Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

KPN wacht op aanzoek

KPN wacht op aanzoek

De derdekwartaalcijfers van KPN laten een omzetdaling zien van 3% op jaarbasis. Dat heeft met name te maken met de Consumentenmarkt, waar KPN de vaste telefonie langzaam maar zeker ziet verdwijnen.

Bij het inleidende verhaaltje bij winst- en omzetcijfers worden de sterke punten als eerste naar voren gebracht. KPN heeft het dan over klanttevredenheid, duurzaamheid en downloadsnelheid. 

  • financiële prestaties verbeterd dankzij kostenbesparingen en goede commerciële prestaties in de Consumentenmarkt
  • een constante downloadsnelheid van 1,1 Gbps.
  • resultaten van de klanttevredenheidprogramma’s in de Zakelijke Markt.
  • klimaatleider, voor het vijfde jaar op rij opgenomen in de Dow Jones Sustainability World Index.

Maar, het grote verhaal blijft, in ieder geval op de consumentenmarkt, de migratie van klanten van de vaste lijn naar geintegreerde dienstverlening. Zeg maar een all-in-1-pakket. En dat gaat niet zonder schommelingen in de omzet. Volgens topman Eelco Blok gaat het echter de goede kant op. 

 

 

Dat neemt niet weg dat de omzet gewoon lager is. Laten we eens kijken waar de pijnpunten zitten. Het businessmodel van KPN is aan verandering onderhevig. De vaste lijn wordt bijna niet meer gebruikt, iedereen belt met zijn eigen mobiel. 

De cijfers dan maar even. Bij KW3-rapportages zijn bedrijven niet heel uitgebreid met hun cijferwerk, en bij KPN zijn de cijfers niet eens zo interessant, maar gaat het meer om de aanwas/uitstroom van klanten. Daarover straks meer. 

 

 

Wat opvalt is dat het bedrijfsresultaat een stuk verbeterd is, maar dat komt niet tot uitdrukking in de nettowinst. Dat komt omdat er 160 miljoen euro besteed is aan het terugkopen van obligaties met een korte looptijd. Hier leest u de details van die operatie. 

Boven pari

Die krengen noteerden ver boven pari, sommige op 122%. In ruil daarvoor heeft KPN voor 1 miljard euro aan nieuwe obligaties uitgegeven met een langere looptijd. Zo wordt het financieringsrisico vijf jaar verder gelegd. Dat gebeurde in september.

De rentes die KPN daarover gaat betalen zijn 0,625% (afloopdatum april 2025) en 1,125% (afloopdatum september 2028). Dat betekent dat die 160 miljoen euro de komende tijd gewoon terugverdiend wordt. Op de oude obligaties moest wel tot 4,7% vergoed worden.

Nieuwe klanten

De aanwas van nieuwe klanten dan:

  • aantal breedbandklanten + 6000;
  • interactieve TV-klanten + 22.000
  • mobiele abonnees +36.000

Dan wil KPN zoveel mogelijk klanten overzetten naar hun totaalpakket. Aan het einde van het derde kwartaal had 35% van de breedbandklanten - 1.003.000 huishoudens – een combinatie van vast-mobiele diensten van KPN. Dat was 25% een jaar eerder.

Digital first

Het gaat hard in de digitale wereld, en wie niet oplet, ligt eruit. Kijk naar de digitalisering zoals KPN die schetste eerder dit jaar op haar Capital Markets Day. 

 

 

 

De smartphone wordt alles overheersend. We kijken gemiddeld 221 keer per dag op het schermpje, voor gemiddeld 3 uur en 16 minuten per dag. 

 

 

 

 

Ja, straks zit er 48 uur in een dag. Lach er maar om, het gaat gebeuren. De jeugd van tegenwoordig heeft twee levens, een echte, en een virtuele. Vandaar de 48.

 

 

Bedoelen ze dat met de sharing economy? De nieuwe mens is een aandachtsjunk, en wil alles wat ie meemaakt delen. 

 

 

 

 

Genoeg plaatjes nu, over naar serieuzere zaken. KPN heeft, zoals zoveel bedrijven in deze tijd, te maken met de grote veranderingen die er momenteel plaatsvinden. Neem het uitsterven van de huistelefoon.

Ik heb nog een vaste aansluiting, maar de telefoon doet het niet meer. De enige die me nog belt op die vaste lijn is m'n moeder. Die bel ik dan met de mobiel terug.

Aanpassen dus, voor KPN. Transformeren beter gezegd. Dat is de eerste prioriteit. Kijk eens naar de verschillen in huidige omzetdelen, en waar dat over twee jaar al naar toegaat. De groei/krimppercentages per divisie komen op één na nergens onder de 10%. 

 

Traditional fixed, de vaste lijn, krimpt met 21%. De omzet hieruit was vorig jaar nog 18% van de totale omzet, en dat gaat naar 5 à 10%. Ook mobiel daalt, terwijl multi play, een totaal abonnement zeg maar, met internet, bellen en TV bij elkaar, juist sterk stijgt.

Nu is dat nog 4% van de totale omzet, maar dat moet naar 10 tot 15%. Aan de bedrijvenkant wordt vooral veel verwacht van new services. Alle Amerikaanse techgiganten zetten vol in op de cloud, en dat kan KPN natuurlijk ook doen.

Hoe die plannen moeten worden verwezenlijkt, ziet u in onderstaand document. Wij, als private consument, worden geacht ons beter aan het bedrijf te committeren. Minder churn, overlopen naar een goedkopere concurrent. Dat wordt lastig, met de prijsbewuste Nederlandse consument.  

 

 

KPN denkt in de toekomst meer uit onze portemonnee te kunnen halen, en wel op deze manier. Best een aardige graphic trouwens. Het huis van de toekomst....

 

 

 

We zagen van de week al de overname van Time Warner door AT&T. Content wordt steeds belangrijker, AT&T kocht met Time Warner CNN en HBO. KPN wil dat doen via partnerships met grote contentleveranciers. 

 

 

Als je goede content hebt, lopen de mensen niet bij je weg. De mensen die opriepen tot een boycot van RTL van de week, omdat die Zwarte Piet in de ban deed, gaan dezelfde avond net zo makkelijk weer Goede Tijden of Voetbal Inside kijken.

Maar goed, KPN is geen AT&T, heeft wat minder te besteden en doet het op deze manier. Dan nog even kijken naar de uitgaven van de telecommer. Jaren geleden, onder Ad Scheepbouwer, was het verhaal dat KPN veel te veel geld aan dividend en eigen aandeleninkoopprogramma's uitgaf.

Er was te veel aandacht voor de aandeelhouders, die verwend werd met dividend en buybacks. Dat ging ten koste van de verjonging van de infrastructuur. En ook van de balans trouwens. Inmiddels staat KPN er beter voor. 

 

 

Daar is inmiddels een flinke inhaalslag gemaakt. De investeringen worden in de komende jaren verder afgebouwd.  

Dan is er nog het eeuwig durende overnamegeruchtencircuit. KPN wordt al een tijdje gezien als een mooie overnameprooi. De sterke positie in Nederland is te klein om internationaal potten te breken. 

Predator Altice

Er loopt een roofdier rond op het speelveld van de telecommers/kabelaars die links en rechts om zich heen snaait. Altice heet het monster. Met geleend geld worden zoveel mogelijk telco's opgekocht om via kostenbesparingen en synergieën een hoge cashflow te genereren. 

Momenteel zit Altice even tegen de grenzen van zijn kunnen aan, maar als straks de Amerikaanse tak naar de beurs wordt gebracht komt er weer ruimte beschikbaar. 

Deur op een kier

KPN heeft al enige tijd de deur op een kier gezet, omdat het na de overnamesoap met het Mexicaanse America Movil (het bod van 8 euro was te laag, niet lang daarna werd een emissie gedaan tegen 1,75 euro) wel weet dat die consolidatieslag er aan zit te komen.

De Mexicanen hebben een overname inmiddels uit hun hoofd gezet. Carlos Slim heeft zijn aandeeltjes verpand in ruil voor een obligatielening en ik verdenk hem ervan het restant langzaam maar zeker op de beurs te gelde te maken.

Wie dan de gedroomde partner wordt is de vraag. Er speelt van alles op telecomgebied en de bakens worden af en toe flink verzet. Er kan ook zomaar opeens iemand van buiten komen met een fris idee en een zak geld. 

Ondertussen weet KPN de broek aardig op te houden en kan het weinig anders doen dan haar eigen positie zo sterk mogelijk te maken. Dat aanzoek zal er vandaag of morgen dan wel een keer komen. 

De infographics komen van de KPN-website.  

 


Tot 1 december 2020 was Nico Inberg verbonden aan IEX. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Inberg kan posities innemen op de financiële markten. Reacties, of vragen?Mail naar nico.inberg@iexgroup.nl.

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Nico Inberg

Nico Inberg maakte deel uit van onze Beleggersdesk: een team van 7 beleggingsexperts op het gebied van fundamentele en technische analyse. Onze fundamentele experts zijn op en top professionals met tientallen jaren ervaring in het vak. Zij bestuderen jaarverslagen, kwartaalrapportages, prospectussen, brancherapporten, de pre...

Meer over Nico Inberg

Recente artikelen van Nico Inberg

  1. nov '20 IEX Weekend: ING, Pharming, ABN en PostNL 1
  2. nov '20 BAM: Pas op de plaats
  3. nov '20 HAL: Deal or no deal?

Gerelateerd

Reacties

15 Posts
| Omlaag ↓
  1. [verwijderd] 27 oktober 2016 12:17
    quote:

    JoeSixpack schreef op 27 oktober 2016 11:20:

    Hoe kan je moeder je nou bellen op de vaste lijn als je telefoon het niet meer doet?
    Het apparaat zelf gaat wel over, maar de telefoons doen het niet meer. Ik hoor dus wel dat er iemand belt (tot nog toe in 100% van de gevallen moeders) maar kan niet opnemen...

  2. €uro-Knaller 27 oktober 2016 15:08
    Bij het inleidende verhaaltje bij winst- en omzetcijfers worden de sterke punten als eerste naar voren gebracht. KPN heeft het dan over klanttevredenheid....

    Klanttevredenheid,geloven ze dat zelf of komt dit door de afdeling marketing die dit in de plannen voor 2046 heeft staan?
  3. Shearluck 27 oktober 2016 16:10
    KPN heeft al in 2006/ 2007 een content strategie gevoerd. Dat is toen niet goed gegaan en gewijzigd in accesstrategie: geld verdienen aan toegang bieden tot content van anderen.
    Het overnamebod van AM van overigens geen 8 euro maar 2,40 euro. AM heeft zijn aandeel van op de top bijna 30% wel tegen ongeveer 8 euro verworven.
15 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links