Heijmans verkoopt haar Belgische onderdelen voor een netto-opbrengst van 40 miljoen euro. Onder druk van de banken wordt de schuldpositie sterk gereduceerd, opdat eventuele problemen bij de N23 opgevangen kunnen worden.
De vraag is nu of met het badwater het kind niet wordt weggegooid. De divisie in Belgie zorgde in 2015 voor een bedrijfsresultaat van 8 miljoen euro. Dat wordt nu van de hand gedaan voor 40 miljoen euro.
Met de verkoop van funderingsspecialist Franki voor 15 miljoen euro meegeteld staat de teller nu op 55 miljoen euro. Dat geeft een serieuze verlichting voor de schuldenlast, maar betekent tegelijkertijd dat de verdiencapaciteit aangetast wordt.
Onder druk van de banken heeft Heijmans echter weinig keus. De financiers hebben het voor het zeggen en willen geld op tafel zien. Dan komt het tafelzilver als eerste aan de beurt.
Ondertussen draait de bouw als een dolle. De goednieuwsshow qua nieuwe opdrachten gaat gewoon door. Kijkt u mee naar de score van de afgelopen weken:
Klik op het plaatje voor een grote versie
Of Heijmans met deze verkoop een claimemissie kan vermijden lijkt mij nog niet zeker. De onzekerheid rond de West-Friese N23 in Noord-Holland blijft nog wel even hangen.
Voordat daar meer nieuws over komt, zijn we zo weer een half jaartje verder. Maar voorlopig kan de kachel weer even branden.