Enorme eye opener voor mij gisteren. Deze tweets en de rest van het draadje daaronder van Morgan Housel over Altria, het voormalige Phillip Morris, moet u even bekijken. Terwijl de consumptie van sigaretten met 50% (!) is gedaald in de VS sinds 1981, is het aandeel Altria 71.000% gestegen. U zei? Nou ja, ik niet...
Nu is het verweer dat dit geen compleet beeld geeft, want de wereldwijde consumptie van sigaretten is juist gestegen. Echter sinds de afsplitsing van Philips Morris International in 2008 is Altria alleen gericht op de Amerikaanse markt. Grafiekje van de wereldwijde consumptie van sigaretten:
Nu wordt het helemaal zot...
Wat gebeurt hier?
Of u wil beleggen in sigaretten fabrikanten laat ik aan u. Ga vooral de discussie aan in een eerder stuk over tabak van mij, maar niet hieronder. Waarom niet? Omdat ik een compleet ander punt wil aanstippen dan het wel of niet beleggen in sigarettenfabrikanten en of dat moreel toelaatbaar is.
De twee punten die ik wil maken is dat u een trend goed kunt voorspellen (gelijk hebben), maar u toch geld kan verliezen (gelijk krijgen). Dat een krimpende markt, niet hoeft te betekenen dat een aandeel underperformance levert.
Ik bedoel, als ik weet dat in de komende 36 jaar de sigarettenconsumptie met 50% daalt, dan ben ik ook bearish op een aandeel uit die sector. Tenminste, dat lijkt mij een logische gedachte.
En al zou ik niet bearish zijn, dan is een dikke outperformance niet wat ik aan zou zien komen. Toch is het een feit dat Altria en de andere sigarettenfabrikanten een dikke outperformance laten zien ten opzichte van de S&P 500. Grafiek uit de column van mij van eerder dit jaar.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Marges
Op de vraag hoe het dus kan? Kijk even mee naar de operationele marge, winst per aandeel en dividend per aandeel in de volgende grafiek uit Reuters:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Als je minder units - sigaretten - verkoopt, zul je een hogere marge per unit moeten verdienen om je winst te laten groeien of überhaupt gelijk te houden.
Denk even terug
Ik ga u niet oproepen om in tabak - nouja, welk aandeel dan ook - te gaan beleggen.
Denk gewoon even terug aan Altria, de tabaksproducenten en de krimp van de tabaksmarkt in de VS als u weer eens een verhaal leest waarom een industrie of sector volledig gaat worden weggevaagd.
Wij bedenken zo even het volgende lijstje aandelen. In de comments mag u uw eigen suggesties loslaten.
- McDonalds, Burger King, Wendy's of Yum! Brands - want we gaan gezonder eten en leven.
- Coca Cola - want suiker en suiker is slecht. Past ook in het gezonder leven beeld.
- Shell - want duurzame energie, zonnepanelen en einde olietijdperk.
- Retailaandelen - want Amazon
- PostNL - want mail en internet.
- KPN - want wordt aan alle kanten ingehaald door... wie niet eigenlijk?
- AkzoNobel - want zolang Antony Burgmans en Ton Büchner daar de scepter zwaaien... :-)
Een krimpende markt hoeft voor een bedrijf dus niet negatief uit te pakken. Sterker, bedrijven in krimpende markten kunnen zelfs dik outperformen. Zolang deze bedrijven maar de winst per aandeel en de marges keer op keer weten op te hogen. Daarnaast vangt u nog een prima dividend.
Laat u dus niet gek maken met spookverhalen, maar denk even terug aan het rendement van Altria en de daling van de Amerikaanse sigarettenconsumptie... Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen.