Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

De fantasie in Takeaway

De fantasie in Takeaway

Ja, de fantasie in bezorgen is eindeloos. Echt gebeurd :-)

En dan zit je weer met zo'n kerel in z'n midlifecrisis die indruk probeert te maken met zijn - ahum - 'bedrijf' dat hij ooit had: WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts ofzo. Zucht. Hoe zal ik het zeggen: daar haal je de AEX niet mee, toch Arend Jan? 

Nou? Je weet maar nooit. Liefst 1,4 miljard euro beurswaarde bij een omzet 2016 van 112 miljoen euro en 39 miljoen euro verlies. Takeaway doet het. Oh sorry, even over dat intro. Ja, ik had laatst een etentje met een leuke griet, die mij in geuren en kleuren haar datingsite-drama's uit de doeken deed #veel

Ze vertelde er alleen niet de groeicijfers bij van WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts en dat is natuurlijk waar het om draait bij Takeaway. En die mogen er zijn: 49,3 miljoen bestellingen in 2016 kan ik aan dit lijstje toevoegen (+46%). Helaas is dit niet uitgeplitst in Chinees, pizza, Thai, sushsi et cetera.

Ideetje voor de volgende keer Takeaway, want we vinden het natuurlijk leuk om te weten wat Heel Nederland Eet.  

 

 

Fantasie

Verdorie, ik ben die tweet kwijt. Laatst kwam MarketWatch langs dat vorig jaar de grofweg 325 miljoen Amerikanen samen zo'n 2 miljard bestelmaaltijden weghachelden. Dat is zes per persoon per jaar en daarmee hebt u ook de fantasie in en die enorme waardering van Takeaway te pakken.

Wat een markt ligt hier nog braak! Er lopen alleen al een kleine honderd miljoen Duitsers en Nederlanders rond, vermenigvuldig dat met zes en vergelijk dat getal met die 49,3 miljoen bestellingen over 2016 van Takeaway. Bij groeiaandelen pur sang tellen fundamentals eigenlijk niet bij rapportages.

Alles draait om de outlook. Wat zegt oprichter, grootaandeelhouder en CEO Jitse Groen hierover? Uit het persbericht:

I am especially proud of the acceleration in our growth that we have shown right after the IPO. Showing that our company was able to keep its focus, despite having the arguable distraction of an IPO. Our order growth overall
was strong, especially in the fourth quarter of 2016.

In Germany, where we established clear market leadership, our share in terms of orders is now approximately as large as that of the number two and number three websites combined, demonstrating both our progress and determination.

We are confident we can deliver on the medium term objectives as set at the time of the IPO and we will continue to invest in our offering to our consumers and restaurants through technology, marketing, product development
and our Scoober restaurant delivery services.

We are well-positioned for further growth as we have seen more consumers order food online more frequently.

 

 

Hoop en droom

Meer klanten die vaker bestellen, beter kan je het niet hebben als bedrijf.  Niettemin, geen enkel hard cijfer of exacte doelstelling in deze ronkende tekst. Staat het aandeel daarom flink lager vandaag? Het was maandag en dinsdag ook wel erg hard opgelopen en daarom is dat lastig te zeggen.

Duidelijk is wel dat deze groeimarkt een joekel van een kans is en dat Takeaway zich vooralsnog goed positioneert. Bedreiging is dat iedereen met een fiets, app, smartphone en zo'n koffer op de rug deze markt kan betreden. Iets eenvoudiger business dan bijvoorbeeld ASML met haar chipbakmachines.

Mij lijkt het dat deze tak van sport zo'n eenvoudige commodity is, dat er uiteindelijk geen droog brood te verdienen is. Of je moet wereldwijde speler zijn en zo'n groot marktaandeel hebben dat het door de pure bulk nog winstgevend is. Dan denk ik zelf eerder aan allerlei Amazons en Ubers dan aan Takeaway.

Maar wie ben ik en wie weet grijpt Takeaway de wereldheerschappij. Of pakt ze een mooie lucratieve (niche)markt. En dat zijn droom en hoop die de koers drijven. Mocht WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts ooit een dik AEX-bedrijf worden, dan bent u nu een legendarisch beursstukje aan het lezen :-)  

 Over legendarisch gesproken... 

 


Arend Jan Kamp is senior content manager van IEX. De informatie in dit artikel is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Gerelateerd

Reacties

7 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 5 theo1 15 maart 2017 14:02
    Bedreiging is dat iedereen met een fiets, app, smartphone en zo'n koffer op de rug deze markt kan betreden.

    Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Pizza's rondbrengen is inderdaad niet moeilijk. Het moeilijke gedeelte is om de eerste naam te zijn waar mensen aan denken als ze zin hebben in een pizza.

    In theorie is Coca Cola ook een commodity. Een zoet prikdrankje maken is in principe ook niet moeilijk. Toch is het niet na te maken.
  2. [verwijderd] 15 maart 2017 14:13
    Theo1, misschien heb je ten dele gelijk, maar de bottomline is in mijn ogen de terechte vraag in hoeverre je het kopen van een verlieslatend aandeel in een luchtbel-branche een belegging kunt noemen, en waar het overgaat in lomp gokken. Ook het laatste is niks mis mee natuurlijk, maar je kan je afvragen wat dit met beleggen (=investeren met als doel rendement maken op vermogen) te maken heeft.
  3. forum rang 5 theo1 15 maart 2017 14:45
    Ja, ik zou dan ook de voorkeur geven aan Just Eat. Zelfde sector, maar groter, winstgevend en actief in grotere markten. Het bedrijf is al langere tijd beursgenoteerd, dus heeft meer historie en is over het algemeen al wat verder in zijn ontwikkeling.

    Het blijft een tricky business. Het is lastig te voorspellen of het een "winner takes all" situatie wordt, of een dodelijke vechtmarkt waar niemand echt iets verdient. Maar een bedrijf als Amazon heeft bewezen dat het kan. Ook Amazon doet in wezen niks revolutionairs. In theorie geen "moat", en gemakkelijk te copiëren. Toch hebben ze een ijzersterke positie. En desondanks is er plaats voor regionale varianten zoals Bol.com dat in wezen niks doet dat Amazon niet ook doet. Uiteindelijk zijn hun marktposities gebaseerd op het merk, niet op het doen van iets dat niemand anders kan.
  4. [verwijderd] 15 maart 2017 14:59
    Interessant vraagstuk. Voer bezorgen kan iedereen en Takeway doet dat nu goed. Maar 'een Amazon' hoeft maar één keer te blazen en het huisje valt uit elkaar.

    En als fervent besteller valt mij op: via Takeaway (thuisbezorgd) bestel je vooral de ranzige hap. Voor gezonder spul of restaurants uit een iets hogere klasse ga je naar Deliveroo of Foodora.

    Massa is kassa en wat dat betreft heeft Takeway voor nu het gelijk aan zijn zijde. Maar de wispelturige consument en de beperkte keuze v.w.b. de gezonde keuken maken het volgens mij tricky.

    PS. Leest mevrouw Kamp niet mee op IEX of mag jij gewoon op date AJK? ;)

  5. Marco1337 17 maart 2017 15:14
    Is het niet een kwestie van tijd voordat ook de gezondere opties mogelijk zijn op thuisbezorgd? Ik denk dat thuisbezorgen momenteel nog maar in de kinderschoenen staat. Ik vergelijk foodora etcetera dan ook het liefst met een marktplaats vs autoscout oid. Tuurlijk kunnen mensen hun auto ook op autoscout verkopen en kost dit marktplaats bij wijze van ''marktaandeel''. Maar overall blijven ze toch veruit de grootste. Of vergelijk het met bol.com en Coolblue. Kwa elektronica gaat bol er misschien op achteruit maar overall blijven ze de grootste.
7 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links