Inloggen

Login
 
Wachtwoord vergeten?

Opvallend koopsignaal

Opvallend koopsignaal

Ik roep het wel vaker: Als u niet meer weet van welk hout pijlen te maken, luister dan gewoon naar de markt. Die heeft meestal een uitgesproken mening, in de vorm van de trend van het moment. Vandaag is de boodschap van de markt onversneden: we gaan hoger.

Luisteren naar de markt kan vruchten opleveren. Dat doet het vandaag wederom. Week na week luidt klinkt hetzelfde geluid, en week na week kruipen de koersen hoger. Ondertussen missen de meeste beleggers de trein, vanwege hun argwaan.

Begrijp mij niet verkeerd, ik begrijp die argwaan maar al te best. De achtergrond waartegen het beursgeweld plaatsvindt, is allesbehalve geweldig. De economie presteert ondermaats, terwijl de schuldniveaus hallucinant snel toenemen. Dit kan niet anders dan eindigen in een nieuwe, grotere crisis.

Groeispurt

Maar toch zegt de beurs dat dit probleem nog niet voor morgen is… zelfs niet over enkele maanden. De markt zegt het compleet tegenovergestelde: zet je schrap voor een indrukwekkende groeispurt van de economie en inflatie in de komende periode.

Deze tegenstelling zaait twijfel onder beleggers, wat volkomen begrijpelijk is. Het is dan ook des te opvallender dat net nu de beurs een van de sterkste koopsignalen de wereld instuurt. Vorige week waren we immers getuige van een kersvers primair koopsignaal volgens de Dow Theory.

Deze methode is oorspronkelijk bedacht door journalist Charles H. Dow, en later verfijnd en uitgewerkt door Hamilton, Rhea en Schaefer, die zegt dat de beurs altijd voorloopt op periodes van economische groei en krimp, wat zich vertaalt in de prijs en het volume.

Transport loopt vooruit

Om hier geen al te uitgebreid technisch verhaal te beginnen, komt het er in het kort op neer dat de Dow Jones Industrial hand in hand loopt met de Dow Jones Transport. De redenering hierachter is dat de industrie altijd aantrekt met de transportsector, en andersom.

De transportsector loopt in deze meestal vooruit, omdat die gevoeliger is dan de industriële sector, omdat een aantrekkende economie hier eerder merkbaar wordt.

Een nieuwe uitbraak van de Dow Jones Transport in combinatie met een uitbraak van de Dow Jones Industrial staat bekend als een primair koopsignaal volgens de Dow Theory.

Stijging van 20 tot 50%

Dit primaire koopsignaal is ook vaak het krachtigste beweging van de complete Dow Theory-uptrend (die bestaat uit drie bewegingen). Als we de historie sinds 1950 erop naslaan, dan volgde na een primair koopsignaal een stijging van 20 tot 50%, over een periode van enkele maanden tot jaren.

Dat wil zeggen dat de Dow Jones vanaf 19.500 punten – het moment van de activatie van het primaire koopsignaal – nog kan doorstijgen naar 23.500 tot zelfs 30.000 punten in 2017 tot 2018.

Hieronder ziet u de activatie van het koopsignaal op de grafiek.

”Grafiek
Klik op de grafiek voor een grote versie

 

Financiële ruis

Dit klinkt voor de meeste beleggers momenteel als uitzinnig, maar dat is toch precies het geluid dat nu vanaf de beursvloer klinkt. Nu moet ik erbij zeggen dat het huidige primaire koopsignaal niet helemaal volgens de gebruikelijke manier verloopt.

De Dow Jones Industrial zat immers al enige tijd op recordkoers, terwijl de Dow Jones Transport nog maar net aan z’n recordrace is begonnen. Hierdoor kan het signaal wel enigszins aan financiële ruis onderhevig zijn.

Immers de Dow Jones Industrial is al een stuk op de muziek vooruitgelopen, meer bepaald zo’n 1000 punten of zo’n 5%. Maar dit hoeft daarom nog geen stokken in de wielen te steken van de nieuwe trend. Het bevestigt voor mij wel het beeld dat ik hier al een tijd probeer te schetsen.

Zet uw cash aan het werk

Er zit een stevige onderstroom in de markt, die momenteel alles met zich mee omhoog lijkt te zuigen. Uiteraard kan deze onderstroom zo nu en dan aan kracht afnemen, waardoor correcties zullen ontstaan. Maar tot nader order is een dergelijke terugval vooral geschikt om (bij) te kopen.

Want iedere correctie biedt een koopsignaal binnen een primaire beweging bij een Dow Theory-uptrend. En daar zitten we, volgens de statistieken, in gevangen. Laat u daarom niet uit het lood slaan. Dit is een bijzonder krachtige beweging op de aandelenmarkt, die best niet genegeerd wordt.

Uw cash aan het werk zetten tijdens deze eindejaarsperiode, loont.


Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist bij Inside Beleggen en Trends/Cash. Hierna was hij actief als commodity specialist bij KBC Bolero en equity analyst bij KBC Securities. Twitter: @SlimBeleggen.

Gerelateerd

transportindex

Volgen
 
Klik hier om dit onderwerp te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

NY-DJ-Transport.Avg

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

NY-DJ-Industrial Avg

Volgen
 
Klik hier om dit instrument op uw watchlist te zetten en automatisch op de hoogte gehouden te worden van het laatste nieuws.

Reacties

Volgen
 
Klik hier om dit forumtopic te volgen en automatisch op de hoogte gehouden te worden bij nieuwe berichten.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Martin S
0
beer56
0
hoewel het natuurlijk kan vind ik uw advies heel gevaarlijk ,niet echt fundamenteel onderbouwd
pro-zen
0
zoals altijd kan het beide kanten op... omhoog of naar beneden en achteraf weten we het pas :)
B-rood belegger
0
Sterk verhaal...

Feit blijft alleen dat de markten aangewakkerd blijven door er adrenaline in te blijven pompen. En zoals idd aangegeven; op een gegeven moment begeeft het hart het en klapt de hele boel waanzinnig in elkaar...
Het continue injecteren neemt wellicht de symptonen weg, met valse indicaties tot gevolg, maar de ziekte blijft sluimeren.

Juist het daarvan niet te voorspellen karakter houd mij heel rustig op het moment. Het nu simpele laten lopen van de (mogelijke) in mijn optiek kleinere winsten is dan jammer, in elk geval pak je de megaklapper omlaag dan ook niet mee :)
Mijn aandelenpakket is daarmee ook geminimaliseerd tot wat dividendaandelen, ik wacht wel tot de boel weer in elkaar gestort is...
rosco-
0
Nico, wil je mij laten weten naar welk email adres ik mijn vraag kan zenden ? Groet, A. van de Peppel - email: a.vdpeppel@home.nl
AdrianaRich
0
Als ik dit goed begrijp, gaan industrie en transport hand in hand en daaraan af te lezen dat de economie aantrekt. Dus aandelen.
Maar mis ik volgens mij ook iets.
Hoezo trekt bijv. met de combinatie transport en industrie, ook iets in de bio-sfeer aan dan?
Er zullen toch altijd aandelen blijven, waar die combinatie géén 'signaal' voor afgeeft? Of hoe zit dat?

:D
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord

Onderwerpen: transportindex

Column door: Nico Pantelis

Nico Pantelis is gediplomeerd beleggingsadviseur. Hij is de oprichter van Slim Beleggen, een gespecialiseerde advieswebsite in de Benelux. Vóór Slim Beleggen was hij werkzaam als financieel analist...

Meer over Nico Pantelis

Recente columns van Nico Pantelis

  1. dec '16 Kanteljaar 4
  2. dec '16 Opvallend koopsignaal 7
  3. dec '16 Koppig koper 4
Gesponsorde links