij betreft 50/50.
    Daarbij houd ik er rekening mee dat deze klager niet geklaagd zou hebben als zijn beleggingen juist extra gestegen waren door de overbelegging in Australië...
  2. forum rang 4 Kwiirk 17 mei 2017 13:05
    De verzekeraar adviseerde het Verre Oosten Fonds. Vraag is of de verzekeraar in die advisering onafhankelijk was of niet. Het speelveld tussen verzekeraar en verzekerde is ongelijk, waarbij er veel meer verantwoordelijkheid ligt bij de verzekeraar dan bij de verzekerde. Is de verzekeraar afhankelijk, dus verdient aan zijn advies, dan lijkt het mij voor de kennisarme verzekerde redelijk als de verdienste van de verzekeraar ten goede komt aan de verzekerde.
  3. [verwijderd] 17 mei 2017 14:21
    Ik vind een 'beleggingsverzekering' een beetje vreemd klinken, en vermoed dan ook dat in dezen Australie niet het Verre Oosten is, noch dat het advies correct was. Desnogwelteplus zie ik geen reden tot vergoeding van het verminderde rendement, hooguit voor het verkeerd gegeven advies.
  4. 8eWereldWonder 17 mei 2017 16:49
    quote:

    NielsvanderStappen schreef op 17 mei 2017 12:39:

    T.a.v. de laatste vraag:
    Voor mij is bij de gegeven informatie "De klant was wel geïnformeerd door de verzekeraar dat Australië meer dan 50% onderdeel van het fonds uitmaakte" van belang hoe deze informatie was overgebracht.
    Indien in de hoofdbeschrijving van het fonds: dan klager 100% zelf aansprakelijk. Indien weggestopt in kleine lettertjes: dan wat mij betreft 50/50.
    Daarbij houd ik er rekening mee dat deze klager niet geklaagd zou hebben als zijn beleggingen juist extra gestegen waren door de overbelegging in Australië...
    Mee eens, maar in het geval van wegstoppen in kleine lettertjes mag -wat mij betreft- de uitspraak richting het fonds richting 100% aansprakelijkheid gaan.
    Verre Oosten impliceert GEEN Australië (mits dit waar is, daar wordt door andere forumleden aan getwijfeld), dus dan is het wel een beetje vreemd om meer dan 50% in Australië te stoppen. Het is absurd hoeveel kleine lettertjes je op je bordje voorgeschoteld krijgt. Deze lees je grotendeels niet, dus dan mag je toch verwachten dat de grote letters voldoen aan wat er in de kleine lettertjes staat. (kennen jullie de lettertjes van iex.nl om op dit forum mee te mogen doen?)
  5. MarcelTak 17 mei 2017 20:05
    Beste mensen,

    De klachtencommissie Kifid oordeelde als volgt:
    1. Strikt genomen valt Australië niet onder Verre Oosten.
    2. Maar bij veel beleggingsfondsen valt Australië wel onder Verre Oosten.
    3. Echter, meer dan 50% in Australië is te veel. Verzekeraar kon niet duidelijk maken dat belegger daarover geïnformeerd was. De informatie was overigens wel beschikbaar.
    4. Klachtencommissie stelt klager in het gelijk, maar wijst toch geen schadevergoeding toe.
    5. Argument van klachtencommissie tegen schadevergoeding: verzekeraar had geen ander fonds beschikbaar waarin wel volledig in het Verre Oosten werd belegd.

    Mijn opinie: Vreemde uitspraak. Als wordt vastgesteld dat belegger verkeerd is geïnformeerd, dan ook schadevergoeding. Onafhankelijk van het feit of verzekeraar een alternatief fonds beschikbaar had.

    Met vriendelijke groet,
    Marcel Tak

  6. Verkruimel 18 mei 2017 06:22
    Als zaken zo veel mogelijk gelijk behandeld moeten worden is ongelijke behandeling enkel toegestaan als of in zoverre gelijke behandeling onmogelijk is. Dat lijkt me een degelijk criterium.
    Indien gelijkere behandeling mogelijk ware geweest is de behandeling niet zo gelijk mogelijk geweest, en kan (als handhaving eenmaal begonnen is) ingegrepen worden.
10 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links