Stern houdt zich goed staande in de zwakke markt voor nieuwverkochte auto's en de koers is de afgelopen twee weken sterk opgelopen tot boven de 25 euro. Dit is opvallend aangezien er sinds mei 2012 niet meer dan 20 euro op het bord heeft gestaan.
Om dit allemaal op te hangen aan de koersdoelverhoging van NIBC op 18 april van 22 euro naar 30 euro is wat kort door de bocht.
Bij de dealers loopt de verkoop van nieuwe auto's ook niet storm. Hoewel de verkoop van nieuwe auto’s recentelijk iets lijkt aan te trekken is het tussentijds wel eens beter gegaan. Vorig jaar was zelfs het slechtste jaar voor de Nederlandse automarkt sinds 1969 (!), dus waar is deze vrij plotselinge koersstijging op gebaseerd?
Over Stern
Voor de mensen die Stern niet goed kennen, uit het jaarverslag: “Stern is een van de grootste automotiveconcerns in Nederland en marktleider op het gebied van automobiliteit”.
Het bedrijf is onder andere actief als dealerschap van allerlei merken personenwagens en bedrijfswagens met een marktaandeel van respectievelijk 5,7% en 8,1% in Nederland.
Verder behoren onder andere private-businesslease, verhuur, financiële mobiliteitsproducten (autofinancieringen, verzekeringen, garanties), wagenparkbeheer en schadeherstel tot de activiteiten.
Het bedrijf begeeft zich ook op de markt voor E-Mobility met de verkoop van producten als e-bikes (!), e-scooters, e-cars en scootmobielen. Een markt waar indexgenoot Accell ook actief is als producent van E-bikes.
Interessant detail is dat het bedrijf behoorlijk wat vastgoed op de balans had staan en ook actief omgaat met deze positie. Zo is het hoofdkantoor begin 2016 aangekocht om hier hetzelfde jaar nog een sale and lease back-constructie toe te passen.
Dit resulteerde, samen met de verkoop van een ander pand, in een boekwinst van 5,3 miljoen euro. Deze boekwinst vertegenwoordigt een groot deel van de jaarwinst over 2016 van 11,6 miljoen euro.
Stand van zaken bij Stern
De dealeractiviteiten doen het relatief goed. Vergeleken met de totale markt voor nieuwe personenwagens daalden de verkopen in 2016 minder hard. Bij nieuwe bedrijfswagens was er zelfs groei, net als bij occasions. Daarnaast kan het dealernetwerk dienen als basis voor de verkoop van allerlei andere mobiliteitsproducten waar een hogere marge op zit.
Alles bij elkaar bleef de totale afzet redelijk op peil. De bruto EBITDA steeg licht net als de netto-omzet. De nettowinst was nagenoeg gelijk aan die van 2015. Op basis van de cijfers over 2016 valt dus niet direct een sterke groei of snelle verbetering van de resultaten te verwachten.
Toch verwacht Stern een forse groei van de EBITDA. Die groei moet vooral komen uit zakelijke leasing, financiële mobiliteitsproducten, verhuur en schadeherstel. Op basis daarvan zou de EBITDA in 2020 moeten zijn verdubbeld.
De lage rente en de daarmee toenemende populariteit van private lease helpen hier een aardig handje mee, hoewel de lage rente geen gegeven is. Vooral die lage rente doet een flinke duit in het zakje omdat de business van Stern zeer kapitaalintensief is.
Aantrekkelijkere tarieven
Bij leasing- en financiële producten kan dit bijdragen aan de beoogde groei. Omdat deze producten tegen aantrekkelijkere tarieven aangeboden kunnen worden zijn ze voor een breder publiek bereikbaar. Daarnaast zijn mensen eerder geneigd een autoverzekering of financiering op hun auto te nemen als de kosten hiervan lager zijn.
Op de markt voor verhuur is de concurrentie moordend. Zowel binnenlandse als buitenlandse autoverhuurbedrijven beconcurreren elkaar op basis van prijs en zijn er, net als bij vliegtickets, talloze sites die alle aanbieders in luttele seconden met elkaar vergelijken.
Of hier in de toekomst goed geld te verdienen valt voor Stern is dus nog maar de vraag. Voor groei van de afdeling schadeherstel worden er vier nieuwe vestigingen geopend waar ook klein onderhoud kan worden uitgevoerd. Ook hier heeft Stern veel concurrentie maar zijn de marges wel beter dan bij verhuur.
Pon en Accell
Het bod van Pon op Accell heeft de Nederlandse mobiliteitssector in de spotlights gezet. Voor Stern geldt dit eens te meer omdat zij in het verleden een fusie met Pouw Automotive Groep onderzochten. Pouw werd uiteindelijk weer overgenomen door Pon.
Nu er weer beweging is op overnamegebied in de sector is dit een mogelijke verklaring voor een deel van de koersstijging van Stern. Pon is qua omzet zes keer zo groot als Stern dus het zou echt gaan om een overname en niet om een fusie van gelijken.
Anderzijds is een overname van Stern door Pon niet logisch als de overname van Accell doorgang vindt.
Gisteren werd echter bekend dat Accell het huidige bod van Pon niet accepteert. Mocht deze overname afketsen dan zou het kunnen dat Pon op zoek gaat naar een andere overname. Toevallig of niet maar de koers van Stern liep gistermorgen wederom aardig op (+2%).
Koersmomentum ondersteunt
Stern heeft de wind in de zeilen. Naast het feit dat de rente erg laag is, staat de sector dus in de spotlights vanwege het bod van Pon op Accell.
De hoge verwachtingen die het bedrijf zelf heeft afgegeven in combinatie met een mooi dividend helpen ook een handje mee. Ten slotte zijn er nog de aantrekkende autoverkopen die de dealeractiviteiten goed doen.
Interessant detail is de aan- en verkoop van vastgoed door Stern. De bedrijfsactiviteiten van het bedrijf zijn behoorlijk vastgoedintensief. Stern heeft er in het verleden vaak voor gekozen haar bedrijfspanden en grond in eigendom te nemen.
Een CEO die hier goed mee overweg kan heeft dan een aanzienlijke toegevoegde waarde. Dit is terug te zien in de resultaten van afgelopen jaar waaruit blijkt dat bijna de helft van de nettowinst hiervan afkomstig is.
Moeilijke markt
Het huidige koersmomentum van Stern wordt dus vanuit meerdere hoeken ondersteund. Of de koersstijging aanhoudt valt nog te bezien. Feit is dat Stern vorig jaar een knap resultaat heeft geboekt in een moeilijke markt. Nu nog vasthouden en de hoge verwachtingen waarmaken de komende jaren.
Disclaimer Weeteling: geen positie in Stern