Het spel is op de wagen bij Akzo. Hoewel het management van Akzo er niet aan wil, wordt de druk door PPG en Akzo-aandeelhouders verder opgevoerd. Het lijkt dan ook onvermijdelijk dat de Akzo-top gaat bewegen en uit de paniekstand komt.
Akzo werd onaangenaam verrast door de interesse van PPG. Het was nu juist van plan zelf de stoute schoenen aan te trekken en op overnamepad te gaan. In het jaarverslag verwoordt het management het zo:
"This stronger operational and financial foundation means AkzoNobel is more agile and better able to seize growth opportunities, including acquisitions. The company maintains its financial guidance for 2016-2018."
Kortom, we hebben ons eigen straatje schoongeveegd en gaan nu eens bij een ander kijken. Dan is het op z'n zachtst gezegd irritant dat PPG net haar oog op dat mooi schoongeveegde straatje van Akzo laat vallen.
Grootaandeelhouders roeren zich
De grote aandeelhouders roeren zich dusdanig dat de Akzotop weinig anders kan dan gehoor geven aan hun oproep. Doen ze dat niet, dan gebeurt het kwaadschiks. Hetzij via een aandeelhoudersvergadering, hetzij via een vijandig bod.
Causeway Capital bijvoorbeeld, dat al vanaf juli vorig jaar een belang van 6,74% heeft, zegt het volgende in een brief (via FD.nl )aan de aandeelhouders:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Uiteraard vinden ze 90 euro te laag, maar er moet wel gepraat worden. Ik weet zeker dat ze 90 euro meer dan genoeg vinden, de huichelaars zijn vanaf juli 2013 gefaseerd ingestapt tegen een gemiddeld aankoopniveau van naar ik schat 50 euro.
Hoe verweert Akzo zich?
We kunnen gerust stellen dat Akzo in een behoorlijke kramp is geschoten. De aankondiging van het te koop zetten van de chemische divisie lijkt vooral op een paniekreactie. Maar het bedrijf doet meer.
Nationalistische kaart
Ten eerste wordt de nationalistische kaart gespeeld. De hashtag op twitter is #Dutchpride. Akzo adverteerde vrij agressief op twitter met onderstaande tweets:
Deze meneer viel het ook al op:
Maar hoe Nederlands is Akzo eigenlijk? Akzo is actief in 80 landen en heeft 629 vestigingen. 17 daarvan staan in Nederland, waaronder natuurlijk het hoofdkantoor. Dat beeld vertekent een beetje, omdat van die 629 locaties er maar liefst 211 in Groot-Brittannië staan.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Dat zijn de Dulux Decorative Stores, die Akzo destijds bij de overname van ICI mee verwierf. Engeland is goed gedekt, zeg maar. Het personeelsbestand geeft een beter beeld. Van de 47.000 werknemers werken er ruim 10% in Nederland.
De polderpolitiek
Zo Nederlands is Akzo dus niet, maar het betaalt hier wel belasting natuurlijk. Daarom wordt ook de politiek in stelling gebracht. Dat kwam mooi uit zo vlak voor de verkiezingen.
Helaas zijn de zeteltjes inmiddels verdeeld en hebben de politici nu weer andere (of sommigen: geen) zaken aan hun hoofd. Gelukkig is er altijd nog Henk Kamp.
Ook andere politieke partijen worden voor het Akzo-karretje gespannen:
Mooie beloftes aan aandeelhouders
De derde kaart die Akzo speelt, is het doen van beloftes aan de huidige aandeelhouders. Afgekeken van Unilever en PostNL. Je belooft de aandeelhouders een strategie update, waarmee je de achterban weer even rustig houdt.
Twee maanden later kom je dan met een slap verhaal waarin je belooft de marges op te krikken, nog eens de onrendabele activiteiten tegen het licht te houden eventueel wat shareholderscandy (extra dividend, inkoop eigen aandelen) uitdeelt.
Met een beetje geluk is de storm dan over en leeft iedereen nog lang en gelukkig.
Zowel PostNL als Unilever (moet nog komen) kwamen hiermee op de proppen. Uiteindelijk is dat weinig geloofwaardig, want dat hadden ze natuurlijk al veel eerder moeten bedenken. Maar goed, op korte termijn werkt het wel.
Wat kan Akzo nog meer doen?
Wat kan Akzo nog meer doen om zich PPG van het vege lijf te houden? De beste bescherming is natuurlijk een hoge beurskoers, maar daarvoor is het nu te laat. Er zijn diverse opties, maar die zijn niet allemaal even relevant. Ik noem er een aantal op.
Kroonjuwelen verkopen
Helaas doet Akzo nu precies het tegenovergestelde: ze gaat de chemische tak verkopen zodat de verfpoot overblijft. Juist daar is het PPG om te doen.
Witte ridder
Akzo kan op zoek gaan naar een witte ridder, de zogenaamde white knight. Dat betekent dat een bevriend bedrijf Akzo zou moeten overnemen, of met Akzo zou moeten fuseren. Dat lijkt op korte termijn niet haalbaar, en brengt Akzo waarschijnlijk ook van de regen in de drup.
Beschermingsconstructie in werking stellen
Helaas heeft Akzo die nauwelijks. Een constructie zoals bij KPN bijvoorbeeld, dat een stichting extra aandelen liet uitgeven zodat het belang van de Mexicaan Carlos Slim sterk verwaterde, is niet mogelijk. Uberhaupt is Akzo wat dat betreft niet goed beschermd.
Zelf op overnamepad gaan
Dat is de achterliggende gedachte waarmee Akzo speelt. Eerst wil het de chemische tak verkopen, daarna op overnamepad. Misschien is het beter andersom te handelen, want dan wordt je een stuk duurder en dat kan PPG afschrikken.
Het risico hiervan is dat het overbetaalt straks. Het Finse Tikkurila bijvoorbeeld, is al door vele beleggers ingeslagen voor het geval dat Akzo nog moet langskomen.
In de tegenaanval gaan
In een enkel geval zie je wel eens dat de prooi de jager aanvalt. Akzo zou dus een bod kunnen doen op PPG. Eens kijken hoe ze daar op reageren. De bedrijven zijn immers bijna even groot.
Dat strookt echter niet met de conservatieve manier van bedrijfsvoering binnen Akzo, en de rationale is veeleer andersom, omdat PPG extra winst uit Akzo denkt te kunnen persen, en dat andersom niet mogelijk is.
Vijandig bod?
Mocht Akzo nog steeds geen sjoege geven, dan mag een vijandig bod niet worden uitgesloten. In het geval van Unilever (reputatie Buffett) en PostNL (vriendelijke Belgen) was dat geen optie, maar dit is een ander verhaal.
Charme-offensief PPG
PPG heeft gisteren haar kant van het verhaal verteld in de Nederlandse pers. Dat kunnen we een charme-offensief noemen, feit is dat het bedrijf bijzonder onaangenaam verrast is door de halsstarrige houding van Akzo.
Enkele jaren geleden heeft PPG de Amerikaanse verftak van Akzo overgenomen. Op basis van de goede ervaringen destijds opgedaan verwacht PPG zelfs nog hogere synergieopbrengsten dan de voorgestelde 750 miljoen dollar.
De bezwaren van Akzo, verwoord in het zespuntenplan (hier leest u daar meer over ) worden allemaal gepareerd. Zo is de leverage volgens PPG helemaal geen probleem omdat met de hoge cashflow de schulden vrij snel kunnen worden afgebouwd.
Verbazing alom
Dat Akzo nu de chemische tak wil verkopen, verbaast PPG. Een maand geleden was dat nog totaal niet aan de orde, nu wordt het een speerpunt van Akzo. Dat is natuurlijk ingegeven door de overnameinteresse van PPG.
Topman McGarry laat zich niet uit over de toekomst van de chemische tak mocht PPG Akzo in bezit krijgen. PPG heeft zelf al in 2012 afscheid genomen van haar chemische activiteiten en het lijkt dan ook logisch dat men op termijn ook Akzo's chemische tak te koop zet.
Paard achter de wagen
Het ironische is dat dat nu juist de eerste tegenzet van Akzo is. Met andere woorden: mocht Akzo erin slagen haar chemische tak binnen korte tijd te verkopen voor laten we zeggen 9 miljard euro, dan wordt het restant voor PPG alleen maar aantrekkelijker.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Hierboven ziet u hoe PPG haar bedrijfsmodel in de loop van de jaren heeft aangepast. Het is duidelijk dat men zich toespitst op coatings, verf dus.
In dat opzicht is het misschien verstandig voor PPG om nog eventjes geduld te hebben en te wachten tot de chemiepoot is omgezet in een zak met geld. Alhoewel daar wel het gevaar in schuilt dat Akzo die zak met geld gaat gebruiken om agressief eigen aandelen in te kopen en zo de koers zelfstandig richting 80-85 euro duwt.
Risico vijandig bod
Topman McGarry gaf al aan in de media een vijandig bod niet uit te sluiten. Of het daadwerkelijk zover komt, valt nog te bezien, want het maakt de situatie voor PPG er niet gemakkelijker op. Maar om nu zomaar weg te lopen is voor PPG óók geen optie.
Daarom is het beter dat Akzo in ieder geval in gesprek gaat met PPG. Het verschil tussen beurskoers en bod is dusdanig dat PPG met een redelijke kans van slagen via een vijandig bod een groot belang kan verwerven. En ze zijn er gek genoeg voor om dat te doen ook.
Dan wordt het management binnen korte tijd vervangen en gaat de deal alsnog door. Buchner en co kunnen nu wel klagen, maar de aandeelhouders hebben uiteindelijk het laatste woord. En de willen gewoon 90 euro.
In deze video ziet u de argumenten van die CEO Ton Buchner tegen de overname door PPG aanvoert.
VIDEO
Inberg heeft geen positie in AkzoNobel.