De jaarcijfers van PostNL houden niet over, al zijn ze beter dan het bedrijf vooraf had beloofd. Anderhalf jaar geleden, bij de vorige strategie update, werd de markt gewaarschuwd dat de verdiensten in 2016 lager zouden uitkomen.
Eenmalige kosten in verband met besparingen in de komende jaren zouden tijdelijk een lagere winst opleveren. Eén stapje terug, en dan drie voorwaarts, zoiets.
Aandeelhouders kind van de rekening
Inmiddels is PostNL al toe aan de volgende strategie update want net als Unilever was het bedrijf niet genegen in te gaan op een overnamebod van een concurrent. Enigszins begrijpelijk, rekening houdend met alle stakeholders, maar het zijn vooral de aandeelhouders die het kind van de rekening werden.
Met andere woorden: PostNL moet haar aandeelhouders een mooie worst voorhouden opdat beleggers de 5,65 euro die Bpost had willen betalen een plekje kunnen geven.
De oude beloftes
Op 2 november 2015 kwam PostNL met KW3-cijfers, een dag later gevolgd door een strategie update. De belangrijkste boodschap daarvan was: de lat gaat eerst ietsje omlaag, om hem daarna weer hoger te kunnen leggen.
In concreto: de verwachte winst in 2016 werd verlaagd naar 220-260 miljoen euro, om pas in 2020 uit te komen op de eerder beloofde range van 265-335 miljoen euro. De koers daalde op die dag van 3,65 naar 2,91 euro.
Grafiek PostNL 5 jaar
Klik op de grafiek voor een grote versie
Hoewel teleurstellend destijds, heeft de markt die boodschap verwerkt en heeft PostNL in ieder geval die verlaagde, eerste doelstelling gehaald:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Door dus naar de volgende strategie update. Al aangekondigd ten tijde van het definitieve afslaan van het Belgische bod (om beleggers voorlopig even rustig te houden) kwam vandaag de aangekondigde nieuwe update.
Niet in goede aarde
Getuige de koersdaling vandaag valt de boodschap wederom niet in goede aarde, zelfs het inlossen van de dividendbelofte kan de meubelen niet redden.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Bovenaan de presentatie staat 'Versnellen transformatie'. Het woord versnellen dekt de lading eigenlijk niet helemaal. Het komt meer neer op verdiepen. Door de beroerde postmarkt moet er eerst weer extra op de kosten worden bespaard.
Hetzelfde liedje dus als in november 2015. Opnieuw een kortetermijntegenvaller, met als worst een langetermijnmeevaller. Om de achterban rustig te houden wordt die worst flink opgeblazen: de winstverwachting wordt opgeklopt van 285-355 miljoen euro naar 310-380 miljoen euro.
Ambitie, geen zekerheid
En dat is dan nog een ambitie, geen belofte of zekerheidje. Het grote verschil zit 'm in de postmarkt, waarvan de krimp sterker doorzet dan anderhalf jaar geleden werd verwacht.
Uit de strategie update van november 2015:
"Het is de verwachting dat de volumedaling in de markt voor geadresseerde post zal vertragen in de komende jaren tot een gemiddelde daling van 7% tot 9% in 2015 – 2017 en 5% tot 7% in 2018 – 2020."
En uit de strategie update van vandaag:
Voor 2017 verwachten we dat onze volumes geadresseerde post met 7% tot 9% zullen dalen. In onze kostenbesparingsplannen gaan we ervan uit dat deze daling zich in eenzelfde mate zal voortzetten in de komende planjaren.
Dat betekent voor de jaren 2018-2020 dus ook een krimp van 7% tot 9%, en niet de aanvankelijke 5% tot 7%.
Extra maatregelen
Daarom: extra maatregelen bij de postdivisie. Het hele verhaal draait om extra kostenbesparingen, waardoor de winstgevendheid op termijn omhoog gaat. Waarschijnlijk heeft Herna Verhagen zich daarbij laten inspireren door de vermetele plannen van Buffett en 3G bij Unilever.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Conclusie
Kortom, de beloofde strategie update komt vooral neer op het neerwaarts bijstellen van de volumes in de postmarkt, met als gevolg extra kostenbesparingen. De strategie update is daarmee weinig inspirerend, en kan meer gezien worden als een reality check, dan als een gloedvolle visie op het komende decennium.
Met de herinvoering van het dividend had de update juist de matige KW4-cijfers moeten compenseren. In dat kader valt de koersdaling van vandaag wel enigszins te begrijpen.