Heijmans maakte vanochtend bekend het probleemproject EnergieFabriek Tilburg te hebben afgerond. Het hele dossier is over tafel geschoven naar de opdrachtgever, die vanaf vandaag volledig verantwoordelijk wordt voor het hele project.
Heijmans neemt een last van 15 miljoen euro, waarmee dit dossier van tafel is. In het eerste halfjaar schreef Heijmans al eens 8 miljoen euro af.
"Heijmans en Waterschap De Dommel zijn na constructief overleg overeengekomen dat zij hun samenwerking bij de Energiefabriek Tilburg beëindigen. Het Waterschap neemt de installatie per 1 december volledig over van Heijmans en wordt vanaf dan zelf verantwoordelijk voor de bediening, onderhoud en verdere optimalisatie ervan. Het betekent dat Heijmans vanaf dan geen financiële en operationele verantwoordelijkheid meer heeft voor de Energiefabriek die sinds juni 2016 zuiveringsslib inneemt en energie produceert."
De beëindiging leidt tot een negatief effect op de EBITDA van bijna 15 miljoen euro. De nieuwe CEO, Ton Hillen, gaat in ieder geval voortvarend van start, al bleek bij de presentatie van de KW3-cijfers al dat dit het minst pregnante probleemdossier was.
De 15 miljoen euro kostenpost is aan de hoge kant, maar het houdt wel in dat het volledige dossier nu van tafel is. Daar komen dus geen claims meer uit voort, en dat is vooral wat financiers (en ook aandeelhouders) willen weten.
De andere (bekende) probleemprojecten waar Heijmans over in gesprek is zijn:
N23 - West-Frisiaweg
Dit project werd in 2012 aangenomen voor 206 miljoen euro. Het probleem hier is dat de grond drassiger is dan werd verwacht, waardoor er meerkosten aan zitten te komen.
Heijmans heeft de werkzaamheden grotendeels stilgelegd omdat het eerst van de opdrachtgever wil horen wie die meerkosten moet betalen. Heijmans vindt dat zij niet verantwoordelijk is hiervoor en wil die rekening bij de provincie neerleggen.
Zolang daar geen uitsluitsel over is, ligt het project grotendeels stil. Het geschil ligt momenteel bij de Raad van Arbitrage voor de Bouw.
Ondertussen berichtte Cobouw eergisteren dat de opdracht voor de N23 nooit officieel getekend is door Heijmans....Wordt vervolgd.
RIVM-gebouw, Amsterdam
In Utrecht, aan de A27, werkt Heijmans aan ontwerp en bouw van een gebouw voor de huisvesting van RIVM en CBG, samen met partners Hurks en Strukton. Heijmans zit voor 37% in het project. Het ontwerp voldeed niet aan de trillingseisen voor laboratoriumruimtes, maar hiervoor heeft het consortium uitstel gekregen.
De bouw (foto: strukton.nl) zou aanvankelijk in 2015 starten, en zou in 2018 opgeleverd moeten worden. Het project loopt inmiddels anderhalf jaar achter op schema. Ook hier gaat Heijmans (en haar partners) pas verder bouwen als duidelijke afspraken zijn gemaakt.
Wilhelminasluis, Zaandam
Opnieuw is de opdrachtgever de provincie Noord-Holland. Dit project is al eens stilgelegd in 2014 omdat het ontwerp van de sluiskolk niet voldeed aan de eisen van de provincie.
In juni 2015 werd er weer verdergewerkt maar over de planning, en belangrijker, de kosten van die uitgelopen planning, zijn de partijen het nog niet eens.
De provincie Noord-Holland voelde kennelijk de bui al hangen en trad hier op 4 november mee naar buiten. Ook dit project ligt, op instigatie van Heijmans zelf, bij de Raad van Arbitrage voor de bouw.