Burn baby burn zullen ze wel zingen op het hoofdkantoor van Air France-KLM vandaag na de KW4-cijfers. Maarliefst 19,02% is de totale netto-shortpositie volgens shortsell.nl en die shorts moeten vandaag op de blaren zitten.
Klik op het plaatje voor een grote versie
Dat is natuurlijk pijnlijk, maar wat is de reden dat deze shorts terugkopen? Wellicht door het volgende zinnetje van de CEO?
Air France-KLM CFO says no plans for a capital increase
Ik ben niet de enige die eerder al een keer op een aankondiging van een emissie bij Air France-KLM heeft proberen in te spelen. Niet helemaal succesvol. Gelijk om de verkeerde reden, zeg maar.
Toch hangt het gerucht van een emissie van Air France-KLM al jaren in de lucht. De CEO spreekt die geruchten nu keihard tegen, dus een ieder die met deze gedachte een short heeft opgezet mag vandaag met de staart tussen de benen terugkopen.
Operationeel
Gaat het nu écht beter met het concern? Schulden zijn afgebouwd, dus dat lijkt de goede kant op te gaan. Operationeel lijkt het ook allemaal iets beter. Toch heb ik mijn twijfels bij het concern. Let vooral op het laatste zinnetje uit deze allinea uit het ANP-bericht:
De groep als geheel boekte een operationele winst van 1,05 miljard euro, een derde meer dan in 2015. Ondanks een passagiersgroei van 4 procent daalde de omzet met 3,3 procent naar 24,8 miljard euro. Dat komt door aanhoudende druk op de ticketprijzen. Netto bleef 792 miljoen euro over, tegen 118 miljoen euro een jaar eerder. Die stijging is vooral te danken aan de verkoop van belangen in dochterondernemingen.
Nederland-Frankrijk
Moet u eens zien wat we uit het persbericht vissen. Dit zijn de resultaten per airliner en de daarbij horende marges:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Gelukkig ziet de CEO van Air France-KLM het ook wel in dat er iets moet veranderen. Alleen... het blijft een Fransman. Misschien tijd voor een Nederlander aan het roer.
Air France-KLM CEO says the difference in operating margin between Air France and KLM is not healthy over the long-term
Met KLM is, al zeg ik het zelf, niks mis. Air France daarentegen. De stakingen, het gezeik en jammeren van de Fransen is mij al jaren een doorn in het oog. Dan heb ik het nog niet eens over de topmensen die anderhalf jaar geleden moesten vluchten voor hun eigen personeel. Heeft u het personeel van KLM zich ooit zo zien misdragen?
Mijn idee: maak van KLM weer KLM en laat die Fransen doen waar ze goed in zijn... staken dus... Kijken hoe lang Air France dat volhoudt zonder dat KLM de Franse hobby's financiert.