Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

Spaak in wiel bij Accell

Spaak in wiel bij Accell

Een heftige reactie gisteren op de trading update van fietsenfabrikant Accell Group. Was dat nou een winstwaarschuwing of niet? De marktleider op fietsgebied uit Heerenveen maakte geen cijfers bekend, maar uit het begeleidende commentaar kon een goed verstaander wel zoiets distilleren.

De laatste zin uit het bericht gisteren luidde zo:

Eenmalige kosten als gevolg van de afboeking van debiteuren door de twee faillissementen en de reorganisatie in de Verenigde Staten drukken het resultaat in 2016. Op basis van de ontwikkelingen in de afgelopen maanden verwacht Accell Group over het hele jaar 2016 een toename van omzet en een resultaat dat rond hetzelfde niveau van 2015 zal uitkomen, onvoorziene omstandigheden voorbehouden.

 

Dan moeten we voor verdere duiding even terug naar de halfjaarcijfers. Bij de halfjaarcijfers maakte Accell een 10% hogere omzet, en een 7% hogere winst bekend. Bij de vooruitzichten inzake de tweede helft van het jaar was het toen nog:

De onderliggende markttrends blijven gunstig. Op basis hiervan verwacht Accell Group over het tweede halfjaar 2016 een toename van omzet en resultaat ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2015, onvoorziene omstandigheden voorbehouden. 

 

Omdat de winst in het eerste halfjaar al hoger was (7%), en er in het tweede halfjaar ook een hogere winst werd voorzien, komen we dus automatisch op een toename van de totale winst uit.  

Populaire E-bikes

De laatste jaren toonde Accell een mooie omzet- en winstgroei, onder aanvoering van de steeds populairder wordende E-bikes. Klik voor groot. Dit jaar, met een omzetgroei van 10% alleen al in het eerste halfjaar, gaat Accell door het magische miljard heen. 

 

 

Hier ziet u de gegevens per aandeel vanaf 2011, uit het jaarverslag van 2015. De hoge nettowinst per aandeel in 2011 kwam door een eenmalige boekwinst van 76 cent per aandeel op de verkoop van het 22% belang in het Duitse Derby Werke.  

 

 

Dat was nog eens mooie handel. Het Duitse Derby Cycle ging in februari 2011 voor 12,50 euro naar de beurs. Accell wilde het overnemen, maar Pon Holdings, dat kort daarvoor Gazelle had gekocht, ook.

Het management van Derby koos voor Pon. Accell had inmiddels een belang van 22% opgebouwd en verpatste dat in oktober aan Pon. 16 miljoen euro in de pocket. Pon betaalde uiteindelijk ca. 200 miljoen euro voor Derby, dat een half jaar eerder voor de helft naar de beurs ging.

Das war einmal. Momenteel leven we in de E-bike tijd. De E-bikes hebben de fietsenindustrie in Nederland gered. De normale fietsverkoop krimpt al jaren, maar de (duurdere) E-bikes maken dat meer dan goed. Momenteel komt 40% van de omzet van de E-bikes.  

 

 

Nederland is dan wel het ultieme fietsland, Accell haalt nog maar een 22% van haar omzet uit eigen land. Duitsland is inmiddels groter. Van die fietsomzet bestaat ruwweg 40% uit de steeds populairder wordende E-bikes.

Die zie je steeds meer in het straatbeeld. Ik moest van de zomer alle zeilen bijzetten om me, op mijn (overigens niet van Accell) racefiets een mevrouw van middelbare leeftijd op een E-bike van het lijf te houden.

Die E-bikes zijn een stuk duurder dan een normale fiets, en dat heeft ook zijn weerslag op het kapitaalbeslag van Accell. Het fietsseizoen loopt van september tot augustus. In september komen de nieuwe collecties. Aan het einde van de zomer wordt dus zoveel mogelijk de oude voorraden wat opgeruimd. 

Dat verklaart een deel van de naar beneden bijgestelde winstverwachting. Een ander punt is de omzet die behaald wordt in de Verenigde Staten. In 2015 kwam daar 132 miljoen euro omgezet, oftewel een bescheiden 13% van de omzet. In de Verenigde Staten (en ook in Engeland) verkoopt Accell vooral het merk Raleigh.

U kent Raleigh natuurlijk nog van deze helden, hier bezig aan de fameuze ploegentijdrit in de Tour de France op 29 juni 1981. 

 

 

Maar met de verkopen van Raleigh in de VS ging het minder goed dit jaar. Accell moet de verkooporganisatie aanpassen. Twee grote distributeurs legden het loodje dit jaar, wat voor Accell een negatieve impact op de winst van 2 miljoen euro heeft. CEO Takens daarover:

'Het merk Raleigh wordt in Amerika nu zowel bij de fietsvakhandel als ook bij online retailers en direct online verkocht; voor de directe uitlevering wordt deels samengewerkt met een mobiele dienstverlener.'

Dat geeft, volgens CEO Takens, een grotere leverbetrouwbaarheid en, niet onbelangrijk, minder kapitaalbeslag, anders gezegd, een lager werkkapitaal. 

 

 

Hogere garanties bij E-bikes 

Nog even terug naar de E-bikes. Accell klaagt over hogere garantievoorzieningen voor de E-bikes. Dat kan te maken hebben met de batterijen, waar nogal wat ophef over is.

Volgens de fietsersbond is de batterij hét verdienmodel van de fietsenfabrikanten, net als de printercartridges dat zijn bij de printerfabrikanten. U kent dat wel: die printers kosten bijna niets meer, maar aan die inktpatronen betaal je je blauw, geel of rood. 

In dit artikel in het FD werd dat categorisch ontkend door Accell, maar feit is wel dat de levensduur van die batterijen niet al te lang is. Door betere voorlichting zou dat probleem verholpen kunnen worden.

Zijn er dan nog meer problemen bij Accell? We hadden de Amerikaanse toestanden al besproken, waar de omzet daalde door twee failliete tussenpersonen en doordat de onderdelenlijn verkocht werd. 

En er is nog een valuta-dingetje. In Engeland speelt het lagere Britse pond de omzet parten, en aan de andere kant van de wereld, in Japan, zit de duurdere Yen ook tegen.

In Japan worden onderdelen gekocht (motoren en versnellingsgroepen) die door de gestegen yen duurder uitpakken.  Die yen lijkt echter al weer wat te zakken. 

 

 

Het Britse pond steeg recentelijk ook weer wat, maar daar zien we nog lang geen oude niveaus terug. Dan nog even terug naar de koersgrafiek.

Sinds 1998 op de beurs

Accell Group is sinds 1998 beursgenoteerd. Het aandeel is in die periode min of meer vertienvoudigd, en dan heb ik het nog niet over de stroom aan dividenden die de aandeelhouders in al die jaren in hun kontzak staken.

 

 

 

Van de zomer deed het aandeel nog 17-18 euro. De halfjaarcijfers gaven het een aardige boost richting 22-23, maar nu de winst minder hoog wordt dan voorzien zijn we weer aan het dalen

Snel herstel van Lehmandip

Mooie grafiek verder. In 2009 is de koers van het aandeel ontzettend snel bergopwaarts geklommen, na de Lehmandip. Weinig aandelen die Accell toen konden volgen. Na het sterke jaar 2011 kwam er wat de klad in, waarna in 2015 opnieuw een tandje werd bijgeschakeld.   

Of het weer helemaal richting 17-18 gaat, hoeft niet per se. Wanneer de winst rond het niveau van vorig jaar uitkomt, (1,29 euro per aandeel), staan we nu op een k/w van 15,5. 

Koerstechnisch valt het nog wel mee, want kijkend naar de grafiek zien we de afgelopen decennia een mooie stijging. Daarnaast betaalt het bedrijf een aardig dividend. De afstraffing van gisteren komt doordat Accell, naast de winstwaarschuwing, in haar KW3-trading update nogal wat probleempjes opsomt. 

Tegenvaller

Dat die winst niet hoger uitkomt dan vorig jaar is de grootste tegenvaller. In het eerste halfjaar werd namelijk 7% méér verdiend dan in 2015. Daarom zou je verwachten dat de nettowinst dit jaar in ieder geval hoger uit zou komen. Dat blijkt niet zo te zijn. 

De verkopen waren goed, aldus de CEO. Yen en pond bewegen weer wat in de goede richting, maar ik kan me toch voorstellen dat beleggers wat voorzichtiger worden. Ik wacht op koersen van 17-18 euro.  

Tot slot: Fiets Experience

Accell heeft onlangs de Fiets Experience geopend in Ede. In het gebouw van de voormalige Enka-fabriek kunnen jong en oud een dagje recreeren met als thema de Fiets. Onderstaand fragment komt van Ede TV (vlak na RTLZ op uw afstandsbediening).

Het werd geopend door Joop Zoetemelk (links) en Olympisch keirin-kampioene Elis Ligtlee. Joop, bescheiden als altijd, is in het filmpje nauwelijks te zien. Hij wordt weggedrukt door wethouder Hekking van de gemeente Ede. Altijd maar weer op het tweede plan, die Joop. Sommige zaken veranderen nooit. 

 

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. k2es 16 november 2016 15:49
    Toch is er nog een gigantisch potentieel om fietsen te verkopen. In veel landen buiten Nederland ontstaan grote verkeersopstoppingen en veel luchtverontreiniging in de steden omdat men met de auto of taxi wil gaan, vooral in de derde wereldlanden zonder goed openbaar vervoer verbaas ik mij daarover want met een fiets zou je vaak veel sneller zijn. De overheden daar stimuleren het gebruik van de fiets totaal niet. En met de E-bikes hoeft ook een wat grotere afstand geen probleem te zijn.
  2. wwilliamss 17 november 2016 05:02
    quote:

    k2es schreef op 16 november 2016 15:49:

    Toch is er nog een gigantisch potentieel om fietsen te verkopen. In veel landen buiten Nederland ontstaan grote verkeersopstoppingen en veel luchtverontreiniging in de steden omdat men met de auto of taxi wil gaan, vooral in de derde wereldlanden zonder goed openbaar vervoer verbaas ik mij daarover want met een fiets zou je vaak veel sneller zijn. De overheden daar stimuleren het gebruik van de fiets totaal niet. En met de E-bikes hoeft ook een wat grotere afstand geen probleem te zijn.
    Ben het met je eens.
    Veel potentieel voor de langere termijn.
    Ik was een maand terug ui/afgestapt, (winst genomen), maar plusm. 18 weer opstappen.
  3. @iPlof 20 november 2016 17:31
    quote:

    k2es schreef op 16 november 2016 15:49:

    Toch is er nog een gigantisch potentieel om fietsen te verkopen. In veel landen buiten Nederland ontstaan grote verkeersopstoppingen en veel luchtverontreiniging in de steden omdat men met de auto of taxi wil gaan, vooral in de derde wereldlanden zonder goed openbaar vervoer verbaas ik mij daarover want met een fiets zou je vaak veel sneller zijn.
    Voor fatsoenlijk (en dus potentieel massaal) gebruik van een fiets (ook de ebike) zijn een aantal voorwaarden nodig:
    - Veiligheid, dus aparte fietsstroken en/of paden
    - Redelijk wegdek
    - Niet al te veel heuvels en bergen

    Als ik op vakantie de mountainbike meeneem merk je al dat dit in bijna alle landen heel anders is dan in NL en Duitsland. Een stadsfiets in Italië of Spanje, no way..
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links