Ja, de fantasie in bezorgen is eindeloos. Echt gebeurd :-)
En dan zit je weer met zo'n kerel in z'n midlifecrisis die indruk probeert te maken met zijn - ahum - 'bedrijf' dat hij ooit had: WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts ofzo. Zucht. Hoe zal ik het zeggen: daar haal je de AEX niet mee, toch Arend Jan?
Nou? Je weet maar nooit. Liefst 1,4 miljard euro beurswaarde bij een omzet 2016 van 112 miljoen euro en 39 miljoen euro verlies. Takeaway doet het. Oh sorry, even over dat intro. Ja, ik had laatst een etentje met een leuke griet, die mij in geuren en kleuren haar datingsite-drama's uit de doeken deed #veel
Ze vertelde er alleen niet de groeicijfers bij van WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts en dat is natuurlijk waar het om draait bij Takeaway. En die mogen er zijn: 49,3 miljoen bestellingen in 2016 kan ik aan dit lijstje toevoegen (+46%). Helaas is dit niet uitgeplitst in Chinees, pizza, Thai, sushsi et cetera.
Ideetje voor de volgende keer Takeaway, want we vinden het natuurlijk leuk om te weten wat Heel Nederland Eet.
Fantasie
Verdorie, ik ben die tweet kwijt. Laatst kwam MarketWatch langs dat vorig jaar de grofweg 325 miljoen Amerikanen samen zo'n 2 miljard bestelmaaltijden weghachelden. Dat is zes per persoon per jaar en daarmee hebt u ook de fantasie in en die enorme waardering van Takeaway te pakken.
Wat een markt ligt hier nog braak! Er lopen alleen al een kleine honderd miljoen Duitsers en Nederlanders rond, vermenigvuldig dat met zes en vergelijk dat getal met die 49,3 miljoen bestellingen over 2016 van Takeaway. Bij groeiaandelen pur sang tellen fundamentals eigenlijk niet bij rapportages.
Alles draait om de outlook. Wat zegt oprichter, grootaandeelhouder en CEO Jitse Groen hierover? Uit het persbericht :
I am especially proud of the acceleration in our growth that we have shown right after the IPO. Showing that our company was able to keep its focus, despite having the arguable distraction of an IPO. Our order growth overall was strong, especially in the fourth quarter of 2016.
In Germany, where we established clear market leadership, our share in terms of orders is now approximately as large as that of the number two and number three websites combined, demonstrating both our progress and determination.
We are confident we can deliver on the medium term objectives as set at the time of the IPO and we will continue to invest in our offering to our consumers and restaurants through technology, marketing, product development and our Scoober restaurant delivery services.
We are well-positioned for further growth as we have seen more consumers order food online more frequently.
Hoop en droom
Meer klanten die vaker bestellen, beter kan je het niet hebben als bedrijf. Niettemin, geen enkel hard cijfer of exacte doelstelling in deze ronkende tekst. Staat het aandeel daarom flink lager vandaag? Het was maandag en dinsdag ook wel erg hard opgelopen en daarom is dat lastig te zeggen.
Duidelijk is wel dat deze groeimarkt een joekel van een kans is en dat Takeaway zich vooralsnog goed positioneert. Bedreiging is dat iedereen met een fiets, app, smartphone en zo'n koffer op de rug deze markt kan betreden. Iets eenvoudiger business dan bijvoorbeeld ASML met haar chipbakmachines.
Mij lijkt het dat deze tak van sport zo'n eenvoudige commodity is, dat er uiteindelijk geen droog brood te verdienen is. Of je moet wereldwijde speler zijn en zo'n groot marktaandeel hebben dat het door de pure bulk nog winstgevend is. Dan denk ik zelf eerder aan allerlei Amazons en Ubers dan aan Takeaway.
Maar wie ben ik en wie weet grijpt Takeaway de wereldheerschappij. Of pakt ze een mooie lucratieve (niche)markt. En dat zijn droom en hoop die de koers drijven. Mocht WijnBezorgenNaTweeUur'sNachts ooit een dik AEX-bedrijf worden, dan bent u nu een legendarisch beursstukje aan het lezen :-)
Over legendarisch gesproken...
VIDEO